Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.358.2019.1.JK
z 20 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą „A” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą „A”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego położoną w województwie (…). Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) jako podatnik VAT czynny.

W ramach ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego Szkoła Podstawowa, nie jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina, działając w imieniu placówki oświatowej Szkoły Podstawowej, składa wniosek w konkursie pn.: „A”, którego celem jest wsparcie finansowe w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, projektów dotyczących edukacji ekologicznej dzieci. W Szkole Podstawowej projekt będzie realizowany poprzez utworzenie punktu dydaktycznego „B” na terenie położonym przy szkole.

W celu zagospodarowania punktu dydaktycznego zostaną zakupione rośliny do nasadzeń, teren zostanie wysypany grysem i korą pod nasadzonymi drzewami. Zostaną zakupione stoliki i ławki, gazony drewniane/donice, zewnętrzne kosze do segregacji odpadów, system nawadniający, sprzęt ogrodniczy, tj. konewki, grabie, szpadle itp., w celu zagospodarowania miejsca na przeprowadzanie zajęć dydaktycznych, a także krawężniki/obrzeża, kamień grysowy w celu utworzenia alejek. W ramach wyposażenia dydaktycznego zostaną zakupione: tablice dydaktyczne, tabliczki do oznaczenia roślin, gry/instalacje dydaktyczne, ścieżka sensoryczna, zegar słoneczny, stacja meteorologiczna z wyposażeniem, karmniki/poidełka dla ptaków.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, faktury dokumentujące poniesione wydatki w Szkole Podstawowej, wystawione będą na Nabywcę: Gmina, Odbiorca: Szkoła Podstawowa.

Realizacja przedmiotowego wniosku jest zadaniem własnym Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 996) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu „A” realizowanego w Szkole Podstawowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu „A” realizowanego w Szkole Podstawowej, dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

Uzasadnienie

W ocenie Gminy, działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanym zdarzeniu przyszłym może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy – edukacja publiczna. Realizacja projektu Utworzenie punktu dydaktycznego pn.: „B” przy Szkole Podstawowej w ramach konkursu „A”, będącego przedmiotem wniosku jest zadaniem własnym Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 i 949) oraz Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Zadanie to spełnia przesłanki z art. 15 ust 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), stanowiącego, iż: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy będą występowały w charakterze podatnika, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz tam, gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W przypadku konkursu pn.: „A”, nie ma działań prowadzących do zakłóceń konkurencji, bowiem efekt prac zostanie wykorzystany tylko i wyłącznie do zwiększenia świadomości ekologicznej uczniów. W przypadku jednostek oświatowych ich działalność można podzielić na dwie sfery: działalność w charakterze organu publicznego oraz działalność komercyjną najczęściej związaną z powierzonym takim jednostkom mieniem. W jednostkach oświatowych wykonywane są usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ustawą – Prawo Oświatowe.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Planowane zakupy towarów w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Przepis ten jest wzorowany na art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE, na podstawie którego państwa członkowskie zwalniają od VAT kształcenie dzieci lub młodzieży, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) system oświaty obejmuje m.in.: przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja. Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że korzystać z niego mogą jedynie określone w ramach tej normy podmioty w ściśle określonym zakresie – kształcenia i wychowywania, jak również dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami edukacyjnymi związanych.

W ramach projektu polegającego na utworzeniu punktu dydaktycznego, a następnie realizacji w nim zajęć i warsztatów ekologicznych w znaczny sposób wpłynie na poszerzenie wiedzy ekologicznej przez uczniów. Przyczynią się one do rozwoju zainteresowań zagadnieniami ekologicznymi, a tym samym do osiągania sukcesów w konkursach. Umożliwią prezentowanie uczniom prostego przekazu wiedzy opartej na praktyce, a nie „suchej” opartej wyłączne na teorii wiedzy książkowej. Będzie również możliwa realizacja wielu ciekawych projektów ekologicznych

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w Szkole Podstawowej, wystawione będą na Nabywcę: Gmina , Odbiorca: Szkoła Podstawowa.

Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego:

  1. przysługuje w całości – jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi.
  2. przysługuje częściowo – jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi,
  3. nie przysługuje w ogóle – jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnione od podatku).

W utworzonym punkcie dydaktycznym zajęcia będą przeprowadzane dla dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej, nie będzie prowadzona działalność mająca cechy działalności komercyjnej, generującej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym zakupy towarów są ściśle związane z czynnościami innymi niż czynności opodatkowane lub zwolnionymi z VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: Utworzenie punktu dydaktycznego pn.: „B” przy Szkole Podstawowej. realizowanego w Szkole Podstawowej będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub zwolnionych z VAT, zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Reasumując, Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn.: „Utworzenie punktu dydaktycznego pn.: »B« przy Szkole Podstawowej realizowanego w Szkole Podstawowej”, dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) – Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Szkoła Podstawowa, nie jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, działając w imieniu placówki oświatowej Szkoły Podstawowej, składa wniosek w konkursie pn.: „A”, którego celem jest wsparcie finansowe w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, projektów dotyczących edukacji ekologicznej dzieci. W Szkole Podstawowej projekt będzie realizowany poprzez utworzenie punktu dydaktycznego „B” o powierzchni 495,00 m na terenie położonym przy szkole.

W celu zagospodarowania punktu dydaktycznego zostaną zakupione rośliny do nasadzeń, teren zostanie wysypany grysem i korą pod nasadzonymi drzewami. Zostaną zakupione stoliki i ławki, gazony drewniane/donice, zewnętrzne kosze do segregacji odpadów, system nawadniający, sprzęt ogrodniczy, tj. konewki, grabie, szpadle itp., w celu zagospodarowania miejsca na przeprowadzanie zajęć dydaktycznych, a także krawężniki/obrzeża, kamień grysowy w celu utworzenia alejek. W ramach wyposażenia dydaktycznego zostaną zakupione: tablice dydaktyczne, tabliczki do oznaczenia roślin, gry/instalacje dydaktyczne, ścieżka sensoryczna, zegar słoneczny, stacja meteorologiczna z wyposażeniem, karmniki/poidełka dla ptaków.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, faktury dokumentujące poniesione wydatki w Szkole Podstawowej, wystawione będą na Nabywcę: Gmina, Odbiorca: Szkoła Podstawowa.

Realizacja przedmiotowego wniosku jest zadaniem własnym Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym wykonywanym zgodnie z ustawą Prawo oświatowe oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj