Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.155.2019.1.JS
z 31 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2019 r. (data wpływu 11 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace realizowane przez Spółkę stanowią działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 updop i tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 18d cyt. ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca jest wiodącym producentem leków, suplementów diety, dermokosmetyków oraz wyrobów medycznych wytwarzanych w dwóch nowoczesnych fabrykach. W portfolio produktów Wnioskodawcy znajduje się obecnie ponad 400 produktów, które są stale rozwijane oraz ulepszane. Wnioskodawca od początku istnienia nieustannie bowiem kładzie duży nacisk na badania i rozwój, które są istotnym filarem innowacyjności w działalności Spółki i w tym zakresie Wnioskodawca kooperuje zarówno z podmiotami gospodarczymi jak i naukowymi na rzecz rozwoju innowacji. Wnioskodawca jest członkiem stowarzyszeń.


W celu opracowania nowych oraz rozwoju obecnych produktów Wnioskodawca prowadzi zaawansowane prace badawczo-rozwojowe we własnym zakresie, w ramach wyodrębnionych w strukturze Spółki jednostek przede wszystkim w ramach:

  • Laboratorium Badawczego,
  • Laboratorium Technologicznego,
  • Działu Rozwoju Produktu oraz
  • Działu Rejestracji i Badań Klinicznych Leków należących do Pionu Badań i Rozwoju.


Wnioskodawca prowadzi następujące prace dotyczące:

  • formulacji farmaceutycznych,
  • produktów dermokosmetycznych i kosmetycznych,
  • suplementów diety,
  • wyrobów medycznych.


Wnioskodawca zajmuje się opracowywaniem różnych postaci produktów końcowych, m.in. preparatów naskómych w postaci maści, kremów i żeli w tym z nośnikami liposomowymi, syropów, zawiesin, roztworów, tabletek w tym tabletek powlekanych, tabletek ulegających rozpadowi w jamie ustnej, tabletek do rozgryzania i żucia oraz kapsułek żelatynowych miękkich w skali laboratoryjnej oraz półtechnicznej. Przedmiotem prac badawczo - rozwojowych są również modyfikowane formy produktów leczniczych bądź suplementów - są to preparaty o kontrolowanym uwalnianiu (np. tabletki dojelitowe), preparaty o modyfikowanym uwalnianiu lub ich wersje złożone (preparaty dojelitowe o modyfikowanym uwalnianiu). W konsekwencji, proces związany z pracami badawczymi, w szczególności w zakresie powstawania nowych leków czy pracami rozwojowymi nad trzema głównymi atrybutami produktów tj. (i) jakością, (ii) skutecznością oraz (iii) bezpieczeństwem leków jest bardzo złożony oraz obwarowany wieloma regulacjami prawa farmaceutycznego.

Wspomniane opracowywanie może mieć różną postać, od weryfikacji nowych surowców, przez usprawnienie technologii produkcji, aż po stworzenie zupełnie nowego produktu. Opracowywanie nowych lub ulepszanie istniejących produktów czy technologii w branżach w których działa Wnioskodawca wymaga często poświęcenia znacznej ilości czasu i zasobów ludzkich. Prace nad innowacyjnym, ulepszonym produktem wymagają wielu lat badań. W takiej sytuacji możliwe jest, że koszty takich prac stają się kosztami uzyskania przychodów w dwóch odrębnych latach podatkowych.


Typowy projekt prowadzony przez Wnioskodawcę składa się z następujących elementów:


Etap 1 - Etap przedprojektowy:


Analiza rynku, analiza medyczna, analiza patentowa i literaturowa, przygotowanie harmonogramu prac wraz z wyceną.


Etap 2 - Etap realizacji:


Poszukiwanie oraz cena materiałów wyjściowych, opracowanie składu ilościowo-jakościowego oraz technologii otrzymywania produktu końcowego, dobór opakowania, opracowanie specyfikacji produktu końcowego zgodnie z restrykcyjnymi wymaganiami prawa farmaceutycznego i wytycznych unijnych, opracowanie oraz walidacja metod analitycznych do kontroli ilościowo-jakościowej opracowanego produktu zgodnie ze specyfikacją, wytworzenie serii do badań prestability, badania prestability

Etap 3 - Etap transferu:


Transfer metod analitycznych oraz technologii (scale-up) do docelowego miejsca produkcji. Badania trwałości produktu w skali co najmniej pilotażowej. Badania kliniczne.


Etap 4 - Etap dokumentacji:


Opracowanie dokumentacji rejestracyjnej - CTD Moduł 1 do 5.


W ramach prowadzonych samodzielnie prac Wnioskodawca przygotowuje opracowane we własnym zakresie lub nabyte technologie w celu przeniesienia do produkcji masowej (seryjnej).


Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż powyżej wskazane działania prowadzi przez komórki organizacyjne wyspecjalizowane w kluczowych obszarach procesu badawczego jak Laboratorium Badawcze, w którym funkcjonują wyspecjalizowane Pracownie: (i) Pracownia opracowywania i rozwoju metod oraz dokumentacji (ii) Pracownia Uwalniania, (iii) Pracownia uwalniania (iv) Pracownia walidacji metod.


Z kolei, Laboratorium Technologiczne odpowiedzialne jest za rozwój postaci produktu, formulacji, przeskalowanie procesów od fazy laboratoryjnej do pełnowymiarowej produkcji.


W organizacji i nadzorze nad przebiegiem badań oraz obsłudze procesu rejestracji uczestniczy Dział Badań Klinicznych i Rejestracji Leków. Wnioskodawca podejmuje także współpracę z podmiotami zewnętrznymi w celu wprowadzenia na rynek innowacyjnych produktów.

We wskazanych powyżej komórkach/działach zatrudnionych jest kilkudziesięciu specjalistów z wykształceniem medycznym, farmaceutycznym lub nauk przyrodniczych i pokrewnych, którzy odpowiedzialni są za poszczególne aspekty procesu badawczo-rozwojowego.


W konsekwencji, działalność Spółki opisana we wniosku nakierowana jest/będzie w przyszłości na opracowywanie nowych produktów i procesów na podstawie poszukiwań i badań, a także wprowadzanie istotnych i innowacyjnych ulepszeń dla stosowanych produktów i procesów technologicznych. W swojej działalności Spółka wykorzystuje zarówno dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej, jak i podejmuje badania w celu zdobycia nowej wiedzy oraz umiejętności.

Jednocześnie, działalność Spółki jest podejmowana i prowadzona w sposób systematyczny, a prace podejmowane w jej ramach nie mają charakteru prac rutynowych. Zadania wykonywane przez pracowników wymagają zawsze indywidualnego podejścia i praktycznego zastosowania posiadanej wiedzy i umiejętności.

W ocenie Spółki, nie ma przy tym znaczenia, że prace nie zawsze prowadzą do osiągnięcia zakładanych rezultatów. Istotą prowadzenia prac badawczo-rozwojowych jest ryzyko, że wyniki prac nie zawsze będą zadowalające, pomimo zaangażowania nakładów i środków na ten cel. Z powyższego punktu widzenia istotny jest cel prowadzonych prac, a nie sam fakt osiągnięcia zakładanego rezultatu.

Dodatkowo, Wnioskodawca zatrudnia pracowników, którzy wykonują prace na zaawansowanej aparaturze własnej Wnioskodawcy. Wnioskodawca odpłatnie korzysta również częściowo z aparatury innych podmiotów. Ponadto, Wnioskodawca nabywa wyniki prac badawczo-rozwojowych czy też ekspertyzy od innych podmiotów, w tym od jednostek naukowych/innych podmiotów prowadzących głównie działalność naukową oraz wyspecjalizowanych centrów badawczo-rozwojowych będących jednostkami naukowymi. Wnioskodawca zatrudnia pracowników, których zadaniem jest realizacja swojej działalności. Charakter pracy wynika z zapisów umów o pracę bądź z karty stanowiska pracy.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W chwili obecnej aparatura, z której Wnioskodawca odpłatnie korzysta w związku z prowadzoną działalnością nie należy do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11 ust. 1, 4 i 4a ustawy o CIT.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż w dniu 12 lipca 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację podatkową sygn. IBPB-1-2/4510-416/16/KP (dalej: „Interpretacja”), w której potwierdzona została prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, iż prace wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy o CIT.

Jednakże, w związku z przemodelowaniem od dnia 1 października 2018 r. definicji „badań naukowych” i „prac rozwojowych”, składających się na działalność badawczo-rozwojową, której wykonywanie uprawnia do zastosowania ulgi wynikającej z art. 18d ustawy o CIT (dalej: „ulga B+R”), Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie warunków stosowania ulgi na gruncie nowo obowiązujących regulacji ustawy o CIT i ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisana powyżej działalność badawczo-rozwojowa Spółki spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy CIT i tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisana powyżej działalność badawczo-rozwojowa Spółki spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865), zarówno na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 30 września 2018 r., jak i przepisów obowiązujących od dnia 1 października 2018 r., i tym samym Spółka jest nadal uprawniona do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody - inne niż przychody z zysków kapitałowych - odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojowa, zwane „Kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.


Z dniem 1 października 2018 r. przemodelowano zakres - kluczowych dla Wnioskodawcy i stosowanej przez niego ulgi B+R - pojęć i definicji „działalności badawczo-rozwojowej”.


W konsekwencji w roku 2018 pojawił się wskazany poniżej dualizm prawny, który - w ocenie Wnioskodawcy - spowodował konieczność wystąpienia z niniejszym wnioskiem interpretacyjnym i potwierdzenia, iż działalność Spółki wpisuje się nadal w ramy działalności badawczo-rozwojowej w oparciu o następujące regulacje prawne.


Stan prawny obowiązujący do dnia 30 września 2018 r.


Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT „działalność badawczo-rozwojowa” to działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Przez badania naukowe, zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r., należy rozumieć:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Z kolei „prace rozwojowe” to - zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r. - nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Stan prawny obowiązujący od dnia 1 października 2018 r.


Ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1669) znowelizowano definicję „badań naukowych” oraz „prac rozwojowych” stanowiących łącznie „działalność badawczo-rozwojową” w myśl art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2018 r., „badania naukowe ” to:

  1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
  2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”.

Jak stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce „badania naukowe” obejmują:

  1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do art. 4a pkt 28 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2018 r., prace rozwojowe to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce.


W myśl ww. regulacji „prace rozwojowe” w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


Tak jak wspomniano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca zajmuje się m.in. opracowywaniem w skali laboratoryjnej oraz półtechnicznej:

  • formulacji farmaceutycznych,
  • produktów kosmetycznych i dermokosmetycznych ,
  • suplementów diety,
  • preparatów naskómych w postaci maści, kremów i żeli w tym z zastosowaniem technologii liposomów,
  • wyrobów medycznych.


Wnioskodawca zajmuje się ponadto przeprowadzaniem transferów opracowywanych metod analitycznych oraz technologii ze skali laboratoryjnej do przemysłowej, w tym przygotowaniem dokumentacji. Powyższe prace dotyczą opracowywania nowych produktów lub zmian w istniejących produktach (nowe działanie, nowy skład, nowe surowce, nowa lub ulepszona technologia itp.).

W konsekwencji, działalność Spółki opisana we wniosku nakierowana jest na opracowywanie nowych produktów i procesów na podstawie poszukiwań i badań, a także wprowadzanie istotnych i innowacyjnych ulepszeń dla stosowanych produktów i procesów technologicznych. W swojej działalności Spółka wykorzystuje zarówno dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej, jak i podejmuje badania w celu zdobycia nowej wiedzy oraz umiejętności.

Działalność badawczo-rozwojowa charakteryzuje się tym, iż musi mieć określony cel czyli powinna być nakierowana na (i) zwiększenie zasobów wiedzy oraz/lub (ii) wykorzystanie tych zasobów do tworzenia nowych zastosowań. Działania Wnioskodawcy sprowadzają się do realizacji celu, tj. do prowadzenia szeregu projektów badawczych dotyczących opracowania analitycznego oraz technologicznego produktów leczniczych, kosmetyków czy suplementów diety czy prowadzenia kompleksowych opracowań formulacji farmaceutycznych.

Jednocześnie, działalność Spółki jest podejmowana i prowadzona w sposób systematyczny, a prace podejmowane w jej ramach nie mają charakteru prac rutynowych. Zadania wykonywane przez pracowników wymagają zawsze indywidualnego podejścia i praktycznego zastosowania posiadanej wiedzy i umiejętności. Prace badawczo-rozwojowe nad lekami/ suplementami diety czy produktami kosmetycznymi są bowiem zdarzeniem unikalnym i innowacyjnym.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż zarówno w świecie nauki jak i w ramach dokumentów centralnych organów Polski przyjmuje się powszechnie, że szeroko rozumiany obszar badań klinicznych, obsługi procesów badawczo-rozwojowych związanych z badaniami klinicznymi, rozwojem leków i ich testowaniem stanowi prace badawczo-rozwojowe.

Przykładowo obszar działań badawczo-rozwojowych stanowi jeden z elementów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” (dalej: „Strategia”) przyjętej przez Radę Ministrów dnia 14 lutego 2017 roku, która to jest kluczowym dokumentem państwa polskiego w obszarze średnio i długofalowej polityki gospodarczej.

Strategia wskazuje bowiem na sektor produkcji leków, wyrobów medycznych i nowoczesnych usług medycznych (np. e-medycyna, wyroby medyczne, terapie, leki biopodobne) jako jeden z sektorów strategicznych polskiej gospodarki - „Istotny będzie rozwój prac badawczo-rozwojowych w przemyśle farmaceutycznym w Polsce nie tylko w segmencie nowych substancji czynnych i badań klinicznych, ale również technologii poprawiających farmakodynamikę, farmakokinetykę leku czy compliance.

Stąd zaplanowano do roku 2020 następujące działania obejmujące ww. sektor: „zmiana priorytetów badawczo-rozwojowych oraz komercjalizacji w zakresie technologii medycznych, przy uwzględnieniu progów inwestycyjnych oraz okresu zwrotu z inwestycji i potencjału polskich badaczy i przedsiębiorstw. Opracowanie narzędzi wspomagania decyzji wyboru projektów do realizacji z udziałem środków publicznych - dotyczy środków na badania i rozwój oraz komercjalizację leków i wyrobów medycznych.”

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, prowadzona przez nią działalność opisana w niniejszym wniosku spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, zarówno na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 30 września 2018 r., jak i przepisów obowiązujących od dnia 1 października 2018 r., i tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową. Z uwagi na charakter swojej działalności, która jest nakierowana na praktyczne wykorzystanie i komercjalizację, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie prowadzi badań podstawowych.


Jak już Spółka wskazała, prawidłowość stanowiska Spółki w analogicznym stanie faktycznym potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w Interpretacji.


Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, iż Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 18 grudnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.414.2018.2.JS potwierdził, że prowadzenie prac badawczo-rozwojowych w zakresie tworzenia nowych produktów leczniczych (w tym badań klinicznych) spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT. Spółka podkreśla, że powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 30 września 2018 r., niemniej jednak w ocenie Wnioskodawcy zmiana wprowadzona do ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - przy niezmiennym profilu działań w zakresie działalności B+R Wnioskodawcy - nie wpływa na zmianę sytuacji Wnioskodawcy i w świetle przepisów obowiązujących od dnia 1 października 2018 r. Spółka nadal prowadzi działalność badawczo-rozwojową w myśl przepisów ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy prace realizowane przez Spółkę stanowią działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 updop i tym samym Spółka jest uprawniona do skorzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 18d cyt. ustawy – należy uznać za prawidłowe.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji, należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Świętego Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj