Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.323.2019.2.MN
z 6 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.) uzupełnionym pismem z 10 lipca 2019 r. (data wpływu 10 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 lipca 2019 r. (data wpływu 10 lipca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 1 lipca 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.323.2019.1.MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 10 lipca 2019 r., przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która od 2 sierpnia 2016 rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej. W ramach działalności wykonywana jest między innymi ta określona pod PKD 55.20.19.0, tj. Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi, a także: PKD 68.20.Z – Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi; PKD 68.32.Z – Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym Wnioskodawca wybrał zasady ogólne oraz prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. W dniu 21 kwietnia 2017 zarejestrowana została kasa fiskalna dla działalności Wnioskodawcy.


Wynajem krótkoterminowy. Działalność Wnioskodawcy polega na wynajmie apartamentów w systemie dobowym, zarządzaniem najmem długoterminowym lokali mieszkalnych na podstawie umów zlecenia oraz na podstawie umów najmu z klauzulą podnajmu. Obecnie płatności za usługi najmu na doby Wnioskodawca przyjmuje tylko na konto bankowe za pośrednictwem portali internetowych Airbnb, Booking oraz Expedia. Nie jest wykluczone, że w przyszłości zostaną dołączone również inne portale tego typu. W przypadku portalu Airbnb schemat transakcji wygląda następująco: klienci rezerwują apartament, za pomocą portalu opłacają do Airbnb, w ciągu 3 dni od przyjazdu gościa do apartamentu Wnioskodawca otrzymuje przelew od Airbnb pomniejszony o prowizję portalu na swoje konto bankowe. W przypadku portalu Booking schemat transakcji wygląda następująco: Wnioskodawca ma ustawioną płatność przez Booking co oznacza, że goście rezerwują apartament przez portal, opłacają do Booking i przyjeżdżają do apartamentu.

Płatność od Booking Wnioskodawca otrzymuje jednym przelewem zbiorczym za poprzedni miesiąc za każdą rezerwację, która się zakończyła w poprzednim miesiącu. Wtedy do 15 dnia kolejnego miesiąca Wnioskodawca otrzymuje zbiorczy przelew za cały poprzedni miesiąc (wszystkie rezerwacje zsumowane), zaś do 8 dnia miesiąca otrzymuje dokładne zestawienia gości, którzy rezerwowali apartament oraz kwot, które zapłacili. Kwota, którą Wnioskodawca otrzymuje na konto, stanowi sumę wszystkich kwot wpłaconych przez gości, pomniejszoną o prowizję Booking. W przypadku Expedii schemat wygląda podobnie jak wyżej: Wnioskodawca ma ustawioną płatność przez Expedia to znaczy że goście rezerwują apartament przez portal, opłacają do Expedii, odbywa się pobyt gościa. W modelu Expedia Collect Wnioskodawca obciąża kartę wirtualną Expedia dostępną na stronie internetowej i otrzymuje przelew na swoje konto. Może to zrobić za każdą rezerwację osobno lub po zakończeniu miesiąca dla wszystkich rezerwacji łącznie i wtedy otrzymuje jeden przelew za wszystkie rezerwacja z poprzedniego miesiąca. Cały czas ma możliwość sprawdzenia zestawienia gości, którzy rezerwowali apartament oraz kwot, które zapłacili, nie ma więc wątpliwości za jaką rezerwacje w jakiej wysokości Wnioskodawca dostał przelew. Wnioskodawca rozważa także w przyszłości możliwość korzystania z terminala płatniczego lub przelewów bankowych. W tym ostatnim przypadku uzyskane pieniądze będą przelewane na konto bankowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest obowiązany do wystawiania faktur VAT, chyba że kontrahent takiego dokumentu zażąda w terminie 3 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło wykonanie usługi (art. 106b ust. 2 i 3 ustawy o VAT). Co do zasady, wykonane usługi nie są dokumentowane fakturami VAT, bowiem nabywcy nie żądają ich wystawienia. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłaty jednoznacznie wynika, których konkretnie czynności dotyczą dane wpłaty.

Wynajem długoterminowy na cele mieszkaniowe. Działalność Wnioskodawcy polega na zarządzaniu najmem nieruchomości czyli wykonywaniem czynności, które są podejmowane przez wynajmującego: znalezienie najemcy, rozliczanie rachunków za media itp. na podstawie umów zlecenia oraz na podstawie umów najmu z klauzulą podnajmu. W modelu na podstawie umów zlecenie, podpisywana jest taka właśnie umowa Wnioskodawcy z Właścicielem mieszkania. Gdy mieszkanie jest wynajmowane Wnioskodawca na podstawie umowy pobiera prowizję od Właściciela na swoje konto bankowe. Kwota ta przelewana jest bezpośrednio od aktualnego najemcy mieszkania i stanowi koszt Właściciela. W modelu na podstawie podnajmu z Właścicielem mieszkania podpisywana jest umowa najmu mieszkania z zawartą w niej klauzulą pozwalającą na podnajem mieszkania osobom trzecim. Najemcy przelewają kwotę czynszu na konto Wnioskodawcy wraz z adekwatnym tytułem przelewu, następnie Wnioskodawca po potrąceniu swojego wynagrodzenia przelewa kwotę na konto Właściciela mieszkania. W obu modelach z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłaty jednoznacznie wynika, których konkretnie czynności dotyczą dane wpłaty.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że usługi w związku ze sprzedażą których powstała u Wnioskodawcy wątpliwość dotycząca obowiązku ich ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej to:

  1. Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi – przyporządkowane do pytania nr 1 i 3.
  2. Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi – przyporządkowane do pytania nr 2.
  3. Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie – przyporządkowane do pytania nr 2.

Symbole PKWiU dla opisanych we wniosku usług w związku ze sprzedażą których powstała u Wnioskodawcy wątpliwość dotycząca obowiązku ich ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

  1. 55.20.19.0 Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi.
  2. 68.20.11.0 Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych.

Usługa oznaczona PKWiU 68.20.1 nie będzie co do zasady udokumentowana fakturą ale świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem kasy oszczędnościowo-kredytowej (rachunek bankowy), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

U Wnioskodawcy powstał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej w kwietniu 2017 r. z powodu przekroczenia limitu obrotu ponad 20.000 zł.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych towarów albo usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519).

Na pytanie Organu:

„Odnośnie usług zakwaterowania będących przedmiotem pytania Wnioskodawcy oznaczonego we wniosku nr 3 proszę o wskazanie:

  1. Czy świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)?
  2. Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła?”

Wnioskodawca odpowiedział twierdząco wskazując, że:

  • Wnioskodawca, świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem kasy oszczędnościowo-kredytowej (rachunek bankowy),
  • Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Sprzedaż będąca przedmiotem wyłącznie pytania nr 2 Wnioskodawcy jest i będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT i tylko wyłącznie w części gdy Wnioskodawca jest Wynajmującym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (przedstawione w piśmie z 10 lipca 2019 r.):

  1. Czy wpłaty dokonywane przez gości za pośrednictwem portali typu Airbnb oraz Booking muszą być ewidencjonowane na kasie fiskalnej, gdy kasa fiskalna jest już używana u Wnioskodawcy pomimo, że Wnioskodawca (świadczący usługę) otrzyma w całości zapłatę za wykonaną usługę za pośrednictwem kasy oszczędnościowo-kredytowej ( na rachunek bankowy podatnika), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?
  2. Czy wpłaty dokonywane w ramach najmu długoterminowego przez najemców (zarówno przypadku gdy Wnioskodawca jest Wynajmującym jak i wtedy kiedy jest Zleceniobiorcą usługi zarządzania najmem) bezpośrednio na konto muszą być ewidencjonowane na kasie fiskalnej, gdy kasa fiskalna jest już używana u Wnioskodawcy pomimo, że Wnioskodawca (świadczący usługę) otrzyma w całości zapłatę za wykonaną usługę za pośrednictwem kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bankowy podatnika), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?
  3. Czy wpłaty dokonywane przez gości za usługę zakwaterowania (PKD 55.20.19.0) bezpośrednio na konto Wnioskodawcy (z pominięciem portali typu bookig.com i Airbnb) muszą być ewidencjonowane na kasie fiskalnej, gdy kasa fiskalna jest już używana u Wnioskodawcy, pomimo, że Wnioskodawca (świadczący usługę) otrzyma w całości zapłatę za wykonaną usługę za pośrednictwem kasy oszczędnościowo-kredytowej (na rachunek bankowy podatnika), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?

Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z 10 lipca 2019 r.):

Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty wpłacane przez portale typu Airbnb lub Booking korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej określonego w poz. 39 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2018. 2519 z dnia 2018 grudnia 31, dalej: rozporządzenie), a więc mogą być ewidencjonowane wyłącznie za pomocą ewidencji sprzedaży bezrachunkowej. Zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm., dalej ustawa o VAT), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Gośćmi Wnioskodawcy będą co do zasady wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Jednakże zgodnie z rozporządzeniem przewidziane zostały przypadki, w których nie ma obowiązku stosowania kas fiskalnych. Zgodnie ze zwolnieniem określonym w poz. 39 załącznika do rozporządzenia, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych korzysta ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas fiskalnych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na świadczeniu usług hotelowych, polegających na wynajmie apartamentów osobom fizycznym, zaś przelewy otrzymywane na konto Wnioskodawcy pozwalają na dokładne przyporządkowanie kwot do konkretnych, świadczonych usług. Nie ma przy tym znaczenia fakt, iż pieniądze wpływają na konto Wnioskodawcy za pośrednictwem portali, a nie bezpośrednio od gości. Również bez znaczenia pozostaje fakt, iż portale mogą dokonywać zbiorczych, okresowych przelewów, jeżeli do każdego przelewu będzie sporządzona odrębna specyfikacja usług, objętych tym przelewem. W tych przypadkach, w których płatność dokonana przez gości zostanie przekazana przez portale na konto bankowe Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do stosowania kasy fiskalnej.

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy kwoty wpłacane przez najemców, niezależnie od tego czy są wpłacana tytułem najmu mieszkania czy w ramach pokrycia prowizji Właściciela mieszkania dla Wnioskodawcy, korzystają ze zwolnienia ujętego w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów o którym mowa wyżej mówi, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Pod pozycją nr 25 w tym załączniku mamy: Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli [...] świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Przelewy otrzymywane na konto Wnioskodawcy pozwalają na dokładne przyporządkowanie kwot do konkretnych, świadczonych usług lub najmu konkretnego mieszkania.

Ad. 3. Wnioskodawca rozważa w przyszłości możliwość wynajmowania pokoi bez pośrednictwa portali typu Airbnb lub Booking, co będzie wiązało się z uzyskaniem wynagrodzenia bezpośrednio od gościa ale w takim przypadku Wnioskodawca rozważa wyłącznie płatność przez gościa przelewem na konto bankowe. W takiej sytuacji Wnioskodawca się zastanawia, kiedy będzie miał obowiązek zastosowania kasy rejestrującej. Generalna zasada przewiduje, zgodnie z art. 111 ustawy o VAT, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże zgodnie z rozporządzeniem przewidziane zostały przypadki, w których nie ma obowiązku stosowania kas fiskalnych. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej należności, które zostaną wypłacone bezpośrednio na konto bankowe Wnioskodawcy, jeżeli z dokumentacji będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana wpłata na konto. Analogicznie, nie powstanie również obowiązek ewidencjonowania wpłat uzyskiwanych za pośrednictwem portali typu Airbnb lub Booking. W tych przypadkach zastosowanie bowiem znajdzie zwolnienie, o którym mowa w poz. 39 załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca będzie mógł ewidencjonować wpłaty wyłącznie za pomocą ewidencji sprzedaży bezrachunkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.) dalej zwanej ustawą o VAT lub ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Pod poz. 25 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia wymieniono – ex 68.20.1 – Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Z objaśnień pod załącznikami wynika, że przedrostek ex – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Powyższe zwolnienie jest również zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Stwierdzić zatem należy, że czynności takie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 25 załącznika do rozporządzenia.

Z kolei pod poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Należy w tym miejscu zauważyć, że powyższe unormowanie, które znalazło się w ww. rozporządzeniu z dnia 28 grudnia 2018 r., jest powtórzeniem istniejącego wcześniej przepisu § 2 w zw. z poz. 39 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2017 r. poz. 2454).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca m.in. prowadzi działalność gospodarczą określoną pod PKD 55.20.19.0, tj. Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi, a także: PKD 68.20.Z – Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi; PKD 68.32.Z – Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie. Działalność Wnioskodawcy polega na wynajmie apartamentów w systemie dobowym, zarządzaniem najmem długoterminowym lokali mieszkalnych na podstawie umów zlecenia oraz na podstawie umów najmu z klauzulą podnajmu.

Symbole PKWiU dla opisanych we wniosku usług w związku ze sprzedażą których powstała u Wnioskodawcy wątpliwość dotycząca obowiązku ich ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

  1. 55.20.19.0 Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi.
  2. 68.20.11.0 Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych.

Obecnie płatności za usługi najmu na doby Wnioskodawca przyjmuje tylko na konto bankowe za pośrednictwem portali internetowych Airbnb, Booking oraz Expedia. Nie jest wykluczone, że w przyszłości zostaną dołączone również inne portale tego typu.

W przypadku portalu Airbnb Wnioskodawca otrzymuje przelew pomniejszony o prowizję portalu na swoje konto bankowe.

Płatność od Booking Wnioskodawca otrzymuje jednym przelewem zbiorczym za poprzedni miesiąc za każdą rezerwację, która się zakończyła w poprzednim miesiącu. Wnioskodawca otrzymuje zbiorczy przelew za cały poprzedni miesiąc (wszystkie rezerwacje zsumowane), oraz otrzymuje dokładne zestawienia gości, którzy rezerwowali apartament oraz kwot, które zapłacili. Kwota, którą Wnioskodawca otrzymuje na konto, stanowi sumę wszystkich kwot wpłaconych przez gości, pomniejszoną o prowizję Booking.

W przypadku Expedii schemat wygląda podobnie jak wyżej Wnioskodawca obciąża kartę wirtualną Expedia dostępną na stronie internetowej i otrzymuje przelew na swoje konto.

Co do zasady, wykonane usługi nie są dokumentowane fakturami VAT, bowiem nabywcy nie żądają ich wystawienia. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłaty jednoznacznie wynika, których konkretnie czynności dotyczą dane wpłaty.

Ponadto działalność Wnioskodawcy polega na zarządzaniu najmem nieruchomości czyli wykonywaniem czynności, które są podejmowane przez wynajmującego: znalezienie najemcy, rozliczanie rachunków za media itp. na podstawie umów zlecenia oraz na podstawie umów najmu z klauzulą podnajmu. W modelu na podstawie umów zlecenie, podpisywana jest taka właśnie umowa Wnioskodawcy z Właścicielem mieszkania. Gdy mieszkanie jest wynajmowane Wnioskodawca na podstawie umowy pobiera prowizję od Właściciela na swoje konto bankowe. Kwota ta przelewana jest bezpośrednio od aktualnego najemcy mieszkania i stanowi koszt Właściciela. W modelu na podstawie podnajmu z Właścicielem mieszkania podpisywana jest umowa najmu mieszkania z zawartą w niej klauzulą pozwalającą na podnajem mieszkania osobom trzecim. Najemcy przelewają kwotę czynszu na konto Wnioskodawcy wraz z adekwatnym tytułem przelewu, następnie Wnioskodawca po potrąceniu swojego wynagrodzenia przelewa kwotę na konto Właściciela mieszkania. W obu modelach z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłaty jednoznacznie wynika, których konkretnie czynności dotyczą dane wpłaty. Usługa oznaczona PKWiU 68.20.1 nie będzie co do zasady udokumentowana fakturą.

Odnośnie usług zakwaterowania będących przedmiotem pytania Wnioskodawcy oznaczonego we wniosku nr 3 Wnioskodawca, świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem kasy oszczędnościowo-kredytowej (rachunek bankowy), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży usług opisanych we wniosku.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do wątpliwości Wnioskodawcy odnoszących się do sytuacji gdy wpłaty za świadczone usługi skalsyfikowane pod symbolem PKWiU 55.20.19.0. dokonywane są przez klientów za pośrednictwem portali typu Airbnb oraz Booking (dotyczy czynności objętych pytaniem numer 1).

Jak wynika z opisu sprawy za świadczone usługi Spółka otrzymuje zapłatę za pomocą portali internetowych Airbnb oraz Booking bezpośrednio na swój rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłaty jednoznacznie wynika, których konkretnie czynności dotyczą dane wpłaty. Tym samym każda transakcja dokonywana za pośrednictwem ww. portali internetowych umożliwia pełną jej identyfikację.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do usług wynajmu krótkoterminowego za które zapłata dokonywana jest na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest w tej części prawidłowe.

Podobna sytuacja będzie miała miejsce odnośnie świadczonych przez Wnioskodawcę usług najmu długoterminowego przez najemców (zarówno przypadku gdy Wnioskodawca jest Wynajmującym jak i wtedy kiedy jest Zleceniobiorcą usługi zarządzania najmem) usług skalsyfikowanych pod symbolem PKWiU 68.20.11.0 jako „Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych” (dotyczy czynności objętych pytaniem numer 2) oraz w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług zakwaterowania skalsyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.20.19.0 jako „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi” tj. usług wynajmu pokoi (dotyczy czynności objętych pytaniem numer 3) za które wpłaty dokonywane są przez usługobiorców bezpośrednio na rachunek bankowy podatnika.

Jak wynika z opisu sprawy za świadczone ww. usługi Spółka otrzymuje zapłatę bezpośrednio na konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ona dotyczyła.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do świadczonych usług opisanych we wniosku objętych pytaniem numer 2 i 3, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest prawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Interpretację z uwzględnieniem wskazania, że płatność za świadczone usługi dokonywana będzie na rachunek bankowy podatnika (za pośrednictwem portali Airbnb oraz Booking lub z pominięciem tych portali bezpośrednio na konto bankowe). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności wskazanie błędnego PKWiU albo zmiany sposobu dokonania wpłaty na terminal płatniczy), udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj