Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.187.2019.2.RK
z 11 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu 8 kwietnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 9 maja 2019 r. (data wpływu 14 maja 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 19 kwietnia 2019 r. (skutecznie doręczone 8 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkolenia w zawodzie zoopsychologa oraz tresera psów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkolenia w zawodzie zoopsychologa oraz tresera psów.


Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu 8 kwietnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 9 maja 2019 r. (data wpływu 14 maja 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 19 kwietnia 2019 r. (skutecznie doręczone 8 maja 2019 r.)


We wniosku przedstawiono zaistniały stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest jednoosobowym przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą z przeważającą działalnością według PKD: 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, wpisanym do rejestru instytucji szkoleniowych (RIS).


Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawczynię związany jest przede wszystkim z szeroko pojętą etologią.


Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.


Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji kuratorium oświaty na świadczone usługi szkoleniowe.


Wnioskodawczyni realizuje (dotychczas) szkolenia finansowane ze środków publicznych. Wnioskodawczyni nie wyklucza, iż takie szkolenia będzie realizować w przyszłości.


Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia zawodowe m.in. w zawodzie:

  • Zoopsycholog - zawód wpisany na listę zawodów Ministerstwa Pracy z kodem 516407. Kurs obejmuje 350 godzin szkoleniowych (teoria i praktyka), z egzaminem końcowym, każdy
    Uczestnik otrzymuje zaświadczenie ukończenia kursu po zaliczeniu obu egzaminów. Zaświadczenie upoważnia do pracy w zawodzie zoopsychologa. Zaświadczenie wydawane jest wg wzoru MEN.
  • Treser psów - zawód wpisany na listę zawodów Ministerstwa Pracy z kodem 516405. Kurs obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne z egzaminem końcowym, każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu po zaliczeniu obu egzaminów. Zaświadczenie upoważnia do pracy w zawodzie tresera psów. Zaświadczenie wydawane jest wg wzoru MEN.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że szkolenia w zawodzie zoopsycholog oraz treser psów prowadzone są w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, tj.:

  • zawód treser psów na podstawie Krajowego Standardu Kompetencji Zawodowych w zawodzie treser psów (kod 516405), zamieszczonym w bazie standardów kompetencji/kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkoleń, prowadzonym przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej na stronie ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl/,
  • zawód zoopsycholog (kod 516407) zgodnie z opisem zawodu MRPiPS zamieszczonym w bazie danych klasyfikacji zawodów i specjalności, ponadto na podstawie szczegółowych informacji sporządzanych przez właściwe miejscowo Wojewódzkie Urzędy Pracy, zgodnie z wytycznymi Polskiego Stowarzyszenia Zoopsychologów.


Wnioskodawczyni realizowała szkolenia, które w całości były finansowane ze środków publicznych, jednak szkolenia te nie dotyczyły zawodu treser psów i zoopsycholog.


W zakresie szkoleń, które objęte są niniejszym zapytaniem, tj. treser psów i zoopsycholog - nie były one finansowane ze środków publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy szkolenia zawodowe w zawodzie zoopsycholog (kod 615407) oraz treser psów (615405) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.


Zdaniem Wnioskodawczyni, szkolenia zawodowe w zawodzie zoopsycholog (kod 615407) oraz treser psów (615405) są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie ze wskazaną wyżej regulacją, zwolnieniu podlegają usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


W przedmiotowej sprawie należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy świadczone przez Wnioskodawczynię usługi można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa VAT”) nie zawiera legalnej definicji usług „szkoleń kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego”, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy.


W tym miejscu wskazać należy, iż definicja taka jest zawarta w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie zwolnień od vat zwolnione od podatku są niektóre usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, tj. usługi obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, przy czym bez znaczenia jest czas trwania kursu w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania (art. 44 unijnego rozporządzenia 282/2011).

W konsekwencji - jak wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 19 kwietnia 2016 r. (sygn. I SA/Łd 139/16) – „przez kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie zawodowe, o którym mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a więc takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po zakończeniu nauki jest w stanie podjąć pracę zarobkową lub wykonywać określony zawód”.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni realizuje usługi szkoleniowe, które ewidentnie są szkoleniami zawodowymi, gdyż dotyczą zawodów wpisanych na listę Ministerstwa Pracy, zaś ich ukończenie daje uprawnienia do wykonywania pracy przedmiotowych specjalności. Nadto należy wskazać, iż szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, przez co należy rozumieć w niniejszej sprawie Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych w zawodzie zoopsycholog (KOD 516407) oraz Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych w zawodzie treser psów (KOD 516405).

Wskazane wyżej standardy zamieszczone są w bazie Standardów Kompetencji/Kwalifikacji Zawodowych i Modułowych Programów Szkoleń Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej. Należy podkreślić, że baza ustala krajowe standardy wymagań egzaminacyjnych dla potwierdzania i uznawania kwalifikacji zawodowych.

W świetle przywołanych przepisów Wnioskodawczyni podtrzymuje swoje stanowisko co do uznania, iż szkolenia zawodowe w zawodzie zoopsycholog oraz treser psów są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a) ustaw o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.


I tak, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Powyższy przepis przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

Należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.


Jak stanowi ust. 17 tego artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi,
jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22–24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do treści ust. 17a powołanego artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r. poz. 701), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (§ 3 ust. 8 rozporządzenia).


W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.


Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji kuratorium oświaty na świadczone usługi szkoleniowe.


Wnioskodawczyni realizuje (dotychczas) szkolenia finansowane ze środków publicznych. Wnioskodawczyni nie wyklucza, iż takie szkolenia będzie realizować w przyszłości.


Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia w zawodzie zoopsycholog oraz treser psów prowadzone są w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, tj.;

  • zawód treser psów na podstawie Krajowego Standardu Kompetencji Zawodowych w zawodzie treser psów (kod 516405), zamieszczonym w bazie standardów kompetencji/kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkoleń, prowadzonym przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej na stronie ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl/,
  • zawód zoopsycholog (kod 516407) zgodnie z opisem zawodu MRPiPS zamieszczonym w bazie danych klasyfikacji zawodów i specjalności, ponadto na podstawie szczegółowych informacji sporządzanych przez właściwe miejscowo Wojewódzkie Urzędy Pracy, zgodnie z wytycznymi Polskiego Stowarzyszenia Zoopsychologów.


Wnioskodawczyni realizowała szkolenia, które w całości były finansowane ze środków publicznych, jednak szkolenia te nie dotyczyły zawodu treser psów i zoopsycholog.


W zakresie szkoleń, które objęte są niniejszym zapytaniem, tj. treser psów i zoopsycholog - nie były one finansowane ze środków publicznych.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a dla szkoleń w zawodzie zoopsychologa oraz tresera psów.


Z okoliczności sprawy wynika, że szkolenia realizowane przez Wnioskodawczynię nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą z przeważającą działalnością według PKD: 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, wpisanym do rejestru instytucji szkoleniowych (RIS), zatem przesłanki warunkujące prawo do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie zostały spełnione.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane przepisy należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawczynię szkolenia w zawodzie zoopsycholog oraz treser psów nie podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Szkolenia realizowane przez Wnioskodawczynię obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, należy zatem stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego o których mowa w powyższym przepisie. Jednakże przesłanki warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy muszą być spełnione łącznie. Wbrew twierdzeniu wnioskodawcy usługi szkoleniowe nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Jak wskazała Wnioskodawczyni szkolenia w zawodzie treser psów są prowadzone na podstawie Krajowego Standardu Kompetencji Zawodowych - wskazane Krajowe Standardy Kompetencji Zawodowych zawierają specyfikę danego zawodu oraz zadania zawodowe przyporządkowane do danego zawodu tj. zawodu tresera psów. Natomiast co istotne dla sprawy nie zawierają form i zasad w zakresie przeprowadzanych przez Wnioskodawczynię szkoleń w zawodzie tresera psów. Wnioskodawczyni wskazała również, że szkolenia w zakresie zawodu zoopsychologa prowadzone są w formach i zasadach określonych w odrębnych przepisach- zgodnie z opisem zawodu MRPiPS zamieszczonym w bazie danych klasyfikacji zawodów i specjalności, ponadto na podstawie szczegółowych informacji sporządzanych przez właściwe miejscowo Wojewódzkie Urzędy Pracy, zgodnie z wytycznymi Polskiego Stowarzyszenia Zoopsychologów. Wskazane przez Wnioskodawczynię przepisy dotyczące zawodu zoopsychologa zawierają specyfikę danego zawodu oraz zadania zawodowe przyporządkowane do tego zawodu oraz wskazują, że uzyskanie kwalifikacji w zawodzie zoopsychologa powinno być potwierdzone zaświadczeniem na druku MEN, co także nie określa form i zasad dotyczących usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w zawodzie zoopsychologa.

Zatem uznać należy, że nie zostały spełnione wszystkie przesłanki warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż przedmiotowe szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego natomiast nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawyz dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj