Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.292.2019.2.AJ
z 3 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2019 r. (data wpływu) uzupełnionym w dniu 19 czerwca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na organizowaniu stacjonarnych lub wyjazdowych szkoleń dla instruktorów ćwiczeń fizycznych/psychoruchowych.

Klientami są osoby prywatne nieprowadzące lub prowadzące działalność gospodarczą, inne podmioty gospodarcze (spółki, urzędy pracy), podmioty będące rezydentami w Polsce, jak i cudzoziemcy. Korzysta Pan ze zwolnienia z VAT, ponieważ nie przekracza 200 tys. obrotu rocznie. Od maja 2015 r. prowadzi ewidencję sprzedaży na rzecz osób prywatnych nieprowadzących działalności za pomocą kasy fiskalnej. Korzystanie z kasy jest bardzo uciążliwe, ponieważ bardzo często prowadzi Pan szkolenia poza siedzibą firmy oraz za granicą, co wiąże się z koniecznością transportowania kasy. Od stycznia 2019 r. przyjmuje Pan wyłącznie wpłaty na swoje konto bankowe i nie przyjmuje innych form płatności, jak karta płatnicza lub gotówka. W przyszłości nie zamierza Pan przyjmować płatności w żadnej innej formie niż przelewy bankowe lub za pośrednictwem poczty, zgodnie z poz. 39 „załącznika do przedmiotowej ustawy”. Dlatego w roku bieżącym zamierza Pan zakończyć ewidencję za pomocą kasy, ponieważ przyjmuje i będzie przyjmował wyłącznie przelewy za pomocą przelewów bankowych. Dalszą ewidencję sprzedaży na rzecz osób nie prowadzących działalności gospodarczej zamierza Pan prowadzić manualnie tzn. w broszurze ewidencji sprzedaży bezrachunkowej. Zmiany tej planuje dokonać niezwłocznie po uzyskaniu interpretacji z KIS, jeśli będzie ona zgodna z Pana stanowiskiem w tej sprawie.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że zarówno z prowadzonej „ręcznie” ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie usługi zapłata ta dotyczyła.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy można zakończyć pracę kasy na podstawie zwolnienia określonego w poz. 39 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dn. 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r. poz. 2454), § 2 ust. 1 rozporządzenia od maja 2019 r. i od chwili wyrejestrowania kasy prowadzić dalszą ewidencję sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej manualnie, np. w broszurze ewidencji sprzedaży bezrachunkowej?


Pana zdaniem, można skorzystać z powyższego zwolnienia, ponieważ obecnie przyjmowane są płatności tylko za pomocą przelewów bankowych na konto. W przyszłości nie zamierza Pan przyjmować płatności w żadnej innej formie niż te określone w poz. 39 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 20 grudnia 2017. Na Infolinii Krajowej Informacji Skarbowej uzyskał Pan odpowiedź, że w przedstawionej sytuacji można zakończyć pracę kasy i prowadzić dalszą ewidencję sprzedaży manualnie. Natomiast, na wniosek o wyrejestrowanie kasy do Naczelnika Urzędu Skarbowego w … uzyskał Pan odpowiedź, że „organem właściwym do wydania decyzji w tej sprawie jest Dyrektor KIS rozdział 1a”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2019 r.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519).

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2).

W poz. 37 tego załącznika wymieniono, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Ww. rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r. poz. 2454 z późn. zm.), które obowiązywało w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. powyższe kwestie regulowało

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2).

W poz. 39 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.


Na gruncie niniejszej sprawy należy również wskazać, że zgodnie z § 34 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r, w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. , poz. 816), w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:


  1. wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
  3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
  4. sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.


W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy (§ 36).

Jak wynika z opisu sprawy, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na organizowaniu stacjonarnych lub wyjazdowych szkoleń dla instruktorów ćwiczeń fizycznych/psychoruchowych. Klientami są osoby prywatne nieprowadzące lub prowadzące działalność gospodarczą, inne podmioty gospodarcze (spółki, urzędy pracy), podmioty będące rezydentami w Polsce, jak i cudzoziemcy. Korzysta Pan ze zwolnienia z VAT ponieważ nie przekracza 200 tys. obrotu rocznie. Od maja 2015 r. prowadzi ewidencję sprzedaży na rzecz osób prywatnych nieprowadzących działalności za pomocą kasy fiskalnej. Od stycznia 2019 r. przyjmuje Pan wyłącznie wpłaty na swoje konto bankowe i nie przyjmuje innych form płatności, jak karta płatnicza lub gotówka. W przyszłości nie zamierza Pan przyjmować płatności w żadnej innej formie niż przelewy bankowe lub za pośrednictwem poczty.

Ponadto wskazano, że zarówno z prowadzonej „ręcznie” ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie usługi zapłata ta dotyczyła.

Mając na uwadze brzmienie § 2 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia, w powiązaniu z poz. 37 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. należy wskazać, że skoro – jak wynika z opisu sprawy – zapłatę za wszystkie transakcje sprzedaży będzie Pan otrzymywał wyłącznie na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji sprzedaży będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji dana zapłata dotyczyła – to może Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym, może Pan wyrejestrować kasę rejestrującą poprzez dokonanie czynności, o których mowa w § 34 ust. 1 powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko uznać należy za prawidłowe, przy czym podkreślić należy, że prawidłowość tego stanowiska wynika z przepisów aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r., a nie jak wskazano we wniosku – przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r., które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2018 r.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do WSA w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj