Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-914/12/AŚ
z 5 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu do tut. organu 29 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2012r. (data wpływu 15 listopada 2012r.) oraz pismem z dnia 29 listopada 2012r. (data wpływu 3 grudniu 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „...” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2012r. (data wpływu 15 listopada 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-914/12/AŚ z dnia 2 listopada 2012r. oraz pismem z dnia 29 listopada 2012r. (data pływu 3 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 listopada 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Wnioskodawca) realizuje projekt „..., dla którego uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach Priorytetu I - Badania i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość. Działanie l.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu.

Przedmiotem projektu jest kompleksowe uzbrojenie terenów inwestycyjnych w rejonie ...., poprzez ich skomunikowanie z istniejącą siecią dróg lokalnych oraz doprowadzenie infrastruktury technicznej w sąsiedztwo działek inwestycyjnych.

Zakres projektu obejmuje wykonanie następujących prac:

  1. budowa ogólnodostępnej drogi publicznej (łącznie około 1450mb) wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową. Droga przebiegać będzie wzdłuż drogi krajowej S-1 i składać się będzie z nowo wybudowanego odcinka drogi i odcinka drogi asfaltowej budowanej po śladzie dotychczasowej drogi gruntowej (ul. ....),
  2. budowa wzdłuż ww. drogi wodociągu, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej,
  3. budowa modułów retencyjno-odwadniających - 7 kompletów,
  4. wykonanie oświetlenia drogi wraz z przekładką istniejących kabli,
  5. budowa tłoczni ścieków,
  6. budowa mostu na cieku rzeki B,
  7. wycinka drzew i krzewów w zakresie niezbędnym dla budowy drogi.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura techniczna, zlokalizowana w pasie drogowym, obsługiwać będzie tereny położone w sąsiedztwie budowanej drogi i umożliwi podłączenie do niej działek inwestycyjnych, w tym działek należących do Wnioskodawcy, o powierzchni 13,2973 ha. Budowana infrastruktura techniczna nie wchodzi na teren działek inwestycyjnych.

Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca w drodze przetargu będzie dokonywał sprzedaży ww. działek inwestycyjnych. Obowiązkiem inwestora, przyszłego nabywcy działki inwestycyjnej, będzie samodzielne zaprojektowanie i wykonanie uzbrojenia nabytej działki, w tym przyłączy.

Zgodnie art. 7 ust 1. ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym prace realizowane w ramach projektu należą do zadań własnych gminy.

Cel projektu:

Projekt stanowi odpowiedź na potrzeby regionu, miasta oraz przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić i rozwijać działalność gospodarczą. Stworzenie dogodnych możliwości rozwoju działalności gospodarczej będzie miało na celu pobudzenie lokalnej i regionalnej gospodarki, co pozytywnie wpłynie na trwający proces restrukturyzacji gospodarki i lokalny rynek pracy.

Zasadniczym celem zagospodarowania zrewitalizowanego terenu dawnej kopalni piasku podsadzkowego jest uzyskanie wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej regionu, osiągnięcie ożywienia gospodarczego i społecznego poprzez wielofunkcyjne wykorzystanie zdegradowanych, niezagospodarowanych obszarów na rzecz rozwoju nowych przedsiębiorstw.

Realizacja projektu wpłynie na wzrost wskaźnika konkurencyjności gospodarki regionu oraz stworzy przedsiębiorcom odpowiednie warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, co następnie przełoży się na korzystne wyniki w skali całego regionu oraz kraju.

W piśmie z dnia 9 listopada 2012r. uzupełniono zdarzenie przyszłe o następujące informacje:

Jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji inwestycji figurować będzie Wnioskodawca.

Właścicielem powstałego w ramach projektu wodociągu będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać wodociągu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wodociąg zostanie przekazany nieodpłatnie poprzez umowę użyczenia Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji, będącemu Spółką Wnioskodawcy ze 100% udziałem Gminy, w zamian za eksploatację, utrzymanie, wydawanie warunków technicznych, zawieranie umów oraz płacenie podatków. Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz mieszkańców i podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na terenie Gminy.

Użyczając Wnioskodawca ma na względzie zapewnienie profesjonalnego eksploatowania urządzeń wodociągowych, jak również wykorzystania tych urządzeń dla realizacji ustawowego zadania własnego określonego w ustawie o samorządzie gminnym i według zasad określonych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i w związku z tym oddaje Przedsiębiorstwu do bezpłatnego używania sieć wodociągową, która włączona zostanie w system sieci wodociągowej Przedsiębiorstwa w celu prowadzenia eksploatacji, konserwacji, a także usuwania awarii i prowadzenia remontów.

Właścicielem powstałej w ramach projektu kanalizacji deszczowej będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać kanalizacji deszczowej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Za odprowadzanie wód opadowych nie będą wystawiane faktury, gdyż sieć kanalizacji deszczowej będzie stanowiła element budowanej drogi, jako odwodnienie drogi. Sieć kanalizacji deszczowej nie będzie przekazana innemu podmiotowi. Siecią kanalizacji deszczowej będzie zarządzał Prezydent Miasta.

Właścicielem powstałej w ramach projektu sieci kanalizacji sanitarnej będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać sieci kanalizacji sanitarnej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Kanalizacja sanitarna zostanie przekazana nieodpłatnie poprzez umowę użyczenia Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji, będącemu Spółką Wnioskodawcy ze 100% udziałem Gminy, w zamian za eksploatację, utrzymanie, wydawanie warunków technicznych, zawieranie umów oraz płacenie podatków. Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz mieszkańców i podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na terenie Gminy. Użyczając Wnioskodawca ma na względzie zapewnienie profesjonalnego eksploatowania urządzeń kanalizacyjnych, jak również wykorzystania tych urządzeń dla realizacji ustawowego zadania własnego określonego w ustawie o samorządzie gminnym i według zasad określonych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i w związku z tym oddaje Przedsiębiorstwu do bezpłatnego używania sieć kanalizacji sanitarnej, która włączona zostanie w system sieci kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa w celu prowadzenia eksploatacji, konserwacji, a także usuwania awarii i prowadzenia remontów.

Właścicielem powstałych w ramach projektu modułów retencyjno-odwadniających będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać modułów retencyjno-odwadniających do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Moduły retencyjno-odwadniające nie będą przekazane innemu podmiotowi. Modułami retencyjno-odwadniającymi będzie zarządzał Prezydent Miasta, jako elementem wybudowanej drogi, stanowiącym odbiornik wód deszczowych.

Oświetlenie uliczne nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie pobierać opłat z tytułu oświetlenia, gdyż będzie ono stanowić element wybudowanej drogi. Właścicielem oświetlenia będzie Wnioskodawca. Oświetlenie nie zostanie przekazane innemu podmiotowi. Oświetleniem będzie zarządzał Prezydent Miasta.

Właścicielem powstałej w ramach projektu tłoczni ścieków będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać tłoczni ścieków do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tłocznia ścieków zostanie przekazana nieodpłatnie poprzez umowę użyczenia Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji, będącemu Spółką Wnioskodawcy ze 100% udziałem Gminy, w zamian za eksploatację, utrzymanie, wydawanie warunków technicznych, zawieranie umów oraz płacenie podatków. Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz mieszkańców i podmiotów gospodarczych zlokalizowanych na terenie Gminy.

Użyczając Wnioskodawca ma na względzie zapewnienie profesjonalnego eksploatowania urządzeń kanalizacyjnych, jak również wykorzystania tych urządzeń dla realizacji ustawowego zadania własnego określonego w ustawie o samorządzie gminnym i według zasad określonych w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i w związku z tym oddaje Przedsiębiorstwu do bezpłatnego używania tłocznię ścieków, która włączona zostanie w system sieci kanalizacyjnej Przedsiębiorstwa w celu prowadzenia eksploatacji, konserwacji, a także usuwania awarii i prowadzenia remontów.

W piśmie z dnia 29 listopada 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że wodociąg, kanalizacja sanitarna oraz tłocznia ścieków zostaną przekazane Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji na podstawie umowy użyczenia. W związku z powyższym to Przedsiębiorstwo będzie zawierało umowy z mieszkańcami i podmiotami gospodarczymi.

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji będzie również wystawiało mieszkańcom i podmiotom gospodarczym faktury za usługi świadczone za pomocą infrastruktury wytworzonej w ramach wyżej wymienionego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy realizującemu projekt przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot?

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko uzupełnione w piśmie z dnia 9 listopada 2012r.):

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie ma tutaj znaczenia czy podatnik odliczył podatek czy też nie. Istotne jest jedynie, czy podatnikowi takie prawo przysługiwało.

W przypadku realizowanego przez Gminę projektu warunek określony w art. 86 ust. 1 nie zostanie zachowany, a więc Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 73 poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że nie podstaw prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dlatego też utrzymuję, iż podatek VAT w ramach projektu będzie kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług podatnikom VAT przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku realizowanego przez Gminę projektu warunek określony w art. 86 ust. l nie zostanie zachowany. Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie będzie miał możliwości o ubieganie się o zwrot różnicy kwoty podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa przez przepisy prawa podatkowego rozumie się – przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do treści art. 15 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, zaś art. 16 Ordynacji podatkowej stanowi, iż właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania.

Pod pojęciem właściwości należy zatem rozumieć zdolność organu podatkowego do prowadzenia określonego rodzaju spraw dotyczących podatków lub innych spraw normowanych przepisami prawa podatkowego.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie
z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

W związku z powyższym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. projektu, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia.

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt pn. „...”.

Zakres projektu obejmuje budowę ogólnodostępnej drogi publicznej wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową, budowę wzdłuż ww. drogi wodociągu, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej, budowę modułów retencyjno-odwadniających, wykonanie oświetlenia drogi wraz z przekładką istniejących kabli, budowę tłoczni ścieków, budowę mostu na cieku rzeki B, wycinkę drzew i krzewów w zakresie niezbędnym dla budowy drogi.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie będzie wykorzystywać wodociągu, sieci kanalizacji sanitarnej, modułów retencyjno-odwadniających, kanalizacji deszczowej, oświetlenia oraz tłoczni ścieków do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wodociąg, tłocznia ścieków oraz kanalizacja sanitarna zostaną przekazane nieodpłatnie poprzez umowę użyczenia Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji, będącemu Spółką Wnioskodawcy ze 100% udziałem Gminy. W związku z powyższym to Przedsiębiorstwo będzie zawierało umowy z mieszkańcami i podmiotami gospodarczymi.

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji będzie również wystawiało mieszkańcom i podmiotom gospodarczym faktury za usługi świadczone za pomocą infrastruktury wytworzonej w ramach wyżej wymienionego projektu tj. wodociągu, kanalizacji oraz tłocznik ścieków.

Z opisu sprawy wynika, że z powstałych w efekcie prowadzonej inwestycji elementów infrastruktury (sieć kanalizacji sanitarnej, wodociąg oraz tłocznia ścieków) użytkownicy będą korzystać odpłatnie ale za pośrednictwem innego podmiotu (Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, któremu nieodpłatnie Gmina użyczyła ww. infrastrukturę) na podstawie zawieranych z tym przedsiębiorstwem umów, zatem po stronie Gminy nie wystąpi czynność opodatkowana z tytułu, której powstanie podatek należny.

Należy wskazać, że budowa przez gminę drogi publicznej jest realizacją celu publicznego. Przez zadania publiczne należy rozumieć te, które mają na celu korzyść ogółu.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Udostępnianie drogi wszystkim użytkownikom w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb ludności oznacza, że budowa przedmiotowej drogi wraz z chodnikiem, ścieżką rowerową i oświetleniem ulicznym niewątpliwie dotyczy interesu powszechnego, tym samym nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie jeżeli dokonane zakupy towarów i usług mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, że w omawianej sprawie w zakresie budowy ogólnodostępnej drogi publicznej wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową, budowy wzdłuż ww. drogi wodociągu, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej, budowy modułów retencyjno-odwadniających, wykonania oświetlenia drogi wraz z przekładką istniejących kabli, budowy tłoczni ścieków, budowy mostu na cieku rzeki B, wycinki drzew i krzewów w zakresie niezbędnym dla budowy drogi nie występuje związek towarów i usług zakupionych przez Wnioskodawcę z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj