Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.343.2019.1.AZ
z 25 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za nieestanowiącą podstawy opodatkowania i tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za niestanowiącą podstawy opodatkowania i tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – (...) jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w dnia 22 lipca 1993 r. Jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy m.in. popularyzacja przedsiębiorczości i aktywności obywatelskiej w regionie, udzielanie pomocy finansowej na realizacje przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego na rzecz inicjatyw społeczno-gospodarczych, podejmowanie inicjatyw gospodarczych i organizacyjnych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy i redukcji bezrobocia, wspieranie procesów modernizacji obszarów wiejskich, uczestnictwo w programach europejskich.

Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej p.n. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 3.3.1. Umiędzynarodowienie gospodarki. Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie Umowy o dofinansowanie nr …z dn. 8 kwietnia 2019 r. zawartej z M. Centrum Przedsiębiorczości (MCP), które jest samorządową jednostką organizacyjną Województwa powołaną 29 października 2007 r.

Projekt jest realizowany w okresie od 1 marca 2019 r. do 28 lutego 2022 r. przez Lidera: Wnioskodawcę oraz Partnerów: K. Park Technologiczny Sp. z o.o. i Województwo. Każdy z Partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu. Partnerzy realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z ich realizacją. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem w ramach działań przypadających do realizacji Wnioskodawcy są wystawiane na Wnioskodawcę, analogicznie Partnerzy projektu ponoszą samodzielnie wydatki związane z realizacją podjętych działań i za ponoszone koszty otrzymują wystawione na siebie faktury.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, Liderowi projektu, tj. Wnioskodawcy przekazywana jest dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji stanowiącej 85% wydatków kwalifikowanych całego Partnerstwa, zaś 15% kosztów kwalifikowanych projektu stanowi współfinansowanie ze środków własnych poszczególnych partnerów. Następnie Wnioskodawca przekazuje transze dla poszczególnych partnerów projektu zgodnie z założeniami umowy partnerskiej i złożonymi wnioskami o płatność.

Projekt „….” przewiduje działania w obszarze promocji oferty gospodarczej i wsparcia procesu inwestycyjnego w regionie. Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym działania projektowe nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Odnoszą się do różnych grup odbiorców, jednak podejmowane są pod wspólną nazwą promocja oferty gospodarczej. Koncepcja promocji oferty gospodarczej (potencjału ekonomicznego) odnosi się bezpośrednio do celów określonych w Poddziałaniu 3.3.1. i zawiera trzy najistotniejsze czynniki uzasadniające zadania wyznaczone w projekcie „….”:

  1. prezentację szeroko rozumianych możliwości inwestycyjnych na terenie województwa, w tym przedstawienie kluczowych ofert inwestycyjnych, rozumianych zarówno, jako oferta nieruchomości oraz projekty inwestycyjne oparte na strukturach branżowych (klastry, inkubatory, giełdy ofert współpracy gospodarczej, projekty infrastrukturalne).
  2. prezentację potencjału eksportowego przedsiębiorstw, zarówno w odniesieniu do regionalnych liderów eksportu, stanowiących „rekomendację” dla kontrahentów zagranicznych jak i w odniesieniu do firm planujących ekspansję zagraniczną, ujętych w sektory o najwyższym potencjale eksportowym
  3. prezentacja kierunków rozwoju ekonomicznego, wynikających z analizy dokumentów strategicznych, jak „Stratega Rozwoju Województwa na lata 2011-2020” czy „Regionalna Strategia Innowacji Województwa na lata 2014-2020” oraz elementy (Przedsiębiorcza M.) RPO 2014-2020.

Podsumowując, inicjatywa „….” oferuje regionalnym środowiskom gospodarczym działania w zakresie wsparcia promocji i informacji, głównie na rynkach zagranicznych. Projekt skierowany jest także do potencjalnych inwestorów, którym jest przedstawiana oferta gospodarcza regionu, tak aby zainteresować ich zakładaniem firm w M.

Dążąc do osiągnięcia założonych celów w projekcie przewidziano realizację następujących działań:

  1. Przygotowanie kompleksowych usług informacyjnych w zakresie promocji gospodarczej.
  2. Organizacja 11 spotkań informacyjnych w różnych ośrodkach gospodarczych dla przedstawicieli MSP, JST, IOB.
  3. Prezentacja oferty gospodarczej podczas wystąpienia na 9 targach międzynarodowych.
  4. Przygotowanie i organizacja misji przyjazdowej z Senegalu potencjalnych kontrahentów zainteresowanych ofertą gospodarczą.
  5. Opracowanie informacji o ofercie inwestycyjnej, obsługa inwestora, wizyty studyjne w regionie, przygotowanie innowacyjnych narzędzi obsługi inwestora.

Wszystkie działania Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu mają charakter nieodpłatny. Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów.

Wnioskodawca w ramach projektu „…” nie świadczy i nie będzie świadczył usług oraz dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zadania projektowe mają przeważnie charakter informacyjny i promocyjny, który nie prowadzi do wytworzenia twardych rezultatów, które mogłyby być wykorzystywane po zakończeniu projektu. W czasie trwania projektu realizowane zadania będą związane głównie z wymianą kontaktów, informacji, konsultacjami, prezentacjami i spotkaniami. W myśl idei projektu osiągnięte rezultaty dotyczą obszaru Województwa i jego środowisk gospodarczych. Korzystanie z efektów projektu nie jest źródłem zysku i służy jedynie realizacji przedsięwzięć zamierzonych w projekcie. Efektami realizowanego projektu będą:

  • wzrost rozpoznawalności regionalnej marki gospodarczej; opracowanie i dystrybucja informacji o ofercie (potencjale) gospodarczym w krajowym i międzynarodowym środowisku gospodarczym,
  • umożliwienie wymiany informacji pomiędzy interesariuszami w zakresie planowania i realizacji międzynarodowej ekspansji gospodarczej oraz procesu inwestycyjnego,
  • podniesienie standardów dotyczących opracowania i promocji oferty gospodarczej (inwestycyjnej), mobilizacja różnych środowisk regionalnych dla wsparcia systemu przyciągania inwestycji zewnętrznych,
  • wzmocnienie procesów budowania spójności wewnętrznej województwa poprzez mobilizację przedsiębiorstw do występowania pod wspólną marką regionalną, zacieśnienie współpracy środowisk gospodarczych, otoczenia biznesu i administracji oraz uczestnictwo „aktorów lokalnych” w złożonych, wielowymiarowych działaniach promocyjnych i edukacyjnych.

Projekt w istotny sposób wspiera dwie dźwignie rozwoju gospodarczego regionu: ekspansję międzynarodową oraz pozyskiwanie inwestycji zagranicznych. Działania te są umieszczone w kontekście kompleksowej i wielokierunkowej promocji regionalnego potencjału gospodarczego Województwa. Należy podkreślić, że efekty nie są i nie zostaną wykorzystane do czynności związanych z działalnością komercyjną Spółki, zaś projekt jest realizowany w ramach statutowej działalności Wnioskodawcy.

Wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu „….” ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane się faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie. Dodatkowo rozlicza się wynagrodzenia personelu w części w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach.

Sposób rozliczania wydatków kwalifikowanych w ramach poszczególnych działań przedstawia się następująco:

  1. W ramach przygotowania kompleksowych usług informacyjnych w zakresie promocji gospodarczej będą rozliczane faktury za zakup usług tłumaczenia, cateringu/usługi restauracyjnej oraz rozliczenie delegacji przedstawicieli projektu Wnioskodawcy m.in. samochód osobowy, opłaty drogowe i parkingowe.
  2. W ramach organizacji 11 spotkań informacyjnych w różnych ośrodkach gospodarczych dla przedstawicieli MSR JST, IOB będą rozliczane faktury za honoraria ekspertów/prelegentów, wynajem sali oraz delegacje pracownicze.
  3. W ramach prezentacji oferty gospodarczej podczas wystąpienia na 9 targach międzynarodowych będą rozliczane faktury za zabudowę stoisk wystawienniczych i ich wyposażenie, projekt stoiska, wynajem powierzchni wystawienniczej (faktury wewnętrzne VAT od importu usług), za kompleksowe usługi multimedialne oraz wydatki związane z delegacjami przedstawicieli Wnioskodawcy tj. samolot, bus, zakwaterowanie, dieta, ryczałty komunikacyjne, ubezpieczenie, wizy.
  4. W ramach przygotowania i organizacji misji przyjazdowej z Senegalu potencjalnych kontrahentów zainteresowanych ofertą gospodarczą będą rozliczane faktury za organizację przyjazdu 15 uczestników misji gospodarczej, za usługę gastronomiczną i tłumaczeniową.
  5. W ramach opracowania informacji o ofercie inwestycyjnej, obsługi inwestora, wizyt studyjnych w regionie i przygotowania innowacyjnych narzędzi obsługi inwestora będą rozliczane faktury za wykonanie panoram SAG, realizacja filmu promującego tereny inwestycyjne oraz wykonanie wizualizacji wirtualnej prezentacji przykładowych nieruchomości kubaturowych, za catering/obsługę restauracyjną i tłumaczeniową oraz delegacje przedstawicieli Wnioskodawcy.
    W osobnym działaniu będą rozliczane wynagrodzenia personelu według procentowego zaangażowania do działań projektowych Wnioskodawcy w danym miesiącu.

Wnioskodawca jest zobligowany do wnioskowania o wypłatę środków w ramach dofinansowania oraz rozliczania poniesionych wydatków w poszczególnych okresach sprawozdawczych poprzez wnioski o płatność składane do MCP, który dokonuje ich weryfikacji formalnej i merytorycznej oraz zatwierdza je do wypłaty przez Bank Gospodarstwa Krajowego w formie transzy refundacyjnej. Wnioskodawca składa do MCP wniosek o płatność pośrednią nie rzadziej niż raz na trzy miesiące oraz wniosek o płatność końcową do 30 dni od zakończenia realizacji projektu. Wniosek o płatność zawiera m.in. „Zestawienie wydatków” gdzie wykazuje się poszczególne wydatki poniesione w danym okresie sprawozdawczym z przypisanymi numerami dokumentów (np. nr faktur, list płac, rachunków itp.).

W przypadku stwierdzenia/wystąpienia nieprawidłowości na każdym etapie realizacji projektu np. nieosiągnięcia wskaźników produktu w terminie i wysokości wskazanych we wniosku o dofinansowanie, uchybieniu w realizacji zamówień publicznych MCP może dokonać pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowanych i żądać zwrotu środków wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania środków lub nałożyć korektę finansową na projekt. Wysokość korekty określa się indywidualnie proporcjonalnie do wagi i charakteru nieprawidłowości.

Kwota dofinansowania przyznana Wnioskodawcy jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. Wniosek o dofinansowanie sporządza się w momencie aplikowania o środki, czyli w momencie ogłoszenia naboru do konkursu. W ww. wniosku znajduje się m.in. budżet projektu, w którym są wyszczególnione zadania do zrealizowania w ramach projektu a do nich są przypisane poszczególne wydatki. Budżet Partnerstwa konstruuje się na podstawie danych finansowych przedstawionych przez Lidera (Wnioskodawcę) oraz każdego z Partnerów projektu. Wnioskodawca oraz każdy z Partnerów ma przypisane w budżecie konkretne wydatki zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem, a co za tym idzie każdy z nich ma ściśle określoną na tej podstawie wysokość budżetu niezbędną do realizacji swoich działań w projekcie. Wnioskodawca oraz Partnerzy nie mogą przekroczyć przypisanego im we wniosku o dofinansowanie budżetu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi obrotu, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem

Stanowisko Wnioskodawcy:

Odnośnie pytania 1. Otrzymane dofinansowanie w ramach projektu „….” współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20014-2020, Działanie 3.3.1. Umiędzynarodowienie gospodarki ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnianiem misji statutowej i nie generuje oraz nie będzie generował przychodów. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie stanowią zatem odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnośnie pytania 2. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu powoduje, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

Swoje stanowisko opieramy również wzorując się na interpretacji indywidualnej nr 2461- IBPP2.4512.47.2017.2.MS z dnia 5 maja 2017 r., która dotyczyła analogicznej sytuacji Wnioskodawcy realizującego projekt „….”, obecnie realizowany projekt jest jego kontynuacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący

cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej p.n. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 3.3.1. Umiędzynarodowienie gospodarki. Projekt jest realizowany w okresie od 1 marca 2019 r. do 28 lutego 2022 r. przez Lidera: Wnioskodawcę oraz dwóch Partnerów. Każdy z Partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu. Partnerzy realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z ich realizacją. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem w ramach działań przypadających do realizacji Wnioskodawcy są wystawiane na Wnioskodawcę, analogicznie Partnerzy projektu ponoszą samodzielnie wydatki związane z realizacją podjętych działań i za ponoszone koszty otrzymują wystawione na siebie faktury.

Projekt przewiduje działania w obszarze promocji oferty gospodarczej i wsparcia procesu inwestycyjnego w regionie. Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym działania projektowe nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Odnoszą się do różnych grup odbiorców, jednak podejmowane są pod wspólną nazwą promocja oferty gospodarczej. Projekt skierowany jest także do potencjalnych inwestorów, którym jest przedstawiana oferta gospodarcza regionu, tak aby zainteresować ich zakładaniem firm na terenie województwa.

Wszystkie działania Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu mają charakter nieodpłatny. Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów.

Wnioskodawca w ramach projektu nie świadczy i nie będzie świadczył usług oraz dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zadania projektowe mają przeważnie charakter informacyjny i promocyjny, który nie prowadzi do wytworzenia twardych rezultatów, które mogłyby być wykorzystywane po zakończeniu projektu. W czasie trwania projektu realizowane zadania będą związane głównie z wymianą kontaktów, informacji, konsultacjami, prezentacjami i spotkaniami. Korzystanie z efektów projektu nie jest źródłem zysku i służy jedynie realizacji przedsięwzięć zamierzonych w projekcie. Wnioskodawca podkreśla, że efekty nie są i nie zostaną wykorzystane do czynności związanych z działalnością komercyjną Spółki, zaś projekt jest realizowany w ramach statutowej działalności Wnioskodawcy.

Wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane się faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie. Kwota dofinansowania przyznana Wnioskodawcy jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. Wniosek o dofinansowanie sporządza się w momencie aplikowania o środki, czyli w momencie ogłoszenia naboru do konkursu. W ww. wniosku znajduje się m.in. budżet projektu, w którym są wyszczególnione zadania do zrealizowania w ramach projektu, a do nich są przypisane poszczególne wydatki. Wnioskodawca oraz Partnerzy nie mogą przekroczyć przypisanego im we wniosku o dofinansowanie budżetu.

W odniesieniu do rozpatrywanej sprawy zauważyć należy, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jak już wskazano powyżej tylko dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu. Natomiast za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu będącego przedmiotem wniosku, nie spełniają ww. warunków – Wnioskodawca nie jest stroną żadnego stosunku zobowiązaniowego, na żadnym etapie nie będzie świadczyć usług partnerom biorącym udział w projekcie. Z wniosku nie wynika też jakakolwiek korzyść o charakterze majątkowym, jaką w związku z przedstawioną sytuacją uzyskuje Wnioskodawca. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i nie generuje przychodów po stronie Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz wskazane we wniosku okoliczności, iż wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu, nie można uznać, że kwota dofinansowania projektu stanowi dotację mającą bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.

Zatem stwierdzić należy, iż przedmiotowe dofinansowanie, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a tym samym nie będzie stanowić elementu podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i finansowanych otrzymanym dofinansowaniem stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że projekt ma na celu promocję oferty gospodarczej regionu oraz wsparcie procesu inwestycyjnego w regionie. Wszystkie działania Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu są nieodpłatne i nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów. Wnioskodawca w ramach projektu nie świadczy i nie będzie świadczył usług i dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem również stanowisko Wnioskodawcy, że brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj