Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.179.2019.1.AMS
z 1 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 maja 2019 r. (data wpływu – 27 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 511), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 Ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 tej ustawy).

Celem wykonywania zadań nałożonych na Wnioskodawcę mocą odrębnych ustaw, Miasto tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami (art. 9 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym). Wśród jednostek organizacyjnych znajdują się jednostki powołane w celu realizacji zadań własnych Miasta z zakresu edukacji publicznej.

Do jednostek powołanych celem realizacji zadania własnego Miasta w postaci edukacji publicznej, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 Ustawy o samorządzie gminnym, zaliczyć należy przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, zespoły szkół, licea ogólnokształcące, szkoły muzyczne, sportowe czy szkoły specjalne. Ich działalność jest objęta ustawą z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2018 r. poz. 1457 z późn zm.).

Jednostki te świadczą usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży w oparciu o przepisy ww. Ustawy o systemie oświaty. Wśród ww. jednostek oświatowych działających na terenie gminy jest Zespół Szkół […].

Na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa centralizacyjna) Miasto dokonało z dniem 1 stycznia 2017 r. centralizacji w zakresie wspólnego rozliczania podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami, w tym z Zespołem Szkół […]. Po centralizacji podatnikiem VAT jest wyłącznie Miasto, które w swoich rozliczeniach ujmuje zbiorczo obroty urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, a także wszystkich jednostek organizacyjnych i zakładu budżetowego.

Obecnie Miasto realizuje projekt pn.: „…”.

Projekt został wsparty dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego […] na lata 2014-2020. […].

Podatek od towarów i usług - VAT naliczony - od kosztów kwalifikowanych również jest wskazany jako koszt kwalifikowany, gdyż Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości jego odliczenia. Wnioskodawca nie wynajmuje i nie zamierza wynajmować adaptowanych i remontowanych pomieszczeń ani nabytego w ramach projektu sprzętu. Miasto nie zamierza osiągać żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach adaptowanych i remontowanych pomieszczeń czy nabywanych składników majątku objętych przedmiotowym projektem.[…].

Wskazana w projekcie placówka posiada statut jednostki objętej systemem oświaty.

Przedmiotem projektu jest adaptacja części pomieszczeń budynku Zespołu Szkół na warsztaty i pracownie zawodowe i ich wyposażenie w nowoczesny sprzęt.

W mieszczącej się na parterze remontowanej części budynku, w miejsce istniejących sal lekcyjnych, powstaną 4 nowe pracownie zawodowe, przystosowane do potrzeb rynku pracy, takie jak:

  • pracownia sieci telekomunikacyjnych,
  • pracownia montażu i eksploatacji instalacji elektrycznych,
  • pracownia montażu i konserwacji maszyn oraz urządzeń elektrycznych,
  • pracownia instalacji i eksploatacji urządzeń elektronicznych.

Zakres rzeczowy prac budowlanych obejmuje:

  • remont pomieszczeń szkolnych - sal lekcyjnych, sanitariatów, korytarza i zaplecza,
  • adaptację remontowanych pomieszczeń na warsztaty i pracownie zawodowe wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi,
  • wymianę drzwi wewnętrznych i wewnętrznej ślusarki okiennej,
  • modernizację instalacji elektrycznej i alarmowej.

Projekt zakłada także zakup wyposażenia dla poszczególnych pracowni.

Pracownie zawodowe zlokalizowane są obok siebie tworząc funkcjonalną całość. Projekt obejmuje także remont korytarza pomiędzy pracowniami, sanitariatów damskich i męskich, zaplecza pracowni i sanitariatów oraz pomieszczenia radiowęzła (wydatek niekwalifikowany w projekcie). W modernizowanej części budynku wymienione zostaną także instalacje elektryczne. […]

Standard wykończenia pomieszczeń będzie następujący:

Ściany pomalowane zostaną farbą ceramiczną. Przed malowaniem zostaną uzupełnione ubytki oraz wypełnione bruzdy pod nowe instalacje elektryczne. W razie konieczności nastąpi skucie zniszczonych tynków i położenie nowych cementowo-wapiennych.

Wymienione zostaną wszystkie kratki wentylacyjne. Wyburzona zostanie ściana wewnętrzna w jednym miejscu pod otwór drzwiowy z nowym nadprożem.

Sufity oraz belki pomalowane zostaną białą farbą lateksową (za wyjątkiem sanitariatów). Skucie zniszczonych tynków i położenie nowych cementowo-wapiennych. W sanitariatach zakłada się uzupełnienie brakujących kasetonów w stropie, według koloru i faktury istniejących.

Sprawdzony zostanie stan techniczny istniejących wylewek; w razie konieczności naprawa z zastosowaniem wylewki betonowej zbrojonej włóknami rozproszonymi. W remontowanych pomieszczeniach (poza sanitariatami) zastosowane zostaną wielobarwne żywice epoksydowe. W przypadku niemożności ułożenia żywic na istniejących wylewkach (zbyt mała grubość) zostaną zastosowane wykładziny PCV. Wykonane zostaną cokoły z aluminium anodowanego malowane na kolor ścian przy których są montowane.

Wymianie podlegają wszystkie drzwi wewnętrzne remontowanych pomieszczeń. Zastosowane zostaną drzwi drewniane, skrzydło bezprzylgowe, ramiak z drewna iglastego, wypełnienie płyta pełna, ościeżnica stalowa.

Naświetla między korytarzem a pracowniami zostaną wymienione na nowe aluminiowe o podwyższonych właściwościach izolacji akustycznej.

Przebudowa instalacji elektrycznych w pomieszczeniach objętych projektem obejmuje przede wszystkim:

  • demontaż istniejących tablic rozdzielczych,
  • modernizację instalacji elektrycznych oraz okablowania strukturalnego we wszystkich pomieszczeniach,
  • zabudowę nowych rozdzielnic strefowych oraz wyprowadzenie zasilania w kierunku zestawów gniazdowych oraz stanowisk dydaktycznych,
  • dobudowę gniazd RJ45 oraz ich wprowadzenie do istniejących punktów dystrybucyjnych,
  • rozbudowę systemu sygnalizacji włamania i napadu poprzez zabudowanie czujek w pomieszczeniach,
  • wymianę opraw oświetleniowych w modernizowanych pomieszczeniach.

Projekt obejmuje także zakup wyposażenia poszczególnych pracowni. Oprócz komputerów dla uczniów, zestawów komputerowych z drukarką i skanerem oraz projektorów z ekranami zakupione zostanie następujące wyposażenie:

  • pracownia sieci telekomunikacyjnych: spawarki światłowodowe, reflektometry OTDR, stoły elektrotechniczne,
  • pracownia montażu i eksploatacji instalacji elektrycznych: inteligentny dom - moduły podstawowe oraz moduły rozszerzające (bezprzewodowe zestawy automatyki budynkowej), stoły elektrotechniczne,
  • pracownia montażu i konserwacji maszyn oraz urządzeń elektrycznych: stoły montażowe z rozdzielnicą,
  • pracownia instalacji i eksploatacji urządzeń elektronicznych: stoły elektrotechniczne, mały przenośnik taśmowy, stanowiska do ćwiczeń z pneumatyki, zestawy PLC z LOGO, regulacje ciśnienia powietrza, regulacja przepływu cieczy, zestawy transport i sortowanie, regulatory analogowe, oscyloskopy cyfrowe, serwonapęd ze sterownikiem PLC, serwomechanizm położenia ze sterownikiem PLC, zestawy automatyki domowej (przemysłowej).

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt obejmuje następujący zakres rzeczowy:

  1. Koszty kwalifikowane:
    1. Opracowanie dokumentacji technicznej niezbędnej do realizacji zakresu rzeczowego projektu oraz dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie:
      1. przygotowanie dokumentacji projektowej (technicznej) niezbędnej do określenia i oszacowania zakresu rzeczowego projektu,
      2. opracowanie dokumentacji aplikacyjnej poprzez wykonanie analizy specyficznej, analizy technicznej, analizy finansowej, analizy ekonomicznej, analizy wrażliwości, niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie.
    2. Roboty budowlane związane ze stworzeniem nowoczesnych pracowni zawodowych objętych projektem:
      1. remont pomieszczeń w budynku szkoły obejmujący roboty rozbiórkowe, murarskie, tynki wewnętrzne,
      2. remont pomieszczeń w budynku szkoły obejmujący wykonanie nowych warstw posadzkowych w poszczególnych pomieszczeniach,
      3. remont pomieszczeń w budynku szkoły obejmujący roboty malarskie w poszczególnych pomieszczeniach,
      4. remont pomieszczeń w budynku szkoły obejmujący wewnętrzną stolarkę budowlaną okienną i drzwiową w poszczególnych pomieszczeniach,
      5. remont pomieszczeń w budynku szkoły obejmujący wymianę instalacji elektrycznych, w tym opraw oświetleniowych w poszczególnych pomieszczeniach.
    3. Wyposażenie pracowni zawodowych objętych projektem w nowoczesny sprzęt, urządzenia i pomoce dydaktyczne:
      1. wyposażenie pracowni montażu i eksploatacji instalacji elektrycznych obejmujące: inteligentny dom (bezprzewodowe zestawy automatyki budynkowej) - 2 moduły podstawowe oraz 2 moduły rozszerzające, 6 stołów elektrotechnicznych, projektor, zestaw komputerowy z drukarką i skanerem, 2 komputery dla uczniów,
      2. wyposażenie pracowni instalacji i eksploatacji urządzeń elektronicznych obejmujące: 6 stołów elektrotechnicznych, mały przenośnik taśmowy, 2 stanowiska do ćwiczeń z pneumatyki, 7 zestawów PLC z LOGO, 2 regulacje ciśnienia powietrza, regulację przepływu cieczy, 2 zestawy transport i sortowanie, 2 regulatory analogowe, 3 oscyloskopy cyfrowe, serwonapęd ze sterownikiem PLC, serwomechanizm położenia ze sterownikiem PLC, 2 zestawy automatyki domowej (przemysłowej), projektor, zestaw komputerowy z drukarką i skanerem, 2 komputery dla uczniów,
      3. wyposażenie pracowni montażu i konserwacji maszyn oraz urządzeń elektrycznych obejmujące: 6 stołów montażowych z rozdzielnicą, projektor, zestaw komputerowy z drukarką i skanerem, 2 komputery dla uczniów,
      4. wyposażenie pracowni sieci telekomunikacyjnych obejmujące: 2 spawarki światłowodowe, 2 reflektometry OTDR, 6 stołów elektrotechnicznych, projektor, zestaw komputerowy z drukarką i skanerem, 2 komputery dla uczniów.
    4. Nadzór autorski nad realizacją projektu sprawowany przez autora technicznej dokumentacji projektowej.
    5. Promocja projektu obejmująca wykonanie tablicy informacyjno-pamiątkowej zgodnie z wytycznymi oraz oznakowanie wszystkich zakupionych elementów wyposażenia (środki trwałe) poszczególnych pracowni.
  2. Koszty niekwalifikowane:
    1. Remont pomieszczenia radiowęzła przylegającego do jednej z pracowni, w tym:
    1. roboty rozbiórkowe, murarskie, tynki wewnętrzne,
    2. warstwy posadzkowe,
    3. roboty malarskie,
    4. stolarka budowlana,
    5. instalacje elektryczne.



W ramach projektu wykonano techniczną dokumentację projektową oraz opracowano dokumentację aplikacyjną poprzez wykonanie analizy specyficznej, analizy technicznej, analizy finansowej, analizy ekonomicznej, analizy wrażliwości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn.: „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków […], podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania go na mocy prawodawstwa krajowego. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym, dopuszcza się wyjątek, iż beneficjent, który nie może odzyskać podatku VAT na podstawie przepisów krajowych, poniesiony i udokumentowany w całości wydatek zostaje uznany za kwalifikowalny.

Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówi iż, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji projektu „…” Miasto nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem. Efekty projektu ukierunkowane są na zadania z zakresu edukacji publicznej, dlatego też jednostka nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na powyższy projekt.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług: „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. W związku z tym, iż realizowane zadanie ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa, Miasto nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także fakt, że realizowane w ramach projektu działania stanowią wypełnianie zadań, jakie nałożone są na Gminę, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej uważamy, iż Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków zawierających w sobie podatek naliczony poniesionych na realizację projektu „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2018 r., poz. 2174 ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506; dalej jako: „ustawa o samorządzie gminnym”) Wnioskodawca wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z realizacją projektu pn. „…” w celu wykonania nałożonych na niego obowiązków w ramach zadań publicznych (zadań własnych) określonych ustawą o samorządzie gminnym. Projekt został dofinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Nabyte towary i usługi w ramach adaptowanych i remontowanych pomieszczeń objęte ww. projektem nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Zaznaczyć należy, że zasadniczym przedmiotem działalności Gminy są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego, w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy Gminy.

Powyższe wskazuje, że Wnioskodawca nabyte w ramach realizacji Projektu towary i usługi, będzie wykorzystywał w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych, nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), do realizacji których został Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, powołany.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nabyte w związku z realizacją Projektu towary i usługi nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj