Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.350.2019.2.AR
z 24 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 lipca 2019 r. (data wpływu 18 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 11 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • wskazania, czy w ramach realizowanego Projektu Wnioskodawca należne od X wynagrodzenie dla całego Konsorcjum ma dokumentować fakturami opiewającymi na wartość poniesionych kosztów całego Konsorcjum, powiększoną o podatek VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • określenia, czy prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej i otrzymanej od Konsorcjanta, poprzez uwzględnienie jej w całości w swojej ewidencji zakupów VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),
  • stwierdzenia, czy prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej przez siebie na rzecz X, poprzez uwzględnienie jej w całości w ewidencji sprzedaży VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), wskazania, czy w ramach realizowanego Projektu Wnioskodawca należne od X wynagrodzenie dla całego Konsorcjum ma dokumentować fakturami opiewającymi na wartość poniesionych kosztów całego Konsorcjum, powiększoną o podatek VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), określenia, czy prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej i otrzymanej od Konsorcjanta, poprzez uwzględnienie jej w całości w swojej ewidencji zakupów VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) oraz stwierdzenia, czy prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej przez siebie na rzecz X, poprzez uwzględnienie jej w całości w ewidencji sprzedaży VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 4). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 11 września 2019 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Y (dalej: „Uczelnia” albo „Wnioskodawca”) – zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT – jest m.in. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników badań do potrzeb praktyki, komercjalizacja i wdrażanie wyników badań. W ramach działalności statutowej, Wnioskodawca wykonuje czynności:

  • opodatkowane podatkiem VAT,
  • zwolnione,
  • niepodlegające opodatkowaniu.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć realizację projektu pn. „(…)” (dalej: „Projekt”) w ramach przedsięwzięcia „I”, mającego na celu wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze gazownictwa. „I” to wspólne przedsięwzięcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (dalej: „NCBR”), X S.A. (dalej jako: „X”) oraz Z S.A. (dalej: „Z”). Celem tego przedsięwzięcia jest wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze gazownictwa.

Rezultatem Projektu będzie (…) system informatyczny monitorujący zagrożenia spowodowane deformacjami terenu na obszarach górniczych, przez które przebiega sieć gazociągowa. Wynikiem działania systemu, wytworzonego w ramach Projektu, będą raporty i mapy prezentujące wartości pionowych przemieszczeń terenu i ich dynamikę zmian w czasie. Mapy zostaną uzupełnione o aktualne informacje o zagospodarowaniu przestrzeni w sąsiedztwie rurociągu, pozyskane z Bazy danych Obiektów Topograficznych oraz na podstawie analizy satelitarnych obszarów multispektralnych.

Część merytoryczną Projektu przeprowadzą członkowie konsorcjum („Konsorcjum”), które zawiązane zostało w dniu 19 kwietnia 2018 r., w celu realizacji Projektu, na podstawie Umowy o zawiązaniu Konsorcjum A na realizację projektu pn. „(…)”, zmienionej następnie w dniu 19 maja 2019 r. Aneksem nr 1 („Umowa Konsorcjum”). Rezultaty badań prowadzonych w ramach Projektu zostaną wdrożone w X. Termin rozpoczęcia realizacji Projektu został ustalony na dzień 1 września 2019 r., zaś termin zakończenia na dzień 30 kwietnia 2021 r., w którym Wykonawcy zobowiązują się do przedłożenia raportu końcowego wraz ze stanowiącym wynik Projektu systemem informatycznym. Okres realizacji Projektu wynosi 32 miesiące.

Liderem zawiązanego Konsorcjum jest Uczelnia, natomiast konsorcjantem jest partner przemysłowy (dalej: „Partner” lub „Konsorcjant”). Uczelnia i Konsorcjant są jedynymi stronami Umowy Konsorcjum. Konsorcjum zostało utworzone w celu wspólnego udziału w konkursie (…) prowadzonym przez NCBR w ramach Działania (…), Wspólne Przedsięwzięcie „I” z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn.: (…) oraz realizacja Projektu, jeżeli w wyniku konkursu NCBR wyłoni Projekt do wsparcia.

W celu realizacji Projektu, NCBR zawarł z Uczelnią, jako Liderem Konsorcjum i Partnerem umowę o dofinansowanie, natomiast X zawarł z uczestnikami Konsorcjum, jako beneficjentami realizującymi wspólnie Projekt, umowę o realizację projektu w ramach wspólnego przedsięwzięcia.

Na realizację Projektu i pokrycie kosztów kwalifikowanych, uczestnicy Konsorcjum otrzymają:

  • dofinansowanie z NCBR-u, stanowiące 50% wartości kosztów kwalifikowanych,
  • wynagrodzenie od X, stanowiące 50% wartości kosztów kwalifikowanych.

Wsparcie finansowe dla Konsorcjum udzielane jest przez NCBR oraz X w ramach przedsięwzięcia „I”, które jest Wspólnym Przedsięwzięciem wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze gazownictwa, realizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz X, na podstawie:

  1. umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Inteligentny Rozwój, z dnia 18 kwietnia 2019 r., zawartej pomiędzy NCBR, Uczelnią i Partnerem, określającej zasady udzielenia przez NCBR dofinansowania realizacji Projektu oraz prawa i obowiązki stron związane z realizacją Projektu,
  2. umowy o realizację projektu w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia „I” z dnia 30 kwietnia 2019 r., zawartej pomiędzy X, Uczelnią oraz Partnerem, określającej zasady przekazywania przez X środków finansowych z tytułu prawidłowej realizacji Projektu oraz prawa i obowiązki Stron, związane z realizacją projektu wykonywanego i finansowanego w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia „I”.

W ramach umowy zawartej między Konsorcjum a NCBR, NCBR przekazuje Liderowi Projektu dofinansowanie, czyli środki finansowe przyznane Konsorcjum przez NCBR na realizację Projektu.

W ramach umowy zawartej pomiędzy Konsorcjum a X, Konsorcjum otrzymuje wynagrodzenie, czyli środki pieniężne należne Konsorcjum od X, płatne po zrealizowaniu przez Konsorcjum poszczególnych etapów Projektu.

Dofinansowanie NCBR przekazywane jest Konsorcjum w formie zaliczek lub refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, wypłacanych w wysokości określonej w harmonogramie płatności, na rachunek bankowy Lidera Projektu. Z dofinansowania od NCBR Lider Projektu rozliczać się będzie za pomocą wniosków o płatność oraz okresowych raportów z realizacji danego etapu Projektu, w terminach określonych przez NCBR, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące licząc od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie. Lider Konsorcjum, będzie sporządzał łączne wnioski i raporty przy uwzględnieniu danych otrzymanych od Konsorcjanta.

X dokonuje wypłaty transz wynagrodzenia należnego Konsorcjum, na rachunek bankowy Uczelni, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury częściowej, powiększonej o podatek od towarów i usług VAT (jeżeli dany członek Konsorcjum jest płatnikiem podatku od towarów i usług VAT), lub rachunku oraz zatwierdzonego raportu z realizacji danej części prac realizowanych zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu wraz z protokołem przeniesienia praw własności do efektów końcowych danego etapu.

Środki pieniężne zarówno od NCBR, jak i X będą wpływały na rachunek bankowy Lidera Konsorcjum. Następnie Lider Konsorcjum będzie przelewał odpowiednie kwoty dla Konsorcjanta (partnera przemysłowego).

Do obowiązków Lidera Konsorcjum, należy w szczególności:

  • podpisanie i złożenie wniosku w imieniu Konsorcjum do NCBR o wykonanie i finansowanie Projektu,
  • reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem Projektu, w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu z NCBR oraz umowy o realizację Projektu z X, a także dokonywanie zmian w tych umowach,
  • zawarcie na rzecz i w imieniu uczestników Konsorcjum umów z NCBR i X o wykonanie i finansowanie Projektu,
  • pośredniczenie w przekazywaniu Partnerowi Konsorcjum środków finansowych z NCBR oraz X.

Do obowiązków Partnera należy w szczególności:

  • dostarczanie Liderowi Konsorcjum informacji niezbędnych do przygotowania m.in. wniosków o płatność wraz z częścią sprawozdawczą opisującą przebieg realizacji Projektu przez Partnera, raportów z realizacji etapów, informacji końcowej, sprawozdania z wdrożenia, informacji o efektach społecznych i gospodarczych wdrożenia,
  • realizacja Projektu zgodnie z postanowieniami umów z NCBR i X o wykonanie i finansowanie Projektu oraz harmonogramem, opisem Projektu, przy dochowaniu należytej staranności oraz przy zastosowaniu najlepszych standardów obowiązujących przy realizacji badań przemysłowych oraz prac rozwojowych w danej dziedzinie/dyscyplinie badań naukowych (best pracitces), zasad lojalności i wzajemnej współpracy,
  • realizacja Projektu w sposób zapewniający przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa,
  • finansowanie ze środków własnych realizowanej przez Partnera części Projektu zgodnie z harmonogramem do czasu otrzymania dofinansowania lub środków finansowych,
  • niezwłoczne wystawianie faktur/rachunków na rzecz Lidera Projektu, dokumentujących wykonanie etapów Projektu stojących po stronie Partnera, zawierających numer umowy o realizację Projektu narzucony X S.A., nazwę Projektu zgodną z wnioskiem o dofinansowanie, numer Projektu nadany w konkursie oraz dokładne określenie miesiąca lub daty sprzedaży, którego dotyczą,
  • zapewnienie możliwości kontroli oraz audytu w zakresie realizacji Projektu.

Prawa własności zgodnie z zapisami umów zarówno z NCBR, jak i X, tj. prawa własności intelektualnej do wyników Projektu przysługują poszczególnym uczestnikom Konsorcjum z jednej strony, a X z drugiej strony – w proporcji odpowiadającej ich faktycznemu udziałowi w finasowaniu całkowitej kwoty kosztów kwalifikowanych Projektu. Udział procentowy X wynika z proporcji udziału wartości kwoty zapłaconego przez X wynagrodzenia do wartości kosztów kwalifikowanych Projektu ogółem. Prawa majątkowe do wyników badań lub prac w części dofinansowanej przez NCBR będą przysługiwać Liderowi Projektu i Konsorcjantowi. Szczegółowe zasady wspólności praw uczestnicy Konsorcjum uregulują w drodze odrębnej umowy. W przypadku woli nabycia (lub uzyskania licencji) przez X lub spółkę Grupy Kapitałowej X pozostałego udziału w prawie własności intelektualnej (wykraczającego poza faktyczny udział w finansowaniu), nabycie to (lub licencjonowanie) nastąpi na warunkach rynkowych.

Udział w autorskich prawach majątkowych do utworów zawartych w Projekcie lub w jego wynikach (przysługujących poszczególnym członkom Konsorcjum) przechodzi na X z chwilą odbioru danego etapu i w odniesieniu do przedmiotów praw, informacji, doświadczeń, wyników oraz know-how zawartych w wynikach tego etapu (lub w odniesieniu do utworów inkorporujących powyższe elementy, albo w zakresie utworów koniecznych do korzystania z wyników tego etapu) i obejmuje nieograniczone terytorialnie i czasowo prawo do rozporządzania i korzystania z tych praw na ustalonych polach eksploatacji.

Z uwagi na to, że X jest zobligowany do wdrożenia wyników Projektu w działalności X, każdy z uczestników Konsorcjum zobowiązany jest do przeniesienia bezpośrednio na X prawa własności lub prawa do korzystania z wyników Projektu w postaci autorskich praw majątkowych, praw do patentów, wzorów użytkowych i przemysłowych, znaków towarowych, baz danych, know-how – na zasadach określonych między Stronami w odrębnej umowie, z zachowaniem zasad rynkowych takiej sprzedaży lub licencjonowania.

W przypadku braku przeniesienia praw własności do wyników Projektu, prawo zarządu wspólnymi prawami do Projektu będzie powierzone X, który będzie na bieżąco podejmował wszelkie czynności w zakresie zwykłego zarządu wspólnymi prawami do Projektu, przy jednoczesnej konieczności uzyskania zgody współwłaściciela praw (Lidera Projektu i Partnera) na wszelkie decyzje dotyczące wspólnych praw do Projektu, wykraczające poza korzystanie z ich przedmiotu we własnym zakresie i na potrzeby swojego przedsiębiorstwa (m.in. sprzedaż, obciążenie, udzielenie licencji).

Możliwe są następujące formy wdrożenia wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych:

  1. wprowadzenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych do działalności Z lub X lub Konsorcjanta będącego przedsiębiorcą poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników Projektu, lub
  2. udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Z lub X lub Liderowi Konsorcjum lub Konsorcjantowi praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę, w tym przez podmiot należący do Grupy Kapitałowej Z albo Grupy Kapitałowej X, lub
  3. sprzedaż praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy, w tym podmiotu należącego do Grupy Kapitałowej Z albo Grupy Kapitałowej X.

Ponadto z pisma z dnia 9 września 2019 r. – stanowiącego uzupełnienie do wniosku – wynika, że:

  1. Projekt „(…)” („Projekt”) będzie realizowany przez Wnioskodawcę w ramach podstawowych zadań statutowych, wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym w nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
  2. Pomiotem finansującym realizację Projektu, poza NCBR oraz X, jest konsorcjant, współrealizujący projekt wspólnie z Wnioskodawcą (finansowanie odbywa się w ramach wkładu własnego tego konsorcjanta, dalej jako: „Konsorcjant”).
  3. Dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu nie będzie pokrywać w 100% kosztów poniesionych w związku z jego realizacją. Poza środkami otrzymanymi od NCBR oraz X, własne środki finansowe w realizację Projektu, w ramach wkładu własnego, zaangażuje Konsorcjant.
  4. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę – w zakresie zadań przypisanych Wnioskodawcy w ramach budżetu Projektu, a także na Konsorcjanta – w zakresie zadań przypisanych Konsorcjantowi w ramach budżetu Projektu.
  5. Wnioskodawca planuje wykorzystać efekty realizacji Projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  6. Końcowym efektem Projektu w części realizowanej przez Wnioskodawcę będzie system informatyczny, w skład którego wchodzić będzie zwalidowane oprogramowanie A. Zarówno Wnioskodawca, jak i Konsorcjant wnoszą merytoryczny wkład w powstanie tego systemu, tj. wspólnym staraniem, oba podmioty tworzą algorytmy, które, wraz z danymi pochodzącymi z zakupionych przez Konsorcjanta baz geodezyjnych, zostaną przetłumaczone przez zespół informatyków (finansowanych przez Wnioskodawcę) na system informatyczny (pisanie kodu źródłowego).
  7. Zleceniodawcą, dla którego Konsorcjum ma wykonać Projekt, jest X, na podstawie Umowy o realizację projektu w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia INGA, zawartej pomiędzy X a Wnioskodawcą i Konsorcjantem.
  8. Beneficjentem dofinansowania będzie zarówno Wnioskodawca, jak i Konsorcjant, każdy z nich w ramach wykonywanych w Projekcie zadań wg następującego schematu:
    1. Wnioskodawca: 100% dofinansowania (50% ze środków NCBR, 50% ze środków X),
    2. Partner Konsorcjum: 80% dofinansowania (40% ze środków NCBR, 40% ze środków X), 20% wkład własny.
  9. Wnioskodawca po zakończeniu Projektu nie będzie sprzedawał licencji do wyników prac powstałych w ramach Projektu, poza sprzedażą/licencją wyników prac powstałych w ramach Projektu do X.
  10. Efekty prac powstałych w ramach Projektu będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane nie tylko w prowadzonej działalności dydaktycznej (naukowej), o której mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
  11. Po zakończeniu Projektu, jego wyniki nie zostaną zastosowane i skomercjalizowane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i Konsorcjanta, z tym zastrzeżeniem, że system informatyczny, który powstanie w ramach Projektu jest przeznaczony do komercjalizacji przez X, do którego prawa ten ostatni nabędzie od Wnioskodawcy i Konsorcjanta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawcy (Liderowi Konsorcjum), czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji Projektu, zarówno gdy po zakończeniu realizacji Projektu nastąpi wdrożenie i sprzedaż, jak i w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od wykonawców, w szczególności, w przypadku nieosiągnięcia zakładanych rezultatów, sprzedaż ta nie wystąpi?
  2. Czy w ramach realizowanego Projektu Wnioskodawca należne od X wynagrodzenie dla całego Konsorcjum ma dokumentować fakturami opiewającymi na wartość poniesionych kosztów całego Konsorcjum, powiększoną o podatek VAT?
  3. Czy prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej i otrzymanej od Konsorcjanta, poprzez uwzględnienie jej w całości w swojej ewidencji zakupów VAT?
  4. Czy prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej przez siebie na rzecz X, poprzez uwzględnienie jej w całości w ewidencji sprzedaży VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Wnioskodawcy (Liderowi Konsorcjum), czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji Projektu, zarówno gdy po zakończeniu realizacji Projektu nastąpi wdrożenie i sprzedaż, jak i w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od wykonawców, w szczególności, w przypadku nieosiągnięcia zakładanych rezultatów, sprzedaż ta nie wystąpi.
  2. Wnioskodawca należne od X wynagrodzenie dla całego Konsorcjum ma dokumentować fakturami opiewającymi na wartość poniesionych kosztów powiększoną o podatek VAT.
  3. Prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej i otrzymanej od Konsorcjanta, poprzez uwzględnienie jej w całości w swojej ewidencji zakupów VAT.
  4. Prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej przez siebie na rzecz X, poprzez uwzględnienie jej w całości w ewidencji sprzedaży VAT.

Czynności wykonywane przy realizacji Projektu podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, oraz są to czynności związane z następującą działalnością opodatkowaną: w zamian za przekazanie bezpośrednio przez każdego z członków Konsorcjum wyników badań do X i przeniesienie części udziału w prawach majątkowych do tych wyników, poszczególni członkowie Konsorcjum uzyskają od X zapłatę w postaci wynagrodzenia pieniężnego – czynności te mają charakter odpłatnego świadczenia usług.

Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie w zamian za określone wynagrodzenie. Wnioskodawca otrzymuje bowiem od X środki, odpowiadające 50% kosztów realizowanych przez niego i Konsorcjanta zadań w ramach Projektu, w zamian za nabycie przez X 50-procentowego udziału w autorskich prawach majątkowych do utworów zawartych w Projekcie lub w jego wynikach z chwilą odbioru danego zadania i w odniesieniu do zawartych w jego wynikach utworów. Wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych prowadzonych w ramach Projektu skutkować będą opracowaniem przedmiotów prawa autorskiego, przedmiotów praw własności przemysłowej lub know-how.

Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę – Lidera Konsorcjum od X kwoty stanowią rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do zleceniodawcy, którym pozostaje X.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące uznanie, że w przedmiotowym stanie sprawy mamy do czynienia z odpłatną usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (Ustawa VAT) podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

Wskazać należy, że przepisy Ustawy VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie przewidują dla czynności przekazania autorskich praw majątkowych do utworów zawartych w projekcie lub w jego wynikach stawki obniżonej lub zwolnienia od podatku. Zatem przekazanie ww. praw na rzecz X podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT. Zgodnie więc z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, Liderowi Projektu, który jest czynnym podatnikiem VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizowanym Projektem. W związku z tym, że wynagrodzenie otrzymane od X dotyczy sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawca będzie dla X wystawiał faktury VAT.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 Ustawy VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106i ust. 1 ww. ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

Stosownie do art. 106i ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Natomiast w myśl art. 106i ust. 7 ww. ustawy, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

  1. dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
  2. otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania Konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji Lider Konsorcjum – Członek Konsorcjum stwierdzić należy, że uczestnicy Konsorcjum uprawnieni są do fakturowania świadczeń, wykonanych w ramach realizacji Projektu oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia z podmiotem płacącym wynagrodzenie na rzecz poszczególnych Konsorcjantów (które zgodnie z zasadami projektowymi, przeznaczone jest na sfinansowanie kosztów realizacji zadań przez członków Konsorcjum).

W Projekcie podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do rozliczeń jest Wnioskodawca. Tym samym Wnioskodawca – Lider Projektu, jest zobowiązany do wystawiania faktur dokumentujących wykonywane usługi wobec X, a ponadto do dokonania rozliczeń z Konsorcjantem także za pomocą faktur wystawionych przez tego ostatniego na rzecz Wnioskodawcy (które to faktury stanowią podstawę przekazania przez Lidera Konsorcjum środków finansowych otrzymanych od X, a należnych Konsorcjantowi).

Wnioskodawca wskazuje również, że powyższe stanowisko zostało w całości potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2015 r., (…).

Umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, z dnia 18 kwietnia 2019 r. oraz umowa o realizację projektu w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia „I” z dnia 30 kwietnia 2019 r., precyzyjnie określają podział obowiązków oraz kwotę wynagrodzenia przypadającego na Lidera Konsorcjum oraz Konsorcjanta z tytułu wykonania przez nich swoich zadań w ramach Projektu wobec X.

Wyżej wskazane umowy przewidują, że zarówno Lider Konsorcjum oraz Konsorcjant pozostają właścicielami swojej części przedmiotu umowy, w tym właścicielem praw własności intelektualnej, wypracowanych w Projekcie, do chwili odbioru go przez X. Uczelnia, jako Lider Konsorcjum, na podstawie umowy Konsorcjum upoważniona jest do pośredniczenia w przekazywaniu Konsorcjantowi środków finansowych otrzymanych z NCBR oraz z X oraz do ich rozliczania. Partner z kolei zobowiązany jest do niezwłocznego wystawiania na rzecz Lidera Projektu faktur dokumentujących wykonanie etapów Projektu stojących po stronie Partnera, zawierających numer umowy o realizację Projektu narzucony przez X, nazwę Projektu, numer Projektu nadany w konkursie oraz dokładne określenie miesiąca lub daty sprzedaży, którego dotyczą. Lider Projektu, jako podmiot uprawniony do dokonywania rozliczeń z X, wystawia oraz przekazuje do X fakturę uwzględniającą całość wynagrodzenia należnego Konsorcjum za wykonanie danego etapu Projektu. Na podstawie tak wystawianych faktur X wypłaca określoną transzę wynagrodzenia należnego Konsorcjum na rachunek bankowy Lidera Projektu. Lider Projektu w ramach swoich zobowiązań, niezwłocznie przekazuje odpowiednią część wynagrodzenia Konsorcjantowi (co czyni na podstawie wystawionej przez Konsorcjanta faktury, obejmującej wynagrodzenie w wysokości należnej Konsorcjantowi).

W Projekcie poszczególne jego etapy zostały odrębnie przyporządkowane Wnioskodawcy jako Liderowi Konsorcjum oraz Konsorcjantowi (żaden z etapów Projektu nie jest realizowany wspólnie przez Wnioskodawcę oraz Konsorcjanta).

Wnioskodawca, jako Lider Konsorcjum, wystawia na rzecz X fakturę dokumentującą każdy etap Projektu, w tym także ten, który jest realizowany wyłącznie przez Konsorcjanta (w takim przypadku, po otrzymaniu przez Wnioskodawcę od X należności, udokumentowanej taką fakturą, przekazuje Konsorcjantowi należną mu kwotę na podstawie wystawionej przez Konsorcjanta na rzecz Lidera Konsorcjum faktury). Księgowanie przez Wnioskodawcę takich faktur (wystawionych na jego rzecz przez Konsorcjanta oraz wystawionych przez niego na rzecz X) w ten sposób, że:

    1. księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej i otrzymanej od Konsorcjanta następuje poprzez uwzględnienie jej w całości w swojej ewidencji zakupów VAT bez uwzględnienia w kosztach podatkowych Wnioskodawcy, zaś
    2. księgowanie przez Wnioskodawcę faktury przez siebie na rzecz X, następuje poprzez uwzględnienie jej w całości w ewidencji sprzedaży VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum, a przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. W konsekwencji, działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy – zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT – jest m.in. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników badań do potrzeb praktyki, komercjalizacja i wdrażanie wyników badań. W ramach działalności statutowej, Uczelnia wykonuje czynności:

  • opodatkowane podatkiem VAT,
  • zwolnione,
  • niepodlegające opodatkowaniu.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć realizację Projektu pn. „(…)” w ramach przedsięwzięcia „I”, mającego na celu wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze gazownictwa. „I” to wspólne przedsięwzięcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), X S.A. (X) oraz Z S.A. (Z). Celem tego przedsięwzięcia jest wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze gazownictwa. Rezultatem Projektu będzie (…) system informatyczny monitorujący zagrożenia spowodowane deformacjami terenu na obszarach górniczych, przez które przebiega sieć gazociągowa. Wynikiem działania systemu, wytworzonego w ramach Projektu, będą raporty i mapy prezentujące wartości pionowych przemieszczeń terenu i ich dynamikę zmian w czasie. Mapy zostaną uzupełnione o aktualne informacje o zagospodarowaniu przestrzeni w sąsiedztwie rurociągu, pozyskane z Bazy danych Obiektów Topograficznych oraz na podstawie analizy satelitarnych obszarów multispektralnych.

Część merytoryczną Projektu przeprowadzą członkowie Konsorcjum, które zawiązane zostało w dniu 19 kwietnia 2018 r., w celu realizacji Projektu, na podstawie Umowy o zawiązaniu Konsorcjum A na realizację projektu pn. „(…)”, zmienionej następnie w dniu 19 maja 2019 r. Aneksem („Umowa Konsorcjum”). Rezultaty badań prowadzonych w ramach Projektu zostaną wdrożone w X. Termin rozpoczęcia realizacji Projektu został ustalony na dzień 1 września 2019 r., zaś termin zakończenia na dzień 30 kwietnia 2021 r., w którym Wykonawcy zobowiązują się do przedłożenia raportu końcowego wraz ze stanowiącym wynik Projektu systemem informatycznym. Okres realizacji Projektu wynosi 32 miesiące.

Liderem zawiązanego Konsorcjum jest Uczelnia, natomiast konsorcjantem jest partner przemysłowy (Konsorcjant). Uczelnia i Konsorcjant są jedynymi stronami Umowy Konsorcjum. Konsorcjum zostało utworzone w celu wspólnego udziału w konkursie (…) prowadzonym przez NCBR. W celu realizacji Projektu, NCBR zawarł z Uczelnią, jako Liderem Konsorcjum i Partnerem umowę o dofinansowanie, natomiast X zawarł z uczestnikami Konsorcjum, jako beneficjentami realizującymi wspólnie Projekt, umowę o realizację projektu w ramach wspólnego przedsięwzięcia. Na realizację Projektu i pokrycie kosztów kwalifikowanych, uczestnicy Konsorcjum otrzymają:

  • dofinansowanie z NCBR-u, stanowiące 50% wartości kosztów kwalifikowanych,
  • wynagrodzenie od X, stanowiące 50% wartości kosztów kwalifikowanych.

Wsparcie finansowe dla Konsorcjum udzielane jest przez NCBR oraz X w ramach przedsięwzięcia „I”, które jest Wspólnym Przedsięwzięciem wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze gazownictwa, realizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz X. W ramach umowy zawartej między Konsorcjum a NCBR, NCBR przekazuje Liderowi Projektu dofinansowanie, czyli środki finansowe przyznane Konsorcjum przez NCBR na realizację Projektu. W ramach umowy zawartej pomiędzy Konsorcjum a X, Konsorcjum otrzymuje wynagrodzenie, czyli środki pieniężne należne Konsorcjum od X, płatne po zrealizowaniu przez Konsorcjum poszczególnych etapów Projektu. Dofinansowanie NCBR przekazywane jest Konsorcjum w formie zaliczek lub refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych, wypłacanych w wysokości określonej w harmonogramie płatności, na rachunek bankowy Lidera Projektu. Z dofinansowania od NCBR Lider Projektu rozliczać się będzie za pomocą wniosków o płatność oraz okresowych raportów z realizacji danego etapu Projektu, w terminach określonych przez NCBR, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące licząc od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie. Lider Konsorcjum, będzie sporządzał łączne wnioski i raporty przy uwzględnieniu danych otrzymanych od Konsorcjanta. X dokonuje wypłaty transz wynagrodzenia należnego Konsorcjum, na rachunek bankowy Uczelni, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury częściowej, powiększonej o podatek od towarów i usług VAT (jeżeli dany członek Konsorcjum jest płatnikiem podatku od towarów i usług VAT), lub rachunku oraz zatwierdzonego raportu z realizacji danej części prac realizowanych zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu wraz z protokołem przeniesienia praw własności do efektów końcowych danego etapu. Środki pieniężne zarówno od NCBR, jak i X będą wpływały na rachunek bankowy Lidera Konsorcjum. Następnie Lider Konsorcjum będzie przelewał odpowiednie kwoty dla Konsorcjanta (partnera przemysłowego).

Do obowiązków Lidera Konsorcjum, należy w szczególności:

  • podpisanie i złożenie wniosku w imieniu Konsorcjum do NCBR o wykonanie i finansowanie Projektu,
  • reprezentowanie Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem Projektu, w związku z realizacją umowy o dofinansowanie Projektu z NCBR oraz umowy o realizację Projektu z X, a także dokonywanie zmian w tych umowach,
  • zawarcie na rzecz i w imieniu uczestników Konsorcjum umów z NCBR i X o wykonanie i finansowanie Projektu,
  • pośredniczenie w przekazywaniu Partnerowi Konsorcjum środków finansowych z NCBR oraz X.

Do obowiązków Partnera należy w szczególności:

  • dostarczanie Liderowi Konsorcjum informacji niezbędnych do przygotowania m.in. wniosków o płatność wraz z częścią sprawozdawczą opisującą przebieg realizacji Projektu przez Partnera, raportów z realizacji etapów, informacji końcowej, sprawozdania z wdrożenia, informacji o efektach społecznych i gospodarczych wdrożenia,
  • realizacja Projektu zgodnie z postanowieniami umów z NCBR i X o wykonanie i finansowanie Projektu oraz harmonogramem, opisem Projektu, przy dochowaniu należytej staranności oraz przy zastosowaniu najlepszych standardów obowiązujących przy realizacji badań przemysłowych oraz prac rozwojowych w danej dziedzinie/dyscyplinie badań naukowych (best pracitces), zasad lojalności i wzajemnej współpracy,
  • realizacja Projektu w sposób zapewniający przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa,
  • finansowanie ze środków własnych realizowanej przez Partnera części Projektu zgodnie z harmonogramem do czasu otrzymania dofinansowania lub środków finansowych,
  • niezwłoczne wystawianie faktur/rachunków na rzecz Lidera Projektu, dokumentujących wykonanie etapów Projektu stojących po stronie Partnera, zawierających numer umowy o realizację Projektu narzucony X S.A., nazwę Projektu zgodną z wnioskiem o dofinansowanie, numer Projektu nadany w konkursie oraz dokładne określenie miesiąca lub daty sprzedaży, którego dotyczą,
  • zapewnienie możliwości kontroli oraz audytu w zakresie realizacji Projektu.

Prawa własności zgodnie z zapisami umów zarówno z NCBR, jak i X., tj. prawa własności intelektualnej do wyników Projektu przysługują poszczególnym uczestnikom Konsorcjum z jednej strony, a X z drugiej strony – w proporcji odpowiadającej ich faktycznemu udziałowi w finasowaniu całkowitej kwoty kosztów kwalifikowanych Projektu. Udział procentowy X wynika z proporcji udziału wartości kwoty zapłaconego przez X wynagrodzenia do wartości kosztów kwalifikowanych Projektu ogółem. Prawa majątkowe do wyników badań lub prac w części dofinansowanej przez NCBR będą przysługiwać Liderowi Projektu i Konsorcjantowi. Szczegółowe zasady wspólności praw uczestnicy Konsorcjum uregulują w drodze odrębnej umowy. W przypadku woli nabycia (lub uzyskania licencji) przez X lub spółkę Grupy Kapitałowej X pozostałego udziału w prawie własności intelektualnej (wykraczającego poza faktyczny udział w finansowaniu), nabycie to (lub licencjonowanie) nastąpi na warunkach rynkowych. Udział w autorskich prawach majątkowych do utworów zawartych w Projekcie lub w jego wynikach (przysługujących poszczególnym członkom Konsorcjum) przechodzi na X z chwilą odbioru danego etapu i w odniesieniu do przedmiotów praw, informacji, doświadczeń, wyników oraz know-how zawartych w wynikach tego etapu (lub w odniesieniu do utworów inkorporujących powyższe elementy, albo w zakresie utworów koniecznych do korzystania z wyników tego etapu) i obejmuje nieograniczone terytorialnie i czasowo prawo do rozporządzania i korzystania z tych praw na ustalonych polach eksploatacji. Z uwagi na to, że X jest zobligowany do wdrożenia wyników Projektu w działalności X, każdy z uczestników Konsorcjum zobowiązany jest do przeniesienia bezpośrednio na X prawa własności lub prawa do korzystania z wyników Projektu w postaci autorskich praw majątkowych, praw do patentów, wzorów użytkowych i przemysłowych, znaków towarowych, baz danych, know-how – na zasadach określonych między Stronami w odrębnej umowie, z zachowaniem zasad rynkowych takiej sprzedaży lub licencjonowania. W przypadku braku przeniesienia praw własności do wyników Projektu, prawo zarządu wspólnymi prawami do Projektu będzie powierzone X, który będzie na bieżąco podejmował wszelkie czynności w zakresie zwykłego zarządu wspólnymi prawami do Projektu, przy jednoczesnej konieczności uzyskania zgody współwłaściciela praw (Lidera Projektu i Partnera) na wszelkie decyzje dotyczące wspólnych praw do Projektu, wykraczające poza korzystanie z ich przedmiotu we własnym zakresie i na potrzeby swojego przedsiębiorstwa (m.in. sprzedaż, obciążenie, udzielenie licencji). Możliwe są następujące formy wdrożenia wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych:

  1. wprowadzenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych do działalności Z lub X lub Konsorcjanta będącego przedsiębiorcą poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenia usług na bazie uzyskanych wyników Projektu, lub
  2. udzielenie licencji na korzystanie z przysługujących Z lub X lub Liderowi Konsorcjum lub Konsorcjantowi praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez innego przedsiębiorcę, w tym przez podmiot należący do Grupy Kapitałowej Z albo Grupy Kapitałowej X, lub
  3. sprzedaż praw do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy, w tym podmiotu należącego do Grupy Kapitałowej Z albo Grupy Kapitałowej X.

Projekt „(…)” („Projekt”) będzie realizowany przez Wnioskodawcę w ramach podstawowych zadań statutowych, wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym w nauce. Pomiotem finansującym realizację Projektu, poza NCBR oraz X, jest Konsorcjant, współrealizujący projekt wspólnie z Wnioskodawcą (finansowanie odbywa się w ramach wkładu własnego tego Konsorcjanta). Dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu nie będzie pokrywać w 100% kosztów poniesionych w związku z jego realizacją. Poza środkami otrzymanymi od NCBR oraz X, własne środki finansowe w realizację Projektu, w ramach wkładu własnego, zaangażuje Konsorcjant. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę – w zakresie zadań przypisanych Wnioskodawcy w ramach budżetu Projektu, a także na Konsorcjanta – w zakresie zadań przypisanych Konsorcjantowi w ramach budżetu Projektu. Wnioskodawca planuje wykorzystać efekty realizacji Projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Końcowym efektem Projektu w części realizowanej przez Wnioskodawcę będzie system informatyczny, w skład którego wchodzić będzie zwalidowane oprogramowanie A. Zarówno Wnioskodawca, jak i Konsorcjant wnoszą merytoryczny wkład w powstanie tego systemu, tj. wspólnym staraniem, oba podmioty tworzą algorytmy, które, wraz z danymi pochodzącymi z zakupionych przez Konsorcjanta baz geodezyjnych, zostaną przetłumaczone przez zespół informatyków (finansowanych przez Wnioskodawcę) na system informatyczny (pisanie kodu źródłowego). Zleceniodawcą, dla którego Konsorcjum ma wykonać Projekt, jest X, na podstawie Umowy o realizację projektu w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia „I”, zawartej pomiędzy X a Wnioskodawcą i Konsorcjantem. Beneficjentem dofinansowania będzie zarówno Wnioskodawca, jak i Konsorcjant, każdy z nich w ramach wykonywanych w Projekcie zadań wg następującego schematu:

  1. Wnioskodawca: 100% dofinansowania (50% ze środków NCBR, 50% ze środków X),
  2. Partner Konsorcjum: 80% dofinansowania (40% ze środków NCBR, 40% ze środków X), 20% wkład własny.

Wnioskodawca po zakończeniu Projektu nie będzie sprzedawał licencji do wyników prac powstałych w ramach Projektu, poza sprzedażą/licencją wyników prac powstałych w ramach Projektu do X. Efekty prac powstałych w ramach Projektu będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane nie tylko w prowadzonej działalności dydaktycznej (naukowej), o której mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Po zakończeniu Projektu, jego wyniki nie zostaną zastosowane i skomercjalizowane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i Konsorcjanta, z tym zastrzeżeniem, że system informatyczny, który powstanie w ramach Projektu jest przeznaczony do komercjalizacji przez X, do którego prawa ten ostatni nabędzie od Wnioskodawcy i Konsorcjanta.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Należy podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar czy usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku realizacji działań gospodarczych, których wyniki są przeznaczone na sprzedaż, nabyte towary i usługi związane z realizacją tych działań należy uznać za służące czynnościom opodatkowanym, nawet w przypadku, gdy zakładana sprzedaż, z przyczyn niezależnych od podatnika, nie dojdzie do skutku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje wykorzystać efekty realizacji Projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Końcowym efektem Projektu w części realizowanej przez Wnioskodawcę będzie system informatyczny, w skład którego wchodzić będzie zwalidowane oprogramowanie A. Wnioskodawca po zakończeniu Projektu nie będzie sprzedawał licencji do wyników prac powstałych w ramach Projektu, poza sprzedażą/licencją wyników prac powstałych w ramach Projektu do X. Po zakończeniu Projektu, jego wyniki nie zostaną zastosowane i skomercjalizowane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy i Konsorcjanta, z tym zastrzeżeniem, że system informatyczny, który powstanie w ramach Projektu jest przeznaczony do komercjalizacji przez X, do którego prawa ten ostatni nabędzie od Wnioskodawcy i Konsorcjanta.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest zamiar wykorzystania zakupów do wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy w momencie ponoszenia wydatków przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zarówno, gdy po zakończeniu realizacji Projektu nastąpi wdrożenie i sprzedaż, jak i w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od wykonawców, w szczególności, w przypadku nieosiągnięcia zakładanych rezultatów, sprzedaż ta nie wystąpi.

Ad. 1

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy (Liderowi Konsorcjum) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych przy realizacji Projektu pn. „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy w ramach realizowanego Projektu Wnioskodawca należne od X wynagrodzenie dla całego Konsorcjum ma dokumentować fakturami opiewającymi na wartość poniesionych kosztów całego Konsorcjum, powiększoną o podatek VAT oraz czy prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej przez siebie na rzecz X, poprzez uwzględnienie jej w całości w ewidencji sprzedaży VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem sprzedaży – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów/świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów/świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą. Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczącego usługę. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług należy rozumieć prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów/świadczącego usługę do żądania od odbiorcy towaru/usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Z opisu sprawy wynika, że na realizację Projektu i pokrycie kosztów kwalifikowanych, uczestnicy Konsorcjum otrzymają m.in. wynagrodzenie od X, stanowiące 50% wartości kosztów kwalifikowanych. W ramach umowy zawartej pomiędzy Konsorcjum a X, Konsorcjum otrzymuje wynagrodzenie, czyli środki pieniężne należne Konsorcjum od X, płatne po zrealizowaniu przez Konsorcjum poszczególnych etapów Projektu. X dokonuje wypłaty transz wynagrodzenia należnego Konsorcjum, na rachunek bankowy Uczelni, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury częściowej, powiększonej o podatek od towarów i usług VAT (jeżeli dany członek Konsorcjum jest płatnikiem podatku od towarów i usług VAT), lub rachunku oraz zatwierdzonego raportu z realizacji danej części prac realizowanych zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu wraz z protokołem przeniesienia praw własności do efektów końcowych danego etapu. Udział w autorskich prawach majątkowych do utworów zawartych w Projekcie lub w jego wynikach (przysługujących poszczególnym członkom Konsorcjum) przechodzi na X z chwilą odbioru danego etapu i w odniesieniu do przedmiotów praw, informacji, doświadczeń, wyników oraz know-how zawartych w wynikach tego etapu (lub w odniesieniu do utworów inkorporujących powyższe elementy, albo w zakresie utworów koniecznych do korzystania z wyników tego etapu) i obejmuje nieograniczone terytorialnie i czasowo prawo do rozporządzania i korzystania z tych praw na ustalonych polach eksploatacji. Z uwagi na to, że X jest zobligowany do wdrożenia wyników Projektu w działalności X, każdy z uczestników Konsorcjum zobowiązany jest do przeniesienia bezpośrednio na X prawa własności lub prawa do korzystania z wyników Projektu w postaci autorskich praw majątkowych, praw do patentów, wzorów użytkowych i przemysłowych, znaków towarowych, baz danych, know-how – na zasadach określonych między Stronami w odrębnej umowie, z zachowaniem zasad rynkowych takiej sprzedaży lub licencjonowania.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie w zamian za określone wynagrodzenie. Wnioskodawca otrzymuje bowiem od X środki, odpowiadające 50% kosztów realizowanych przez niego i Konsorcjanta zadań w ramach Projektu, w zamian za nabycie przez X 50-procentowego udziału w autorskich prawach majątkowych do utworów zawartych w Projekcie lub w jego wynikach z chwilą odbioru danego zadania i w odniesieniu do zawartych w jego wynikach utworów. Wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych prowadzonych w ramach Projektu skutkować będą opracowaniem przedmiotów prawa autorskiego, przedmiotów praw własności przemysłowej lub know-how.

W konsekwencji, otrzymane przez Wnioskodawcę od X wynagrodzenie stanowi zapłatę za konkretne świadczenie. Wynagrodzenie to jest bowiem przyznawane za podejmowanie przez Wnioskodawcę określonych działań, tj. przekazanie X udziału w autorskich prawach majątkowych do utworów zawartych w Projekcie lub w jego wynikach zrealizowanych przez Konsorcjum w ramach projektu pn. „(…)”.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące uznanie przekazania przez Wnioskodawcę udziału w autorskich prawach majątkowych do utworów zawartych w Projekcie lub w jego wynikach za odpłatną usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie przewidują dla czynności przekazania autorskich praw majątkowych do utworów zawartych w Projekcie lub w jego wynikach stawki obniżonej lub zwolnienia od podatku. Zatem przekazanie ww. praw na rzecz X jest opodatkowane 23% stawką podatku VAT.

Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do art. 106i ust. 2 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Natomiast w myśl art. 106i ust. 7 ustawy, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

  1. dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
  2. otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Ponadto wskazać należy, że kwestię ewidencji (rejestrów) reguluje art. 109 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Ustawodawca przepisem art. 109 ust. 3 ustawy, nakłada na podatnika obowiązek prowadzenia ewidencji zawierającej dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, obejmującej m.in. dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz wysokości podatku należnego.

Ewidencja jest odzwierciedleniem stanu rzeczywistego, powinna zatem obejmować wszystkie dokonane przez podatnika czynności podlegające opodatkowaniu, jak i dane dotyczące podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Dane, które podatnik wpisuje do deklaracji podatkowej składanej w urzędzie skarbowym stanowią odzwierciedlenie danych wynikających z prowadzonej przez niego ewidencji sprzedaży i ewidencji zakupów VAT.

W świetle art. 109 ust. 3 ustawy, podatnik jest zobowiązany prowadzić ewidencję dotyczącą podatku od towarów i usług w taki sposób, aby ewidencja ta zawierała wszystkie dane niezbędne do poprawnego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania Konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji Lider Konsorcjum – Członek Konsorcjum stwierdzić należy, że uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia z podmiotem udzielającym dofinansowania przeznaczonego na sfinansowanie kosztów realizacji zadań przez Członków Konsorcjum, którym w przedmiotowej sprawie jest Lider (Wnioskodawca).

Zatem Wnioskodawca – Lider, świadczący usługę na rzecz X w zakresie wynikającym z zawartej umowy Konsorcjum, jest zobowiązany do wystawiania faktur dokumentujących wykonywane usługi wobec X.

W odniesieniu zaś do obowiązku rejestrowania przedmiotowych faktur w rejestrze sprzedaży, wskazać należy, że Wnioskodawca jako podatnik obowiązany zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy do prowadzenia ewidencji obejmującej m.in. dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego, będzie zobowiązany do wykazania przedmiotowych faktur wystawionych przez siebie na rzecz X w rejestrze sprzedaży.

Ad. 2 i ad. 4

Wobec powyższego, w odpowiedzi na zadane pytania należy stwierdzić, że w ramach realizowanego Projektu Wnioskodawca należne od X wynagrodzenie dla całego Konsorcjum powinien dokumentować fakturami opiewającymi na wartość poniesionych kosztów całego Konsorcjum, powiększoną o podatek VAT. Ponadto prawidłowym będzie uwzględnianie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej przez siebie na rzecz X w całości w ewidencji sprzedaży VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i nr 4 jest prawidłowe.

Ostatnią kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest określenie, czy prawidłowym będzie księgowanie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej i otrzymanej od Konsorcjanta, poprzez uwzględnienie jej w całości w swojej ewidencji zakupów VAT.

Z wniosku wynika, że Uczelnia, jako Lider Konsorcjum, na podstawie umowy Konsorcjum upoważniona jest do pośredniczenia w przekazywaniu Konsorcjantowi środków finansowych otrzymanych z NCBR oraz z X oraz do ich rozliczania. Partner z kolei zobowiązany jest do niezwłocznego wystawiania na rzecz Lidera Projektu faktur dokumentujących wykonanie etapów Projektu stojących po stronie Partnera, zawierających numer umowy o realizację Projektu narzucony przez X, nazwę Projektu, numer Projektu nadany w konkursie oraz dokładne określenie miesiąca lub daty sprzedaży, którego dotyczą. Lider Projektu, jako podmiot uprawniony do dokonywania rozliczeń z X, wystawia oraz przekazuje do X fakturę uwzględniającą całość wynagrodzenia należnego Konsorcjum za wykonanie danego etapu Projektu. Na podstawie tak wystawianych faktur X wypłaca określoną transzę wynagrodzenia należnego Konsorcjum na rachunek bankowy Lidera Projektu. Lider Projektu w ramach swoich zobowiązań, niezwłocznie przekazuje odpowiednią część wynagrodzenia Konsorcjantowi (co czyni na podstawie wystawionej przez Konsorcjanta faktury, obejmującej wynagrodzenie w wysokości należnej Konsorcjantowi). W Projekcie poszczególne jego etapy zostały odrębnie przyporządkowane Wnioskodawcy jako Liderowi Konsorcjum oraz Konsorcjantowi (żaden z etapów Projektu nie jest realizowany wspólnie przez Wnioskodawcę oraz Konsorcjanta).


Jak wskazano powyżej, w świetle art. 109 ust. 3 ustawy, podatnik jest zobowiązany prowadzić ewidencję dotyczącą podatku od towarów i usług w taki sposób, aby ewidencja ta zawierała wszystkie dane niezbędne do poprawnego sporządzenia deklaracji podatkowej.


Ponadto w myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


Wskutek powyższego, dla rzetelnego prowadzenia ewidencji zakupów będącej podstawą dla prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, Wnioskodawca będzie uprawniony do ujmowania ich w prowadzonej dla potrzeb podatku VAT ewidencji, w rozliczeniu za okres, w którym taką fakturę otrzyma, pod warunkiem, że w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.


Ad. 3

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że prawidłowym będzie uwzględnianie przez Wnioskodawcę faktury wystawionej i otrzymanej od Konsorcjanta w całości w swojej ewidencji zakupów VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.


Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj