Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.279.2019.2.ŁS
z 27 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2019 r. (data wpływu 26 lipca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 18 września 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 września 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni na podstawie decyzji nr …. wydanej w dniu 6 maja 2019 r. przez Starostę ….. otrzymała odszkodowanie za utratę prawa własności do nieruchomości stanowiącej działki nr ….. o pow. 0,0027 ha, nr …… o pow. 0,0042 ha, nr …… o pow. 0,0277 ha, nr …… o pow. 0,0764 ha, nr …… o pow. 0,0305 ha, nr ….. o pow. 0,0350 ha, położone w jedn. ewid. ……….., przejęte z mocy prawa na rzecz Gminy Miasto ... w związku z realizacją inwestycji drogowej pn. „…………..”. Wnioskodawczyni otrzymała łączną kwotę 52.432,18 zł, na którą składa się odszkodowanie za udział w prawie własności do ww. nieruchomości nabyty przez Wnioskodawczynię w drodze spadku po ojcu ….. (tj. 1/3 z 25/40 cz.) oraz udział 3/40 części ujawniony w Księdze wieczystej na rzecz Wnioskodawczyni. Odszkodowanie wypłacono na konto w dniu 19 czerwca 2019 r. Działki nr …., nr …., nr …, nr …, nr …., nr …. położone w jedn. ew. …… zostały przejęte przez Gminę Miasto ... pod drogę publiczną na podstawie unormowania zawartego w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Starosta …. decyzją nr … znak: ….. z dnia 16 lutego 2018 r. zezwolił na realizację inwestycji drogowej pn. „…….”. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna z dniem 30 marca 2018 r.


W osnowie wymienionej decyzji, Starosta ….. zatwierdził projekt podziału nieruchomości obejmującej między innymi działki:


  • nr ….. o pow. 0,0095 ha jedn. ewidencyjna ….., z której dla potrzeb przedmiotowej inwestycji wydzielono odpowiednio działki: nr ….. o pow. 0,0068 ha i działkę nr ….. o pow. 0,0027 ha (pod inwestycję),
  • nr …. o pow. 0,0182 ha jedn. ewidencyjna ….., z której dla potrzeb przedmiotowej inwestycji wydzielono odpowiednio działki: nr …. o pow. 0,0140 ha i działkę nr …… o pow. 0,0042 ha (pod inwestycję),
  • nr ….. o pow. 0,0755 ha jedn. ewidencyjna ….., z której dla potrzeb przedmiotowej inwestycji wydzielono odpowiednio działki: nr ….. o pow. 0,0478 ha i działkę nr ….. o pow. 0,0277 ha (pod inwestycję),
  • nr ….. o pow. 0,1019 ha jedn. ewidencyjna ……, z której dla potrzeb przedmiotowej inwestycji wydzielono odpowiednio działki: nr ….. o pow. 0,0764 ha (pod inwestycję) i działkę nr …… o pow. 0,0255 ha,
  • nr ….. o pow. 0,0234 ha jedn. ewidencyjna ……, z której dla potrzeb przedmiotowej inwestycji wydzielono odpowiednio działki: nr …… o pow. 0,0206 ha (pod inwestycję) i działkę nr ….. o pow. 0,0028 ha.


Art. 12 ust. 4a ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych stanowi, że decyzję o odszkodowaniu wydaje organ, który wydał decyzję o zezwoleniu na lokalizację inwestycji drogowej, a do ustalenia wysokości i wypłaty odszkodowania stosuje się przepisy o gospodarce nieruchomościami.

Art. 12 ust. 4f tej ustawy określa, iż odszkodowanie za nieruchomości, które stały się z mocy prawa własnością jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe.


Mając na względzie powyższe jak i konstytucyjną zasadę wywłaszczenia za słusznym odszkodowaniem, Starosta …. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w przedmiocie ustalenia odszkodowania za działki:


  • nr …. znajdującą się w jedn. ew. ….., informując strony o powyższym zawiadomieniem znak: ….. z dnia 27 kwietnia 2018 r.,
  • ….. znajdującą się w jedn. ew. ……, informując strony o powyższym zawiadomieniem znak: …… z dnia 27 kwietnia 2018 r.,
  • ….. znajdującą się w jedn. ew. ……, informując strony o powyższym zawiadomieniem znak: ……. z dnia 27 kwietnia 2018 r.,
  • …… znajdującą się w jedn. ew. ……, informując strony o powyższym zawiadomieniem znak: …… z dnia 27 kwietnia 2018 r.,
  • …… znajdującą się w jedn. ew. ……, informując strony o powyższym zawiadomieniem znak: ……. z dnia 27 kwietnia 2018 r.,
  • ….. znajdującą się w jedn. ew. ……, informując strony o powyższym zawiadomieniem znak: ……. z dnia 27 kwietnia 2018 r.,
  • ….. znajdującą się w jedn. ew. ……, informując strony o powyższym zawiadomieniem znak: ……. z dnia 27 kwietnia 2018 r.


Zgodnie ze stanem ujawnionym w Księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy w ….. właścicielami wskazanej powyżej nieruchomości na dzień przejęcia jej przez Gminę Miasto ... byli T.B. w 25/40 cz., B. J. w 3/40 cz., R. B. w 3/40 cz., K. S. w 3/40 cz., A. B. w 3/40 cz., M. D. w 3/40 cz. W dziale III Księgi wieczystej na dzień ostateczności decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej figurowało ostrzeżenie, iż orzeczenie z daty 29 grudnia 1951 r. nie jest prawomocne. Organ po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego ustalił, iż przedmiotowy wpis dotyczy wpisu w dziale II Księgi wieczystej i ujawnienia prawa własności na rzecz Ro. B., który jednocześnie był wykreślony na dzień ostateczności decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Należy zaznaczyć, iż w dziale III Księgi wieczystej na dzień ostateczności decyzji ujawnione było ograniczone prawo rzeczowe związane z inną nieruchomością, tj. służebność przejazdu, przechodu i przegonu bydła wschodnią stroną działki grt. lk. ….gm. kat. ….. pasem 2 1/2 szerokim na rzecz pgr lk. …. gm. kat. ….. (KW nr ….). Jednak przedmiotowy wpis dotyczy działki nr ….., zatem jest bezprzedmiotowy w stosunku do działek będących przedmiotem niniejszego postępowania. Podkreślenia wymaga także fakt, że dział IV Księgi wieczystej na dzień ostateczności decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej był wolny od wpisu.

Podstawą wpisu własności w Księdze wieczystej było postanowienie Sądu Rejonowego w ... z dnia 4 lutego 2015 r. sygn. akt ……, zgodnie z treścią którego T. B., syn T. i J., oraz Z. B., córka J. i Ro., nabyli na prawach ustawowej wspólności majątkowej przez zasiedzenie z dniem 30 grudnia 2008 r. prawo własności dla wskazanych powyżej nieruchomości.

Z. B. zmarła 28 marca 2014 r. Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego w ... z dnia 4 lutego 2015 r. sygn. akt ….. spadek po Z. B. nabyli wprost na podstawie ustawy jej mąż T. B. – w 1/4 części oraz dzieci A. B., M. D., B. P., R. B. i K. S.-M.- każde w 3/20 częściach.

T. B. zmarł 6 lutego 2017 r. Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego w ... z dnia 18 września 2017 r. sygn. akt …… spadek po T. B. nabyły z dobrodziejstwem inwentarza na podstawie testamentu sporządzonego przed notariuszem I. S.-C. za numerem repertorium rep. A numer …… jego dzieci: K. S.-M., B. J. i R. B.­ wszyscy po 1/3 części.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wysokość takiego odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.

W związku z faktem, iż ww. ustawa stanowi, iż z zastrzeżeniem jej art. 18, do ustalenia wysokości odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, to stosownie do art. 130 ust. 2 u.g.n., konieczne jest oparcie się na opinii biegłego, tzn. operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego.

Zgodnie z § 36 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego wartość rynkową nieruchomości dla potrzeb ustalenia odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone lub przejęte z mocy prawa na podstawie przepisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych określa się, przyjmując stan nieruchomości z dnia wydania decyzji, ceny nieruchomości z dnia ustalenia odszkodowania, a przeznaczenie nieruchomości zgodnie z art. 154 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Należy zaznaczyć, iż nie uwzględnia się nakładów poniesionych na nieruchomości po dniu wydania decyzji.

§ 36 ust. 4 powołanego rozporządzenia stanowi, że w przypadku gdy na realizację inwestycji drogowej została wywłaszczona lub przejęta z mocy prawa nieruchomość, która na dzień wydania decyzji była przeznaczona pod inwestycję drogową, wartość rynkową określa się, przyjmując przeznaczenie nieruchomości przeważające wśród gruntów przyległych, chyba że określenie wartości jest możliwe przy uwzględnieniu cen transakcyjnych nieruchomości drogowych.

Przy szacowaniu wartości nieruchomości uwzględnia się w szczególności jej rodzaj, położenie, sposób użytkowania, przeznaczenie, stan oraz aktualnie kształtujące się ceny w obrocie nieruchomościami.

Mając powyższe na uwadze, zlecono rzeczoznawcy majątkowemu sporządzenie operatu szacunkowego określającego wartość nieruchomości, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, według jej stanu na dzień wydania przez Starostę ……. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W dniu 7 czerwca 2018 r. rzeczoznawca majątkowy Pan Ł. G. ­ nr uprawnień …… ­ sporządził operat szacunkowy, określając w nim wartość prawa własności nieruchomości oznaczonej jako działki nr …., nr ….., nr ….., nr ….., nr …., nr … położone w jedn. ew. …... Określił wartość gruntu w podejściu porównawczym, metodą porównywania parami, a wartość odtworzeniową składników budowlanych w podejściu kosztowym, metodą kosztów zastąpienia.

Otrzymane odszkodowanie zostało wypłacone na podstawie art. 12 ust. 4a, ust. 4f, ust. 5, art. 18 ust. 1, art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1474, z późn. zm.) w zw. z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 203, ze zm.), art. 130 ust. 2, art. 132 ust. 1a, ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2204, z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.). Ponadto, Pani B. P. oraz Pani B. H. J. ­ Wnioskodawczyni, o których mowa, to ta sama osoba.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy odszkodowanie za grunty przejęte na drogi publiczne wskazane w opisie stanu faktycznego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9,10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń

Odszkodowanie stanowi co do zasady przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie odszkodowania podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku. Jednakże należy podkreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Treść powołanego przepisu wskazuje, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie przychodu między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.

Zgodnie z art. 11f ust. 1 pkt 6 powołanej wyżej ustawy, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl natomiast art. 12 ust. 4 ww. ustawy, nieruchomości lub ich części, o których mowa w art. 11f ust. 1 pkt 6, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa w odniesieniu do dróg krajowych, własnością odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych - z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna

Zgodnie z art. 12 ust. 4a ww. ustawy decyzję ustalającą wysokość odszkodowania za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, wydaje organ, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Stosownie do art. 12 ust. 5 ww. ustawy do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania, o którym mowa w ust 4a, stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem art. 18.

Zgodnie z art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do nieruchomości położonych, z zastrzeżeniem art. 122a, art. 124 ust. 1b, art. 124b, art. 125 i art. 126, na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

W myśl art. 6 pkt 1 ww. ustawy celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest m.in. wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.

Na podstawie art. 128 ust. 1 ww. ustawy wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.

Stosownie do art. 130 ww. ustawy wysokość odszkodowania ustala się według stanu, przeznaczenia i wartości, wywłaszczonej nieruchomości w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu. W przypadku gdy starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, wydaje odrębną decyzję o odszkodowaniu, wysokość odszkodowania ustala się według stanu i przeznaczenia nieruchomości w dniu pozbawienia lub ograniczenia praw, a w przypadkach, o których mowa w art. 98 ust. 3 i art. 106 ust. 1. według stanu i przeznaczenia nieruchomości odpowiednio w dniu wydania decyzji o podziale lub podjęcia uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału oraz jej wartości w dniu wydania decyzji o odszkodowaniu Przepis art. 134 stosuje się odpowiednio (ust. 1), natomiast ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości (ust. 2).

W świetle powołanych wyżej przepisów należy uznać, że opisane we wniosku odszkodowanie zostało przyznane (wypłacone) stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zważyć, iż zwolnienie przewidziane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje, jeżeli łącznie spełnione zostają następujące warunki: - nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem; - cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia. Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Nabycie przez Wnioskodawczynię udziałów w prawie własności do nieruchomości nastąpiło w drodze spadku po zmarłej dnia 28 marca 2014 r. Z. B. (udział 3/40 części) oraz zmarłym dnia 6 lutego 2017 r. T. B.(udział 25/120 części).

Zatem, w analizowanej sprawie nabycie przez Wnioskodawczynię udziałów w przedmiotowej nieruchomości nie nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, w odniesieniu do udziału nabytego w drodze spadku po Z. B., natomiast nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, w odniesieniu do udziału nabytego w drodze spadku po T. B.. Pierwsza negatywna nie została więc spełniona w odniesieniu do udziału nabytego w drodze spadku po T. B., jednakże jako iż nabycie udziału w wywłaszczonej nieruchomości przez Wnioskodawczynię nastąpiło w drodze spadku, należy stwierdzić, że nie można ustalić ceny nabycia przez Nią udziału w nieruchomości, a zatem nie wystąpi więc sytuacja, w której cena nabycia nieruchomości była niższa niż 50% uzyskanego odszkodowania. Oznacza to, że nie jest spełniony drugi warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odszkodowania wypłaconego w związku z przejęciem nieruchomości na cele realizacji inwestycji drogowej, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek uiszczenia z tego tytułu podatku. Analogiczne stanowisko zostało wyrażone w wydanej przez Ministra Finansów interpretacji podatkowej: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 grudnia 2015 r., Nr IPPB4/4511-1117/15-4/JK.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Warunkiem niezbędnym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest zatem otrzymanie m.in. odszkodowania, które przyznane zostało stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.


Zwolnienie nie przysługuje jednak, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:


  • nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem oraz
  • cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w szczególności wynika, że Wnioskodawczyni – B. J. ­ na podstawie decyzji wydanej w dniu 6 maja 2019 r. przez Starostę …… otrzymała odszkodowanie za utratę prawa własności do nieruchomości (działek). Wnioskodawczyni otrzymała łączną kwotę 52.432,18 zł, na którą składa się odszkodowanie za udział w prawie własności do ww. nieruchomości (działek) nabyty przez Wnioskodawczynię w drodze spadku po ojcu T. B. (tj. 1/3 z 25/40 cz.) oraz udział 3/40 części ujawniony w Księdze wieczystej na rzecz Wnioskodawczyni. Odszkodowanie wypłacono na konto w dniu 19 czerwca 2019 r. Działki zostały przejęte przez Gminę Miasto ... pod drogę publiczną na podstawie unormowania zawartego w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Starosta …. decyzją z dnia 16 lutego 2018 r. zezwolił na realizację inwestycji drogowej pn. „……”. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna z dniem 30 marca 2018 r. Zgodnie ze stanem ujawnionym w Księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy właścicielami nieruchomości na dzień przejęcia Jej przez Gminę Miasto ... byli T. B. w 25/40 cz., B. J. w 3/40 cz., R. B. w 3/40 cz., K. S. w 3/40 cz., A. B. w 3/40 cz., M. D. w 3/40 cz. Podstawą wpisu własności w Księdze wieczystej było postanowienie Sądu Rejonowego z dnia 4 lutego 2015 r. zgodnie z treścią, którego T. B., syn T. i J., oraz Z. B., córka J. i R., nabyli na prawach ustawowej wspólności majątkowej przez zasiedzenie z dniem 30 grudnia 2008 r. prawo własności dla wskazanych nieruchomości (działek). Z. B. zmarła 28 marca 2014 r. Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 4 lutego 2015 r. spadek po Z. B. nabyli wprost na podstawie ustawy jej mąż T. B. – w 1/4 części oraz dzieci A. B., M. D., B. P., R. B. i K. S.-M. - każde w 3/20 częściach. T. B. zmarł 6 lutego 2017 r. Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego w……… z dnia 18 września 2017 r. sygn. akt ……… spadek po T. B. nabyły z dobrodziejstwem inwentarza na podstawie testamentu sporządzonego przed notariuszem I. S.-C. za numerem repertorium rep. A numer …… jego dzieci: K. A. S.-M., B. H. J. i R. T. B., wszyscy po 1/3 części. Otrzymane odszkodowanie zostało wypłacone na podstawie art. 12 ust. 4a, ust. 4f, ust. 5, art. 18 ust. 1, art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych w zw. z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego, art. 130 ust. 2, art. 132 ust. 1a, ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1474, ze zm.) Wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.

Zgodnie z treścią art. 11f ust. 1 pkt 6 ww. ustawy decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 11f ust. 3 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych doręczają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wnioskodawcy oraz zawiadamiają o jej wydaniu pozostałe strony w drodze obwieszczeń, odpowiednio w urzędzie wojewódzkim lub starostwie powiatowym oraz w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg drogi, w urzędowych publikatorach teleinformatycznych - Biuletynie Informacji Publicznej tych urzędów, a także w prasie lokalnej. Ponadto wysyłają zawiadomienie o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotychczasowemu właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu na adres wskazany w katastrze nieruchomości. W przypadku, o którym mowa w art. 11a ust. 2, zawiadomienie to wysyła się wojewodom albo starostom, na których obszarze właściwości znajdują się nieruchomości lub ich części objęte wnioskiem o wydanie tej decyzji. Doręczenie zawiadomienia na adres wskazany w katastrze nieruchomości jest skuteczne.

Zawiadomienie o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera informację o miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z treścią decyzji (art. 11f ust. 4 ww. ustawy.).


Stosownie do treści art. 12 ust. 4 tejże ustawy, nieruchomości lub ich części, o których mowa w art. 11f ust. 1 pkt 6, stają się z mocy prawa:


  1. własnością Skarbu Państwa w odniesieniu do dróg krajowych,
  2. własnością odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych

– z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.


Odszkodowanie za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe (art. 12 ust. 4f ww. ustawy).

W świetle art. 12 ust. 4a powołanej ustawy, decyzję ustalającą wysokość odszkodowania za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, wydaje organ, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Zgodnie natomiast z treścią art. 12 ust. 5 ww. ustawy, do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania, o którym mowa w ust. 4a, stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem art. 18.

Wysokość odszkodowania, o którym mowa w art. 12 ust. 4a, ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania (art. 18 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 23 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wymieniona jest w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 2204, ze zm.) jako ustawa w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami.

Na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wywłaszczenie własności nieruchomości, użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw.

Zgodnie z art. 130 ust. 2 ww. ustawy, ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości.

Stosownie natomiast do treści art. 132 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zapłata odszkodowania następuje jednorazowo, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu podlega wykonaniu, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.

W myśl art. 132 ust. 1a tejże ustawy w sprawach, w których wydano odrębną decyzję o odszkodowaniu, zapłata odszkodowania następuje jednorazowo w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o odszkodowaniu stała się ostateczna.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że odszkodowanie za przejęcie nieruchomości (działek) na cele realizacji inwestycji drogowej, które otrzymała Wnioskodawczyni, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odszkodowanie to wypłacone bowiem zostało stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Ponadto nabycie udziałów w wywłaszczonej nieruchomości przez Wnioskodawczynię nastąpiło w drodze spadku po zmarłych rodzicach, czyli miało charakter nieodpłatny. Cena nie stanowiła więc elementu nabycia, a zatem nie został spełniony jeden warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego. Niemniej jednak należy wskazać, że rozstrzygnięcie zawarte w powołanej interpretacji jest zgodne z niniejszą interpretacją.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …………., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj