Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.212.2019.1.IP
z 22 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data wpływu 25 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 7 maja 2019 r. (data wpływu 8 maja 2019 r.) oraz 21 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań w ramach projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań w ramach projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 8 maja 2019 r. poprzez wskazanie, że kolejny wniosek z datą wpływu 25 kwietnia 2019 r. stanowi uzupełnienie przedmiotowego wniosku oraz o doprecyzowanie opisu sprawy i w dniu 21 maja 2019 r. o wskazanie sposobu doręczania korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2018 r., poz. 2129, z późn. zm.), dalej jako „ustawa o lasach”, Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej, reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą inne jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Do tych jednostek należy A., zwany dalej „A.”. Zasady funkcjonowania A. określa zarządzenie (…) Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych (…), a także Porozumienie zawarte (…) pomiędzy Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych a A. w sprawie (…).

W Zarządzeniu Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych zostały określone uprawnienia dla dyrektora A., w tym do reprezentacji Skarbu Państwa w stosunkach cywilno-prawnych, jak również zakres działalności dodatkowej w rozumieniu Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. z 1994 r., Nr 134, poz. 692).

Zgodnie z § 5 ww. Zarządzenia, w ramach działalności dodatkowej, o której mowa w powyżej wskazanym Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, A. prowadzi prace na rzecz działalności poza gospodarką leśną. Zakres tych prac zakres został szczegółowo określony.

Do głównych prac A. w ramach działalności dodatkowej należą:

  1. ochrona dziedzictwa leśnictwa polskiego,
  2. zarządzanie zasobami informacyjnymi przede wszystkim odnoszącymi się do wiedzy historycznej o organizacji i funkcjonowaniu L.P., technice i technologii, a także kulturze leśnej,
  3. prowadzenie ciągłej kampanii mającej za przedmiot bezpośrednią edukację leśną społeczeństwa, w tym – prowadzenie i udostępnianie dla zwiedzających C., wraz z pełnym przekazem wiedzy o łowiectwie, roli i znaczeniu dzikich zwierząt w funkcjonowaniu ekosystemów leśnych,
  4. sprawowanie mecenatu nad twórczością artystyczną leśników oraz twórców, których dzieła są inspirowane lasem i leśnictwem,
  5. współpraca, wymiana doświadczeń z uczelniami i szkołami, stowarzyszeniami i organizacjami społecznymi. parkami narodowymi i krajoznawczymi, arboretami i ogrodami botanicznymi, muzeami w kraju i za granicą.

Ponadto w ramach działalności dodatkowej na rzecz gospodarki leśnej A. prowadzi sprzedaż drewna pozyskanego w ramach usuwania posuszu i prac rewaloryzacyjnych w Parku – (…) i sprzedaż zewnętrzną sadzonek produkowanych w szkółce służącej przebudowie i rewaloryzacji Parku – (…) (obecnie nie prowadzona).

Natomiast w ramach działalności dodatkowej poza gospodarką leśną A. jest uprawniony do świadczenia usług rekreacyjno-turystycznych, usług pobytowych, wynajmu i wydzierżawiania składników majątkowych będących w dyspozycji A., w tym mieszkań zakładowych, prowadzenia handlu, w tym sprzedaży pamiątek i innych towarów oraz innej działalności poza gospodarką leśną, określonej szczegółowo w corocznym planie finansowo-gospodarczym A.

W Porozumieniu zawartym pomiędzy Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych, zwaną dalej „DGLP”, a A., w sprawie zasad rozliczeń zadań realizowanych przez A., jako podstawę jego zawarcia wskazano odpowiednie przepisy ustawy o lasach i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. z 1994 r., Nr 134, poz. 692), § (…) Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz Zarządzenie Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych (…) ze zmianami.

  1. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – dalej „ustawa o VAT” i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 tej ustawy.

  2. wraz z Partnerami, którym jest m.in. A. – podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków – planuje realizację projektu pod tytułem „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś Priorytetowa II. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu współfinansowanej ze środków. 2.4 Ochrona przyroda i edukacja ekologiczna typ projektu 2.4.1 Ochrona in-situ lub ex-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych, podtyp projektu 2.4.1a Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych.

Działania zaplanowane w projekcie dotyczą kontynuacji ochrony (…) zarówno w populacjach wolnych jak i w warunkach ex-situ.

Beneficjentem wiodącym planowanego Projektu będzie: B., z Partnerami:

nadleśnictwa: (…) oraz A., Park Narodowy.

Z uwagi na złożoną strukturę projektu Beneficjent wiodący podpisze porozumienie dotyczące realizacji projektu z podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków w projekcie. Wśród tych podmiotów jest A.

Celem Projektu jest ochrona (…) w Polsce, poprawa warunków bytowania oraz rozprzestrzeniania gatunku na nowe siedliska.

Planowane zadania:

Utrzymanie istniejącej C. prowadzonej przez jednostkę Lasów Państwowych (A.).

Wnioskodawca planuje oprócz utrzymania stada, remonty infrastruktury i poprawę jakości łąk na terenie zagród oraz odnowienie drzewostanów.

Zgodnie ze zgłoszonym zakresem rzeczowym do projektu i harmonogramu projektu, zadania A. będą realizowane w następującym zakresie:

  1. budowa ogrodzenia w C. (…),
  2. zakup ciągnika,
  3. zakup karmy i przygotowanie karmy (…),
  4. obsługa i opieka weterynaryjna (…),
  5. całoroczna opieka i nadzór (…),
  6. broszura edukacyjna wiedzy o (…).

Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z opisanym powyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na A., na otrzymanych fakturach będzie wykazana kwota podatku VAT. Termin realizacji zadań zgodnych z harmonogramem projektu od kwietnia 2019 r. do marca 2023 r.

Działania w terenie będą realizowane przez Partnerów Projektu. Zadaniem B. będzie monitoring siedlisk oraz populacji (…) pod względem rozmieszczenia, preferencji, zdrowia i genetyki. B. będzie również prowadziła działania informacyjno-edukacyjne i spotkania mające na celu poprawę akceptacji lokalnej społeczności dla (…).

Zakupy towarów i usług dokonane przez A. na rzecz Projektu nie będą wykorzystywane do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ celem poniesienia opisanych wydatków jest ochrona populacji (…) w Polsce, poprawa warunków bytowania oraz rozprzestrzeniania gatunku na nowe siedliska, a udostępnianie dla zwiedzających C. jest bezpłatne, tj. nie jest źródłem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 7 maja 2019 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał, że zakupy towarów i usług dokonywane przez A. na rzecz projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy A. przystępując do realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) będzie miał prawo – biorąc pod uwagę zakładane cele, którym służyć ma ten projekt – do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań w ramach tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, przystępując do realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań kosztowych inwestycyjnych bliżej wyspecyfikowanych w opisie zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem);
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od podatku.

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną w zgodzie z przepisami dyrektywy 2006/112/WE z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.) należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdyż koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).

W ocenie A. planowane działania do realizacji w ww. Projekcie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, mając na uwadze cele, którym ma służyć ten Projekt, nie będą związane, nawet pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z prowadzoną przez A. działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Działalność obejmująca czynności związane z projektem pn. „(…)” nie ma charakteru celów zarobkowych, gdyż celem działania 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna w ramach II Osi priorytetowej jest wzmocnienie mechanizmów służących ochronie przyrody, w tym w szczególności ochrona populacji (…) w Polsce, poprawa warunków bytowania oraz rozprzestrzenianie gatunku na nowe siedliska.

Ponadto należy dodać, że zwiedzanie C. jest bezpłatne. Na koszty związane z projektem założona zostanie wyodrębniona ewidencja księgowa.

Wobec powyższego, A. stoi na stanowisku, że przystępując do realizacji projektu pn. „(…)” – nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań wyspecyfikowanych w opisie zdarzenia przyszłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, w sytuacji gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z uwagi na brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że w oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2018 r., poz. 2128), Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej, reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą inne jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Do tych jednostek należy Wnioskodawca. Zainteresowany wskazał na przepisy Zarządzenia, z którego wynikają zasady funkcjonowania A. oraz na to, że Wnioskodawca – A. – prowadzi prace na rzecz wykonywanej dodatkowo działalności poza gospodarką leśną, w której ramach mieszczą się: ochrona dziedzictwa leśnictwa polskiego, zarządzanie zasobami informacyjnymi przede wszystkim odnoszącymi się do wiedzy historycznej o organizacji i funkcjonowaniu L.P, technice i technologii, a także kulturze leśnej, prowadzenie ciągłej kampanii mającej za przedmiot bezpośrednią edukację leśną społeczeństwa, w tym – prowadzenie i udostępnianie dla zwiedzających C., wraz z pełnym przekazem wiedzy o łowiectwie, roli i znaczeniu dzikich zwierząt w funkcjonowaniu ekosystemów leśnych, sprawowanie mecenatu nad twórczością artystyczną leśników oraz twórców, których dzieła są inspirowane lasem i leśnictwem, współpraca, wymiana doświadczeń z uczelniami i szkołami, stowarzyszeniami i organizacjami społecznymi, parkami narodowymi i krajoznawczymi, arboretami ogrodami botanicznymi, muzeami w kraju i za granicą. Ponadto, w ramach działalności dodatkowej na rzecz gospodarki leśnej, A. prowadzi sprzedaż drewna pozyskanego w ramach usuwania posuszu i prac rewaloryzacyjnych w Parku – (…) i sprzedaż zewnętrzną sadzonek produkowanych w szkółce służącej przebudowie i rewaloryzacji Parku – (…) (obecnie nie prowadzona). Natomiast w ramach działalności dodatkowej poza gospodarką leśną A. jest uprawniony do świadczenia usług rekreacyjno-turystycznych, usług pobytowych, wynajmu i wydzierżawiania składników majątkowych będących w dyspozycji A., w tym mieszkań zakładowych, prowadzenia handlu, w tym sprzedaży pamiątek i innych towarów oraz innej działalności poza gospodarką leśną, określonej szczegółowo w corocznym planie finansowo-gospodarczym A. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy. B. wraz z Partnerami, którym jest m.in. Wnioskodawca – podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków – planuje realizację projektu pod tytułem „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko 2014-2020, Oś Priorytetowa II. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu współfinansowanej ze środków. 2.4 Ochrona przyroda i edukacja ekologiczna typ projektu 2.4.1 Ochrona in-situ lub ex-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych podtyp projektu 2.4.1a Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych. Działania zaplanowane w projekcie dotyczą kontynuacji ochrony (…) zarówno w populacjach wolnych jak i w warunkach ex-situ. Beneficjentem wiodącym planowanego Projektu będzie: B., z Partnerami: nadleśnictwami, oraz Wnioskodawcą i Parkiem Narodowym. Z uwagi na złożoną strukturę projektu, Beneficjent wiodący podpisze porozumienie dotyczące realizacji projektu z podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków w projekcie. Wśród tych podmiotów jest Wnioskodawca. Celem Projektu jest ochrona populacji (…) w Polsce, poprawa warunków bytowania oraz rozprzestrzeniania gatunku na nowe siedliska. Planowane zadania: utrzymanie istniejącej C. prowadzonej przez jednostkę Lasów Państwowych (Zainteresowany). Wnioskodawca planuje oprócz utrzymania stada, remonty infrastruktury i poprawę jakości łąk na terenie zagród oraz odnowienie drzewostanów. Zgodnie ze zgłoszonym zakresem rzeczowym do projektu i harmonogramu projektu, zadania Zainteresowanego będą realizowane w następującym zakresie: budowa ogrodzenia w (…), zakup ciągnika, zakup karmy i przygotowanie karmy (…), obsługa i opieka weterynaryjna (…), całoroczna opieka i nadzór (…), broszura edukacyjna wiedzy o (…). Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z opisanym powyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę, na otrzymanych fakturach będzie wykazana kwota podatku VAT. Termin realizacji zadań zgodnych z harmonogramem projektu od kwietnia 2019 r. do marca 2023 r. Działania w terenie będą realizowane przez Partnerów Projektu. Zadaniem B. będzie monitoring siedlisk oraz populacji (…) pod względem rozmieszczenia, preferencji, zdrowia i genetyki. B. będzie również prowadziła działania informacyjno-edukacyjne i spotkania mające na celu poprawę akceptacji lokalnej społeczności dla (…). Zakupy towarów i usług dokonane przez Wnioskodawcę na rzecz Projektu nie będą wykorzystywane do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ celem poniesienia opisanych wydatków jest ochrona populacji (…) w Polsce, poprawa warunków bytowania oraz rozprzestrzeniania gatunku na nowe siedliska, a udostępnianie dla zwiedzających C. jest bezpłatne, tj. nie jest źródłem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonywane przez A. na rzecz projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT.

Na tle powyższego wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii stwierdzenia, czy przystępując do realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) będzie miał on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań w ramach tego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – zakupy towarów i usług dokonywane przez A. na rzecz projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Udostępnianie dla zwiedzających C. jest bezpłatne, tj. nie jest źródłem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i działalność obejmująca czynności związane z projektem pn. „(…)” nie ma charakteru celów zarobkowych. Tym samym nie będzie w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego – mimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT – nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań w ramach przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, A. przystępując do realizacji projektu pn. „(…)” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) nie będzie miał prawa – biorąc pod uwagę zakładane cele, którym służyć ma ten projekt – do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań w ramach przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona jedna ze wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. zakupione towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że zakupy towarów i usług dokonywane przez A. na rzecz projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. W świetle powyższego tutejszy organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj