Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.374.2019.3.LZ
z 3 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2019 r. (data wpływu 24 lipca 2019 r.) uzupełniony pismem z dnia 20 września 2019 r. (data nadania 20 września 2019 r., data wpływu 23 września 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-2.4011.374.2019.3.LZ, 0112-KDIP1-1.4012.394.2019.2.MMA z dnia 10 września 2019 r. (data nadania 10 września 2019 r., data doręczenia 18 września 2019 r.) wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.


Z uwagi na braki formalne, pismem Nr 0114-KDIP3-2.4011.374.2019.3.LZ, 0112-KDIP1-1.4012.394.2019.2.MMA z dnia 10 września 2019 r. (data nadania 10 września 2019 r., data doręczenia 18 września 2019 r.) tutejszy organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku.


Pismem z dnia 20 września 2019 r. (data nadania 20 września 2019 r., data wpływu 23 września 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest właścicielem działki gruntu oznaczonej Nr ewidencyjnym 1, obrębu (…), K. o obszarze 1,6810 ha, położonej w gminie O., wchodzącej w skład nieruchomości dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…).

Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca nabył na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 13 września 1985 roku. Wnioskodawca nie zawierał z żoną umowy majątkowej małżeńskiej rozszerzającej wspólność ustawową, wobec powyższego nieruchomość ta stanowi Jego majątek osobisty.

Działka gruntu o numerze 1 jest niezabudowana i ma zapewniony dostęp do drogi publicznej. Działka oznaczona Nr ewidencyjnym 1 jest własnością Wnioskodawcy i jej obszar to 1,6810 ha. Działka ta powstała na wskutek podziału dokonanego w 2007 roku poprzez ustalenie lokalizacji drogi.

Z wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, wydanego z upoważnienia Starosty przez Geodetę Powiatowego z dnia 10 lipca 2019 roku wynika, że działka Gruntu Nr ewidencyjny 1 z obrębu (...), K. o obszarze 1,6810 ha stanowi grunty orne RIIIb, RIVa, RIVb.

Nieruchomość jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przyjętym Uchwałą Nr (…) Rady Gminy O. z dnia 18 maja 2007 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy O. dla Obszaru K., zgodnie z którym nieruchomość znajduje się na terenie oznaczonym na rysunku planu symbolem …. (teren zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, wobec czego nieruchomość nie stanowi nieruchomości rolnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego. Działka objęta wnioskiem jest nadal uprawiana, nie mniej jednak uprawa na niej jest coraz bardziej nieopłacalna. Na skutek wydzielenia działki objętej wnioskiem dostęp do niej z zabudowań gospodarczych Wnioskodawcy jest znacznie utrudniony, bowiem musi przebiegać objazdami w odległości nawet kilku kilometrów.

Umową przedwstępną sprzedaży warunkową z dnia 30 kwietnia 2019 roku sporządzoną w formie aktu notarialnego przez zastępcę notarialnego Notariusza zawartą pomiędzy Wnioskodawcą a A. z siedzibą w W., Wnioskodawca zobowiązał się zawrzeć z wyżej wskazaną Spółką umowę sprzedaży na mocy której sprzeda za cenę ustaloną w umowie niezabudowaną działkę gruntu oznaczoną nr ewidencyjnymi 1 w terminie najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2019 roku.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Nieruchomość stanowi majątek prywatny Wnioskodawcy i jest sprzedawana w stanie niezmienionym.


W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  • Na podstawie aktu notarialnego z dnia 25 lipca 2019 roku dokonał sprzedaży przedmiotowej nieruchomości na rzecz B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W.
  • Wnioskodawca nie dokonywał i nie będzie dokonywał czynności związanych z gruntem w celu podniesienia jego wartości. Nieruchomość była w chwili sprzedaży niezabudowana, nieogrodzona i posiadała dostęp do drogi publicznej. Zgodnie z uchwałą Nr (…) Rady Miejskiej w O. z dnia 18 maja 2007 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy O. dla obszaru K., nieruchomość znajduje się na terenie oznaczonym i określonym w wyżej wskazanej uchwale jako „(…)” - tereny zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów. Działkę gruntu, z której podziału powstała przedmiotowa nieruchomość Wnioskodawca nabył na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego zawartej w 1985 roku. Podział nieruchomości nastąpił na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Podział ten jednakże nie został przeprowadzony z inicjatywy Wnioskodawcy i był konieczny do zbycia części nieruchomości wnioskującego na rzecz Skarbu Państwa w związku z przeprowadzanymi inwestycjami drogowymi.
  • Do działki objętej wnioskiem przed jej sprzedażą nie zostały podłączone żadne media
  • Wnioskodawca nie poszukiwał potencjalnych nabywców działki objętej wnioskiem. Nie podejmował także żadnych działań marketingowych celem znalezienia potencjalnego nabywcy. Inwestor ponad 3 lata temu będąc zainteresowanym zakupem gruntu w okolicy zwrócił się do Wnioskodawcy z propozycją zakupu. Sama transakcja zakupu trwała blisko 3 lata, gdyż po raz pierwszy już około 2016 roku zawarto umowę przedwstępną sprzedaży która była kilkukrotnie aneksowana, a dopiero w dniu 30 kwietnia 2019 roku Wnioskodawca zawarł z A. z siedzibą w W. umowę przedwstępną, a następnie w dniu 25 lipca 2019 roku umowę sprzedaży i przejęcia obowiązków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisana w złożonym wniosku sprzedaż nieruchomości dokonana w dniu 25 lipca 2019 roku na rzecz B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością była czynnością opodatkowaną podatkiem dochodowym, czy też jest zwolniona z opodatkowania?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w złożonym wniosku czynność, była czynnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem dochodowym.


Zdaniem Wnioskującego w myśl powyższych zasad opisana we wniosku transakcja sprzedaży nieruchomości nie może zostać uznana za podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca nie działał przy dokonywaniu sprzedaży w charakterze podatnika. Aby bowiem można było mówić o takiej sytuacji dokonana transakcja sprzedaży musiałaby spełniać przesłanki uznania jej za przejaw samodzielnego wykonywania przez wnioskującego działalności gospodarczej.


Zgodnie bowiem z definicją zawartą w art. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za działalność gospodarczą lub pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2, i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Taka sytuacja jednakże nie nastąpiła w opisanym i zaistniałym stanie faktycznym. Wnioskodawca dodaje, że źródłami przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo
    w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta; 
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony);
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych
    z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2;
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy.
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c

    - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca,
    w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
    8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
    8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
  9. inne źródła.


Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne, nie prowadzi działalności gospodarczej. Przedmiotową działkę gruntu Wnioskodawca nabył na podstawie umowy przekazanie gospodarstwa rolnego w 1985 roku. Nieruchomość aż do chwili sprzedaży wykorzystywana była wyłącznie na cele rolnicze. Nieruchomość ta nigdy nie była wydzierżawiana ani najmowana osobom trzecim. Nie była także wykorzystywana w działalności gospodarczej.

Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży nie była dotychczas przedmiotem ulepszeń, inwestycji czy nakładów. Nigdy też nie została ogrodzona oraz uzbrojona w dostęp do mediów. W przeszłości Wnioskodawca nigdy nie występował z wnioskiem o objęcie Nieruchomości miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie wnioskował także o wydanie warunków zabudowy. Nieruchomość ta nie była także przedmiotem podziałów, scalania czy wymiany gruntów. Jedyny podział nieruchomości nastąpił na skutek uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (o którym mowa powyżej), a następnie dokonana została transakcja sprzedaży części nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa. Sprzedaż ta jednakże była wymuszona inwestycjami publicznymi.

W przeszłości Wnioskodawca nie podejmował żadnych działań mających na celu znalezienie potencjalnego kupującego. Nie zostało zamieszczone żadne ogłoszenie o sprzedaży. To bowiem Kupujący przez wieloma laty będąc zainteresowany zakupem nieruchomości zwrócił się do Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe okoliczności świadczą, że transakcja sprzedaży z dnia 25 lipca 2019 roku nie może zostać uznana za przejaw wykonywania działalności gospodarczej przez sprzedającego i w związku z powyższym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  1. odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  2. zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Odrębnym źródłem przychodu, określonym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:

  • po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową,
  • po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz,
  • po trzecie, w sposób ciągły.


Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  1. jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  2. wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter.
  3. prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Zatem, każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.


W związku z powyższym, aby określoną działalność uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność jest zarobkowa wtedy, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby działalność gospodarcza wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się ponadto cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z nabyciem oraz ze sprzedażą działek, o których mowa we wniosku.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem działki gruntu, którą nabył na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego w dniu 13 września 1985 roku. Przedmiotowa nieruchomość stanowi majątek osobisty Wnioskodawcy. Działka gruntu jest niezabudowana i ma zapewniony dostęp do drogi publicznej. Działka ta powstała na wskutek podziału dokonanego w 2007 roku na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Podział ten jednakże nie został przeprowadzony z inicjatywy Wnioskodawcy i był konieczny do zbycia części nieruchomości Wnioskodawcy na rzecz Skarbu Państwa w związku z przeprowadzanymi inwestycjami drogowymi. Z wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, wynika, że działka Gruntu stanowi grunty orne RIIIb, RIVa, RIVb. Nieruchomość jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym znajduje się na terenie oznaczonym na rysunku planu symbolem …. (teren zabudowy usługowej, obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, wobec czego Nieruchomość nie stanowi nieruchomości rolnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego. Działka objęta wnioskiem jest nadal uprawiana, nie mniej jednak uprawa na niej jest coraz bardziej nieopłacalna. Na skutek wydzielenia działki objętej wnioskiem dostęp do niej z zabudowań gospodarczych Wnioskodawcy jest znacznie utrudniony, bowiem musi przebiegać objazdami w odległości nawet kilku kilometrów. Na podstawie aktu notarialnego z dnia 25 lipca 2019 roku Wnioskodawca dokonał sprzedaży przedmiotowej nieruchomości na rzecz Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca nie dokonywał przed sprzedażą czynności związanych z gruntem w celu podniesienia jego wartości. Nieruchomość była w chwili sprzedaży niezabudowana, nieogrodzona i posiadała dostęp do drogi publicznej. Do działki nie zostały podłączone żadne media. Wnioskodawca nie poszukiwał potencjalnych nabywców ani nie podejmował żadnych działań marketingowych celem znalezienia potencjalnego nabywcy. Inwestor ponad 3 lata temu będąc zainteresowanym zakupem gruntu w okolicy zwrócił się do Wnioskodawcy z propozycją zakupu. Wnioskodawca jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Okoliczności przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wskazują, że przedmiotowa nieruchomość, nie została nabyta przez Wnioskodawcę dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie była w takiej działalności wykorzystywana.

W przedmiotowej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawcę wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość, tj. działkę oznaczoną nr 1 na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego w 1985 roku. Przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana przez Wnioskodawcę rolniczo, Wnioskodawca nie podejmował przed sprzedażą ww. nieruchomości żadnych działań związanych z gruntem w celu podniesienia jego wartości. Do działki nie zostały podłączone żadne media, Wnioskodawca również nie poszukiwał potencjalnych nabywców ani nie podejmował żadnych działań marketingowych w celu znalezienia potencjalnego nabywcy. Zatem całokształt okoliczności, a w szczególności zakres, stopień zaangażowania, i cel działania Wnioskodawcy wskazują, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Biorąc pod uwagę powyższe, sprzedaż przedmiotowych nieruchomości nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowodowała powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę, skutki podatkowe odpłatnego zbycia ww. nieruchomości należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.


Należy podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.


Reasumując, sprzedaż przedmiotowej działki nabytej przez Wnioskodawcę w dniu 13 września 1985 roku na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego, w świetle powołanych wyżej przepisów, nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat, liczonych od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj