Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.376.2019.2.AP
z 4 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 15 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2019 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ogólnych związanych z całością projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ogólnych związanych z całością projektu pn. „(…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2019 r. (data wpływu 28 sierpnia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz adres ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina realizuje inwestycję pn. „(…)” (dalej: Projekt lub Zadanie).

Celem Projektu jest podniesienie dostępności usług świadczonych drogą elektroniczną na terenie Gminy. Zadanie realizowane jest ze środków własnych Gminy oraz przy udziale dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 2. Technologie informacyjno-komunikacyjne dla działania 2.1 E-usługi publiczne.

Przedmiotem Projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych oraz zwiększenie do nich dostępu mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy. W ramach Projektu Gmina dokona m.in. modernizacji portalu internetowego oraz biuletynu informacji publicznej, wymiany sprzętu komputerowego oraz przeprowadzi szkolenia pracowników. W ramach Projektu Gmina przeprowadzi również audyt oraz testy wdrażanych usług publicznych etc.

Zakupione wyposażenie informatyczne i oprogramowanie wdrożone w ramach Projektu przyczyni się do poprawy informatyzacji Gminy, a także umożliwi świadczenie przez Gminę wybranych czynności drogą elektroniczną. Gmina pragnie zaznaczyć, iż korzystanie z e-usług nie będzie odpłatne – Gmina nie będzie pobierała dodatkowych należności z tytułu załatwiania spraw drogą elektroniczną. Dostęp do ww. usług będzie ogólnodostępny dla wszystkich zainteresowanych.

Projekt polega m.in. na wprowadzeniu e-usług poprzez wdrożenie aplikacji, które w pewnym zakresie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Gminę:

  • Moduł e-usługi „e-opłata reklamowa” – dot. działalności Gminy w zakresie umieszczania bannerów reklamowych (usługi świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych),
  • Moduł e-usługi „e-woda i e-ścieki” – dot. działalności Gminy w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów trzecich (usługi świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak i czynności „wewnętrzne” wykonywane na potrzeby własne Gminy, tj. w szczególności dostarczanie wody/odprowadzanie ścieków na rzecz jednostek budżetowych Gminy).

W ramach Projektu wprowadzony zostanie również moduł „e-odpady” – dot. działalności Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, a więc działalności, którą Gmina prowadzi jako organ publiczny. Ponadto, Projekt ma na celu ułatwienie mieszkańcom załatwianie większości spraw urzędowych (uzyskiwanie decyzji, zezwoleń, koncesji, zaświadczeń), a więc przekłada się on na działalność Gminy, gdy ta występuje w sferze imperium.

Gmina jest w stanie wyodrębnić wydatki ponoszone w ramach Projektu, które są związane ściśle i wyłącznie z modułem e-usługi „e-woda i e-ścieki” oraz „e-opłata reklamowa”. Gmina jest również w stanie wyodrębnić wydatki związane wyłącznie z pozostałymi modułami.

Istnieją ponadto wydatki związane z całością Projektu, których nie sposób jednoznacznie przypisać do danego modułu e-usług. Tym samym, Gmina może podzielić ponoszone wydatki w ramach Projektu na grupy:

  1. wydatki związane z modułami „e-woda i e-ścieki” oraz „e-opłata reklamowa”;
  2. wydatki związane z pozostałymi modułami;
  3. wydatki ogólne/wspólne, związane z całością Projektu.

W związku z realizacją Projektu, Gmina otrzymuje/będzie otrzymywać faktury VAT dokumentujące wydatki ponoszone w powyższym zakresie, na których widnieje/będzie widnieć jako nabywca.

Złożony wniosek dotyczy wyłącznie wydatków ogólnych/wspólnych, związanych z całością Projektu, których nie sposób przypisać do konkretnej działalności prowadzonej przez Gminę.

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazała, że wydatki ogólne/wspólne wykorzystywane są na utworzenie portalu, z którego korzystanie jest nieodpłatne. Realizacja Projektu natomiast ma na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W odniesieniu zatem do wydatków ogólnych związanych z całością Projektu „(…)” jako takiego (nie zaś do utworzenia poszczególnych modułów), zdaniem Gminy, są/będą one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mimo że w ramach Projektu powstaną m.in. moduły służące działalności gospodarczej Gminy, wydatków ogólnych/wspólnych nie sposób przypisać do konkretnej działalności prowadzonej przez Gminę.

W przedstawionym Projekcie wykonywane są/będą zadania w ramach zadań własnych Gminy, dotyczących działalności w zakresie telekomunikacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ogólnych związanych z całością Projektu (wydatki C)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ogólnych związanych całością Projektu (wydatki C).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  • wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest przy tym możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT, bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Gmina pragnie zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie wskazywał, że w celu przyznania podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku należnego, a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Jednocześnie, zdaniem TSUE, istnieje możliwość przyznania podatnikowi prawa do odliczenia, gdy taki bezpośredni i ścisły związek nie występuje, lecz poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów i usług. Takie wydatki mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika (wyrok TSUE w sprawie C-126/14 Sveda UAB).

Powyższe prowadzi do wniosku, że prawo do odliczenia powstaje zarówno wtedy, gdy dany wydatek pozostaje w ścisłym związku z konkretną czynnością opodatkowaną jak również, gdy jest związany z większą liczbą takich czynności, a także, gdy zostaje poniesiony w związku z ogółem czynności, kształtujących zakres działalności gospodarczej podatnika. W każdym bowiem z tych przypadków podatek naliczony zapłacony w cenie nabytych towarów lub usług stanowi, w sposób pośredni lub bezpośredni, element cenotwórczy czynności opodatkowanych, pozostając z nimi w ten sposób ścisłym związku, wynikającym zarówno z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Gminy, nabywane w ramach Projektu towary oraz usługi, które będą związane z całością Projektu i których nie sposób bezpośrednio przypisać do działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę (ani usługom reklamowym, ani usług dostarczania wody/odprowadzania ścieków) będą wykorzystywane przez Gminę, do czynności niedających prawa od obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Projekt będzie służył do realizacji zadań Gminy, zaś jego głównym celem jest ułatwienie mieszkańcom dostępu do elektronicznych usług publicznych, w których Gmina działa w sferze imperium.

W opinii Gminy, w przypadku wydatków C (wydatków ogólnych), brak jest bezpośredniego i ścisłego ich związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jedynie wydatki, które mają przełożenie na działalność Gminy polegającą na świadczeniu usług reklamowych oraz usług dostarczania i odprowadzania ścieków mają związek z działalnością gospodarczą. Pozostałe wydatki związane są z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT, bądź też stanowią wydatki ogólne, na całość Projektu. Wydatki takie, zdaniem Gminy, są na tyle ogólne, że związek z działalnością gospodarczą jest niewystarczająco klarowny, aby mógł zostać spełniony warunek istnienia prawa do odliczenia VAT.

Tym samym z uwagi na brak wystarczającego związku wydatków ogólnych ponoszonych na Projekt (wydatki C) z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. W związku z powyższym, zdaniem Gminy, nie będzie miała ona prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ogólnych (wydatków C) ponoszonych w związku z realizacją Projektu.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS). Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.67.2019.2.AZ, DKIS wskazał, że: „Usługi zamieszczone na utworzonym portalu udostępniane są nieodpłatnie dla każdego mieszkańca oraz przedsiębiorcy. Korzystanie z portalu jest nieodpłatne. Więc sam portal nie generuje dla Gminy żadnych obrotów. (...) Zatem pomiędzy ponoszonymi przez gminę wydatkami na utworzenie portalu, a czynnościami opodatkowanymi (najmem i dzierżawą nieruchomości stanowiących majątek gminy) nie zaistniał ścisły związek, który uzasadniałby przyznanie gminie prawa do odliczenia z tytułu tych wydatków.

Ponoszone wydatki nie mogły również zostać uznane za rodzące prawo do odliczenia koszty ogólne, gdyż sytuacja podmiotów prawa publicznego działających w charakterze władzy publicznej jest nieporównywalna do sytuacji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą”.

Podobny pogląd został wyrażony w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.23.2019.1.JKU, w której DKIS podkreślił, że: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, projekt nie generuje dochodu – w wyniku jego realizacji nie będą osiągane przychody, które można na podstawie posiadanych informacji skalkulować w całym okresie analizy, a Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Realizacja projektu ma na celu zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w Gminach oraz zwiększenie dostępności i dojrzałości e-usług. Zatem wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją projektu pn. „Cyfrowy urząd przyjazny mieszkańcom”, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących realizacje ww. inwestycji”.

Zbieżne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.615.2018.1.AŻ. DKIS uznał bowiem, że: ,,w związku z realizacją projektu pn. „Uruchomienie E-usług publicznych i elektronicznego dostępu do informacji przestrzennej w Gminie”, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług”.

Analogicznie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.609.2018.1.AJB, w której zgodził się z wnioskodawcą że: „Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu, gdyż zarówno w fazie konstrukcyjnej realizacji projektu jak i jego fazie eksploatacyjnej Gmina nie będzie wykorzystywała infrastruktury na działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Wszystkie powstałe w wyniku projektu e-usługi będą udostępnione przez Gminę bezpłatnie”.

Zbieżny pogląd zaprezentował DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.721.2018.1.AP, w której wskazał, że: „warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż wydatki w ramach operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Realizuje ona inwestycję pn. „(…)” (zwaną dalej: Projekt), której celem jest podniesienie dostępności usług świadczonych drogą elektroniczną na terenie Gminy. Projekt realizowany jest ze środków własnych Gminy oraz przy udziale dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 2. Technologie informacyjno-komunikacyjne dla działania 2.1 E-usługi publiczne.

Przedmiotem Projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych oraz zwiększenie do nich dostępu mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy. W ramach Projektu Gmina dokona m.in. modernizacji portalu internetowego oraz biuletynu informacji publicznej, wymiany sprzętu komputerowego oraz przeprowadzi szkolenia pracowników. W ramach Projektu Gmina przeprowadzi również audyt oraz testy wdrażanych usług publicznych etc.

Zakupione wyposażenie informatyczne i oprogramowanie wdrożone w ramach Projektu przyczyni się do poprawy informatyzacji Gminy, a także umożliwi świadczenie przez Gminę wybranych czynności drogą elektroniczną. Gmina pragnie zaznaczyć, iż korzystanie z e-usług nie będzie odpłatne – Gmina nie będzie pobierała dodatkowych należności z tytułu załatwiania spraw drogą elektroniczną. Dostęp do ww. usług będzie ogólnodostępny dla wszystkich zainteresowanych.

Projekt polega m.in. na wprowadzeniu e-usług poprzez wdrożenie aplikacji, które w pewnym zakresie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Gminę:

  • Moduł e-usługi „e-opłata reklamowa” – dot. działalności Gminy w zakresie umieszczania bannerów reklamowych (usługi świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych),
  • Moduł e-usługi „e-woda i e-ścieki” – dot. działalności Gminy w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów trzecich (usługi świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak i czynności „wewnętrzne” wykonywane na potrzeby własne Gminy, tj. w szczególności dostarczanie wody/odprowadzanie ścieków na rzecz jednostek budżetowych Gminy).

W ramach Projektu wprowadzony zostanie również moduł „e-odpady” – dot. działalności Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, a więc działalności, którą Gmina prowadzi jako organ publiczny. Ponadto, Projekt ma na celu ułatwienie mieszkańcom załatwianie większości spraw urzędowych (uzyskiwanie decyzji, zezwoleń, koncesji, zaświadczeń), a więc przekłada się on na działalność Gminy, gdy ta występuje w sferze imperium.

Gmina jest w stanie wyodrębnić wydatki ponoszone w ramach Projektu, które są związane ściśle i wyłącznie z modułem e-usługi „e-woda i e-ścieki” oraz „e-opłata reklamowa”. Gmina jest również w stanie wyodrębnić wydatki związane wyłącznie z pozostałymi modułami.

Istnieją ponadto wydatki związane z całością Projektu, których nie sposób jednoznacznie przypisać do danego modułu e-usług. Tym samym, Gmina może podzielić ponoszone wydatki w ramach Projektu na grupy:

  1. wydatki związane z modułami „e-woda i e-ścieki” oraz „e-opłata reklamowa”;
  2. wydatki związane z pozostałymi modułami;
  3. wydatki ogólne/wspólne, związane z całością Projektu.

Wydatki ogólne/wspólne wykorzystywane są na utworzenie portalu, z którego korzystanie jest nieodpłatne. Realizacja Projektu natomiast ma na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W odniesieniu zatem do wydatków ogólnych związanych z całością Projektu „(…)” jako takiego (nie zaś do utworzenia poszczególnych modułów), zdaniem Gminy, są/będą one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mimo, że w ramach projektu powstaną m.in. moduły służące działalności gospodarczej Gminy, wydatków ogólnych/wspólnych nie sposób przypisać do konkretnej działalności prowadzonej przez Gminę.

W przedstawionym Projekcie wykonywane są/będą zadania w ramach zadań własnych Gminy, dotyczących działalności w zakresie telekomunikacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym.

W związku z realizacją Projektu, Gmina otrzymuje/będzie otrzymywać faktury VAT dokumentujące wydatki ponoszone w powyższym zakresie, na których widnieje/będzie widnieć jako nabywca.

Wątpliwości Gminy dotyczą tego, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ogólnych/wspólnych związanych z całością Projektu (wydatki C).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie – pomimo, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług – warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ogólnych/wspólnych związanych z całością Projektu nie są/nie będą spełnione, ponieważ Gmina, realizując opisany we wniosku Projekt, nie działa/nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Jak oświadczyła, w przedstawionym Projekcie wykonywane są/będą zadania w ramach zadań własnych Gminy, wydatki ogólne związane z całością Projektu są/będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a korzystanie z e-usług nie będzie odpłatne. Tym samym, ww. wydatki nie służą/nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ogólnych związanych z całością Projektu pn. „(…)” (wydatki C).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników dotyczących konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie i nie mogą one decydować o niniejszym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj