Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.193.2019.2.ŻR
z 4 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku otrzymanym w dniu 10 kwietnia 2019 r., uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Uniwersytet w … jest publiczną uczelnią akademicką. Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT, opodatkowaną i poza VAT. Naliczony podatek od towarów i usług rozliczany jest zgodnie z przeznaczeniem zakupu i źródłem finansowania.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego … 2007-2013, Uniwersytet w … zrealizował projekt pod nazwą: „…”.

Nr projektu: …. Projekt realizowany w okresie: 23.04.2009 - 30.04.2014 r. Koszt całkowity projektu: 38.402.236,65 zł, w tym dofinansowanie: 19.835.373,86 zł.

W wyniku realizacji projektu dokonano przebudowy i modernizacji obiektów wchodzących w skład założenia urbanistycznego szpitala oraz rozbudowę kompleksu o nowy budynek. Dokonano modernizacji trafostacji, zbudowano nowy zbiornik retencyjny, zmodernizowano hydrofornie oraz przeniesiono zbiornik z tlenem i zbudowano nową tlenownię, zmodernizowano budynek przeznaczony na rezonans magnetyczny oraz oddział leczniczo-opiekuńczy. Wytyczono ciągi komunikacji pieszej wzdłuż budynków oraz w obrębie terenów zielonych, zbudowano miejsca parkingowe dla pacjentów, pracowników szpitala oraz pojazdów służbowych, zagospodarowano teren. Zmianie nie uległy wartości powierzchni rewitalizowanej ani jej przeznaczenie.

Istotą projektu była poprawa jakości świadczenia usług zdrowotnych w Szpitalu Uniwersyteckim (zgodnie z wymaganiami prawnymi), wraz z rozszerzeniem zakresu zadań dotychczas wypełnianych na terenie podlegającym rewitalizacji, o pełnienie funkcji dydaktycznych i naukowych, do których jest zobowiązany Wydział Nauk Medycznych Uniwersytetu w ….

Dzięki realizacji projektu utrzymana została, zagrożona wcześniej, historyczna rola kompleksu zabudowy, który przed ponad 100 laty został zaprojektowany od początku z myślą o pełnieniu roli szpitala. Wszystkie dotychczasowe oddziały szpitalne i przychodnie mogą dalej pełnić swoją funkcję w warunkach określonych wymogami rozporządzenia Ministra Zdrowia.

W wyniku zaangażowania Uniwersytetu, podniosła się jakość świadczonych usług zdrowotnych udzielanych mieszkańcom regionu, a także pacjentom spoza województwa. Stworzony na tym obszarze kampus medyczny Uniwersytetu pozwala na prowadzenie nowych zadań z zakresu dydaktyki i pracy naukowej, tworząc nowoczesną, choć umieszczoną w odnowionych historycznych budynkach bazę dla prowadzenia studiów dla przyszłych lekarzy, pielęgniarek, dietetyków i ratowników medycznych. Właścicielem obiektów jest Uniwersytet w …. Zrewitalizowane obiekty powojskowe stanowią strukturę kompleksu szpitala uniwersyteckiego pełniącego funkcję samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej, świadczącego usługi medyczne w ramach kontraktów zawieranych z NFZ.

Zgodnie ze statutem Szpitala Uniwersyteckiego, organem bezpośrednio zarządzającym, kierującym bieżącą działalnością i reprezentującym Szpital Uniwersytecki na zewnątrz pozostał Dyrektor Szpitala. Osobę Dyrektora Szpitala zatrudnia Rektor w …. Prace Dyrektora wspiera organ inicjujący i opiniujący oraz doradczy Dyrektora Szpitala, tj. Rada Społeczna Szpitala. W skład Rady jako przewodniczący wchodzi przedstawiciel Rektora.

Za działalność dydaktyczną i badawczą Uniwersytetu prowadzoną na bazie oddziałów szpitala odpowiada Dziekan Wydziału Lekarskiego. Nadzór i kontrolę nad działalnością Szpitala Uniwersyteckiego, zgodnie ze Statutem Szpitala, sprawuje Rektor Uniwersytetu w ….

Działalność Szpitala Uniwersyteckiego w zakresie realizowanych funkcji zakładu opieki zdrowotnej finansowana jest ze środków pozyskiwanych przez szpital z kontraktów zawieranych z NFZ na świadczenie usług medycznych.

Celem nadrzędnym zrealizowanej inwestycji jest poprawa warunków życia mieszkańców poprzez nadanie nowych funkcji gospodarczych i społecznych zdegradowanym terenom powojskowym. Cel nadrzędny realizowany jest przez następujące cele szczegółowe:

  1. poprawę funkcjonalności infrastruktury i przestrzeni miejskiej,
  2. poprawę zdrowia mieszkańców województwa … jako czynnika rozwoju społeczno - gospodarczego regionu.

Zrewitalizowany obszar wraz ze zmodernizowaną infrastrukturą służą społeczności miasta … i całego regionu w obszarze edukacji i ochronie zdrowia, przyczyniając się do:

  1. poprawy jakości i świadczeń zdrowotnych i wzmocnienia roli szpitala w systemie … służby zdrowia,
  2. stworzenie kampusu akademickiego Wydziału Nauk Medycznych w … – obecnie Wydział Lekarski i Wydział Nauk o Zdrowiu - pełniącego zadania zarówno w zakresie dydaktyki podstawowych nauk medycznych, jak i nauk klinicznych nauczanych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Uniwersytet w … jest publiczną uczelnią akademicką. Podstawowe kierunki działalności Uniwersytetu to:

  • prowadzenie kształcenia na studiach stacjonarnych, niestacjonarnych, podyplomowych i inne formy kształcenia;
  • prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  • prowadzenie kształcenia doktorantów;
  • kształcenie i promowanie kadr uczelni;
  • stworzenie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię, kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej;
  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.



U… w … jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Prowadzi działalność poza VAT, zwolnioną z podatku VAT i opodatkowaną. Uczelnia prowadzi rozbudowaną ewidencję finansowo-księgową pozwalającą na rejestrowanie zakupów, zgodnie z ich przeznaczeniem i źródłem finansowania. W związku z powyższym możliwe jest całkowite odliczenie VAT, częściowe lub brak odliczenia.

W celu częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, Uczelnia stosuje wskaźniki proporcji:

  • prewspółczynnik - art. 86 ust. 2a ustawy - w 2019 roku w wysokości 17%,
  • wskaźnik proporcji - art. 90 ust. 2 ustawy - w 2019 roku w wysokości wynosi 40%.

Z powyższego wynika, że Uczelnia prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak efekty realizacji projektu pt. „…” są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ww. ustawy.

W wyniku realizacji projektu powstał kampus Uniwersytetu pełniący zadania zarówno w zakresie podstawowych nauk medycznych, jak i nauk klinicznych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Miejsce, gdzie przyszli lekarze, pielęgniarki, dietetycy i ratownicy medyczni mają możliwość zdobywania wiedzy teoretycznej w powiązaniu z praktycznym jej wykorzystaniem.

Działalność dydaktyczna finansowana dotacją Ministerstwa Zdrowia a obecnie subwencją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, badania naukowe prowadzone na bazie szpitala służące rozwojowi nauki są poza VAT. Funkcjonowanie szpitala uniwersyteckiego w zakresie realizowanych funkcji zakładu opieki zdrowotnej w zakresie objętym projektem, finansowana jest ze środków pozyskanych przez szpital z kontraktów zawieranych z NFZ na świadczenie usług medycznych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki dotyczące zrealizowanego projektu wystawiane były na Uniwersytet w ….

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy Uniwersytet w … miał prawo odliczyć podatek VAT realizując projekt pt. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Realizacja projektu pt. „…” służy działalności dydaktycznej Uniwersytetu, prowadzeniu badań naukowych, świadczeniu usług medycznych służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Wymienione usługi podlegają zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Uczelnia uważa iż nie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług realizując projekt pn. „….”.

Zapytanie w powyższej sprawie zostało złożone do Izby Skarbowej w Bydgoszczy w styczniu 2012 r. Pismem ITPP2/443-105/12/EB z dnia 8 marca 2012 r., Dyrektor Izby Skarbowej, działając w imieniu Ministra Finansów, potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie ww. projektu, przedmiotowa interpretacja prawa podatkowego jest ponownie niezbędna do końcowego rozliczenia projektu po zakończeniu okresu trwałości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca - efekty realizacji projektu pt. „…” są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ustawy. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. „…”, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, efekty realizowanego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ jako element zaistniałego stanu faktycznego przyjął wskazaną przez Wnioskodawcę okoliczność, że „(…) efekty realizacji projektu pt. „…” są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ww. ustawy.” W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania efektów ww. projektu do czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj