Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.65.2019.5.PB
z 10 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 marca 2019 r. (data wpływu 26 marca 2019 r.), uzupełnionym 4 i 7 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 23 maja2019 r. Znak: 0111-KDIB3-2.4012.189.2019.3.MGO, 0111-KDIB2-2.4014.65.2019.4.PB wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 4 czerwca 2019 r. (poprzez wniesienie brakującej opłaty) oraz 7 czerwca 2019 r. (wpływ pisma).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

I. R. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: „Wnioskodawca” lub „Kupujący”) zamierza nabyć za wynagrodzeniem od K. M. (dalej: „Sprzedająca”) na mocy umowy sprzedaży prawo własności nieruchomości położonej w miejscowości K. W., składającej się z działki nr 665/1 o pow. 0,5572 ha, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy w M., Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (dalej: „Nieruchomość”).

Jako właścicielka przedmiotowej Nieruchomości wpisana jest K. P. – wpisana osoba to Sprzedająca, która po zawarciu związku małżeńskiego przyjęła nazwisko M. W dziale III-im i IV-tym ww. księgi wieczystej brak jest wpisów. Sprzedająca nabyła ww. Nieruchomość na podstawie umowy darowizny nieruchomości z 20 czerwca 2008 r., objętej aktem notarialnym, sporządzonym przez notariusza w M.

Przedmiotowa nieruchomość nie została nabyta od Skarbu Państwa ani jednostek samorządu terytorialnego. Nieruchomość ta nie była i obecnie nie jest wykorzystywana na cele prowadzonej działalności gospodarczej, w tym działalności rolniczej. Nieruchomość nie stanowi również przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964, Nr 16, poz. 93, z późn. zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1145), jak również nie stanowi jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017r. poz. 1221, winno być: t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.).

Na przedmiotowej nieruchomości nie jest prowadzona działalność gospodarcza, nie była i obecnie nie jest wykorzystywana na cele prowadzonej działalności gospodarczej, nie stanowi przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.

Nieruchomość wolna jest od wszelkich praw i roszczeń osób trzecich, nie jest obciążona żadnymi ograniczonymi prawami rzeczowymi, nie jest obciążona umownym prawem pierwokupu, nie jest obciążona żadnymi prawami obligacyjnymi, w tym prawami wynikającymi z umów dzierżawy, najmu; nie jest ona przedmiotem żadnych postępowań sądowych, administracyjnych czy innych; nie zalega z opłatami na rzecz Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

Nieruchomość jest wolna od wad fizycznych i prawnych. Przedmiotowa nieruchomość jest niezabudowana. Nieruchomość położona jest na terenie, który nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowana przestrzennego.

Nieruchomość nie jest położona ani na obszarze rewitalizacji wyznaczonym uchwałą, o której mowa w art. 8 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. 2015, poz. 1777, z późn. zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1398 ze zm.), która przewiduje prawo pierwokupu gminy w przypadku sprzedaży nieruchomości ani na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji, o której mowa w rozdziale 5 ustawy o rewitalizacji.

Nieruchomość nie jest przeznaczona do zalesienia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach, jak również nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu sporządzonym dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa (należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych), objęta decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz.U. 2018 poz. 2129, winno być: t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2129 ze zm.).

Nieruchomość posiada prawny dostęp do drogi publicznej, a granice jej nie są sporne. Przedmiotowa Nieruchomość stanowi według opisu użytków, oznaczenia użytków i konturów klasyfikacyjnych: grunty orne RIVa i rowy W.

Jak wskazano na wstępie, planowana sprzedaż dotyczyć będzie wyżej opisanej Nieruchomości. Po nabyciu Nieruchomości, zamiarem Wnioskodawcy jest realizacja na Nieruchomości inwestycji budowlanej polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego branży ogólnospożywczej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z umową przedwstępną sprzedaży pod warunkiem (dalej: Umowa Przedwstępna Sprzedaży) zawartą 20 listopada 2018 r., Sprzedająca zobowiązuje się zawrzeć umowę sprzedaży (umowa przyrzeczona), w której sprzeda Wnioskodawcy wolną od wszelkich obciążeń, praw i roszczeń osób trzecich i hipotek, opisaną wyżej Nieruchomość, a Wnioskodawca opisaną wyżej Nieruchomość za podaną cenę kupi.

Przy czym wyżej wymienieni umówili się, że warunkami zawarcia umowy przyrzeczonej są m.in.:

  1. uzyskanie przez Sprzedającą prawomocnej, ostatecznej, bezwarunkowej i wykonalnej decyzji o warunkach zabudowy, z której będzie wynikać możliwość zabudowania Nieruchomości obiektem zgodnie z planami inwestycyjnymi Wnioskodawcy, tj. obiektem handlowym o powierzchni zabudowy nie większej niż 650 m2,
  2. wpisanie w ewidencji gruntów, że przedmiotowa Nieruchomość oznaczona będzie jako użytki inne niż rolne, wobec czego Nieruchomość nie będzie stanowiła nieruchomości rolnej w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, oraz uzyskanie odpowiedniego wypisu z rejestru gruntów,
  3. Nieruchomość nie będzie stanowiła nieruchomości rolnej w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

Sprzedająca zobowiązała się bez dodatkowego wynagrodzenia do uczestniczenia w postępowaniach oraz czynnościach niezbędnych do wypełnienia ustalonych przez wyżej wymienionych warunków, w tym uzyskania na swą rzecz ustalonych powyżej decyzji, pozwoleń i zezwoleń oraz innych dokumentów formalno-prawnych jako Strony będącej właścicielem Nieruchomości i uprawnionej do rozporządzania rzeczoną Nieruchomością przed wszelkimi urzędami, organami administracji publicznej i samorządowej oraz innymi podmiotami. Sprzedająca nie będzie ponosić kosztów związanych z uzyskaniem ww. dokumentów, w tym w szczególności z opracowaniem i przygotowaniem niezbędnej dokumentacji.

Nadto Sprzedająca zobowiązała się bez dodatkowego wynagrodzenia, do wyrażenia w umowie przyrzeczonej sprzedaży nieodwołanej zgody na przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy uprawnień wynikających z ww. uzyskanych decyzji, pozwoleń i zezwoleń, warunków technicznych oraz innych dokumentów formalnoprawnych.

Wnioskodawca uiścił na rachunek bankowy Sprzedającej kwotę 50.000,00 zł tytułem zadatku – kwota ta z chwilą uznania na rachunku bankowym Sprzedającej stanowi zadatek w rozumieniu art. 394 Kodeksu cywilnego. Ww. kwota zadatku w przypadku zawarcia umowy przyrzeczonej zostanie zaliczona na poczet ceny sprzedaży Nieruchomości.

Pozostała część ceny sprzedaży w kwocie 480.000,00 zł ma zostać zapłacona przelewem na rachunek bankowy Sprzedającej w dniu zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży.

Sprzedająca w zawartej Umowie Przedwstępnej Sprzedaży zobowiązuje się do chwili zawarcia umowy przyrzeczonej:

  1. nie dokonywać jakichkolwiek rozporządzeń Nieruchomością na rzecz osób trzecich,
  2. nie obciążać Nieruchomości jakimikolwiek ograniczonymi prawami rzeczowymi; nie zawierać z osobami trzecimi umów przedwstępnych, jak i umów zobowiązujących dotyczących przedmiotu niniejszej umowy, oraz składać ani przyjmować żadnych ofert dotyczących Nieruchomości, których przyjęcie skutkowałoby zawarciem umowy,
  3. powstrzymać od działań mających na celu taką zmianę stanu prawnego i faktycznego zbywanej Nieruchomości, która będzie powodowała pogorszenie sytuacji prawnej lub faktycznej,
  4. dostarczyć wydany dla Nieruchomości wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem przeznaczony do dokonywania wpisów w księdze wieczystej, aktualne (nie starsze niż 14 dni); zaświadczenie wydane przez Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego, z którego wynikać będzie, iż podatek od spadków i darowizn z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości został uregulowany w całości bądź nie należał się; wydany przez właściwy organ wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość bądź zaświadczenie, że działka ta nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego; zaświadczenie, z którego wynikać będzie, że przedmiotowa nieruchomość nie znajduje się w obszarze zdegradowanym, w Specjalnej Strefie Rewitalizacji, a także w obszarze, co do którego została podjęta przez Radę Gminy uchwała o ustanowieniu obszaru rewitalizacji zastrzegająca prawo pierwokupu przedmiotowej Nieruchomości na rzecz Gminy; zaświadczenie, z którego wynikać będzie, że przedmiotowa Nieruchomość nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach; zaświadczenie o niezaleganiu w podatku od nieruchomości; odpis skrócony aktu małżeństwa, z którego wynikać będzie zmiana nazwiska.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedająca prowadzi działalność gospodarczą, nie jest jednakże zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przywołując opis zdarzenia przyszłego pominięto tę jego część, która została zawarta w uzupełnieniu wniosku, gdyż dotyczy ona wyłącznie zagadnień w przedmiocie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy planowana transakcja sprzedaży nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej również: „podatek pcc”)?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa transakcja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Planowana sprzedaż Nieruchomości będzie bowiem dokonana poza profesjonalnym obrotem gospodarczym, tzn. przez osobę prowadzącą działalność, lecz zamierzającą dokonać tej sprzedaży poza jej zakresem. Nieruchomość nie została nabyta przez Sprzedającą w ramach działalności gospodarczej. Stanowi majątek prywatny Sprzedającej. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych niewątpliwie podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowość prawnej będące stronami czynności cywilnoprawnych. Planowana transakcja sprzedaży będzie czynnością cywilnoprawną. W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży, przy czym stosownie do treści art. 4 pkt 1 lit. a) (winno być: art. 4 pkt 1) tej ustawy – obowiązek podatkowy będzie ciążył na Wnioskodawcy jako kupującym. Wobec tego, iż przedmiotowa transakcja nie podlega obowiązkowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowania wyłączenie od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przewidziane w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku dotyczącym podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna z 10 lipca 2019 r., Znak: 0111-KDIB3-2.4012.189.2019.3.MGO.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1150 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.



Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć za wynagrodzeniem od K. M. na mocy umowy sprzedaży prawo własności nieruchomości położonej w miejscowości K. W., składającej się z działki nr 665/1 o pow. 0,5572 ha. Sprzedająca nabyła ww. Nieruchomość na podstawie umowy darowizny nieruchomości z 20 czerwca 2008 r. Sprzedająca prowadzi działalność gospodarczą, nie jest jednakże zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek powyższe zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy planowana transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 lipca 2019 r. Znak: 0111-KDIB3-2.4012.189.2019.3.MGO, wydanej dla Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług, wskazano, że: „Sprzedająca z tytułu transakcji sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy wykonującym działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Sprzedaż nieruchomości będzie stanowiła zatem czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. (…) Wobec powyższego ww. nieruchomość będzie stanowić teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy. W rezultacie, planowane zbycie nieruchomości, dla której Sprzedawczyni uzyska decyzję o warunkach zabudowy nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. (…) Mając na uwadze powyższe, dostawa nieruchomości nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, że nie zostały spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie. Podsumowując, w przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, powstanie obowiązek naliczenia przez Sprzedającą podatku VAT.”

A zatem, skoro umowa sprzedaży nieruchomości będzie faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku na Wnioskodawcy jako kupującym nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj