Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.147.2019.3.GM
z 2 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2019 r. (data wpływu 21 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 czerwca 2019 r. (data wpływu 18 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 18 czerwca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, ze zm.; dalej: u.p.s.w.w.). Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Uczelnia występuje jako jeden z Partnerów Grupy Operacyjnej, która realizuje projekt pn. „S”. Grupa Operacyjna jest zrzeszeniem podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji.

Wnioskodawca podkreśla, że zrzeszenie to nie stanowi umowy spółki cywilnej, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłyby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego.

Każdy z Partnerów posiada odrębny budżet w ramach Projektu, wynikający z zaplanowanych zadań w Projekcie. Partnerzy realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań.

Projekt współfinansowany jest w ramach działania Współpraca z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020.

Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie nowoczesnej i innowacyjnej technologii do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych w rezultacie fortyfikacji selenem i jodem na przykładzie (…).

Dla osiągnięcia ww. celu Członkowie Grupy Operacyjnej będą prowadzić wspólne doświadczenia polowe pozwalające w wyniku prowadzonych badań naukowych opracować innowacyjną technologię hydroponicznej uprawy (…).

Do zadań X w tym projekcie należy opracowanie wspólnie z liderem planu doświadczenia polowego oraz przeprowadzenie badań mających na celu:

  • poprawę ukorzenienia i tworzenia pędów przybyszowych na sadzonkach (…) wielkoowocowej poprzez zastosowanie inhibitorów strigolaktonów i polimerów dendrymerowych;
  • zmniejszenie zużycia wody w uprawie (…) w układzie zamkniętym oraz zwiększenie retencji wód przez wykorzystanie innowacyjnych komponentów podłoża w uprawie (…);
  • zwiększenie wartości biologicznej owoców w wyniku biofortyfikacji.

Zgodnie z umową Grupy Operacyjnej, każda Strona umowy ma prawo do nieodpłatnego korzystania z wyników badań pozostałych członków Grupy w zakresie niezbędnym do realizacji całego Projektu.

Planowana jest też komercjalizacja wyników badań. Przy czym Wnioskodawca oświadcza, że nie będzie miał udziału w przychodach z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań.

Uczelnia wskazuje również, że nie są planowane i nie miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące badaniach, o wynikach lub wnioskach.

W uzupełnieniu do wniosku X na pytanie:

  1. „Na kogo są wystawiane faktury w ramach realizowanego projektu?” odpowiedział, że faktury są wystawiane bezpośrednio na członka Grupy Operacyjnej realizującej dane zadanie przydzielone w ramach Umowy i Opisu operacji, będącego załącznikiem do Wniosku o przyznanie pomocy. W przypadku, gdy jeden podmiot Grupy Operacyjnej, wystosuje zapytanie ofertowe (przeprowadzi postępowanie na udzielenie zamówienia publicznego), dokona wyboru oferenta i podpisze umowę na robotę budowlaną/dostawę/usługę, czyli dokona wyboru wykonawcy/dostawcy/usługodawcy w trybie konkurencyjnym, to wówczas faktura będzie wystawiona na ten podmiot. Również ten podmiot powinien dokonać zapłaty za wykonaną robotę budowlaną/dostawę/usługę.
    Zgodnie z zapisem w umowie konsorcjum każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie.
  2. „Czy przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.)?” odpowiedział, że przedmiotowy projekt rzeczywiście dotyczy problematyki, która jest realizowana w ramach zadań statutowych. Przy czym od razu Wnioskodawca wskazuje, że badania projektowe realizowane przez Uczelnię nie będą finansowane ze środków przeznaczonych na badania statutowe.
  3. „Jakie dokładnie wydatki pokrywa Uczelnia z otrzymanego dofinansowania?” odpowiedział, że szczegółowy budżet Lidera Grupy Operacyjnej oraz Partnerów w ramach operacji określa załącznik do Umowy o przyznaniu pomocy, tj. „Zestawienie rzeczowo-finansowe operacji”. X pokrywa następujące koszty ponoszone w ramach:
    • zadania III: Koszty zakupu i instalacji nowej aparatury naukowo badawczej oraz nowych urządzeń do badań;
    • zadania VII: Koszty badań – w tym: (…)
  4. „W oparciu o jaką umowę (np. umowa konsorcjum/partnerska) została powołana Grupa Operacyjna w związku z realizacją projektu?” odpowiedział, że Grupa Operacyjna została powołana w oparciu o Umowę Konsorcjum, podpisaną dnia 28 lipca 2017 r. w celu wspólnego przygotowania Wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania Współpraca z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020 i realizacji operacji. Niniejsza Grupa Operacyjna jest zawiązana na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Współpraca objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowa nie stanowi umowy spółki cywilnej, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłoby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego lub wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Strony umowy ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o przyznaniu pomocy, która została zawarta przez Lidera Grupy Operacyjnej (A) w imieniu Grupy Operacyjnej z ARIMR.
  5. „Jakie podmioty wchodzą w skład Grupy Operacyjnej w związku z realizacją projektu?” wskazał, że w skład Grupy Operacyjnej, w związku z realizacją projektu, wchodzą następujące podmioty:
    • Lider Grupy Operacyjnej – A – do zadań Lidera Grupy Operacyjnej należy w szczególności nadzór nad procesem realizacji i rozliczenia projektu, kontakty z Instytucjami wdrażającymi działanie.
    • Partner 1 – przedsiębiorca z grypy MŚP – B – w oparciu o przygotowane wytyczne zobowiązuje się on do założenia doświadczenia polowego uprawy (...) wielkoowocowej w ustalonych wariantach jak również zapewnia nadzór i obsługę techniczną oraz materiały niezbędne do prowadzenia wspomnianego doświadczenia.
    • Partner 2 – X – odpowiada za opracowanie wspólnie z liderem planu doświadczenia polowego, przeprowadzenie badań mających na celu: poprawę ukorzeniania i tworzenia pędów przybyszowych na sadzonkach (...) wielkoowocowej poprzez zastosowanie inhibitorów strigolaktonów i polimerów dendryrnerowych; zmniejszenie zużycia wody w uprawie (...) w układzie zamkniętym oraz zwiększenie retencji wody poprzez wykorzystanie innowacyjnych komponentów podłoża w uprawie (...) wielkoowocowej; zwiększenie wartości biologicznej owoców w wyniku biofortyfikacji.
    • Partner 3 – Y – odpowiada za przeprowadzenie badań mających na celu: ocenę efektywności zatrzymywania wody i składników mineralnych w uprawie hydroponicznej (...) wielkoowocowej z zastosowaniem różnych podłoży; analizę kosztochłonności i efektywności produkcji wybranych odmian (...) w warunkach przemysłowych w zależności od zastosowanych podłoży i technologii uprawy; ocenę wybranych właściwości mechanicznych owoców (...) wielkoowocowej w zależności od zastosowanych podłoży i technologii uprawy.
    • Partner 4 – Podmiot świadczący usługi doradcze – D – odpowiada on za doradztwo w zakresie prowadzonej produkcji, nadzór merytoryczny nad prawidłowym procesem realizacji i rozliczenia projektu z dotacją UE.
    • Partner 5 – Rolnik 1 E – odpowiada za współudział w przeprowadzanych doświadczeniach, wymianę doświadczeń związanych z produkcja owoców jagodowych, promocje uzyskanych wyników badań, wdrożenie technologii lub elementów technologii we własnym gospodarstwie.
    • Partner 6 – Rolnik 2 F – odpowiada za współudział w przeprowadzanych doświadczeniach, wymianę doświadczeń związanych z produkcja owoców jagodowych, promocje uzyskanych wyników badań, wdrożenie technologii lub elementów technologii we własnym gospodarstwie.
    • Partner 7 – Rolnik 3 G – odpowiada za współudział w przeprowadzanych doświadczeniach, wymianę doświadczeń związanych z produkcja owoców jagodowych, promocje uzyskanych wyników badań, wdrożenie technologii lub elementów technologii we własnym gospodarstwie.
    • Partner 8 – Rolnik 4 H – odpowiada za współudział w przeprowadzanych doświadczeniach, wymianę doświadczeń związanych z produkcja owoców jagodowych, promocje uzyskanych wyników badań, wdrożenie technologii lub elementów technologii we własnym gospodarstwie.
    • Partner 9 – Rolnik 5 I – odpowiada za współudział w przeprowadzanych doświadczeniach, wymianę doświadczeń związanych z produkcja owoców jagodowych, promocje uzyskanych wyników badań, wdrożenie technologii lub elementów technologii we własnym gospodarstwie.
  6. „Kto jest dla Grupy Operacyjnej (w skład którego wchodzi Wnioskodawca jako Partner), zleceniodawcą, dla którego Grupa ma wykonać ww. projekt?” odpowiedział, że Grupa wykonuje projekt z własnej inicjatywy i na własne potrzeby. Konsorcjum zgodnie z umową powstało, aby zrealizować wspólny cel. Strony Umowy zobowiązują się do współdziałania, aby osiągnąć zamierzony cel, w szczególności zobowiązują się do podejmowania wszelkich starań koniecznych do prawidłowej realizacji Operacji. Celem Grupy Operacyjnej jest realizacja Operacji pt. „S”.
    Grupa ta ma na celu opracowanie i wdrożenie nowoczesnej i innowacyjnej technologii do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych. Dla osiągnięcia wskazanego wyżej celu Członkowie Grupy Operacyjnej będą prowadzić wspólne doświadczenia polowe pozwalające w wyniku prowadzonych badań naukowych opracować innowacyjną technologię hydroponicznej uprawy (...) wielkoowocowej.
  7. „Kto jest beneficjentem dofinansowania – Lider, czy któryś z Partnerów Grupy Operacyjnej?” odpowiedział, że zgodnie z Umową o przyznaniu pomocy , beneficjentem dofinansowania są wszyscy członkowie Grupy Operacyjnej. Grupa Operacyjna EPI jest Beneficjentem reprezentowanym przez A – lidera grupy operacyjnej.
  8. „Jaki jest przepływ środków pieniężnych w ramach Grupy Operacyjnej (kto, komu i za co płaci)?” odpowiedział, że koszty wykonania poszczególnych zadań w projekcie bezpośrednio ponoszą realizujący je członkowie Grupy Operacyjnej, którzy zostali do nich przydzieleni, co zostało opisane w Umowie konsorcjum § 5 pkt 2 zgodnie z którym: „Każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie”.
    Zakres kosztów ponoszonych przez X został wymieniony w odpowiedzi na pytanie nr 3.
    Po zakończeniu etapu, w jakim będą realizowane dane zadania, Lider składa w imieniu członków Grupy Operacyjnej wniosek o płatność. Agencja po rozpatrzeniu wniosku przyznaje refundacje poniesionych kosztów zgodnie z poziomem dofinansowania określonym w odpowiedzi na pytanie nr 3.
  9. „Co konkretnie będzie końcowym efektem projektu w części realizowanej przez Wnioskodawcę?” odpowiedział, że końcowym efektem operacji będzie opracowanie innowacyjnej technologii uprawy (...) wielkoowocowej na skalę towarową przy wykorzystaniu gleb bardzo słabych, V i VI klasy z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań budowlanych i agrotechnicznych. Opis tej technologii zostanie zawarty w raporcie z badań zawierającym wyniki wraz z wnioskami i praktycznymi zaleceniami. X w swojej części zadań w ramach realizacji operacji jest odpowiedzialny za przeprowadzenie badań.
    Szczegółowe cele i zakładane efekty operacji opisane są w umowie konsorcjum oraz umowie o przyznaniu pomocy, a także w odpowiedzi na pytanie nr 6.
    W wyniku realizacji operacji ma zostać osiągnięty następujący cel: zaimplementowanie i dostosowanie do warunków klimatyczno-glebowych Polski innowacyjnej technologii produkcji owoców z zamkniętym system nawadniania i biofortyfikacji jodem i selenem na przykładzie (…), mającej na celu opracowanie i wdrożenie nowoczesnej i innowacyjnej technologii do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych w rezultacie fortyfikacji selenem i jodem. Głównym efektem prowadzonych działań mają być wytyczne technologiczne związane z uprawą (...) w ściśle określonych warunkach hydroponicznych, na podłożu o podwyższonej retencji wody i składników pokarmowych celem uzyskania wysokojakościowych owoców deserowych o podwyższonej zawartości selenu i jodu. Zakłada się, iż wytyczne te będą wielowątkowe związane między innymi z możliwością uzyskania towarowych ilości owoców bardzo dobrej jakości przy jednoczesnym ograniczeniu wykorzystania chemicznych środków ochrony roślin i nawozów. Opracowane technologie będą służyły zagospodarowaniu gruntów najsłabszych klas bonitacyjnych o dużej przepuszczalności wody.
    Zgodnie z zapisami umowy konsorcjum w wyniku realizacji operacji cel ma zostać osiągnięty poprzez następujące wskaźniki jego realizacji: opracowanie innowacyjnej technologii hydroponicznej do produkcji owoców (...) o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych, wdrożenie na rynek opracowanej technologii, publikacja wyników i ich rozpowszechnianie wśród potencjalnych przedsiębiorców rolnych.
  10. „Czy Wnioskodawca przekaże komuś (z Grupy Operacyjnej lub spoza Grupy) prawa własności do wyników prac zrealizowanych w swojej części w ramach projektu? Jeśli tak to komu, na jakich zasadach oraz na jakich warunkach finansowych (odpłatnie, nieodpłatnie)?” odpowiedział, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r., poz. 25 i 669 ze zm.) dysponowanie wynikami prac, patentów itp. jasno określa umowa konsorcjum.
    Zgodnie z umową konsorcjum prawa do przedmiotów własności intelektualnej, w tym autorskie prawa majątkowe oraz prawa własności przemysłowej, powstałe w wyniku realizacji Operacji przysługują tej Stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań wynikających z Wniosku o przyznanie pomocy i umowy konsorcjum.
    W razie wspólnego wytworzenia przez Strony, w wyniku realizacji Operacji, wyniku, który może być przedmiotem wniosku o nadanie praw ochronnych na mocy przepisów prawa, Stronom, które je wspólnie wytworzyły przysługuje współwłasność praw do tych wyników w proporcji odpowiadającej udziałowi danej Strony.
    Strona albo Strony posiadające prawa do wyników badań, które mogą być przedmiotem zgłoszenia do udzielenia ochrony mają prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazek, składania wniosków o uzyskanie prawa ochronnego na wzór użytkowy, znak towarowy, składania wniosków o uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.
    W zakresie niezbędnym dla realizacji Operacji Członkowi Grupy Operacyjnej przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków Grupy Operacyjnej w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków Grupy Operacyjnej będzie zobowiązany do udzielania nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.
    Wnioskodawca wskazuje, że X w ramach realizacji operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych. Zgodnie z powyższym jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.
    Ubieganie się o ochronę praw własności przemysłowej będzie służyło swobodnemu realizowaniu prac badawczych w ramach projektu bez obawy naruszenia praw własności przemysłowej do rozwiązań mieszczących się w podobnym zakresie tematycznym, które są już chronione patentami należącymi do innych podmiotów lub mogą w międzyczasie uzyskać taką ochronę przez inne podmioty.
  11. „W jaki sposób Wnioskodawca będzie dysponował efektami swojej pracy? Proszę szczegółowo opisać” odpowiedział, że opracowana technologia początkowo zostanie wdrożona w gospodarstwach rolnych partnerów Grupy Operacyjnej. Wyniki badań prowadzonych przez X posłużą do napisania artykułów, które zostaną opublikowane w czasopismach wyróżnionych na liście JCR. Przy czym autorzy nie będą otrzymywać wynagrodzenia z tego tytułu. Wyniki badań nie będą wykorzystywane w procesie dydaktycznym.
  12. „W jaki sposób efekty projektu zostaną skomercjalizowane np. sprzedaż wyników, udzielenie licencji, itp.?” Odpowiedział, że do momentu osiągnięcia celu operacji trudno jest określić sposób komercjalizacji dla każdego z partnerów. Jest to zależne od wyników przeprowadzonej operacji. Obecnie nie przewidywana jest jednak komercjalizacja efektów projektu przez Wnioskodawcę.
    Zgodnie z Umową o przyznaniu pomocy nr (…) w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez płatności końcowej beneficjent ma obowiązek prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów oraz nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174; późn. zm.; dalej: ustawa o VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Na gruncie ustawy o VAT, tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT, oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ad. 1

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów usług, z zamiarem przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za nabycie związane z wykonywaniem czynności podatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ad. 2

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia VAT od związku danego nabytego towaru czy danej usługi z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest bowiem, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, iż zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania ramach jego działalności opodatkowanej – obecnie lub w przyszłości.

Podatnik może zatem skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego, bez konieczności oczekiwania, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności podatkowanej. Ponadto, jak wynika z doktryny oraz ugruntowanego stanowiska organów podatkowych, związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego.

Reasumując, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przypadku Wnioskodawcy związek taki nie występuje.

Zdaniem Wnioskodawcy, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest planowana przez Lidera Grupy Operacyjnej komercjalizacja wyników badań, ale dla Uczelni, jako Partnera Grupy, projekt nie będzie generował żadnych dochodów. Uczelnia w ramach projektu nie świadczy usług, ani nie wykonuje dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działania zaplanowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą zatem wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca uważa, że nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 tej ustawy. Pojęcie usługi według ustawy jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w ww. art. 5a ustawy.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zatem, za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  1. istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  2. wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  3. istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  4. odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  5. istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do przepisu art. 11 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – X jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Uczelnia występuje jako jeden z Partnerów Grupy Operacyjnej, która realizuje projekt pn. „S”. Grupa Operacyjna jest zrzeszeniem podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji. Zrzeszenie to nie stanowi umowy spółki cywilnej, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłyby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego.

Każdy z Partnerów posiada odrębny budżet w ramach Projektu, wynikający z zaplanowanych zadań w Projekcie. Partnerzy realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań. Projekt współfinansowany jest w ramach działania Współpraca z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020. Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie nowoczesnej i innowacyjnej technologii do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych w rezultacie fortyfikacji selenem i jodem na przykładzie (...). Dla osiągnięcia ww. celu Członkowie Grupy Operacyjnej będą prowadzić wspólne doświadczenia polowe pozwalające w wyniku prowadzonych badań naukowych opracować innowacyjną technologię hydroponicznej uprawy (...) wielkoowocowej.

Do zadań X w tym projekcie należy opracowanie wspólnie z liderem planu doświadczenia polowego oraz przeprowadzenie badań mających na celu:

  • poprawę ukorzenienia i tworzenia pędów przybyszowych na sadzonkach (...) wielkoowocowej poprzez zastosowanie inhibitorów strigolaktonów i polimerów dendrymerowych;
  • zmniejszenie zużycia wody w uprawie (...) w układzie zamkniętym oraz zwiększenie retencji wód przez wykorzystanie innowacyjnych komponentów podłoża w uprawie (...) wielkoowocowej;
  • zwiększenie wartości biologicznej owoców w wyniku biofortyfikacji.

Zgodnie z umową Grupy Operacyjnej, każda Strona umowy ma prawo do nieodpłatnego korzystania wyników badań pozostałych członków Grupy w zakresie niezbędnym do realizacji całego Projektu.

Planowana jest też komercjalizacja wyników badań. Przy czym Wnioskodawca oświadcza, że nie będzie miał udziału w przychodach z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Uczelnia wskazuje również, że nie są planowane i nie miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące badaniach, o wynikach lub wnioskach.

Faktury wystawiane są bezpośrednio na członka Grupy Operacyjnej realizującej dane zadanie przydzielone w ramach Umowy i Opisu operacji, będącego załącznikiem do Wniosku o przyznanie pomocy. W przypadku, gdy jeden podmiot Grupy Operacyjnej, wystosuje zapytanie ofertowe (przeprowadzi postępowanie na udzielenie zamówienia publicznego), dokona wyboru oferenta i podpisze umowę na robotę budowlaną/dostawę/usługę, czyli dokona wyboru wykonawcy/dostawcy/usługodawcy w trybie konkurencyjnym, to wówczas faktura będzie wystawiona na ten podmiot. Również ten podmiot powinien dokonać zapłaty za wykonaną robotę budowlaną/dostawę/usługę. Zgodnie z zapisem w umowie konsorcjum każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie.

Przedmiotowy projekt rzeczywiście dotyczy problematyki, która jest realizowana w ramach zadań statutowych. Przy czym od razu Wnioskodawca wskazuje, że badania projektowe realizowane przez Uczelnię nie będą finansowane ze środków przeznaczonych na badania statutowe.

X pokrywa następujące koszty ponoszone w ramach zadania III: Koszty zakupu i instalacji nowej aparatury naukowo badawczej oraz nowych urządzeń do badań oraz zadania VII: Koszty badań.

Grupa Operacyjna została powołana w oparciu o Umowę Konsorcjum, podpisaną dnia 28 lipca 2017 r. w celu wspólnego przygotowania Wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania Współpraca z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020 i realizacji operacji. Grupa Operacyjna jest zawiązana na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Współpraca objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowa nie stanowi umowy spółki cywilnej, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłoby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego lub wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Strony umowy ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o przyznaniu pomocy, która została zawarta przez Lidera Grupy Operacyjnej (A) w imieniu Grupy Operacyjnej.

Grupa wykonuje projekt z własnej inicjatywy i na własne potrzeby. Konsorcjum zgodnie z umową powstało, aby zrealizować wspólny cel. Strony Umowy zobowiązują się do współdziałania, aby osiągnąć zamierzony cel, w szczególności zobowiązują się do podejmowania wszelkich starań koniecznych do prawidłowej realizacji Operacji. Celem Grupy Operacyjnej jest realizacja Operacji pt. „S”. Grupa ta ma na celu opracowanie i wdrożenie nowoczesnej i innowacyjnej technologii do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych. Dla osiągnięcia wskazanego wyżej celu Członkowie Grupy Operacyjnej będą prowadzić wspólne doświadczenia polowe pozwalające w wyniku prowadzonych badań naukowych opracować innowacyjną technologię hydroponicznej uprawy (...) wielkoowocowej.

Zgodnie z Umową o przyznaniu pomocy beneficjentem dofinansowania są wszyscy członkowie Grupy Operacyjnej. Grupa Operacyjna jest Beneficjentem reprezentowanym przez A– lidera grupy operacyjnej.

Koszty wykonania poszczególnych zadań w projekcie bezpośrednio ponoszą realizujący je członkowie Grupy Operacyjnej, którzy zostali do nich przydzieleni, co zostało opisane w Umowie konsorcjum § 5 pkt 2 zgodnie z którym: „Każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie”.

Po zakończeniu etapu, w jakim będą realizowane dane zadania, Lider składa w imieniu członków Grupy Operacyjnej wniosek o płatność. Agencja po rozpatrzeniu wniosku przyznaje refundacje poniesionych kosztów zgodnie z poziomem dofinansowania.

Końcowym efektem operacji będzie opracowanie innowacyjnej technologii uprawy (...) wielkoowocowej na skalę towarową przy wykorzystaniu gleb bardzo słabych, V i VI klasy z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań budowlanych i agrotechnicznych. Opis tej technologii zostanie zawarty w raporcie z badań zawierającym wyniki wraz z wnioskami i praktycznymi zaleceniami. X w swojej części zadań w ramach realizacji operacji jest odpowiedzialny za przeprowadzenie badań.

W wyniku realizacji operacji ma zostać osiągnięty następujący cel: zaimplementowanie i dostosowanie do warunków klimatyczno-glebowych Polski innowacyjnej technologii produkcji owoców z zamkniętym system nawadniania i biofortyfikacji jodem i selenem na przykładzie (…), mającej na celu opracowanie i wdrożenie nowoczesnej i innowacyjnej technologii do produkcji owoców o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych w rezultacie fortyfikacji selenem i jodem. Głównym efektem prowadzonych działań mają być wytyczne technologiczne związane z uprawą (…) w ściśle określonych warunkach hydroponicznych, na podłożu o podwyższonej retencji wody i składników pokarmowych celem uzyskania wysokojakościowych owoców deserowych o podwyższonej zawartości selenu i jodu. Zakłada się, iż wytyczne te będą wielowątkowe związane między innymi z możliwością uzyskania towarowych ilości owoców bardzo dobrej jakości przy jednoczesnym ograniczeniu wykorzystania chemicznych środków ochrony roślin i nawozów. Opracowane technologie będą służyły zagospodarowaniu gruntów najsłabszych klas bonitacyjnych o dużej przepuszczalności wody. Zgodnie z zapisami umowy konsorcjum w wyniku realizacji operacji cel ma zostać osiągnięty poprzez następujące wskaźniki jego realizacji: opracowanie innowacyjnej technologii hydroponicznej do produkcji owoców (…) o wysokich walorach odżywczych i funkcjonalnych, wdrożenie na rynek opracowanej technologii, publikacja wyników i ich rozpowszechnianie wśród potencjalnych przedsiębiorców rolnych.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r., poz. 25 i 669 ze zm.) dysponowanie wynikami prac, patentów itp. jasno określa umowa konsorcjum. Zgodnie z umową konsorcjum prawa do przedmiotów własności intelektualnej, w tym autorskie prawa majątkowe oraz prawa własności przemysłowej, powstałe w wyniku realizacji Operacji przysługują tej Stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań wynikających z Wniosku o przyznanie pomocy i umowy konsorcjum.

W razie wspólnego wytworzenia przez Strony, w wyniku realizacji Operacji, wyniku, który może być przedmiotem wniosku o nadanie praw ochronnych na mocy przepisów prawa, Stronom, które je wspólnie wytworzyły przysługuje współwłasność praw do tych wyników w proporcji odpowiadającej udziałowi danej Strony. Strona albo Strony posiadające prawa do wyników badań, które mogą być przedmiotem zgłoszenia do udzielenia ochrony mają prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazek, składania wniosków o uzyskanie prawa ochronnego na wzór użytkowy, znak towarowy, składania wniosków o uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego. W zakresie niezbędnym dla realizacji Operacji Członkowi Grupy Operacyjnej przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków Grupy Operacyjnej w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków Grupy Operacyjnej będzie zobowiązany do udzielania nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.

X w ramach realizacji operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych. Zgodnie z powyższym jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.

Ubieganie się o ochronę praw własności przemysłowej będzie służyło swobodnemu realizowaniu prac badawczych w ramach projektu bez obawy naruszenia praw własności przemysłowej do rozwiązań mieszczących się w podobnym zakresie tematycznym, które są już chronione patentami należącymi do innych podmiotów lub mogą w międzyczasie uzyskać taką ochronę przez inne podmioty.

Opracowana technologia początkowo zostanie wdrożona w gospodarstwach rolnych partnerów Grupy Operacyjnej. Wyniki badań prowadzonych przez X posłużą do napisania artykułów, które zostaną opublikowane w czasopismach wyróżnionych na liście. Przy czym autorzy nie będą otrzymywać wynagrodzenia z tego tytułu. Wyniki badań nie będą wykorzystywane w procesie dydaktycznym.

Do momentu osiągnięcia celu operacji trudno jest określić sposób komercjalizacji dla każdego z partnerów. Jest to zależne od wyników przeprowadzonej operacji. Obecnie nie przewidywana jest jednak komercjalizacja efektów projektu przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z Umową o przyznaniu pomocy w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez płatności końcowej beneficjent ma obowiązek prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów oraz nieprzenoszenia bez zgody Agencji prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Bowiem jak wskazał Wnioskodawca nie są planowane i nie miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach. Ponadto, pomimo że planowana jest komercjalizacja wyników badań, jak oświadcza Wnioskodawca, nie będzie miał on udziału w przychodach z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Wyniki badań prowadzonych przez X posłużą do napisania artykułów, które zostaną opublikowane w czasopismach wyróżnionych na liście – przy czym autorzy nie będą otrzymywać wynagrodzenia z tego tytułu. Wyniki badań nie będą również wykorzystywane w procesie dydaktycznym. Uczelnia wskazała również, że w ramach Projektu nie świadczy usług, ani nie wykonuje dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działania zaplanowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego Projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, z wniosku nie wynika, aby Uczelnia wykonywała na rzecz pozostałych członków Grupy Operacyjnej usługi o charakterze odpłatnym, Uczelnia nie przekaże także odpłatnie licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej. Z wniosku wynika bowiem, że Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych. Jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji. Wobec powyższego należy stwierdzić, że zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Uczelnia nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przez Wnioskodawcę zadań w ramach przedmiotowego Projektu.

Podsumowując, w związku z nabywaniem towarów i usług przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego Projektu, które nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj