Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.285.2019.2.DM
z 13 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2019 r. (data wpływu 30 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 30 maja 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego granulowanego R i C – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 30 maja 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku dostawy wapna nawozowego granulowanego R i C.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca sprzedaje i będzie sprzedawał wapno nawozowe granulowane (o aktualnych nazwach handlowych R i C, aczkolwiek zdaniem Wnioskodawcy to nazewnictwo nie ma znaczenia w sprawie) przeznaczone do stosowania w uprawach rolnych.

Podstawowym składnikiem wapna nawozowego granulowanego sprzedawanego przez Wnioskodawcę pod wskazanymi wyżej nazwami jest drobno zmielony kamień wapienny (węglan wapnia, CaCO3). Produkty te zawierają ok. 93-97% węglanu wapnia (CaCO3) i są zaliczane przez GUS do PKWiU nr 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”.

Wskazane wyżej produkty powstają w następstwie zmielenia kamienia wapiennego (węglan wapnia, CaCO3). Zmielony kamień wapienny jest poddawany granulacji. Granulacja zmielonego kamienia wapiennego (węglan wapnia, CaCO3) ułatwia pakowanie zmielonego kamienia wapiennego, jego aplikację na uprawy rolne (w przypadku aplikowania granulowanej zmielonej skały wapiennej nie występuje silne zjawisko pylenia, tak jak ma to miejsce przy aplikacji zmielonej skały wapiennej nie poddanej uprzedniej granulacji), a następnie po aplikacji nie dochodzi do jego wywiewania. W celu granulacji zmielonego kamienia wapiennego stosuje się wodę i lepiszcza (utwardzacze), którymi jest np. wapno hydratyzowane, wapno palone mielone, melasa lub gips. Udział utwardzacza jest znikomy i nie zmienia cech mielonego kamienia wapiennego (udział w końcowym produkcje węglanu wapnia, CaCO3, wynosi ok. 93-97%).

Dodawana w trakcie produkcji woda jest odparowywana, a następnie na ostatnim etapie granulat mielonego kamienia wapiennego (węglan wapnia, CaCO3) przy zastosowaniu przesiewacza jest rozdzielany do odpowiedniego typu i konfekcjonowany w worki np. typu BIG-BAG o wadze 500 kg (udział w końcowym produkcie węglanu wapnia, CaCO3, wynosi ok. 93-97%).

Granulacja nie zmienia funkcji mielonego kamienia wapiennego, a jedynie przejściowo jego formę. Granulat jest formą przejściową pozwalającą na uproszczenie procesu rozsiewu mielonego kamienia wapiennego (węglanu wapnia, CaCO3), granulat zabezpiecza proces rozsiewu przed nadmiernym pyleniem i uelastycznia możliwość zastosowania maszyn rozsiewających. Po zaaplikowaniu granulatu na glebę pod wpływem kontaktu z wilgotną glebą i na skutek wody (opady lub podlewanie) rozpuszcza się do formy bardzo drobnej kredy mielonej (węglan wapnia, CaCO3). Ze względu na ww. cechy Produktu użytkownik końcowy (rolnik) może stosować mniejsze dawki Produktu przy zachowaniu tych samych cech efektywności.

Wskazane wyżej produkty są i będą albo nabywane przez Wnioskodawcę od innych podmiotów będących ich producentami, albo wytwarzane przez inne podmioty na zlecenie Wnioskodawcy i z materiału (kamienia wapiennego) dostarczanego przez Wnioskodawcę. Produkty te Wnioskodawca tylko sporadycznie i w niewielkim zakresie sprzedaje lub będzie sprzedawał bezpośrednio odbiorcom i użytkownikom końcowym (tj. podmiotom i osobom prowadzącym gospodarstwa rolne lub działy specjalne produkcji rolnej nabywającym je dla potrzeb prowadzonej przez siebie produkcji rolnej). Wskazane wyżej produkty są i będą sprzedawane przez Wnioskodawcę przede wszystkim podmiotom zajmującym się handlem tego rodzaju produktami, które następnie sprzedają te produkty ich odbiorcom końcowym (rolnikom).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie rozumie potrzeby uzupełniania wniosku oraz celu odpowiadania na postawione w wezwaniu pytania.

We wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wyraźnie wskazał, że granulowane nawozy wapniowe, opisane we wniosku, sprzedaje przede wszystkim podmiotom zajmującym się handlem tego rodzaju produktami, które to podmioty dopiero następnie sprzedają te produkty ich odbiorcom/użytkownikom końcowym (rolnikom), zaś sprzedaż produktów, o których mowa we wniosku, przez Wnioskodawcę bezpośrednio podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej ma i w przewidywaniu Wnioskodawcy będzie miała charakter marginalny oraz incydentalny.

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca stawia pytanie i chce uzyskać odpowiedź na pytanie, czy przy sprzedaży produktów opisanych we wniosku może i powinien stosować 8% stawkę podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i poz. 21 załącznika nr 3 do tej ustawy „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%", tj. właśnie bez konieczności spełniania wymogów określonych przepisami w/w rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r., które z istoty rzeczy nie są możliwe do spełnienia przy sprzedaży wskazanych we wniosku produktów dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów prowadzących działalność w zakresie handlu tego rodzaju produktami (hurtowni, pośredników handlowych, itp.).

W taki też sposób („Czy Wnioskodawca na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i poz. 21 załącznika nr 3 do tej ustawy „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%” przy sprzedaży ww. produktów na rzecz podmiotów krajowych powinien stosować stawkę 8% podatku od towarów i usług?”) pytanie stanowiące przedmiot wniosku zostało wprost i jednoznacznie sformułowane przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca chce po prostu uzyskać wyjaśnienie, czy w odniesieniu do produktów opisanych we wniosku jest prawidłowe rozumienie oraz stosowanie przepisów art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z poz. 21 załącznika nr 3 do tej ustawy, przedstawiane przez organy podatkowe w licznych wcześniejszych interpretacjach indywidualnych (m.in. wskazanych w treści wniosku, ale nie tylko), w których organy podatkowe konsekwentnie i na przestrzeni wielu lat potwierdzały prawidłowość stosowania 8% stawki podatku od towarów i usług do sprzedaży nawozów wapniowych granulowanych na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i poz. 21 załącznika nr 3 do tej ustawy, bez konieczności i potrzeby spełniania jakichkolwiek dodatkowych warunków, w tym w szczególności warunków określonych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Wnioskodawcy znane jest oczywiście rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, jednakże w odniesieniu do stanu faktycznego podanego we wniosku, przy sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę generalnie na rzecz podmiotów prowadzących działalność handlową, przepisy tego rozporządzenia mogą mieć zastosowania jedynie w sporadycznych przypadkach i dlatego przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest kwestia stosowania 8% stawki podatku od towarów i usług do sprzedaży nawozów wapniowych granulowanych na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i poz. 21 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Skoro jednak organ widzi potrzebę i konieczność uzyskania dodatkowych wyjaśnień w postaci odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu z dnia 14 maja 2019 r. znak 0115-KDITI- 1.4012.285.2019.1.DM, Wnioskodawca odpowiadając na skierowane do niego pytania wyjaśnia (wg kolejności postawienia pytań w wezwaniu skierowanym do Wnioskodawcy), co następuje:

Zarówno opisane we wniosku wapno nawozowe granulowane R jak i wapno nawozowe granulowane C są oraz będą przeznaczone do stosowania jako nawóz i są oraz będą sprzedawane przez Wnioskodawcę jako produkty o wyłącznie takim przeznaczeniu.

Nabywcami wapna nawozowego granulowanego R i C od Wnioskodawcy są/będą przede wszystkim podmioty gospodarcze prowadzące działalność handlową, dokonujące dalszej odprzedaży tych produktów; jedynie sporadycznie występują sytuacje, w których nabywcami tych produktów od Wnioskodawcy są podatnicy podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej i Wnioskodawca spodziewa się, że tak będzie również w przyszłości.


Nabywcy kupujący od Wnioskodawcy wapno nawozowe granulowanego R lub C nie składali Wnioskodawcy oświadczeń o ich statusie podatników podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej i o przeznaczeniu nabywanych produktów do stosowania jako nawozów, pasz lub dodatków (surowców) do pasz w prowadzonym przez nich gospodarstwie rolnym lub dziale produkcji rolnej, albowiem:


  • nabywcy będący podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą obejmującą handel produktami nabywanymi od Wnioskodawcy, nie będąc podatnikami podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej i/lub nie nabywając tych produktów z przeznaczeniem do stosowania jako nawozów, pasz lub dodatków (surowców) do pasz w prowadzonym przez nich gospodarstwie rolnym lub dziale produkcji rolnej, nie mogą złożyć takiego oświadczenia,
  • od nabywców (jeżeli się zdarzali) będących podatnikami podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej i nabywających te produkty z przeznaczeniem do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowce) do pasz w prowadzonym przez nich gospodarstwie rolnym lub dziale produkcji rolnej Wnioskodawca nie żądał takich oświadczeń z uwagi na to, że w świetle dotychczasowych interpretacji organów podatkowych, dla stosowania 8% stawki podatku VAT przy sprzedaży produktów takich jak opisane we wniosku składanie tego rodzaju oświadczeń nie było wymagane ani potrzebne, natomiast w przyszłości nabywcy będący podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą obejmującą handel produktami nabywanymi od Wnioskodawcy w ramach i dla celów tej działalności również nie będą składali Wnioskodawcy takich oświadczeń (gdyż z oczywistych względów nie mogą złożyć oświadczenia zawierającego stwierdzenia nieprawdziwe), zaś o tym, czy od nabywców będących podatnikami podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej i nabywających te produkty z przeznaczeniem do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowce) do pasz w prowadzonym przez nich gospodarstwie rolnym lub dziale produkcji rolnej Wnioskodawca będzie żądał takich oświadczeń, zadecyduje treść interpretacji wydanej Wnioskodawcy w wyniku złożonego przez niego wniosku.


Na pytanie (oznaczone nr 4) „Czy oświadczenie, o którym mowa w pkt 3 niniejszego wezwania zawiera/będzie zawierać: a) imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej; b) określenie ilości nabywanych towarów, tj. wapna granulowanego R oraz C; c) datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie”, Wnioskodawca wskazał: „jeżeli oświadczenia o których mowa w pkt 3 wezwania będą zbierane przez Wnioskodawcę w przyszłości (w zakresie, w jakim będzie to wymagane i możliwe), to będą one zawierały treści wskazane w pkt 4 wezwania”.


Natomiast na pytanie (oznaczone nr 5) dotyczące wskazania czy wapno granulowane R oraz C, odpowiadają/będą odpowiadały typom wapna nawozowego określonym w rozporządzeniu WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów lub rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 r. w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowaniach, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego (Dz. U. Nr 183, poz. 1229), czy zostały/zostaną wprowadzone do obrotu na rynek krajowy na podstawie tych przepisów, Wnioskodawca wskazał, że „przedmiotowe towary, tj. wapno granulowane R i C, odpowiadają typom wapna nawozowego określonym w aktach prawnych wskazanych w pkt 5 wezwania jak również zostały wprowadzone do obrotu na rynek krajowy na podstawie tych przepisów; ten stan rzeczy będzie utrzymany również w przyszłości, o ile akty prawne wskazane w pkt 5 wezwania nie zostaną zmienione w sposób wykluczający utrzymanie tego stanu rzeczy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i poz. 21 załącznika nr 3 do tej ustawy „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%” przy sprzedaży ww. produktów na rzecz podmiotów krajowych powinien stosować stawkę 8% podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży na rzecz jakichkolwiek podmiotów krajowych ww. produktów, Wnioskodawca powinien stosować 8% stawkę podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla towarów wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy stawka podatku wynosi 8%. Produkty sprzedawane przez Wnioskodawcę mieszczą się w poz. 21 załącznika nr 3 „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%” do ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedawane przez Wnioskodawcę produkty (zmielona skała wapienna poddana następnie granulacji) według GUS stanowią „Kredę i dolomity inne niż kalcynowane” i w ocenie Wnioskodawcy jako rezultat mielenia skał wapiennych (węglan wapnia, CaCO3) mieszczą się, pomimo poddania procesom granulacji, w pozycji 21 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług jako zmielona skała wapienna. Granulacja nie powoduje powstania nowego produktu, a jedynie służy ułatwieniu m.in. pakowania czy aplikacji przez użytkownika (rolnika) produktu, zaś forma ta ma charakter jedynie przejściowy.


Powyższe potwierdzają m.in. interpretacje indywidualne nr:


PT8/033/138-1 /860/PBD/14/RD110532 z dnia 2 grudnia 2015 r.,

PT8/033/155/924/PBD/14/RD115753 z dnia 15 grudnia 2015 r.,

PT8/033/137-1/859/PBD/14/RD110556 z dnia 2 grudnia 2015 r.,

PT8/033/033/143/875/PBD/14/RD110560 z dnia 2 grudnia 2015 r.,

PT8/033/139-1/861/PBD/14/RD110557 z dnia 2 grudnia 2014 r.,

IPPP2/4512-1144/15-2/AOg z dnia 17 grudnia 2015 r.


Generalnie w licznych dotychczasowych sprawach interpretacyjnych organy podatkowe w sposób jednoznaczny przesądziły o tym, że w stosunku do sprzedaży produktów takich samych jak sprzedawane przez Wnioskodawcę zastosowanie ma stawka 8% wynikająca z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i poz. 21 załącznika nr 3.

Wobec tych interpretacji przepisy Ordynacji podatkowej, w tym zasada działania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych, nakazują organowi interpretacyjnemu wydanie interpretacji zgodnej ze stanowiskiem Wnioskodawcy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że dla prawidłowości opodatkowania dostawy opisanego w stanie faktycznym towaru istotne jest właściwe jego zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów, a dla prawidłowego ich opodatkowania, niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towaru wskazanego przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towar będący przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionego we wniosku towaru) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.). Jednakże, zgodnie z § 3 pkt 1 wskazanego rozporządzenia, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towarów.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 21 mieszczą się towary - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 08.11.30.0 - oznaczone jako „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany – wyłącznie:


  1. kreda mielona, pastewna,
  2. kreda mielona, nawozowa,
  3. mączka dolomitowa.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, czynny podatnik podatku VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje i będzie sprzedawał wapno nawozowe granulowane o nazwach handlowych R i C, przeznaczone do stosowania w uprawach rolnych. Podstawowym składnikiem wapna nawozowego granulowanego sprzedawanego przez Wnioskodawcę jest drobno zmielony kamień wapienny (węglan wapnia, CaCO3). Produkty te zawierają ok. 93-97% węglanu wapnia (CaCO3) i są zaliczane przez GUS do PKWiU nr 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”. Powstają w następstwie zmielenia kamienia wapiennego (węglan wapnia, CaCO3). Zmielony kamień wapienny jest poddawany granulacji. Granulacja nie zmienia funkcji mielonego kamienia wapiennego, a jedynie przejściowo jego formę. Wskazane produkty są i będą albo nabywane przez Wnioskodawcę od innych podmiotów będących ich producentami, albo wytwarzane przez inne podmioty na zlecenie Wnioskodawcy i z materiału (kamienia wapiennego) dostarczanego przez Wnioskodawcę. Produkty te Wnioskodawca tylko sporadycznie i w niewielkim zakresie sprzedaje lub będzie sprzedawał bezpośrednio odbiorcom i użytkownikom końcowym (tj. podmiotom i osobom prowadzącym gospodarstwa rolne lub działy specjalne produkcji rolnej nabywającym je dla potrzeb prowadzonej przez siebie produkcji rolnej). Wskazane wyżej produkty są i będą sprzedawane przez Wnioskodawcę przede wszystkim podmiotom zajmującym się handlem tego rodzaju produktami, które następnie sprzedają te produkty ich odbiorcom końcowym (rolnikom).

Zarówno wapno nawozowe granulowane R jak i wapno nawozowe granulowane C są oraz będą przeznaczone do stosowania jako nawóz i są oraz będą sprzedawane przez Wnioskodawcę jako produkty o wyłącznie takim przeznaczeniu.

Nabywcami ww. wapna nawozowego granulowanego są/będą przede wszystkim podmioty gospodarcze prowadzące działalność handlową, dokonujące dalszej odprzedaży tych produktów, jedynie sporadycznie nabywcami są podatnicy podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej i Wnioskodawca spodziewa się, że tak będzie również w przyszłości.

Nabywcy kupujący od Wnioskodawcy ww. wapno nawozowe granulowanego nie składali Wnioskodawcy oświadczeń o ich statusie podatników podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej i o przeznaczeniu nabywanych produktów do stosowania jako nawozów, pasz lub dodatków (surowców) do pasz w prowadzonym przez nich gospodarstwie rolnym lub dziale produkcji rolnej. Jeżeli oświadczenia będą zbierane przez Wnioskodawcę w przyszłości, to będą zawierały elementy wskazane w § 3 ust. 6 rozporządzenia. Wapno granulowane R i C, odpowiadają typom wapna nawozowego określonym w aktach prawnych wskazanych w pkt 5 wezwania jak również zostały wprowadzone do obrotu na rynek krajowy na podstawie tych przepisów; ten stan rzeczy będzie utrzymany również w przyszłości, o ile akty prawne nie zostaną zmienione w sposób wykluczający utrzymanie tego stanu rzeczy.

Mając na uwadze powołane przepisy należy zauważyć, że towary zawarte w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, tj. oznaczone „ex” z użyciem słowa „wyłącznie” należy interpretować w taki sposób, że stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% objęte są towary wymienione po myślniku. W pierwszej części ustawodawca powołał nazwę grupowania, która jest przypisana przez PKWiU danemu symbolowi, dopiero po myślniku wymienił te towary, które mieszczą się w tym grupowaniu i są objęte stawką obniżoną. Zatem sprzedaż wapna nawozowego mającego formę granulatu nie podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 w zw. z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy.

W wyroku z dnia 9 listopada 2017 r. sygn. akt I FSK 785/16 Naczelny Sąd Administracyjny w odniesieniu do kredy granulowanej nawozowej sklasyfikowanej przez podatnika do PKWiU 08.11.30.0 stwierdził, że „Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że sama klasyfikacja statystyczna nie jest wystarczająca dla określenia stawki podatku dla towaru określonego jako „kreda granulowana nawozowa”, lecz – zgodnie z przedstawioną przez organ i Sąd pierwszej instancji - zasadą interpretacyjną wynikającą z art. 2 pkt 30 musi być rozpatrywana przez opis poz. 21 zał. nr 3 do ustawy o VAT. Wynika z niego, że nie wszystkie towary mieszczące się w PKWiU 08.11.30.0 objęte są poz. 21 załącznika nr 3, lecz wyłącznie trzy wymienione tam towary. Tylko tych towarów (opodatkowanych czynności mających je za przedmiot) dotyczy obniżona stawka. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 i 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

W świetle powyższego towar, który dostarcza skarżący, kreda nawozowa granulowana, jako towar niewymieniony w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie mógł być poprzez opinię GUS zrównany ze wskazanymi w tej pozycji towarami w zakresie stawki podatkowej.”

Również w wyroku z dnia 15 marca 2018 r. sygn. akt I FSK 1536/16 Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że: „Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że sama klasyfikacja statystyczna nie jest wystarczająca dla określenia stawki podatku dla towaru określanego jako „kreda granulowana nawozowa”, lecz - zgodnie z przedstawioną przez organ i Sąd pierwszej instancji - zasadą interpretacyjną wynikającą z art. 2 pkt 30 musi być rozpatrywana przez opis poz. 21 zał. Nr 3 do ustawy o VAT. Wynika z tego, że nie wszystkie towary mieszczące się w PKWiU 08.11.20.0 objęte są poz. 21 załącznika nr 3, lecz wyłącznie trzy wymienione tam towary. Tylko tych towarów (opodatkowanych czynności mających je za przedmiot) dotyczy obniżona stawka. (...)

W świetle powyższego towar, który dostarcza skarżący, kreda nawozowa granulowana, jako towar nie wymieniony w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie mógł być poprzez opinię GUS zrównany ze wskazanymi w tej pozycji towarami w zakresie stawki podatkowej.”

Mając na uwadze powołane przepisy i odnosząc je do okoliczności sprawy należy stwierdzić, że do grupy wyrobów sklasyfikowanych do PKWiU 08.11.30.0, stanowiących towary opodatkowane stawką 8%, należą wyłącznie kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa oraz mączka dolomitowa. Wapno nawozowe węglanowe granulowane nie stanowi towaru wymienionego w poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, tj. nie stanowi kredy mielonej, pastewnej, kredy mielonej, nawozowej oraz mączki dolomitowej. Nawet w przypadku, gdy głównym składnikiem sprzedawanego wapna nawozowego granulowanego R i C, byłaby np. kreda mielona, nawozowa, to produkt będący przedmiotem sprzedaży nie jest kredą mieloną, nawozową, ale stanowi inny towar, tj. wapno nawozowe w postaci granulowanej. Brak jest zatem podstaw do objęcia stawką obniżoną podatku w wysokości 8% dostawy ww. wapna nawozowego granulowanego, na podstawie poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania do dostawy wapna nawozowego granulowanego R i C, stawki podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy należy uznać za nieprawidłowe.

W tym miejscu należy jednak wskazać, że ustawodawca przewidział opodatkowanie dostawy pewnych towarów stawkami obniżonymi także m.in. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350), przy zachowaniu wszystkich warunków z nich wynikających.

W powołanym rozporządzeniu określono m.in. warunki jakie należy spełnić do zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT do nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.


W § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia przewidziano, że obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:


  1. makuchów i innych pozostałości stałych z tłuszczów i olejów roślinnych; mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy (PKWiU 10.41.4), (CN 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208),
  2. siarczanu magnezu (PKWiU ex 20.13.41.0), (CN ex 2833 21 00),
  3. azotanu wapnia i azotanu magnezu (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN ex 2834 29 80),
  4. chlorku potasu (PKWiU ex 20.15.51.0), (CN 3104 20),
  5. azotanu potasu (saletry potasowej) (PKWiU ex 20.15.76.0), (CN ex 2834 21 00),
  6. nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy,
  7. kizerytu (naturalnego siarczanu magnezu) (PKWiU ex 08.91.19.0), (CN ex 2530 20 00)


  • wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.


W myśl § 3 ust. 5 rozporządzenia, przepis ust. 4 stosuje się:


  1. do dostawy – pod warunkiem że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej;
  2. do importu – pod warunkiem że importer tych towarów złoży organowi celnemu pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a importowane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.


Stosownie do § 3 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:


  1. imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;
  2. określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;
  3. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów rozporządzenia, stawką podatku w wysokości 8% opodatkowane są dostawy nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, które wyłącznie przeznaczone są do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym warunkiem zastosowania tej obniżonej stawki podatku jest złożenie przez nabywcę tych towarów sprzedawcy pisemnego oświadczenia (wypełniającego warunki § 3 ust. 6 rozporządzenia), że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.


Nadmienia się, że aby dany towar mógł być nawozem wapniowym i wapniowo-magnezowym musi posiadać jako nawóz pozwolenie dopuszczenia do obrotu, tj. odpowiadać warunkom:


  • rozporządzenia WE nr 2003/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nawozów (Dz. Urz. UE L 304 z dnia 21 listopada 2003 r., z późn. zm.) lub
  • rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2010 r. w sprawie sposobu pakowania nawozów mineralnych, umieszczania informacji o składnikach nawozowych na tych opakowaniach, sposobu badania nawozów mineralnych oraz typów wapna nawozowego (Dz. U. Nr 183, poz. 1229) lub
  • posiadać pozwolenie ministra właściwego do spraw rolnictwa na wprowadzenie danego nawozu do obrotu po spełnieniu wymagań określonych w tym pozwoleniu.


Zatem pomimo, że pytanie przedstawione we wniosku dotyczy zastosowania do dostawy wskazanych we wniosku towarów stawki obniżonej w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, co zostało Wnioskodawca podkreślił również w piśmie z dnia 30 maja 2019 r. (data wpływu) stanowiącym uzupełnienie wniosku, należy zauważyć, że brak możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku w myśl załącznika nr 3 ustawy nie musi oznaczać wyłącznie zastosowania stawki podstawowej.

Jak bowiem wynika z przytoczonych wyżej przepisów do dostaw nawozów wapniowych i wapniowo magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, można zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% po spełnieniu warunków określonych w ww. rozporządzeniu.

We wniosku i jego uzupełnieniu wskazano, że sporadycznie i w niewielkim zakresie Wnioskodawca sprzedaje lub będzie sprzedawał bezpośrednio podatnikom podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Wnioskodawca więc nie wyklucza sprzedaży Produktu wskazanego we wniosku na rzecz ww. podmiotów.

Mając powyższe na uwadze, biorąc pod uwagę okoliczności przedmiotowej sprawy i odnosząc je do warunków przewidzianych w ww. rozporządzeniu uprawniających do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8% należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca „nie żądał takich oświadczeń” a więc nie posiada od nabywców będących podatnikami podatku rolnego albo podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej pisemnych oświadczeń, że są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczą do stosowania jako nawóz w prowadzonym przez siebie gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, jak również w sytuacji, gdy takich oświadczeń nie będzie żądał, to tym samym nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w § 3 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia.

Jak bowiem wykazano, w świetle uprzednio powołanych w sprawie przepisów, aby możliwe było zastosowanie stawki obniżonej, przedmiot dostawy winien stanowić nawóz wapniowy lub wapniowo-magnezowy oraz dostawa musi spełniać określone warunki formalne w postaci uzyskanych od nabywców odpowiednich oświadczeń. Przy czym - co istotne warunkiem zastosowania stawki obniżonej jest to, aby nabywca był podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, który nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez siebie gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej – art. § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. Zatem ustawodawca wyraźnie ograniczył możliwość zastosowania stawki obniżonej do określonej grupy nabywców nawozów wapniowych lub wapniowo-magnezowych.

W sytuacji natomiast, gdy w odniesieniu do sprzedaży wskazanego we wniosku wapna nawozowego granulowanego wyłącznie przeznaczonego do stosowania jako nawóz nabywcom będącym podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, oświadczenia, o których mowa powyżej będą zbierane przez Wnioskodawcę w przyszłości, dostawa będzie mogła korzystać z 8% stawki podatku, pod warunkiem spełnienia przesłanek, o których mowa § 3 ust. 5 pkt 1 w zw. z art. § 3 ust. 6 rozporządzenia.

Natomiast opodatkowanie 8% stawką podatku nie ma i nie będzie miało zastosowania dla dostawy wapna nawozowego granulowanego firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami. Skoro jak wskazano uprzednio obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy nawozów wapniowych lub wapniowo-magnezowych, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, to w przypadku dostawy ww. towaru firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami warunek, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia nie jest/nie będzie spełniony. Dostawa wapna nawozowego nabywcom, którzy nie są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, nie może korzystać z możliwości zastosowania 8% stawki podatku.

A zatem dostawa wapna nawozowego firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


A zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należało je za nieprawidłowe.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy wyjaśnić, że mając na uwadze ww. orzeczenia NSA kształtujące linię orzeczniczą sądów administracyjnych, tut. organ w niniejszej sprawie przyjął ścisłą interpretację zapisów pozycji 21 załącznika nr 3 ustawy. Ponadto opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w powoływanych przez Wnioskodawcę interpretacjach indywidualnych, nie jest tożsamy z opisem zaprezentowanym w niniejszej interpretacji.

Jednocześnie zauważa się, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Przy czym jak stanowi art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej, zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Z kolei w myśl art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej, w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, której wygaśnięcie stwierdzono, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj