Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.298.2019.1.DK
z 3 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Z”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Gmina X.(dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina planuje realizację inwestycji pn. „Z” (dalej: „Inwestycja").


W ramach Inwestycji zostaną zrealizowane następujące zadania:


  • zakup wyposażenia do budynku Gminnego Ośrodka Kultury (m.in. stoły, krzesła, sprzęt multimedialny);
  • termomodernizacja budynku Szkoły podstawowej w R., stanowiącej jednostkę budżetową Gminy;
  • budowa boiska do piłki siatkowej za budynkiem Gminnego Ośrodka Kultury (dalej: „GOK”);
  • budowa siłowni zewnętrznej za budynkiem GOK.


Inwestycja jest/będzie częściowo finansowana ze środków własnych Gminy i częściowo ze środków uzyskanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020. Jednym z dokumentów wymaganych do prawidłowej realizacji dofinansowanego zadania jest uzyskanie przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej potwierdzającej prawo (lub jego brak) odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Wydatki Gminy związane z pracami prowadzonymi w ramach Inwestycji zostaną udokumentowane przez kontrahentów fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Ponadto Gmina poniosła także wydatki na przygotowanie dokumentacji projektowej i kosztorysowej całej Inwestycji.

Budynek Szkoły podstawowej w R. jest/będzie wykorzystywany do realizacji zadań własnych Gminy z zakresu edukacji. Nie będzie przedmiotem odpłatnego udostępniania na rzecz zainteresowanych podmiotów.

Natomiast wyposażenie zakupione do GOK będzie służyło do realizacji zadań związanych z kulturą świadczonych nieodpłatnie przez Gminę na rzecz mieszkańców. Sprzęt nie będzie przedmiotem odpłatnego udostępniania na rzecz podmiotów zewnętrznych (przykładowo korzystających odpłatnie z sal w budynku GOK).

Boisko oraz zewnętrzna siłownia, które powstaną w ramach Inwestycji będą udostępniane nieodpłatnie na rzecz zainteresowanych podmiotów. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat za korzystanie z przedmiotowego boiska oraz siłowni, tym samym będą one stanowić infrastrukturę ogólnodostępną na cele związane ze sportem i rekreacją.

W związku z powyższym wskazana Inwestycja zostanie zrealizowana przez Gminę w związku z jej działalnością jako organu publicznego stosownie do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Zgodnie bowiem z treścią art. 7 ust. 1 pkt 8, 9 i 10 wspomnianej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Ponadto w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, jak również kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wnioskodawca podkreśla, że powstałej w ramach Inwestycji infrastruktury nie będzie wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Przedmiot Inwestycji nie będzie stanowić źródła przychodu. Modernizowane oraz wybudowane obiekty, jak również zakupione wyposażenie, będą wykorzystywane do wykonywania zadań własnych gminy (określonych w ustawie o samorządzie gminnym), tj. nieodpłatnego udostępniania mieszkańcom, organizacjom pozarządowym działającym na terenie Gminy oraz jednostkom organizacyjnym na cele związane z edukacją, kulturą, sportem oraz rekreacją.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur, które otrzymała/otrzyma w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji inwestycji pn. „Z”?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur, które otrzymała/otrzyma w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji inwestycji pn.: „Z”.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego będą one uznane za podatników VAT natomiast w pozostałym zakresie np. w przypadku wykonywania zadań własnych nałożonych na nie odrębnymi przepisami nie będą występować jako podatnicy VAT.


Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:


  • edukacji (art. 7 ust. 1 pkt 8);
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9);
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).


Przedmiotem Inwestycji jest termomodernizacja budynku Szkoły podstawowej w …, zakup wyposażenia dla GOK, budowa siłowni zewnętrznej oraz boiska do piłki siatkowej. Majątek ten będzie służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkańców Gminy. Cała bowiem infrastruktura będzie publiczna i udostępniana ogółowi społeczeństwa nieodpłatnie. Ponadto nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym, lecz będzie wykorzystywana do celów działalności publicznoprawnej.

Ponadto, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zatem aby dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego konieczne jest spełnienie określonych warunków:


  • odliczenie jest dokonywane przez podatnika VAT,
  • towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności podatkowanych.


Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz przywołane powyżej przepisy wynikające z ustawy o VAT oraz ustawy o samorządzie gminnym należy podkreślić, iż celem Inwestycji jest realizacja zadań własnych Gminy wynikających z odrębnych przepisów. Nie zamierza ona osiągać z tytułu powstałego mienia żadnych przychodów i nie działa w tym zakresie jako przedsiębiorca. Oznacza to, że przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione i Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w zakresie wydatków na Inwestycję.


Stanowisko, w którym jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynków szkół zostało potwierdzone m.in.:


  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 listopada 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.853.2018.l.ICZ w której organ wskazał, że: „(...) że termomodernizowany budynek szkoły nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W budynku prowadzona jest, z perspektywy podatku VAT, wyłącznie działalność statutowa (edukacyjno-wychowawcza), pozostająca poza zakresem podatku VAT. W konsekwencji należy stwierdzić, że towary i usługi nabywane przez Gminę nie zostaną wykorzystane w ramach wykonywania czynności opodatkowanych. Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 lipca 2018 r. sygn. 0112-KDIL4.4012.204.2018.2.HW w której organ potwierdził, że: „Ponadto - jak wynika z opisu sprawy - od lipca 2018 r. Gmina nie zamierza w ogóle wykorzystywać budynków, o których mowa w rozpatrywanej sprawie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących przeprowadzenia termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, tj. Budynku Szkoły Podstawowej X i Szkoły Podstawowej Y.”


    Ponadto stanowisko w którym jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań własnych z zakresu kultury oraz sportu i rekreacji zostało potwierdzone m.in.:
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 grudnia 2018 r. sygn. 0112-KDIL2-3.4012.621.2018.l.AO, w której organ wskazał, że: „Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: „X.”, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 grudnia 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.708.2018.l.JF w której potwierdził, że: „W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując przedmiotowy projekt nie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ zadanie zostało zrealizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została ona powołana - czyli ustawą o samorządzie gminnym. Jak wynika ze złożonego wniosku powstała inwestycja służy realizacji zadań własnych Gminy. W konsekwencji, w omawianej sprawie warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostały spełnione, a Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 grudnia 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.660.2018.2.KP, w której organ stwierdził, że: „Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zmodernizowane świetlice i wybudowana siłownia zewnętrzna nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będą ogólnodostępne a korzystanie z nich będzie bezpłatne. Zatem nabywane towary i usługi w ramach realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z projektem pn. „…”


Konkludując, w ocenie Wnioskodawcy projekt pn. „Z” jest/będzie wykonywany przez Gminę działającą, jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych na nią przez ustawę o samorządzie gminnym. Ponadto zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do odliczenia VAT które otrzymała/otrzyma w przyszłości w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji Inwestycji, ponieważ nabyte towary i usługi związane z ww. projektem nie są/nie będą związane z działalnością opodatkowaną Gminy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy zostaną spełnione określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów
z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został i nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy inwestycja nie jest i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (korzystanie z obiektów jest i będzie nieodpłatnie udostępniane mieszkańcom). Dlatego też, Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „Z”.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj