Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.406.2019.2.IR
z 5 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 sierpnia 2019 r. (data wpływu 13 sierpnia 2019 r.) i z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 22 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” przy „…” Publicznym Przedszkolu nr …. w ….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….. pn. „……” przy „…..” Publicznym Przedszkolu nr … w ……..”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 sierpnia 2019 r.).

Miasto ……. (Wnioskodawca), jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, działając w imieniu placówki oświatowej – „……” Publiczne Przedszkole nr ….. w …… składa wniosek w konkursie pn. „…”, którego celem jest wyłonienie najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …...

W ramach bloków tematycznych polegających na:

  1. zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do szkoły lub przedszkola w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej - blok I,
  2. polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, które będą wyremontowane, wyposażone w pomoce dydaktyczne, meble, sprzęt audiovideo celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć - blok II.

Konkurs skierowany jest do przedszkoli (mogą aplikować wyłącznie na blok I), szkół i ich zespołów, uczelni wyższych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. W imieniu placówki wniosek składa jednostka samorządu terytorialnego lub inny organ prowadzący placówkę z terenu województwa (Wnioskodawca). Jeden wniosek o dotację może dotyczyć utworzenia wyłącznie jednej pracowni. W regulaminie konkursu wskazano szeroki zakres kosztów kwalifikowanych do dofinansowania ze środków Funduszu.

W ramach I bloku tematycznego dofinansowanie może być przeznaczone na koszty:

  1. zakupu sadzonek roślin, nasion traw, warzyw i ziół, żwiru, ziemi, kory, torfu itp., gier o tematyce ekologicznej i dydaktycznej, rumowiska skalnego, stacji meteorologicznej z wyposażeniem, zegarów słonecznych, domków dla owadów, rzeźb zwierząt;
  2. wykonania, montażu lub zakupu koszy na odpady, oczka wodnego, kaskady wodnej, mostków, pergoli, palisad, kompostownika, gazonów drewnianych, itp.;
  3. utworzenia miejsca do prowadzenia zajęć tj.: zakup/montaż ławek, stołów, wiat, zadaszeń, altan itp.;
  4. zakupu drobnego sprzętu ogrodniczego np. konewek, grabi, szpadli, itp.;
  5. zakupu pomocy dydaktycznych do programu edukacyjnego realizowanego w oparciu o powstały punkt dydaktyczny np.: lup, lornetek, przewodników, atlasów roślin i zwierząt, kluczy do oznaczenia gatunków roślin/zwierząt, zestawów badawczych, przenośnych stacji meteorologicznych, itp.;
  6. zakupu i montażu systemów nawadniających;
  7. zakupu i instalacji zewnętrznych stacji wody pitnej;
  8. przygotowania gruntu pod nasadzenia i dokonanie nasadzeń:
  9. zakupu bądź wykonania tablic dydaktycznych, tabliczek do oznaczenia gatunków zakupu.

Z środków własnych pokryte zostaną koszty przygotowania dokumentacji projektowej, prac pielęgnacyjnych istniejących drzew i krzewów, zakupu lub wykonania tablic informacyjnych o dofinansowaniu zadania przez Fundusz (koszt obligatoryjny), wykonania lub modernizacji alejek, krawężników, w tym: zakup kostki brukowej, płyt chodnikowych, obrzeży betonowych, itd.; ogrodzenia punktu dydaktycznego (naprawa, wykonanie, demontaż starego), systemu monitoringu punktu dydaktycznego.

„….” Publiczne Przedszkole nr … w …….. dofinansowanie przeznaczy na zagospodarowanie wybranego miejsca na terenie należącym do przedszkola w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej.

Teren przeznaczony do utworzenia ekopracowni jest wyznaczoną częścią terenu miedzy ulicą, przy której znajduje się przedszkole, a placem zabaw z boku budynku przedszkola, który jest odgrodzony metalowym płotem. Teren ten ma kształt wielokąta, który wbija się w budynek. Najdłuższa ze ścian przylega z kolei do ulicy. Teren porośnięty jest trawą. Rośnie tam także kilka kasztanowców, jarzębin i świerków. Brakuje tam jednak takiej zielonej ściany jako metody na całkowite odgrodzenie się od zgiełku, miejsca na edukację przyrodniczą w ogrodowym laboratorium, które będzie jednocześnie miejscem wypoczynku i relaksu dla Wnioskodawcy podopiecznych.

Teren ekopracowni jest wyznaczoną częścią terenu przedszkola przylegającego do budynku, a z drugiej strony jest ruchliwa ulica, przy której znajduje się placówka. Gatunki roślin w projektowanym ogrodzie zostały dobrane w taki sposób, aby można było obserwować zmiany jakie zachodzą w świecie przyrody w trakcie zmieniających się pór roku. Niektóre z roślin zaczynają kwitnąć już pod koniec zimy oraz wczesną wiosną. Proces kwitnienia poszczególnych gatunków trwa nieprzerwanie aż do jesieni. Są to w większości rośliny nektarodajne, co sprawi, że będzie to miejsce chętnie odwiedzane przez pszczoły, trzmiele oraz motyle. Dla tych owadów zostało przewidziane również miejsce na schronienie i rozród. W projekcie znalazło się także miejsce na łąkę kwietną, wysianą z rodzimych gatunków polnych kwiatów, która jest naturalnym środowiskiem życia owadów. Powstanie także kolekcja roślin cieniolubnych, nazwana w projekcie "…." oraz zegar słoneczny o średnicy 1 m. Natomiast wejście na teren pracowni, będzie prowadziło przez drewnianą pergolę.

Projektowany ogród stanie się także miejscem przyjaznym dla ptaków. Pod koronami istniejących już drzew znajdzie się także "ptasia stołówka" wyposażona w duży, stojący karmnik dla większych gatunków ptaków, wiszące karmniki dla mniejszych gatunków oraz poidło w formie misy. Na drzewach zawisną budki lęgowe, przystosowane do różnych gatunków ptaków. Na środku ekopracowni stanie stół do eksperymentowania i badań przyrodniczych. Zostaną ustawione także tablice informacyjne, gdzie będzie można odnaleźć wiadomości na temat roślinności i nasadzeń w nowej pracowni.

Aby utrwalać wiadomości nabyte w czasie prowadzenia eksperymentów dzieci będą mogły podejmować gry i zabawy, zainstalowane na terenie ogrodu takie jak : "Owady" ,"Rośliny" czy „Jaki to ptak?". Poza mnogością krzewów, drzew i bylin w pracowni zostaną umieszczone donice drewniane, w których będą znajdowały się nasadzenia zakupionych warzyw i ziół. Wnioskodawcy wychowankowie będą tam sadzić i pielęgnować swój ekologiczny ogródek. Od strony ulicy, na metalowym płocie zostaną nasadzone pnącza, aby oddzielić ekopracownię od ruchu ulicznego i stworzyć klimat sprzyjający działaniom małych przyrodników.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż pełna nazwa projektu jaki będzie realizowany w ramach ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. Konkursu z dziedziny Edukacja Ekologiczna w „…….” Publicznym Przedszkolu nr … w ……. brzmi „……….. pn. „………” przy „……..” Publicznym Przedszkolu nr … w ……….. Faktury, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta ……… w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście ……….. i jego jednostkach budżetowych dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu wystawione będą na nabywcę: Miasto ….. NIP ……. (odbiorca „…….” Publiczne Przedszkole nr … w …). Wydatki poniesione na realizację projektu będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektu należy do zadań własnych Miasta …….. w zakresie edukacji publicznej, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506). Szczegółowe warunki realizacji zadania własnego w zakresie edukacji publicznej określa ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Zgodnie z tą ustawą system oświaty obejmuje m.in. przedszkola. Do zadań oświatowych gmin należy zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego. W celu realizacji tego obowiązku Wnioskodawca utworzył „……” Publiczne Przedszkole nr … w …………..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu pn. „………..”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „…….”, dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Miasta …….., działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanym zdarzeniu przyszłym może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy - edukacja publiczna. Zakres zadań własnych gminy znajduje się w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i obejmuje on m.in. sprawy dotyczące edukacji publicznej. Zadanie to spełnia przestanki z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), stanowiącego, iż „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy będą występowały w charakterze podatnika, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz tam, gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Jednakże w przypadku, gdy podejmują ono takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W przypadku konkursu pn. „…….”, nie ma działań prowadzących do zakłóceń konkurencji. Konkurs skierowany jest do przedszkoli (mogą aplikować wyłącznie na blok I), szkół i ich zespołów, uczelni wyższych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. W przypadku jednostek oświatowych ich działalność można podzielić na dwie sfery: działalność w charakterze organu publicznego oraz działalność komercyjną najczęściej związaną z powierzonym takim jednostkom mieniem. W jednostkach oświatowych wykonywane są usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Przepis ten jest wzorowany na art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE na podstawie którego państwa członkowskie zwalniają od VAT kształcenie dzieci lub młodzieży, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taka działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo - podmiotowy co oznacza, że korzystać z niego mogą jedynie określono w ramach tej normy podmioty w ściśle określonym zakresie - kształcenia i wychowywania, jak również dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami edukacyjnymi związanych. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) system oświaty obejmuje m.in.: przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja.

Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego:

  1. przysługuje w całości - jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi.
  2. przysługuje częściowo - jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi,
  3. nie przysługuje w ogóle - jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane lub zwolnionymi od podatku).

Punkt dydaktyczny nie będzie wynajmowany na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz nie będzie w nim prowadzona działalność mająca cechy działalności komercyjnej, generującej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym potencjalnym stanie faktycznym zakupy towarów i usług są ściśle związane z czynnościami innymi niż czynności opodatkowane. Zatem według Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje. Opinia ta znajduje potwierdzenie m.in. w indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0113-KDIPT1-3.4012.492.2018.2.JSO z dnia 21 sierpnia 2018 r.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „…” dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

W ramach uchwalonej przez Sejm ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego placówki oświatowe w …. w tym „………” Publiczne Przedszkole nr ….. w …….. nie jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie dokonuje samodzielnych, odrębnych od Miasta …….. - Wnioskodawcy rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta ……… w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście ………. i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione będą na nabywcę: Miasto ……… NIP ………. (odbiorca „……..” Publiczne Przedszkole nr …. w ……….).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „……. pn. „……” przy „…..” Publicznym Przedszkolu nr … w ……”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj