Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.549.2018.1.BS
z 2 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia zwolnienia od podatku świadczonych usług.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


„X” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „X”, Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym zarejestrowanym, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Przedmiotem działalności Spółki, zgodnie z PKD jest działalność związana z zarządzaniem funduszami (PKD 66.3.) oraz pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Spółka zamierza – wraz z Inwestorem, tj. (...) (dalej: Inwestor Publiczny) powołać spółkę pod firmą „Y” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna ASI (dalej: ASI), która – zgodnie z zamierzeniami „X” oraz Inwestora Publicznego ma uzyskać status alternatywnej spółki inwestycyjnej w rozumieniu przepisów ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnym [t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1355] – dalej: ustawa o FIZAFI.


„X” – zgodnie z zamierzeniami – będzie komplementariuszem ASI, zaś Inwestor Publiczny będzie akcjonariuszem ASI.


Zarówno „X”, jak i ASI będą podlegały nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego na zasadach określonych w ustawie FIZAFI, zaś „X” będzie posiadała status Zarządzającego ASI i zamierza uzyskać zezwolenie Komisji na wykonywanie działalności zarządzającego ASI i zostać wpisana do Rejestru Zarządzających ASI prowadzonego przez Komisję na podstawie art. 70zb ustawy o FIZAFI.

Przedmiotem działalności ASI będzie, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie o FIZAFI, wyłącznie zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną zaś przedmiotem działalności „X”, jako Zarządzającego ASI będzie wyłącznie zarządzanie ASI.


„X”, jak i ASI będą działały na podstawie ustawy o FIZAFI oraz ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych [t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1577, ze zm.] – dalej: KSH.


W szczególności ASI uzyska status alternatywnego funduszu inwestycyjnego w rozumieniu art. 8a ust. 1 ustawy o FIZAFI.


Sposób wykonywania działalności ASI oraz sposób Jej funkcjonowania wynika bezpośrednio z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa. Ponadto, wynikać on będzie ze statutu ASI, Jej polityki inwestycyjnej oraz strategii inwestycyjnej.


Polityka inwestycyjna ASI określała będzie sposób lokowania Jej aktywów. Zarówno polityka inwestycyjna oraz strategie inwestycyjne będą określane w dokumentach założycielskich ASI oraz w dokumentach, w tym w regulaminach, przyjętych przez zarządzającego ASI (Spółkę) dotyczących działalności prowadzonej przez ASI.


W związku z powyższym „X” 30 maja 2018 r. zawarła z Inwestorem Publicznym warunkową Ramową Umowę Inwestycyjną dla Pośrednika Finansowego „Y” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA ASI (dalej: Umowa ramowa).


Zgodnie z ww. Umową „X” – po ziszczeniu się warunków przewidzianych w Umowie ramowej (w szczególności warunków związanych z zarejestrowaniem ASI i uzyskaniem koniecznych zgód organów administracji (UOKiK i KNF)) – „X”, jako Podmiot zarządzający ASI, będący jednocześnie komplementariuszem ASI, odpowiada za:

  • poszukiwanie i pozyskiwanie koinwestorów celem dokonywania koinwestycji,
  • wykonywanie i nadzorowanie polityki inwestycyjnej ASI,
  • zarządzanie ASI.


Ponadto, zgodnie z Umową ramową „X” zawrze – po spełnieniu się warunków wskazanych w Umowie – z ASI odrębną umowę o zarządzanie, która będzie stanowiła jedyną umowę regulującą prawa i obowiązki Podmiotu Zarządzającego („X”) w zakresie zarządzania ASI.


Zgodnie z planowaną do zawarcia umową o zarządzanie, czynności zarządzania wykonywane przez „X” na rzecz ASI obejmowały będą w szczególności wykonywanie zadań powierzonych zarządzającemu alternatywną spółką inwestycyjną zgodnie z ustawą o FIZAFI, w tym między innymi:

  • zarządzanie Portfelem Inwestycji ASI (m.in. dokonywaniem, utrzymywaniem, monitorowaniem inwestycji oraz realizacją wyjść z inwestycji);
  • zarządzanie ryzykiem oraz dokonywanie wszelkich innych czynności i działań powierzonych Zarządzającemu ASI na podstawie ustawy o FIZAFI, takich jak działalność administracyjna, marketingowa oraz inna związana z aktywami ASI.


W związku z planowaną do zawarcia umową o zarządzanie, „X” będzie miał obowiązek posługiwania się osobami, w szczególności wskazanym w umowie Kluczowym Personelem, posiadającymi doświadczenie i wiedzę w zakresie zarządzania aktywami oraz posiadającymi wiedzę oraz kwalifikacje do wykonywania z należytą starannością wszelkich obowiązków związanych z zarządzaniem.


W zakresie czynności zarządzania ASI, „X” będzie zobowiązany w szczególności do (ogólne zobowiązania):

  • Prowadzenia spraw ASI;
  • Przygotowywania i wdrażania strategii rozwoju ASI, a także programów naprawczych i restrukturyzacyjnych;
  • Opracowywania rocznych zadań gospodarczych ASI oraz ich realizacji;
  • Reprezentowania ASI;
  • Zarządzania majątkiem ASI;
  • Bieżącej analizy działalności ASI;
  • Terminowego i należytego wypełniania obowiązków wobec akcjonariuszy ASI oraz Walnego Zgromadzenia ASI;
  • Terminowego i należytego wykonywania uchwał Walnego Zgromadzenia ASI;
  • Zwoływania Walnego Zgromadzenia ASI, zarówno Zwyczajnego, jak i Nadzwyczajnego;
  • Udzielania akcjonariuszom ASI informacji zarówno na Walnym Zgromadzeniu ASI, jak i poza nim;
  • Sporządzania sprawozdania z działalności ASI za rok obrotowy oraz przedstawiania powyższego sprawozdania do oceny Walnemu Zgromadzeniu ASI;
  • Przygotowania, uchwalenia oraz wdrożenia aktów wewnętrznych ASI, tj. regulaminów, zarządzeń, instrukcji;
  • Wprowadzenia harmonijnej koordynacji zadań i działalności poszczególnych obszarów funkcjonalnych ASI (kadrowej, inwestycyjnej, marketingowej, finansowo-księgowej itd.).


Ponadto, „X” będzie odpowiedzialna za zapewnienie ciągłości Zarządzania oraz prowadzenia działalności przez ASI oraz zarządzania portfelem inwestycji ASI według uznania, pod nadzorem Inwestora Publicznego oraz na podstawie upoważnienia udzielonego przez ASI. „X” będzie także przeprowadzał Ciągnięcia i przekazywał Żądania Wpłaty w imieniu ASI w celu uzyskania środków na realizację inwestycji. W celu realizacji inwestycji przez ASI, „X” ustanowi Komitet Inwestycyjny, który posiadał będzie prawo podejmowania inwestycyjnych.


Dodatkowo, „X” będzie zobowiązany do:

  • podejmowania działań inwestycyjnych i decyzji inwestycyjnych, w tym do realizowania inwestycji zgodnie z zasadami inwestycyjnymi oraz polityką inwestycyjną ASI;
  • zarządzania kapitalizacją ASI;
  • wdrożenia funkcji compliance i zarządzania ryzykiem ASI;
  • wykonywania wszelkich czynności natury administracyjnej oraz technicznej wymaganych przez prawo i niezbędnych do należytego wykonania obowiązków przewidzianych w przepisach prawa, umowie Ramowej oraz Umowie o zarządzanie (w tym dokonywanie wyceny aktywów ASI, współpracy z audytorami i biegłymi rewidentami, prowadzenia w imieniu i na rzecz ASI rachunków zastrzeżonych, rachunków bankowych, rachunków inwestycyjnych, rachunków bieżących);
  • dokonywania płatności wszelkich kosztów ASI;
  • zapewnienia zaplecza administracyjnego, technicznego oraz osobowego dla działalności ASI;
  • poszukiwania oraz pozyskiwania koinwestorów dla dokonania koinwestycji w przedsiębiorstwa kwalifikowane wraz z ASI (w tym celu „X” będzie zobowiązany do prowadzenia działań marketingowych ASI, prowadzenia badań due diligence koinwestorów oraz negocjowania i podpisywania umów koinwestycyjnych w imieniu ASI);
  • wykonywania obowiązków informacyjnych oraz sprawozdawczych względem akcjonariuszy, ministerstwa ds. Rozwoju, Banku Gospodarstwa Krajowego, Komisji Europejskiej, KNF) oraz innych obowiązków informacyjnych i sprawozdawczych leżących po stronie ASI na podstawie ustawy o FIZAFI;
  • monitorowania łącznej wartości aktywów wchodzących w skład portfeli inwestycyjnych ASI.


Na podstawie planowanej do zawarcia umowy o zarządzanie, „X” będzie odpowiedzialny za pokrywanie wszelkich kosztów działalności ASI, z Opłaty za Zarządzanie wnoszonej przez Akcjonariuszy ASI jako wkład do ASI.


Na koszty działalności ASI, o których mowa powyżej składać się będą koszty własne ASI oraz koszty „X” – jako podmiotu zarządzającego ASI ponoszone w związku z zarządzaniem i prowadzeniem spraw ASI.


Z tytułu wykonywania czynności zarządzania zdefiniowanych powyżej, „X” będzie uprawniona do otrzymania wynagrodzenia stałego pobieranego w ramach Opłaty za zarządzanie. Wysokość tego wynagrodzenia stanowiła będzie różnicę pomiędzy należną Opłatą za Zarządzanie a wszelkimi kosztami ASI przypadającymi na dany okres rozliczeniowy.

Wynagrodzenie „X” będzie płatne przez ASI na rzecz „X” miesięcznie na podstawie faktury VAT wystawionej w terminie do 10 dnia następnego miesiąca w terminie 7 dni od daty wystawienia faktury.


W związku z powyższym, należy zauważyć, iż model finansowania działalności ASI oraz Podmiotu Zarządzającego będzie następujący:

  • Akcjonariusze ASI wnoszą do ASI wkłady na pokrycie akcji (w tym kwoty przeznaczone na Opłatę za Zarządzanie);
  • Kwota Opłaty za Zarządzanie przypadająca na dany okres rozliczeniowy będzie przeznaczona na pokrycie kosztów funkcjonowania ASI (w tym kosztów ponoszonych przez „X” w związku z zarządzaniem i prowadzeniem spraw ASI);
  • Pozostała część kwoty Opłaty za Zarządzanie przypadająca na dany okres rozliczeniowy stanowiła będzie wynagrodzenie „X” z tytułu czynności zarządzania ASI.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy do odpłatnego wykonywania przez „X” opisanych w niniejszym Wniosku czynności zarządzania ASI znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przewidziane w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – w przypadku usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi lub portfelami inwestycyjnymi alternatywnych funduszy inwestycyjnych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Do czynności zarządzania ASI realizowanych na podstawie planowanej do zawarcia umowy o zarządzanie znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt a) ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

  • Funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (lit. a);
  • Portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią.


Jednocześnie, zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt g Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, państwa członkowskie zwalniają (z opodatkowania podatkiem od wartości dodanej) m.in. zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie.


Kryterium podmiotowe


Z kolei, zgodnie z art. 8a ustawy o FIZAFI, alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty. Alternatywna spółka inwestycyjna może prowadzić działalność w formie spółki kapitałowej (w tym spółki europejskiej) albo spółki komandytowej, albo spółki komandytowo akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka kapitałowa (w tym spółka europejska).

Zgodnie z art. 8a ust. 3 ustawy o FIZAFI, wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.

Zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną zarządza alternatywną spółką inwestycyjną, w tym – co najmniej – portfelem inwestycyjnym tej spółki oraz ryzykiem. Zarządzającym alternatywną spółką inwestycyjną może być wyłącznie – w przypadku, gdy alternatywna spółka inwestycyjna działa w formie spółki komandytowej albo spółki komandytowo akcyjnej – spółka kapitałowa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która uzyskała zezwolenie na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI, będąca komplementariuszem alternatywnej spółki inwestycyjnej, prowadząca działalność jako zewnętrznie zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną.


Kryterium przedmiotowe


Przedmiotem działalności zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną może być wyłącznie zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną, w tym wprowadzanie tej spółki do obrotu.


Zasady prowadzenia działalności zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną zostały określone w art. 70l ustawy o FIZAFI. Zgodnie z ww. regulacją zarządzający ASI jest obowiązany prowadzić działalność w zakresie zarządzania w sposób rzetelny i profesjonalny, z zachowaniem należytej staranności i zgodnie z zasadami uczciwego obrotu, a także w najlepiej pojętym interesie zarządzanych alternatywnych spółek inwestycyjnych i ich inwestorów a także w celu zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa rynku finansowego.


W szczególności, zgodnie z ustawą o FIZAFI, zarządzający ASI jest obowiązany:

  • zapewnić warunki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo i ciągłość prowadzonej działalności oraz właściwe jej wykonywanie;
  • zapobiegać powstawaniu konfliktów interesów, wykrywać takie konflikty, a w przypadku powstania takiego konfliktu – zapewnić ochronę interesu inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej oraz ochronę informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową;
  • opracować i wdrożyć procedurę zapobiegającą ujawnieniu lub wykorzystaniu informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową w celu zapobieżenia wykorzystywaniu lub ujawnianiu takich informacji przez osoby posiadające dostęp do tych informacji, w tym osoby kierujące działalnością zarządzającego ASI i uczestniczące w zarządzaniu portfelem inwestycyjnym alternatywnej spółki inwestycyjnej;
  • posiadać odpowiednią strukturę organizacyjną z wyraźnym podziałem funkcji, zadań i odpowiedzialności oraz obowiązków informacyjnych;
  • zatrudniać do wykonywania czynności z zakresu swojej działalności osoby posiadające niezbędną wiedzę i kwalifikacje;
  • opracować i wdrożyć procedury postępowania z reklamacjami inwestorów detalicznych alternatywnej spółki inwestycyjnej;
  • w odniesieniu do każdej alternatywnej spółki inwestycyjnej stosujących dźwignię finansową stosować odpowiednie procedury zarządzania płynnością oraz opracować i wdrożyć procedury umożliwiające monitorowanie ryzyka utraty płynności, a także regularnie przeprowadzać testy warunków skrajnych obszaru płynności alternatywnej spółki inwestycyjnej w warunkach normalnej płynności oraz sytuacji nadzwyczajnych w zakresie płynności;
  • ewidencjonować transakcje zawierane w ramach zarządzania portfelem inwestycyjnym alternatywnej spółki inwestycyjnej, zlecenia nabycia lub odkupienia ich praw uczestnictwa, jak również ewidencjonować transakcje zawarte na rachunek własny;
  • przeprowadzać analizę przy doborze przedmiotu lokat alternatywnej spółki inwestycyjnej i zapewniać zgodność decyzji inwestycyjnych ze strategią inwestycyjną, celami i profilem ryzyka danej spółki.


U zarządzającego ASI działa system kontroli wewnętrznej, który sprawdza legalność i prawidłowość wykonywanej działalności oraz prawidłowość sprawozdań i informacji sporządzanych przez zarządzającego ASI oraz zarządzane przez niego alternatywne spółki inwestycyjne.


System kontroli wewnętrznej obejmuje:

  • system zarządzania ryzykiem zapewniający prawidłowe identyfikowanie, monitorowanie i pomiar wszelkich rodzajów ryzyka, na które są lub mogą być narażone każda zarządzana alternatywna spółka inwestycyjna i obejmujący procedury umożliwiające zarządzanie ich płynnością;
  • system nadzoru zgodności działalności z prawem służący zapewnieniu zgodności działalności zarządzającego ASI z przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi u tego zarządzającego, regulacjami wewnętrznymi ASI alternatywnej spółki inwestycyjnej, którymi zarządza;
  • system audytu wewnętrznego służący weryfikacji systemów oraz regulacji wewnętrznych obowiązujących u tego zarządzającego i regulacji wewnętrznych ASI według kryterium prawidłowości i skuteczności wypełniania obowiązków zarządzającego ASI oraz eliminacji nieprawidłowości w tych systemach i regulacjach.


Przyjęty u zarządzającego ASI system zarządzania ryzykiem powinien:

  • zapewniać, aby ocena wiarygodności kredytowej aktywów zarządzanych przez niego alternatywnych spółek inwestycyjnych nie była oparta wyłącznie ani w sposób automatyczny na ratingach wystawianych przez agencje ratingowe w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych;
  • ustanawiać system limitów wewnętrznych dla każdej zarządzanej alternatywnej spółki inwestycyjnej;
  • zapewniać dostosowanie profilu ryzyka alternatywnej spółki inwestycyjnej do ich wielkości i struktury ich portfela oraz do ich strategii i celów inwestycyjnych;
  • zapewniać spójność profilu płynności i polityki odkupywania praw uczestnictwa oraz strategii inwestycyjnej danej alternatywnej spółki inwestycyjnej.


Jak wynika z powyższego, zarządzający ASI działając zgodnie z obowiązującą w ASI polityką inwestycyjną zobowiązany jest do realizowania czynności, które wykraczają poza zakres obowiązków obciążających standardowo komplementariusza spółki komandytowej i komandytowo akcyjnej. Faktycznie zarządzanie ASI sprowadza się zatem do przejęcia znacznej części działalności spółki komandytowo akcyjnej – ASI, która zasadniczo staje się wehikułem biernym, służącym jedynie do realizowania celów inwestycyjnych. Całość działalności ASI skupia się w podmiocie zarządzającym, który poza sferą kompetencji kodeksowych (KSH) odpłatnie świadczy także na rzecz ASI wyspecjalizowane usługi zarządzania zgodnie z wymogami ustawy o FIZAFI.


ASI – jako taka – nie będzie zawierała żadnych umów niezbędnych do prowadzenia przez Nią działalności, zaś całą obsługę ASI wykonywała będzie „X” w ramach świadczonych usług zarządzania.


W związku z powyższym, wymagany ustawą o FIZAFI, model funkcjonowania ASI (dla której przyjęta została forma prawna spółki komandytowo akcyjnej) determinuje zakres świadczeń, które są realizowane przez komplementariusza – „X” świadczącą na rzecz ASI usługi zarządzania alternatywnym funduszem inwestycyjnym, jakim jest ASI.

Natomiast zwolnienie z opodatkowania tych usług wynika wprost z art. 43 ust. 1 pkt 12 a) ustawy o VAT – w przypadku świadczenia usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych) – a więc także alternatywną spółką inwestycyjną funkcjonującą na zasadach opisanych w niniejszym wniosku.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, opisane w treści niniejszego wniosku usługi świadczone przez „X” na rzecz „Y” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA ASI (ASI) w zakresie zarządzania alternatywnym funduszem inwestycyjnym, jakim jest – zgodnie z przepisami ustawy o FIZAFI – ASI podlegały będą zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 12 a) ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i lit. b ustawy, zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

  1. funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,
  2. portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią.

Zgodnie z art. 2 pkt 10a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1355) ilekroć w ustawie jest mowa o alternatywnym funduszu inwestycyjnym – rozumie się przez to instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.


Stosownie do art. 8a ust. 1 ww. ustawy, alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2.


W myśl art. 8a ust. 1 cyt, ustawy alternatywna spółka inwestycyjna może prowadzić działalność w formie:

  1. spółki kapitałowej, w tym spółki europejskiej;
  2. spółki komandytowej albo spółki komandytowo-akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka kapitałowa, w tym spółka europejska.

W myśl art. 8a ust. 3 ww. ustawy, wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.


Zgodnie z art. 8b ust. 2 ww. ustawy Zarządzającym ASI, może być w myśl art. 8b ust. 2 ww. ustawy wyłącznie:

  1. w przypadku określonym w art. 8a ust. 2 pkt 1 - spółka kapitałowa będąca alternatywną spółką inwestycyjną, prowadząca działalność jako wewnętrznie zarządzający ASI;
  2. w przypadku określonym w art. 8a ust. 2 pkt 2 - spółka kapitałowa będąca komplementariuszem alternatywnej spółki inwestycyjnej, prowadząca działalność jako zewnętrznie zarządzający ASI.

Natomiast zgodnie z art. 70a. ust. 1 ww. ustawy, zarządzającym ASI może być wyłącznie spółka kapitałowa, o której mowa w art. 8b ust. 2, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która uzyskała zezwolenie Komisji na wykonywanie działalności określonej w art. 70e ust. 1 (zezwolenie na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI).

Wątpliwości Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego dotyczą kwestii, czy do odpłatnego wykonywania przez Wnioskodawcę opisanych czynności zarządzania ASI znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przewidziane w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług

W odniesieniu do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie usługi zarządzania funduszami odpowiada określeniom wskazanym w art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, s. 1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają transakcje, zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie.

Zarówno w przepisach krajowych, jak i przepisach unijnych brak jest definicji „zarządzania”. Dyrektywa 112 nie definiuje pojęcia „zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi”. W powyższym zakresie zasadnym jest więc odniesienie się do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U.UE.L. 2009.302.32).


Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy 2009/65/WE, działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II. Zgodnie z treścią załącznika II, funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem to funkcje obejmujące:

  1. zarządzanie inwestycjami,
  2. administrację:
    1. obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
    2. zapytania klientów;
    3. wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);
    4. monitorowanie przestrzegania uregulowań;
    5. prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
    6. wypłata zysków;
    7. emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;
    8. rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
    9. prowadzenie ksiąg,
  3. wprowadzanie do obrotu.

W dokonaniu interpretacji pojęcia zarządzania w sposób zgodny z celami Dyrektywy VAT pomocne są orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 21 października 2004 r. w sprawie C-8/03 (Banque Bruxelles Lambert S.A. (BBL) v. Państwo Belgijskie), definiującym ww. pojęcie zarządzania, Rzecznik Generalny podkreślił: „Otóż cel ten wymaga takiego zakreślenia zwolnienia, aby nie naruszało ono zasady powszechności podatku, bez czynienia go jednak bezprzedmiotowym. Z tego punktu widzenia dopuszczalne jest objęcie zwolnieniem wszystkich transakcji bezpośrednio związanych z systemem zarządzania funduszami powierniczymi. Tym samym nie można ograniczać zwolnienia tylko do podejmowania decyzji. Niemniej jednak nie można rozciągać go na wszystkie usługi świadczone na rzecz przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, które znajdują się w takiej sytuacji, jak fundusze powiernicze. Moim zdaniem, transakcje, które obejmują zwolnienie, winny ograniczać się do tych, które są ściśle związane z prowadzeniem funduszu, to znaczy do określania polityki inwestycyjnej, kupna i sprzedaży aktywów. O ile zwolnione transakcje nie ograniczają się do podejmowania decyzji, o tyle jednak muszą one bezpośrednio dotyczyć transakcji handlowych papierami wartościowymi. Aby móc zastosować zwolnienie, należy ustalić, że dane świadczenia są nierozerwalnie związane z transakcjami bezpośrednio zwolnionymi przez szóstą dyrektywę. Z kolei świadczenia, które można łatwo oddzielić od zarządzania funduszem w ścisłym tego słowa znaczeniu, należy uznać za podlegające podatkowi”.

Natomiast, doprecyzowania powyższej definicji dokonał TSUE w orzeczeniu z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie C-169/04 (Abbey National plc Inscape Investment Fund v. Commissioners of Customs & Excise), w którym Trybunał podkreślił, że jest to autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, które nie może być zmienione przez państwa członkowskie. Dalej wskazał, że pojęcie zarządzania funduszami powierniczymi, o których mowa w tym przepisie obejmuje usługi w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli – gdy oceniać je globalnie – tworzą one odrębną całość oraz są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami. Dalej Trybunał zaznaczył, że: „odnosząc się do usług w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczonych przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, należy najpierw zaznaczyć, że tak jak w przypadku transakcji zwolnionych z opodatkowania na mocy art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, zarządzanie funduszami powierniczymi, o których mowa w pkt 6 tego artykułu, jest określane w zależności od rodzaju świadczonych usług, a nie w zależności od osoby świadczącej lub odbiorcy usług”. Dalej w uzasadnieniu Trybunał podkreślił, że aby móc zakwalifikować transakcje w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jako zwolnione od podatku na mocy art. 13 część B lit. d) pkt 6 szóstej dyrektywy, powinny one tworzyć odrębną całość, która w konsekwencji wypełnia specyficzne i istotne funkcje usługi opisanej w pkt 6. Samo świadczenie usług o charakterze materialnym czy też technicznym, takie jak udostępnianie systemu informatycznego, nie jest objęte zakresem zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie.

Zgodnie z orzecznictwem TSUE pojęcie „zarządzania” może obejmować różne odrębne usługi np. usługi w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy (wyrok C-169/04) czy też usługi doradztwa inwestycyjnego (wyrok C-275/11), które będą korzystały ze zwolnienia, nawet jeżeli będą świadczone przez zarządzających będących osobami trzecimi. Jedynym warunkiem jest, aby usługi te spełniały szczególne i istotne funkcje zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi.

Wobec powyższego czynności świadczone przez Wnioskodawcę należy rozpatrywać w kontekście uregulowań dotyczących zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W tym należy uwzględnić przepisy Dyrektywy ZAFI, tj. Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61 /UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (dalej: Dyrektywa ZAFI) oraz ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1355).


Dyrektywa ZAFI odnosi się do zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, tj. zarządzających wszelkimi typami funduszy, które nie są objęte ww. Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit w) ww. Dyrektywy zarządzanie AFI (rozumiane jako alternatywne fundusze inwestycyjne) oznacza wykonywanie przynajmniej funkcji w zakresie zarządzania portfelem, o których mowa w pkt 1 lit. a) lub b) załącznika I. na rzecz jednego lub większej liczby AFI. Minimalny zakres funkcji zarządzania to:

  • zarządzanie portfelem inwestycyjnym – pkt 1 lit. a) ww. załącznika,
  • zarządzanie ryzykiem - pkt 1 lit. b) ww. załącznika.


Podobne uregulowania zawarto w ww. ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W myśl przepisów tejże ustawy zarządzający zarządza alternatywną spółką inwestycyjną (która jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym), w tym co najmniej portfelem inwestycyjnym tej spółki oraz ryzykiem (art. 8b ust. 1 i art. 8a ust. 1 ww. ustawy).


Ze względu na wnioski płynące z powołanych powyżej przepisów oraz orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy.


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności na rzecz ASI, która uzyska status alternatywnego funduszu inwestycyjnego, będzie obejmował w szczególności – jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy – wykonywanie zadań powierzonych zarządzającemu alternatywną spółką inwestycyjną zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, w tym między innymi zarządzanie Portfelem Inwestycji ASI (m.in. dokonywaniem, utrzymywaniem, monitorowaniem inwestycji oraz realizacją wyjść z inwestycji) jak również zarządzanie ryzykiem. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie wykonywał czynności kluczowe do zdefiniowania czynności zarządzania.

Wnioskodawca będzie zatem świadczył usługi zarządzania alternatywną spółką inwestycyjną, ponieważ zakres wykonywanych przez niego czynności będzie obejmował zarządzanie portfelami inwestycyjnymi oraz zarządzanie ryzykiem, kluczowych do zdefiniowania czynności zarządzania.

W konsekwencji, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że opisane w tak przedstawionym przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi świadczone przez „X” Sp. z o.o. na rzecz „Y” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA ASI (ASI) będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 a) ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj