Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.220.2019.2.EJU
z 29 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do organu 11 kwietnia 2019 r. uzupełnionym pismem z 23 maja 2019 r., (data wpływu 24 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „X” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „X”. Wniosek został uzupełniony pismem z 23 maja 2019 r., (data wpływu 24 maja 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym na terenie Rzeczypospilitej Polskiej w Urzędzie Skarbowym.

Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu „X” (zwany dalej: projektem), realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Przedmiotowy projekt dotyczy wdrożenia zintegrowanych rozwiązań teleinformatycznych, które pozwolą na wspomaganie działalności wszystkich podmiotów medycznych, biorących udział w kompleksowym procesie diagnozy, leczenia, rehabilitacji i monitorowania stanu pacjenta poza placówkami medycznymi przy jednoczesnym zapewnieniu narzędzi usprawniających i ułatwiających konsultacje medyczne oraz diagnozowanie w oparciu o pełną dostępność elektronicznej dokumentacji medycznej.

Realizacja projektu dostarcza licznych korzyści, do których w głównej mierze należy projektowanie oraz implementacja nowych procesów organizacyjnych, decyzyjnych i diagnostycznych w oparciu o nowoczesne rozwiązania z obszaru ICT (technologii informacyjno-telekomunikacyjnej). Jednostki funkcjonujące w projekcie, w zależności od swego profilu, będą realizować zadania w obszarach telekonsultacji medycznej, telemonitoringu oraz telerehabilitacj, wszystkie trzy komponenty będą mogły funkcjonować równolegle lub indywidualnie w zakresie kardiologii, neurologii i onkologii.

Realizacja projektu jest odpowiedzią na ciągle zwiększające się potrzeby w obszarze zdrowia, dzięki jej utworzeniu nastąpi wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w obszarze e-zdrowia. Wdrożone usługi ukierunkowane zostaną na poprawę bezpieczeństwa i komfortu w leczeniu pacjentów projekt umożliwi przeprowadzanie kompleksowej diagnostyki i terapii dobranej indywidualnie dla chorych z uwzględnieniem specyfiki ich choroby z wykorzystaniem telekonsultacji między podmiotami leczniczymi.

Celem głównym projektu jest zatem zwiększenie dostępności pacjentów do świadczeń medycznych poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w działalności Uniwersytetu oraz szpitali partnerskich. Cel zostanie osiągnięty w wyniku rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej i instalacji zaawansowanych technologicznie informatycznych systemów zarządzania i komunikowania. Realizacja projektu przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania pacjenta na diagnostykę, leczenie i rehabilitację, a także umożliwi bezpieczne udostępnianie wyników badań celem przeprowadzenia szybkich konsultacji i/lub monitorowaniu leczenia pacjenta.

Do zadań Wnioskodawcy jako partnera w przedmiotowym projekcie należy zakup następujących towarów i usług:

  • zakup środków trwałych, między innymi aparatury medycznej,
  • zakup środków niematerialnych,
  • zakup usług informatycznych,
  • prace adaptacyjne,
  • promocja projektu.

Towary i usługi i zakupione w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Podstawową działalnością Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, stanowiących w myśl art. 43 ust.1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, czynności zwolnione z opodatkowania (ponad 99% ogólnej działalności Wnioskodawcy), sprzedaż usług opodatkowanych stanowi bowiem jedynie około 1% działalności ogółem.

Realizacja projektu wynika z konieczności dostosowania działalności placówek medycznych do przepisów prawa w zakresie elektronicznej dokumentacji medycznej, stąd usługi e-zdrowie świadczone będą nieodpłatnie. W związku z powyższym, projekt nie będzie generował żadnych przychodów.

Nabycie sprzętu komputerowego, systemu teletechnicznego oraz oprogramowania wykorzystywanego podczas udzielania świadczeń medycznych służyć będzie zatem jedynie realizacji wyżej wymienionych usług e-zdrowie, wynikających ze spełnienia wymogu prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej.

W piśmie z 23 maja 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i udzielił następujących informacji.

  1. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu ”X”, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.
  2. Wnioskodawca na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu widnieje jako nabywca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabyte w ramach projektu, będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach kosztowych, dokumentujących nabycie przedmiotowych dóbr i usług.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku VAT oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Zakres i zasady zwolnienia z podatku od towarów i usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT. I tak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawę zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Należy jednak zauważyć, że ww. przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, wymienia wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych ale tylko te które służą określonemu celowi. Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to, że jednostki funkcjonujące w projekcie, w zależności od swego profilu, będą realizować zadania w obszarach telekonsultacji medycznej, telemonitoringu oraz telerehabilitacji, wdrożone usługi ukierunkowane zostaną na poprawę bezpieczeństwa i komfortu w leczeniu pacjentów projekt umożliwi zatem przeprowadzanie kompleksowej diagnostyki i terapii dobranej indywidualnie dla chorych z uwzględnieniem specyfiki ich choroby z wykorzystaniem telekonsultacji między podmiotami leczniczymi. Wobec tego, usługi i towary nabywane w ramach projektu są ściśle związane ze świadczeniem usług z zakresu opieki medycznej, służącym profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT przez co Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych, dokumentujących ich nabycie (art. 86 ust 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i realizuje projekt pn. „X” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności pacjentów do świadczeń medycznych poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w działalności Uniwersytetu oraz szpitali partnerskich. Cel zostanie osiągnięty w wyniku rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej i instalacji zaawansowanych technologicznie informatycznych systemów zarządzania i komunikowania.

Towary i usługi i zakupione w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności zwolnionych. Nabycie sprzętu komputerowego, systemu teletechnicznego oraz oprogramowania wykorzystywanego podczas udzielania świadczeń medycznych służyć będzie realizacji usług e-zdrowie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nabycie sprzętu komputerowego, systemu teletechnicznego oraz oprogramowania wykorzystywanego podczas udzielania świadczeń medycznych służyć będzie jedynie realizacji usług e-zdrowie. Towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Zatem analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „X”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejszej interpretacji przyjęto jako element opisu sprawy twierdzenie Wnioskodawcy, że nabyte w ramach projektu były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy i ta okoliczność nie była przedmiotem oceny Organu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj