Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.268.2019.2.AP
z 18 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2019 r. (data wpływu 21 sierpnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zadaniem „Utworzenie pracowni edukacyjnej A” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie. Pismem z dnia 19 sierpnia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek poprzez przesłanie pełnomocnictwa dla osoby podpisanej na wniosku, doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie pytania, które ma być przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji, sformułowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, wskazanie przepisów prawa podatkowego oraz podanie adresu elektronicznego ePUAP Gminy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina B jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Do zakresu działania gminy, w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2019 r., poz. 506), należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej.

Gmina jest organem prowadzącym szkoły podstawowe zlokalizowane na jej terenie. Gmina B w 2020 r. zamierza zrealizować zadanie pod nazwą „C”.

Sala lekcyjna przeznaczona na przekształcenie w pracownię ekologiczną mieści się w budynku Szkoły. Atutem jest również fakt, że szkoła Wnioskodawcy, jako jedyna placówka oświatowa Gminy B posiada od 2013 r. nowoczesną, ekologiczną kotłownię z kotłem opalanym biomasą.

Inwestycja ta będzie służyła zdobywaniu wiedzy, zainteresowań problematyką przyczyn, zmian i skutków klimatu. Za korzystanie z obiektu nie będzie pobierana żadna opłata a teren ekopracowni będzie dostępny dla wszystkich uczniów.

Sala lekcyjna przeznaczona na przekształcenie w pracownię ekologiczną mieści się w budynku Szkoły Podstawowej w D na parterze pod numerem (…). Obecnie sala wykorzystywana jest do nauki przedmiotów ścisłych w klasach IV-VIII. Powierzchnia jej wynosi 33,6 m2.

Nowa pracownia będzie nosić nazwę „E”. Kierując się tą myślą Wnioskodawca chciał, aby każdy uczeń czuł się w niej komfortowo i żeby zdobywanie wiedzy było przyjemnością. W tym celu Gmina chce zakupić 20 ławek szkolnych pojedynczych. Do ławek Zainteresowany chce zakupić 20 krzesełek ergonomicznych, w całości wykonanych z plastiku pochodzącego z recyclingu, tym sposobem przyczyni się to do działań ekologicznych, jak również estetycznie pracownia będzie wyglądała pięknie. Wykorzystując laboratoryjny pomysł na pracownię Wnioskodawca chciałby zamontować długi blat wsparty nogami, a przy nim taborety obrotowe. Byłby to „Kącik mikroskopowania”. Na blacie ustawione zostaną mikroskopy, aby uczniowie mieli swoje miejsca do pracy z nimi. Wykorzystując przestrzeń nad blatem Gmina chce zakupić 3 szafki podwieszane z witryną oraz 2 szafki z pełnymi drzwiczkami i zawiesić je nad blatem. Dzięki takiemu zabiegowi Zainteresowany w pełni zagospodaruje ścianę w pracowni i utworzy miejsca na pomoce dydaktyczne. Mając na uwadze dużą ilość zakupionych pomocy dydaktycznych Wnioskodawca chce również zakupić dwie szafy - witryny, w których również będzie można przechowywać pomoce dydaktyczne oraz prace uczniów. Dodatkowymi zakupami będzie biurko i krzesło nauczyciela oraz mobilny stół demonstracyjny, na którym nauczyciel i uczniowie w każdym miejscu w klasie mogą przeprowadzać doświadczenia. Gmina chce wymienić również zniszczoną tablicę kredową i zastąpić ją białą tablicą magnetyczną.

Realizacja Projektu da możliwość zwiększenia bazy edukacyjnej szkoły i tym samym wyrównania szans edukacyjnych dzieci z obszarów wiejskich. Dzięki zakupieniu licznych pomocy dydaktycznych, które będą miały duży wpływ na kształtowanie wyobraźni naukowej oraz przyjmowania postawy badawczej przez użytkowników, podniesie się poziom edukacji przyrodniczej.

Realizując Projekt na poszczególnych przedmiotach (przyroda, biologia, geografia, fizyka, chemia) Zainteresowany chce analizować zmiany klimatu na przestrzeni dziejów Ziemi, ich przyczyny i skutki, zmiany związane z ewolucją świata organizmów, wpływ na działalność człowieka. Uczniowie będą obserwować mapę jakości powietrza w Gminie (F), dzięki zainstalowanym dwóm czujnikom w B.

Ponadto uczniowie klas I-VI będą uczestniczyć w kole naukowym, gdzie wspomniana tematyka będzie realizowana z wykorzystaniem zakupionych pomocy dydaktycznych i metod aktywnych z naciskiem na doświadczenia. Uczniowie będą zbierać informacje o zanieczyszczeniu powietrza na czujnikach jakości powietrza, zakupionych przez Gminę B. Na kole naukowym zostaną wypracowane wnioski oraz rekomendacje dla mieszkańców Gminy dotyczące zmian negatywnych przyzwyczajeń.

Ponadto Program jest spójny z celami Strategii Ochrony Środowiska Gminy B, gdzie jednym z obszarów priorytetowych jest racjonalna gospodarka energetyczna i ochrona atmosfery. Urząd Miejski w B wprowadził program PONE (Program Ograniczania Niskiej Emisji), w wyniku którego mieszkańcy mogą wnioskować o dofinansowanie do wymiany kotłów centralnego ogrzewania.

Atutem jest również fakt, że szkoła, jako jedyna placówka oświatowa Gminy B posiada od 2013 r. nowoczesną, ekologiczną kotłownię z kotłem opalanym biomasą.

Inwestycja ta będzie służyła zdobywaniu wiedzy, zainteresowań problematyką przyczyn, zmian i skutków klimatu.

Za korzystanie z obiektu nie będzie pobierana żadna opłata, a teren ekopracowni będzie dostępny dla wszystkich uczniów.

Ponadto w piśmie z dnia 19 sierpnia 2019 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca w odpowiedzi na poniższe pytania udzielił następujących informacji:

  1. W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca w poz. 74. „Opis stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych)” wskazał m.in.: „Gmina B w 2020 roku zamierza zrealizować zadanie pod nazwą „C””. Natomiast w poz. 75. „Pytanie (pytania) przyporządkowane do stanu faktycznego (stanów faktycznych) lub zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) przedstawionego w poz. 74”, Zainteresowany zadał m.in. pytanie: „Czy Gminie B będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zwartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zadaniem pod nazwą „A”?”
    W związku z powyższym proszę jednoznacznie wskazać jaka jest nazwa przedmiotowego projektu, który Gmina zamierza zrealizować?
    Odpowiedź:
    Nazwa przedmiotowego projektu, który Gmina zamierza zrealizować to „Utworzenie pracowni edukacyjnej pn.: A”.
  2. Czy efekty opisanego we wniosku zadania będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT?
    Odpowiedź:
    Żadne z zadań opisanych we wniosku nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.
  3. W przedmiotowym wniosku w poz. 76. „Opis stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych)”, Wnioskodawca wskazał m.in., że: „Za korzystanie z obiektu nie będzie pobierana żadna opłata a teren ekopracowni będzie dostępny dla wszystkich uczniów”.
    Jednocześnie w poz. 75. „Pytanie (pytania) przyporządkowane do stanu faktycznego (stanów faktycznych) lub zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) przedstawionego w poz. 74”, Gmina zadała m.in. pytanie: „Czy będzie to jednak czynność zwolniona od podatku VAT?”.
    W kontekście powyższego należy wskazać, czy będą pobierane jakiekolwiek opłaty za korzystanie z efektów przedmiotowego zadania? Jeżeli nie, to co ma być przedmiotem zwolnienia? W jakim celu zostało zadane pytanie dotyczące zwolnienia?
    Odpowiedź:
    Gmina B nie będzie pobierała żadnej opłaty za korzystanie z ekopracowni przy Szkole Podstawowej w D. Pytanie „Czy będzie to jednak czynność zwolniona od podatku VAT”? zostało postawione nieprawidłowo przez Gminę B.
  4. Na kogo będą wystawiane faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację zadania, objętego zakresem pytania?
    Odpowiedź:
    Faktury na wydatki poniesione na realizację zadania będą wystawione na:
    Nabywca: Gmina B;
    Płatnik: Szkoła Podstawowa w D.
  5. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Szkoły Podstawowej w D, przy pomocy efektów przedmiotowego projektu, stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669)?
    Odpowiedź:
    Wnioskodawca przy pomocy efektów przedmiotowego projektu nie będzie świadczył żadnych usług dla uczniów z innych szkół. Z efektów przedmiotowego projektu korzystać będą nieodpłatnie wyłącznie uczniowie Szkoły Podstawowej w D.
  6. Czy Wnioskodawca (Szkoła Podstawowa w D) jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania?
    Odpowiedź:
    Szkoła Podstawowa w D jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów oświaty z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 sierpnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku).

Czy Gminie B będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zadaniem pod nazwą „A”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 19 sierpnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku), w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w przypadku, gdy dokonane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, a contrario - brak takiego związku eliminuje to uprawnienie.

Wobec powyższego, z uwagi na okoliczności, że nabywane w związku z planowanym zadaniem towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie B nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina jest organem prowadzącym szkoły podstawowe zlokalizowane na jej terenie. Gmina w 2020 r. zamierza zrealizować zadanie pod nazwą „Utworzenie pracowni edukacyjnej pn. A”.

Sala lekcyjna przeznaczona na przekształcenie w pracownię ekologiczną mieści się w budynku Szkoły.

Inwestycja ta będzie służyła zdobywaniu wiedzy, zainteresowań problematyką przyczyn, zmian i skutków klimatu. Za korzystanie z obiektu nie będzie pobierana żadna opłata, a teren ekopracowni będzie dostępny dla wszystkich uczniów.

Sala lekcyjna przeznaczona na przekształcenie w pracownię ekologiczną mieści się w budynku Szkoły Podstawowej w D.

Nowa pracownia będzie nosić nazwę „E”. Kierując się tą myślą Wnioskodawca chciał, aby każdy uczeń czuł się w niej komfortowo i żeby zdobywanie wiedzy było przyjemnością.

Realizacja Projektu da możliwość zwiększenia bazy edukacyjnej szkoły i tym samym wyrównania szans edukacyjnych dzieci z obszarów wiejskich. Dzięki zakupieniu licznych pomocy dydaktycznych, które będą miały duży wpływ na kształtowanie wyobraźni naukowej oraz przyjmowania postawy badawczej przez użytkowników, podniesie się poziom edukacji przyrodniczej.

Inwestycja ta będzie służyła zdobywaniu wiedzy, zainteresowań problematyką przyczyn, zmian i skutków klimatu.

Żadne z zadań opisanych we wniosku nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Gmina nie będzie pobierała żadnej opłaty za korzystanie z ekopracowni przy Szkole Podstawowej w D. Wnioskodawca przy pomocy efektów przedmiotowego projektu nie będzie świadczył żadnych usług dla uczniów z innych szkół. Z efektów przedmiotowego projektu korzystać będą nieodpłatnie wyłącznie uczniowie Szkoły Podstawowej w D.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z treści wniosku wynika bowiem, że efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, Gmina nie będzie pobierała żadnej opłaty za korzystanie z ekopracowni przy Szkole Podstawowej w D. Z efektów przedmiotowego projektu korzystać będą nieodpłatnie wyłącznie uczniowie Szkoły Podstawowej w D. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Gminie B nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zadaniem „Utworzenie pracowni edukacyjnej pn. „A”. Powyższe wynika z faktu, że nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że Wnioskodawca zadał pytanie o treści: „Czy Gminie B będzie przysługiwało prawo do odliczenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z zadaniem pod nazwą „A”?”. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tutejszy Organ przyjął, że Wnioskodawca miał na uwadze prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powyższe potraktowano jako omyłkę pisarską, która nie ma jednak wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie przedmiotowego wniosku.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj