Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.244.2019.1.PK
z 2 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania usług pośrednictwa w zakresie krótkotrwałego wynajmu nieruchomości - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania usług pośrednictwa w zakresie krótkotrwałego wynajmu nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zobowiązanym do rejestracji obrotu przy użyciu kas rejestrujących. Zamierza poszerzyć działalność gospodarczą o dodatkowe usługi polegające na prowadzeniu portalu internetowego na stronie www (dalej jako „Portal”), za pośrednictwem którego użytkownicy będą mogli rezerwować pobyt w apartamentach (mieszkaniach), położonych na terytorium Albanii. Usługi wynajmu będą świadczone na rzecz osób niebędących podatnikami VAT. Wynajem będzie następował na krótkie terminy, związane z wyjazdami urlopowymi i rekreacją. Właścicielami mieszkań (dalej jako „Właściciele”) są częściowo osoby mające stałe miejsce zamieszkania w Polsce, a częściowo osoby mające stałe miejsce zamieszkania w Albanii. Właściciele będą wykorzystywać apartamenty w sposób ciągły do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm., dalej jako „u.p.t.u.” lub „ustawa”).

Siedziby właścicieli jako podatników będą w miejscu ich zamieszkania, tj. częściowo w Polsce a częściowo w Albanii. Właściciele mający siedziby w Polsce będą w Albanii korzystać z miejscowego personelu w ramach zakupionych usług obcych w zakresie utrzymania apartamentu, sprzątania, remontów, konserwacji, obsługi najemców. Zarządcą nieruchomości należących do Właścicieli mających siedziby w Polsce będzie również zewnętrzny podmiot na podstawie umowy handlowej (cywilnoprawnej). Towary i usługi nabywane przez Właścicieli będą wykorzystywane na potrzeby utrzymania apartamentów i świadczenia przez Właścicieli usług najmu.

Wnioskodawca nie będzie właścicielem ani jakimkolwiek posiadaczem ww. nieruchomości, ale agentem (pośrednikiem), działającym w imieniu i na rzecz właścicieli mieszkań.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca będzie publikować na Portalu ogłoszenia stanowiące zaproszenie do złożenia oferty przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, tj. działające jako konsumenci i bez związku z działalnością gospodarczą (dalej jako „Najemcy”). Najemcy w reakcji na ogłoszenie na Portalu, będą składać Wnioskodawcy - działającemu w imieniu i na rzecz Właścicieli - ofertę najmu wybranego lokalu w wybranym przez siebie terminie, wpłacając jednocześnie Wnioskodawcy zaliczkę na poczet zapłaty za usługi najmu. Publikacja ogłoszeń oraz przyjmowanie ofert i zaliczek od Najemców będzie przez Wnioskodawcę dokonywane w imieniu i na rzecz Właścicieli. Samo jednak zawarcie umowy najmu będzie następowało bezpośrednio pomiędzy Najemcami a Właścicielami. Przy czym przez umowę najmu należy rozumieć umowę o usługi udostępniania apartamentów (mieszkań) na krótkie terminy w celach rekreacyjnych.

Zaliczka przyjmowana przez Wnioskodawcę w imieniu Właścicieli wraz z ofertą zawarcia umowy najmu będzie płatna na konto bankowe Wnioskodawcy prowadzone w Polsce bezpośrednio lub za pośrednictwem systemu transakcyjnego udostępnionego przez zewnętrznego operatora. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat od Najemców we własnym imieniu, a korzystanie z Portalu będzie dla Najemców bezpłatne.

Wnioskodawca będzie działał na podstawie umowy zawartej z każdym z Właścicieli odrębnie, na mocy której będzie reprezentował Właścicieli przy publikacji ogłoszeń oraz przyjmowaniu ofert i zaliczek od Najemców. Pobrane zaliczki będą należne Wynajmującym (Właścicielom) i Wnioskodawca będzie je pobierał w imieniu i na rzecz Właścicieli, a następnie będzie zobowiązany przekazać je Właścicielom przelewem lub w gotówce.

Wnioskodawcy będzie przysługiwało od Właściciela określone umową wynagrodzenie za zawarcie przez Właściciela umowy najmu z Najemcą. Wynagrodzenie to będzie płatne przez Właściciela przelewem lub gotówce albo też potrącane, zgodnie z umową lub na mocy stosownych oświadczeń, z kwot zaliczek pobranych w imieniu Właścicieli od Najemców, a należnych do przekazania Właścicielom przez Wnioskodawcę

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy kwoty zaliczek pobranych przez Wnioskodawcę od Najemców w imieniu i na rzecz Właścicieli nieruchomości tytułem opisanych wyżej usług najmu nieruchomości położonych w Albanii, świadczonych przez Właścicieli tych nieruchomości, będą opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy kwoty wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Właścicieli mających siedzibę w Albanii, przyjmowane przelewem, w gotówce lub potrącane z należnych im do przekazania zaliczek, tytułem pośrednictwa w zawieraniu usług najmu nieruchomości położonych w Albanii, będą opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług?
  3. Czy kwoty wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Właścicieli mających siedzibę w Polsce i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Albanii, przyjmowane przelewem, w gotówce lub potrącane z należnych im do przekazania zaliczek, tytułem pośrednictwa w zawieraniu usług najmu nieruchomości położonych w Albanii, będą opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług?
  4. Czy kwoty wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy należnego od Właścicieli mających siedzibę w Polsce i niemających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Albanii, przyjmowane przelewem, w gotówce lub potrącane z należnych im do przekazania zaliczek, tytułem pośrednictwa w zawieraniu usług najmu nieruchomości położonych w Albanii, będą opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty pobranych w imieniu i na rzecz Właścicieli zaliczek na poczet realizacji usług najmu nieruchomości położonych w Albanii nie będą opodatkowane w Polsce, gdyż miejscem świadczenia tych usług będzie Albania.

Jak wynika z art. 28e ustawy miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten stanowi implementację art. 47 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11.12.2006 r. nr 347 poz. 1, dalej jako „dyrektywa VAT”), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Miejscem świadczenia opisanych we wniosku usług będzie zatem terytorium Albanii. Stąd zaliczka na te usługi, nie będzie opodatkowana w Polsce podatkiem od towarów i usług, gdyż usługi te nie będą świadczone na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. a contrario).

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy, należne od Właścicieli mających miejsce zamieszkania w Albanii lub potrącane z należnych im do przekazania zaliczek, tytułem pośrednictwa w zawieraniu usług najmu nieruchomości położonych w Albanii, nie będą opodatkowane w Polsce. Zgodnie z art. 31 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 23 marca 2011 r. nr 77 poz. 1, dalej jako „r.w.u.”) usługi świadczone przez pośredników, którzy działają w imieniu i na rzecz innych osób, polegające na pośrednictwie w świadczeniu usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub w sektorach o podobnej funkcji są objęte zakresem stosowania:

  • art. 44 Dyrektywy VAT (tj. ogólna reguła z art. 28b u.p.t.u.) jeśli usługobiorca jest podatnikiem działającym w takim charakterze lub osobą prawną niebędącą podatnikiem uznaną za podatnika;
  • art. 46 Dyrektywy VAT (tj. art. 28d u.p.t.u. - dotyczący usług pośredników), jeśli usługobiorca nie jest podatnikiem.

Zdaniem Wnioskodawcy krótkotrwały wynajem mieszkań (apartamentów) na cele rekreacyjne jest usługą zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub w sektorze o podobnej funkcji w myśl art. 31 r.w.u. Usługi pośrednictwa na rzecz podatników mających siedziby w Albanii będą zatem opodatkowane w Albanii, o czym przesądza treść art. 44 Dyrektywy VAT.

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty wynagrodzenia należnego od Właścicieli mających siedzibę w Polsce i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Albanii, przyjmowane przelewem, w gotówce lub potrącane z należnych im do przekazania zaliczek, tytułem pośrednictwa w zawieraniu usług najmu nieruchomości położonych w Albanii, nie będą opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług.

Właściciele działający jako podatnicy z tytułu najmu, w sposób ciągły i posiadający w Albanii nieruchomości, z użyciem których stale świadczą usługi najmu, a także korzystający z lokalnego zaplecza personalnego i technicznego przy obsłudze tych nieruchomości oraz świadczeniu usług najmu, posiadają w Albanii stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na usługach najmu. W związku z tym stosując art. 28b ust. 2 u.p.t.u. (odpowiednio art. 44 zdanie 2 Dyrektywy VAT) należy uznać to miejsce (Albanię) za miejsce świadczenia usług Wnioskodawcy na rzecz tych Właścicieli.

Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 r.w.u. na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem wnioskodawca rozpoznając u Właścicieli stałe miejsce prowadzenia działalności w Albanii nie opodatkowuje w Polsce podatkiem od towarów i usług swoich usług pośrednictwa na rzez tych Właścicieli.

Ad 4

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Właścicieli mających siedzibę w Polsce i niemających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Albanii, przyjmowane przelewem, w gotówce lub potrącane z należnych im do przekazania zaliczek, tytułem pośrednictwa w zawieraniu usług najmu nieruchomości położonych w Albanii, będą opodatkowane w Polsce podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z regułami ustalonymi w art. 28b u.p.t.u. i art. 44 Dyrektywy VAT usługi na rzecz podatników nieposiadających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej innego aniżeli ich siedziba, opodatkowane są w miejscu ich siedziby. W związku z tym opodatkowanie usług pośrednictwa nastąpi w państwie ich siedziby, tj. w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a).

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…) (art. 2 pkt 3 ustawy).

Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów (rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii – art. 2 pkt 6 ustawy), o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy).

Należy zauważyć, że pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Definicja ta obejmuje bowiem nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez usługodawcę, ale również szereg transakcji niewymagających aktywnego działania usługodawcy. Za świadczenie usług uznaje się równie odsprzedaż zakupionych usług.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy – na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym – miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zgodnie z ogólnymi zasadami opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 28c ust. 1-3 ustawy miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zgodnie z ogólnymi zasada, miejsce świadczenia usługi jest przyporządkowane do miejsca siedziby/stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy gdy jest on podatnikiem albo też miejsce świadczenia usługi jest przyporządkowane do miejsca siedziby/stałego miejsca prowadzenia działalności/zamieszkania (pobytu) usługodawcy gdy usługa jest świadczona na rzecz podmiotu niebędącym podatnikiem.

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy).

Na podstawie artykuł 31a ust.1 lit. p) Rozporządzenie Wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2011.77.1 ze zm.), usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w m.in. przypadku pośrednictwa w sprzedaży, dzierżawie lub wynajmie nieruchomości oraz ustanowieniu lub przeniesieniu określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane jako majątek rzeczowy, czy nie), inne niż pośrednictwo objęte ust. 3 lit. d).

Z powołanego art. 28e ustawy oraz 31a ust.1 lit. p) Rozporządzenia Wykonawczego Rady wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości. Do takich usług zalicza się m.in. usługi w zakresie pośrednictwa w dzierżawie lub wynajmie nieruchomości gdy są świadczone na rzecz właściciela (użytkownika) nieruchomości.

Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja (art. 28d ustawy).

Na podstawie art. 31 ww. Rozporządzenia usługi świadczone przez pośredników, którzy działają w imieniu i na rzecz innych osób, polegające na pośrednictwie w świadczeniu usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub w sektorach o podobnej funkcji są objęte zakresem stosowania:

  1. art. 44 dyrektywy 2006/112/WE [implementowany w art. 28b ustawy – przypis Organu], jeśli usługobiorca jest podatnikiem działającym w takim charakterze lub osobą prawną niebędącą podatnikiem uznaną za podatnika;
  2. art. 46 tej dyrektywy [implementowany w art. 28b ustawy – przypis Organu], jeśli usługobiorca nie jest podatnikiem.

Ww. przewiduje, że w sytuacji gdy usługi pośrednictwa w zakresie zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub w sektorach o podobnej funkcji są świadczone na rzecz konsumentów (podmiotów poszukujących zakwaterowania, a nie podmiotów oferujących zakwaterowanie) miejsce świadczenia usługi określa się na zasadach ogólnych gdy jest świadczona na rzecz podatnika i na zasadach określonych w art. 28b ustawy, gdy jest świadczona na rzecz podmiotu nie będącym podatnikiem.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że miejsce świadczenia usług pośrednictwa w zakresie najmu nieruchomości co do zasady na okres krótkoterminowy uzależnione jest od tego na rzecz kogo usługa jest świadczona. W sytuacji gdy usługa pośrednictwa jest świadczona na rzecz właścicieli nieruchomości to zastosowanie znajdzie zasada szczególna (art. 28e ustawy) przewidziana dla usług związanych z nieruchomościami. Natomiast w sytuacji gdy usługi są świadczone dla podmiotów poszukujących nieruchomości do wynajęcia to zastosowanie znajdzie zasada ogólna (art. 28b ustawy) gdy jest świadczona dla podatników w rozumieniu art. 28a ustawy, oraz zasada szczególna dotycząca usług pośrednictwa (art. 28d ustawy) gdy jest świadczona dla nie podatników.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi pośrednictwa w zakresie wynajmu nieruchomości. Wynajem będzie następował na krótkie terminy, związane z wyjazdami urlopowymi i rekreacją. Wynajmowane nieruchomości znajdują się w Albanii. Wnioskodawca nie będzie właścicielem ani jakimkolwiek posiadaczem ww. nieruchomości, ale agentem (pośrednikiem), działającym w imieniu i na rzecz właścicieli mieszkań. Właścicielami mieszkań są częściowo osoby mające stałe miejsce zamieszkania w Polsce, a częściowo osoby mające stałe miejsce zamieszkania w Albanii. Właściciele będą wykorzystywać apartamenty w sposób ciągły do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Siedziby właścicieli jako podatników będą w miejscu ich zamieszkania, tj. w Polsce albo w Albanii. Wnioskodawca będzie działał na podstawie umowy zawartej z każdym z Właścicieli odrębnie.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca będzie publikować na Portalu ogłoszenia stanowiące zaproszenie do złożenia oferty przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, tj. działające jako konsumenci i bez związku z działalnością gospodarczą. Publikacja ogłoszeń oraz przyjmowanie ofert i zaliczek od Najemców będzie przez Wnioskodawcę dokonywane w imieniu i na rzecz Właścicieli. Samo jednak zawarcie umowy najmu będzie następowało bezpośrednio pomiędzy Najemcami a Właścicielami. Zaliczka przyjmowana przez Wnioskodawcę w imieniu Właścicieli wraz z ofertą zawarcia umowy najmu będzie płatna na konto bankowe Wnioskodawcy prowadzone w Polsce. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat od Najemców we własnym imieniu, a korzystanie z Portalu będzie dla Najemców bezpłatne. Pobrane zaliczki będą należne Wynajmującym (Właścicielom) i Wnioskodawca będzie je pobierał w imieniu i na rzecz Właścicieli, a następnie będzie zobowiązany przekazać je Właścicielom przelewem lub w gotówce. Wnioskodawcy będzie przysługiwało od Właściciela określone umową wynagrodzenie za zawarcie przez Właściciela umowy najmu z Najemcą. Wynagrodzenie to będzie płatne przez Właściciela przelewem lub gotówce albo też potrącane, zgodnie z umową lub na mocy stosownych oświadczeń, z kwot zaliczek pobranych w imieniu Właścicieli od Najemców, a należnych do przekazania Właścicielom przez Wnioskodawcę

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą:

  1. Opodatkowania kwoty zaliczek pobranych przez Wnioskodawcę od Najemców w imieniu i na rzecz Właścicieli nieruchomości tytułem opisanych usług najmu nieruchomości
  2. Opodatkowania kwoty wynagrodzenia (przyjmowane przelewem, w gotówce lub potrącane z należnych im do przekazania zaliczek) należnego Wnioskodawcy od Właścicieli mających siedzibę:
    • w Albanii,
    • w Polsce i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Albanii,
    • w Polsce i niemających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Albanii,
    -tytułem pośrednictwa w zawieraniu usług najmu nieruchomości położonych w Albanii.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że:

  1. przekazywanie kwoty pobranej od Najemców za wynajem lokalu, stanowi element integralny świadczonej przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa. Przekazywanie ww. kwoty, w przyjętym schemacie działania, nie stanowi usługi samodzielnej, która mogłaby podlegać opodatkowaniu z tytułu jej świadczenia przez Wnioskodawcę. Czynności te należy traktować jako element składowy świadczonej przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa. Dlatego też sama czynność przekazanie przez Wnioskodawcę kwoty pobranej od Najemców Właścicielom nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT;
  2. miejscem świadczenia (opodatkowania) opisanej usługi pośrednictwa świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Właścicieli mających siedzibę w Albanii będzie Albania (miejsce położenia nieruchomości), na podstawie art. 28e ustawy w zw. z 31a ust.1 lit. p) Rozporządzenia Wykonawczego Rady, a zatem na innej podstawie prawnej niż wskazał Wnioskodawca tj. art. 31 ww. rozporządzenia;
  3. miejscem świadczenia (opodatkowania) opisanej usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Właścicieli mających siedzibę w Polsce i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Albanii będzie Albania (miejsce położenia nieruchomości), na podstawie art. 28e ustawy w zw. z 31a ust.1 lit. p) Rozporządzenia Wykonawczego Rady, a zatem na innej podstawy prawnej niż wskazał Wnioskodawca tj. art. 28b ustawy;
  4. miejscem świadczenia (opodatkowania) opisanej usługi pośrednictwa świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Właścicieli mających siedzibę w Polsce i niemających stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Albanii będzie Albania (miejsce położenia nieruchomości), na podstawie art. 28e ustawy w zw. z 31a ust.1 lit. p) Rozporządzenia Wykonawczego Rady, a zatem na innej podstawy prawnej niż wskazał Wnioskodawca tj. art. 28b ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy, oceniane całościowo, jest nieprawidłowe

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj