Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.279.2019.5.AK
z 30 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 29 lipca 2019 r. (data nadania 29 lipca 2019 r., data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-3.4011.279.2019.1.MP z dnia 12 lipca 2019 r. (data wysłania 12 lipca 2019 r., data doręczenia 22 lipca 2019 r.), pismem z dnia 3 września 2019 r. (data nadania 5 września 2019 r., data wpływu 10 września 2019 r.) i pismem z dnia 3 września 2019 r. (data nadania 11 września 2019 r., data wpływu 17 września 2019 r.) na wezwanie telefoniczne z dnia 3 września 2019 r. oraz z dnia 10 września 2019 r. oraz pismem z dnia 1 października 2019 r. (data nadania 1 października 2019 r., data wpływu 7 października 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-3.4011.279.2019.4.MS2 z dnia 19 września 2019 r. (data wysłania 19 września 2019 r., data doręczenia 26 września 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 12 lipca 2019 r. (data nadania 12 lipca 2019 r., data doręczenia 22 lipca 2019 r.) Nr 0114-KDIP3-3.4011.279.2019.1.MP wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku.

Pismem z dnia 29 lipca 2019 r. (data nadania 29 lipca 2019 r., data wpływu 2 sierpnia 2019 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

Pismem z dnia 3 września (data nadania 5 września 2019 r., data wpływu 10 września 2019 r.) oraz pismem z dnia 3 września 2019 r. (data nadania 11 września 2019 r., data wpływu 17 września 2019 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła stan faktyczny na wezwanie telefoniczne z dnia 3 września 2019 r. oraz na wezwanie telefoniczne z dnia 10 września 2019 r.

W związku z dalszymi wątpliwościami, pismem z dnia 19 września 2019 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.279.2019.4.MS2 wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku.

Pismem z dnia 1 października 2019 r. (data nadania 1 października 2019 r., data wpływu 7 października 2019 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

We wniosku i uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w październiku 2018 roku złożyła wniosek o dofinansowanie projektu termomodernizacji budynku/domu w ramach programu „Czyste powietrze”. Wniosek dotyczy wymiany starego pieca (źródła ciepła) na nowy gazowy, wymianę stolarki okiennej na nową, wymianę centralnego ogrzewania oraz wymianę drzwi wejściowych. W 2018 roku zrealizowana została większość z powyższych inwestycji. W styczniu 2019 roku zaczęła obowiązywać ulga termomodernizacyjna, która pozwala odliczyć do 53.000 zł poniesionych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne mieszkalnych budynków jednorodzinnych. Wnioskodawczyni jest osobą, która rozlicza się z US korzystając z PIT-37, a jednocześnie ma rozdzielność majątkową.


W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawczyni doprecyzowała o następujące informacje.

Wnioskodawczyni jest jedyną właścicielką budynku. Budynek jest wolnostojący, stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, posiada nie więcej niż 2 lokale mieszkalne. Realizacja przedsięwzięcia zostanie zakończona przed upływem 3 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek. Wydatki na wymianę stolarki okiennej w podpiwniczeniu budynku, wymianę drzwi garażowych oraz ocieplenie ściany wewnętrznej na klatce schodowej Wnioskodawczyni planuje ponieść w latach 2019-2020. Wydatki nie zostały/nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów oraz nie będą odliczone w ramach innych ulg. Część prac Wnioskodawczyni planuje wykonać w tym roku, a pozostałą część w 2020 roku. W ramach programu „Czyste powietrze” została dokonana wymiana drzwi wejściowych, dzięki czemu Wnioskodawczyni powinna otrzymać w ramach dotacji zwrot części kosztów (30%) poniesionych na ten element modernizacji. Pozostały koszt poniesiony za drzwi Wnioskodawczyni chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Wydatki już poniesione to koszt drzwi, zapłacono 19 czerwca 2019 r., oraz koszt stolarki okiennej w podpiwniczeniu, zapłacone 27 czerwca 2019 r. Poza tym nie zostały poniesione jeszcze żadne koszty. Wnioskodawczyni zamierza ponieść koszt ocieplenia budynku i stropu, drzwi garażowych oraz ocieplenia ściany wewnętrznej w klatce schodowej.

Ocieplenie ściany wewnętrznej w klatce schodowej będzie polegało na umieszczeniu na niej materiału termoizolacyjnego (np. płyty styropianowej).


Poniesione wydatki będą udokumentowane fakturami VAT na osobę fizyczną.


Koszty nie zostały/nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz nie będą odliczone w ramach innych ulg. Drzwi wejściowe zewnętrzne zostały wymienione w ramach programu czyste powietrze, ale dotowana była tylko część kwoty. Pozostały koszt poniesiony za drzwi Wnioskodawczyni chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu).

Czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej Wnioskodawczyni może odliczyć wymianę drzwi wejściowych (częściowy koszt), ocieplenie budynku i stropu, stolarkę okienną w podpiwniczeniu, drzwi garażowe oraz ocieplenie ściany wewnętrznej w klatce schodowej?

Zdaniem Wnioskodawczyni, może odliczyć powyższe wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202, 1276, 1496 , 1669 i 2245).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


W myśl art. 26h ust. 2 kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z wniosku i uzupełnień wynika, że Wnioskodawczyni jest jedyną właścicielką budynku. Budynek jest wolnostojący, stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, posiada nie więcej niż 2 lokale mieszkalne. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o dofinansowanie projektu termomodernizacji budynku/domu w ramach programu „Czyste powietrze”. Wniosek dotyczy wymiany starego pieca (źródła ciepła) na nowy gazowy, wymianę stolarki okiennej na nową, wymianę centralnego ogrzewania oraz wymianę drzwi wejściowych. W 2018 roku zrealizowana została większość z powyższych inwestycji. W ramach programu „Czyste powietrze” została dokonana wymiana drzwi wejściowych, dzięki czemu Wnioskodawczyni powinna otrzymać w ramach dotacji zwrot części kosztów (30%) poniesionych na ten element modernizacji. Pozostały koszt poniesiony za drzwi Wnioskodawczyni chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Realizacja przedsięwzięcia zostanie zakończona przed upływem 3 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek. Wydatki na wymianę stolarki okiennej w podpiwniczeniu budynku, wymianę drzwi garażowych oraz ocieplenie ściany wewnętrznej na klatce schodowej Wnioskodawczyni planuje ponieść w latach 2019-2020. Część prac Wnioskodawczyni planuje wykonać w tym roku, a pozostałą część w 2020 roku. Wydatki już poniesione to koszt drzwi, zapłacono 19 czerwca 2019 r., oraz koszt stolarki okiennej w podpiwniczeniu, zapłacone 27 czerwca 2019 r. Poza tym nie zostały poniesione jeszcze żadne koszty. Wnioskodawczyni zamierza ponieść koszt ocieplenia budynku i stropu, drzwi garażowych oraz ocieplenia ściany wewnętrznej w klatce schodowej. Ocieplenie ściany wewnętrznej w klatce schodowej będzie polegało na umieszczeniu na niej materiału termoizolacyjnego (np. płyty styropianowej). Poniesione wydatki będą udokumentowane fakturami VAT na osobę fizyczną. Koszty nie zostały/nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz nie będą odliczone w ramach innych ulg. Drzwi wejściowe zewnętrzne zostały wymienione w ramach programu czyste powietrze, ale dotowana była tylko część kwoty. Pozostały koszt poniesiony za drzwi Wnioskodawczyni chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Biorąc powyższe pod uwagę, wskazać należy, że podatnik podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu będą podlegać wydatki m.in. na wymianę drzwi wejściowych, ocieplenie ścian zewnętrznych oraz stropu, wymianę stolarki okiennej w podpiwniczeniu budynku, wymianę drzwi garażowych oraz ocieplenie ściany wewnętrznej na klatce schodowej. Wysokość wydatków należy ustalić na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Istotne przy tym jest, aby wydatki podlegające odliczeniu były poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dotyczącego budynku mieszkalnego, którego podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Wydatki, które Wnioskodawczyni zamierza ponieść, powinny być poniesione w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni poniosła pierwszy wydatek dnia 19 czerwca 2019 r. (częściowy koszt zakupu drzwi), zatem pozostałe wydatki powinny być poniesione przez Wnioskodawczynię do końca 2022 r.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni będzie miała możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na ocieplenie budynku i stropu, stolarkę okienną w podpiwniczeniu, drzwi garażowe, ocieplenie ściany wewnętrznej w klatce schodowej. Natomiast w przypadku drzwi wejściowych, Wnioskodawczyni będzie miała prawo do skorzystania z ww. ulgi tylko w części, w jakiej wydatek ten nie został dofinansowany z dotacji w ramach programu „Czyste powietrze”.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wyjaśnić należy, że w toku postępowania w sprawie wydania interpretacji upoważniony organ nie przeprowadza jakiegokolwiek postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji czerpie wyłącznie z przedstawionego przez stronę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj