Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.270.2019.2.AKR
z 18 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia ESA otrzymanego ze Zjednoczonego Królestwa – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczenia ESA otrzymanego ze Zjednoczonego Królestwa.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), w związku z powyższym pismem z dnia 20 maja 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.270.2019.1.AKR, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 20 maja 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 maja 2019 r.). W dniu 28 maja 2019 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 27 maja 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 4 maja 2019 r. Wnioskodawczyni złożyła zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w 2018 r. z renty otrzymywanej z ZUS i świadczenia (ESA) ze Zjednoczonego Królestwa. Wnioskodawczyni nie jest pewna czy świadczenie ESA jest opodatkowane i czy powinna się rozliczać z niego w Polsce.

Od dnia 1 października 2017 r. Wnioskodawczyni dostała rentę z ZUS – Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych w wysokości 669 zł 84 gr miesięcznie ze względu na częściową niezdolność do pracy w związku ze stanem narządu ruchu.

Wnioskodawczyni dostała też świadczenie dla osób niezdolnych do pracy ESA, od dnia 12 października 2017 r. do sierpnia 2018 r., w całkowitej kwocie za ten okres 17 997 zł 78 gr z Departamentu ds. Pracy, Rent i Emerytur ze Zjednoczonego Królestwa. Świadczenie to jest oparte na składkach.

W Polsce Wnioskodawczyni pracowała jako opiekunka dzieci niepełnosprawnych. Później wyjechała do Irlandii. Przez pięć lat Wnioskodawczyni pracowała legalnie w Irlandii Północnej w miejscowości B. Pracowała jako pomoc kuchenna w restauracji. W ostatnim roku pobytu w Irlandii Wnioskodawczyni bardzo źle się czuła, miała zawroty głowy, nudności. W maju 2017 r. przyjechała do Polski na miesięczny urlop, dalej źle się czuła. Po prywatnych wizytach u lekarzy neurologów wykonano Jej rezonans magnetyczny (prywatnie-odpłatnie). Okazało się, że Wnioskodawczyni ma guza mózgu wielkości 2,5 cm. Dostała skierowanie do Klinicznego Szpitala Wojewódzkiego na oddział Neurochirurgii Neurotraumatologii.

W dniu 5 lipca 2017 r. została Wnioskodawczyni wykonana kraniektomia potyliczna usunięcia guza robaka i komory IV mózgu. Od dnia 19 lipca 2017 r. do 25 sierpnia 2017 r. Wnioskodawczynię przeniesiono do Kliniki Rehabilitacji Neurologicznej. Po badaniu hist-pat wyciętego guza w Zakładzie Patomorfologii okazało się, że guz jest złośliwy(G I WHO). Od tej pory Wnioskodawczyni jest pacjentką Wojewódzkiej Przychodni Onkologicznej Wnioskodawczyni nadal ma zawroty głowy, brak równowagi, trudności w mówieniu, pisaniu, niedowład częściowy prawej ręki i prawej nogi. Wnioskodawczyni nie może wrócić do pracy w Irlandii. Korzysta cały czas z rehabilitacji świadczonej przez państwową placówkę i prywatną. Na wszystkie wizyty lekarskie, badania, rezonanse magnetyczne, rehabilitacje, komisje lekarskie do D., R., J. musi Ją ktoś wozić samochodem, wszystko to wiąże się z kosztami.

W uzupełnieniu wniosku stwierdzono, że od dnia 30 maja 2017 r. Wnioskodawczyni mieszka cały czas w Polsce. Rentę ZUS ma od dnia 1 października 2017 r. Wnioskodawczyni jest uprawniona do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Podstawa prawna – ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. Rentę Wnioskodawczyni otrzymuje z ZUS, Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych. Renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy wynosi 75% renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Do obliczenia renty ZUS zaliczył Wnioskodawczyni 5 lat, 4 miesiące i 26 dni składkowych oraz 13 dni nieskładkowych. Razem 64 miesiące. Wnioskodawczyni pracowała w Irlandii Północnej. ZUS zliczył Jej 3 lata, 9 miesięcy, tj. 45 miesięcy. Staż sumaryczny 9 lat, 2 miesiące, 9 dni, tj. 110 miesięcy. Wnioskodawczyni dostała też świadczenie z Irlandii dla osób niezdolnych do pracy ESA od dnia 12 października 2017 r. do sierpnia 2018 r. z Departamentu ds. Pracy, Rent i Emerytur. Employment and Support Allowance. Jest to świadczenie zapewniające finansowe wsparcie dla osób niepełnosprawnych lub które z powodu złego stanu zdrowia nie są w stanie pracować lub podjęcie pracy nie z powodów medycznych znacznie jest utrudnione. Oprócz wsparcia finansowego to świadczenie oferuje zindywidualizowaną pomoc tym osobom, które mają szanse na podjęcie pracy w przyszłości. Najważniejsze w przyznaniu tego zasiłku są czynniki medyczne. Można zarówno nie pracować lub pracować (dla kogoś lub na samozatrudnieniu). Ponadto nieosiągnięcie wieku emerytalnego. Są dwa rodzaje ESA. ESA oparte na składkach(CONTRIBUTION-BASED ESA), gdy jest opłacona wystarczająca liczba składek (NATIONAL CONTRIBUTION, dla osób powyżej 25 roku życia – maksymalnie £ 75,90 na tydzień). ESA oparte na dochodach (INCOME-RATED ESA), jeśli się kwalifikujesz, wypłacane jest po utracie prawa do CONTRIBUTION-BASED ESA albo dodatkowo dla osób o niskich dochodach. Na ten zasiłek składa się wsparcie finansowe i work-related suport (czyli grupy pomocowej dla osób, które mają szanse na podjęcie pracy w przyszłości).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy zasiłek ESA jest zwolniony z opodatkowania w Polsce (czy powinien być łączony z dochodami z renty z tytułu niepełnosprawności)?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), ESA to zasiłek i nie powinien być łączny z dochodami z renty w Polsce. Powinien być zwolniony z opodatkowania w Polsce (art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zwolnienia). Wnioskodawczyni stwierdziła, że świadczenie ESA to zasiłek, zapewniający finansowe wsparcie dla osób niepełnosprawnych, jest oparte na składkach. Tak wynika z definicji zasiłku ESA. Otrzymany dokument ze Zjednoczonego Królestwa przetłumaczony z języka angielskiego przez tłumacza przysięgłego też wskazuje, że to jest świadczenie ESA dla osób niezdolnych do pracy i jest oparte na składkach (ksero tłumaczenia w załączeniu). Ze względu na stan zdrowia Wnioskodawczyni nie może wrócić do Irlandii i pracować. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że w dokumencie ze Zjednoczonego Królestwa nie ma oznaczenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a Zjednoczonym Królestwem. Wnioskodawczyni sama nie może skontaktować się z Departamentem ds. Pracy, Rent i Emerytur w WOLVERHAMPTON, ponieważ jest po operacji mózgu, w wyniku czego nie pamięta już zbyt wiele języka angielskiego, nie jest w stanie porozumieć się w języku angielskim, aby dowiedzieć się jakie obowiązują przepisy podatkowe zawarte między Polską a Zjednoczonym Królestwem. Według Wnioskodawczyni, jeśli istniałaby konieczność rozliczenia świadczenia ESA w Polsce to w ww. dokumencie z Departamentu ds. Pracy, Rent i Emerytur ze Zjednoczonego Królestwa byłby stosowny zapis i oznaczenia przepisów ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane wyżej przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od dnia 1 października 2017 r. Wnioskodawczyni dostała rentę z ZUS – Wydział Realizacji Umów Międzynarodowych ze względu na częściową niezdolność do pracy w związku ze stanem narządu ruchu. Wnioskodawczyni dostała też świadczenie dla osób niezdolnych do pracy ESA, od dnia 12 października 2017 r. do sierpnia 2018 r. z Departamentu ds. Pracy, Rent i Emerytur ze Zjednoczonego Królestwa. W Polsce Wnioskodawczyni pracowała jako opiekunka dzieci niepełnosprawnych. Później wyjechała do Irlandii. Przez pięć lat Wnioskodawczyni pracowała legalnie w Irlandii Północnej, jako pomoc kuchenna w restauracji. W ostatnim roku pobytu w Irlandii Wnioskodawczyni bardzo źle się czuła, miała zawroty głowy, nudności. W maju 2017 r. przyjechała do Polski na miesięczny urlop, dalej źle się czuła. Okazało się, że Wnioskodawczyni ma guza mózgu. W dniu 5 lipca 2017 r. dokonano operacji usunięcia guza. Wnioskodawczyni jest pacjentką Wojewódzkiej Przychodni Onkologicznej. Wnioskodawczyni nadal ma zawroty głowy, brak równowagi, trudności w mówieniu, pisaniu, niedowład częściowy prawej ręki i prawej nogi. Nie może wrócić do pracy w Irlandii. Korzysta cały czas z rehabilitacji świadczonej przez państwową placówkę i prywatną. Od dnia 30 maja 2017 r. Wnioskodawczyni mieszka cały czas w Polsce. Świadczenie ESA to zasiłek, zapewniający finansowe wsparcie dla osób niepełnosprawnych, jest oparte na składkach. Wynika to z definicji zasiłku ESA. Otrzymany dokument ze Zjednoczonego Królestwa przetłumaczony z języka angielskiego przez tłumacza przysięgłego też wskazuje, że to jest świadczenie ESA dla osób niezdolnych do pracy i jest oparte na składkach.

Wnioskodawczyni posiadając od 30 maja 2017 r. miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, w świetle art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W związku z otrzymaniem przez Wnioskodawczynię świadczenia dla osób niezdolnych do pracy ESA, od dnia 12 października 2017 r. do sierpnia 2018 r. z Departamentu ds. Pracy, Rent i Emerytur ze Zjednoczonego Królestwa, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miała Konwencja z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840).

W myśl art. 17 ust. 1 ww. Konwencji, z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Konwencji, części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zatem, świadczenie dla osób niezdolnych do pracy ESA z Departamentu ds. Pracy, Rent i Emerytur ze Zjednoczonego Królestwa, wypłacone Wnioskodawczyni - osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

W związku z tym, że w opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, że otrzymane przez Nią świadczenie dla osób niezdolnych do pracy ESA oparte jest na składkach Organ przyjął, że świadczenie to nie stanowi wsparcia finansowego (zasiłku) z pomocy społecznej lecz ma charakter renty z tytułu niezdolności do pracy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwot emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

W ocenie Wnioskodawczyni, świadczenie ESA to zasiłek i powinien być zwolniony z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie uszczegółowiła jednak, które ze zwolnień wyszczególnionych ww. przepisie ma zastosowanie w Jej przypadku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonego zwolnienia od podatku, do świadczeń z pomocy społecznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają się wszelkie świadczenia, dla których źródłem jest pomoc społeczna.

Wobec okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku, tj. wobec faktu wypłaty świadczenia ESA przez Departament ds. Pracy, Rent i Emerytur ze Zjednoczonego Królestwa z tytułu niezdolności do pracy związanego z uprzednim opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne nie sposób uznać, że stanowi ono świadczenie z pomocy społecznej zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie można zgodzić się również z Wnioskodawczynią, że jeśli istniałaby konieczność rozliczenia świadczenia ESA w Polsce to w dokumencie z Departamentu ds. Pracy, Rent i Emerytur ze Zjednoczonego Królestwa byłby stosowny zapis i oznaczenia ustawy. Fakt, że w otrzymanym przez Wnioskodawczynię dokumencie ze Zjednoczonego Królestwa nie ma oznaczenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a Zjednoczonym Królestwem pozostaje bez wpływu na kwestię opodatkowania tego świadczenia w Polsce.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, świadczenie dla osób niezdolnych do pracy ESA z Departamentu ds. Pracy, Rent i Emerytur ze Zjednoczonego Królestwa otrzymane przez Wnioskodawczynię podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Dochód ten podlega łączeniu z innymi dochodami opodatkowanymi według zasad określonych w art. 27 ust. 1 ww. ustawy i powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym (PIT-36), o którym mowa w art. 45 ust. 1 tej ustawy za rok podatkowy, w którym został uzyskany. Jednocześnie świadczenie to nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też żadnego innego zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni uznane zostało za nieprawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, ponieważ do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie może bowiem prowadzić postępowania ani podejmować rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego trybu orzekania, w tym w postępowaniu kontrolnym, czy podatkowym prowadzonym w oparciu o konkretną dokumentację. W związku z powyższym dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji przez tut. Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj