Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.105.2019.2.MJ
z 10 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r. (data wpływu 25 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału działki nabytej w 2000 roku oraz udziałów współwłasności w wydzielonej drodze wewnętrznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału działki nabytej w 2000 roku oraz udziałów współwłasności w wydzielonej drodze wewnętrznej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 kwietnia 2019 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna posiada działki należące do majątku osobistego. W roku 2000 podatnik nabył wraz z żoną działkę z zamiarem wybudowania tam domów dla siebie, a w przyszłości również dla dzieci. Na dzień nabycia działka znajdowała się, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w terenach pod zabudowę jednorodzinną. W roku 2003 uchwałą Rady Miasta … ten plan przestał obowiązywać. W związku z brakiem planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, gdzie jest zlokalizowana działka, podatnik starał się o warunki zabudowy i je uzyskał w latach 2006/2008. Warunki zabudowy zostały wydane tak, że umożliwiały zabudowę działki siedmioma domami jednorodzinnymi wolnostojącymi. Na podstawie warunków zabudowy podatnik podzielił przedmiotową działkę na siedem działek pod zabudowę domami jednorodzinnymi oraz została wydzielona droga wewnętrzna. Na podstawie warunków zabudowy podatnik uzyskał pozwolenie na budowę pięciu domów na części przedmiotowych działek wydzielonych z działki, którą nabył w 2000 roku.

Podatnik w międzyczasie podjął decyzję o budowie domu w innej lokalizacji. Na dzień dzisiejszy przedmiotowa działka nabyta w 2000 roku podzielona jest na mniejsze działki i wydzielona z nich jest wewnętrzna droga dojazdowa do działek. Wydane jest prawomocne pozwolenie na zabudowę części wydzielonych działek.

Uchwałą Rady Miasta … z dn. 31.01.2019 został uchwalony nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z uchwalonym planem 5/7 działki nabytej w 2000 roku znajduje się na terenach upraw rolnych. Wszystkie dotychczasowe działania podatnika były skierowane na przywrócenie stanu przeznaczenia przedmiotowej działki z dnia zakupu w 2000 roku. W dniu nabycia działka znajdowała się na terenach pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.

Podatnik prowadzi równocześnie działalność gospodarczą i jest podatnikiem podatku VAT ale w innym zakresie, przedmiotem działalności gospodarczej jest doradztwo gospodarcze i usługi sekretarskie. Wnioskodawca ww. nieruchomości nie udostępniał i nie udostępnia odpłatnie innym osobom na podstawie umowy: najmu, dzierżawy, użyczenia itp.

Działki należą do majątku osobistego podatnika, współwłaścicielem jest żona podatnika, zakup został sfinansowany własnymi środkami podatnika i małżonki pochodzącymi ze wspólnego majątku osobistego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał numery ewidencyjne działek powstałych po podziale działki nr 23, obręb …, …, … działki: 23/1, 23/2, 23/3, 23/6, 23/7, 23/8, 23/9, 23/10, 23/11, 23/12, 23/13, 23/14, obręb …, …, …. Działka 23/3 i 23/8 oraz 1/14 udziału w działkach 23/9, 23/10 i 22/1 zostały sprzedane. Akt notarialny przeniesienia własności z dn. 17.02.2010. Sprzedaż tych nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z interpretacją Naczelnika Urzędu Skarbowego w … z dn. 30.11.2006.

Wyjaśnienie: Działki nr 23/9, 23/10 (wydzielone z działki nr 23) oraz działka nr 22/1 (wydzielona z działki sąsiada nr 22) zostały wydzielone w celu zapewnienia w przyszłości dojazdu do przedmiotowych działek nr 23/1, 23/2, 23/3, 23/6, 23/7, 23/8, 23/11, 23/12, 23/13 i 23/14 oraz do działki sąsiada nr 22/2. Działki 23/9, 23/10 i 22/1 są współwłasnością dziewięciu osób. Dwóch właścicieli działek 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13, 23/14 (A… i T… P…), trzech właścicieli działek 23/3, 23/8 oraz czterech właścicieli działki 22/2.

Działki na sprzedaż to: 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13 oraz przypadające udziały w działkach 23/9, 23/10 i 22/1. Działka 23/14 nie jest przeznaczona na sprzedaż.

Wszystkie działki objęte są nowym planem zagospodarowania przestrzennego dla miasta …, obszar „… i … - Obszar …” w tym:

  • działki nr 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12 (w całości) oraz 23/9, 23/10 i 22/1 (w części) znajdują się na terenach przeznaczonych pod użytki rolne - R.11 (bez prawa zabudowy)
  • działki nr 23/13 i 23/14 (w całości) oraz 23/9, 23/10 i 22/1 (w części) znajdują się na terenach pod zabudowę jednorodzinną MN.3

Wnioskodawca nie podjął do tej pory żadnych działań mających na celu zwiększenie wartości ww. działek. Stan działek jest identyczny jak w dniu zakupu w 2000 roku. Obecny stan działek to nieogrodzone i bez mediów nieużytki rolne, łąka.

Działki posiadają dostęp do drogi publicznej poprzez „sięgacz”, działka nr 441, obręb …, …, …, będąca w zarządzie Zarządu Dróg Miasta …. Wymagana jest budowa/przebudowa polnej drogi do parametrów drogi utwardzonej na działce nr 441 będącej dojazdem do ww. działek.

Zostało wydane prawomocne Pozwolenie na budowę domów, obejmujące działki nr 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13, wraz z infrastrukturą oraz budową drogi dojazdowej na działce 411, zjazdem i budową drogi wewnętrznej na dz. nr 23/9, 23/10, 22/1.

Dokonano tylko raz sprzedaży działki. Opisane wyżej. Poza tym Wnioskodawca nigdy nie sprzedawał żadnych innych działek. Sprzedaży wymienionej w Ad. 1 nieruchomości Wnioskodawca dokonał 11 lat temu. W dniu sprzedaży działki 23/3, 23/8 oraz 23/9, 23/10 i 22/1 miały przeznaczenie pod użytki rolne R.

Wnioskodawca posiada inne działki, ale nie zamierza ich sprzedać w najbliższej przyszłości. Wnioskodawca nie planuje i nie zakłada sprzedaży żadnej z posiadanych nieruchomości poza ww. wymienionymi.

Wnioskodawca (wraz z żoną) dokonał tylko raz sprzedaży nieruchomości gruntowej, będącej częścią ww. działki nr 23 (po podziale działki nr 23/3, 23/8) oraz udziału w działkach pod planowaną drogę wewnętrzną po działkach 23/9, 23/10 i 22/1. Przeniesienie własności (sprzedaż) nastąpiło 11 lat temu.

Wnioskodawca, poza ww. działkami, nie zamierza sprzedać w najbliższej przyszłości żadnej z posiadanych działek będących jego majątkiem własnym.

Określenie Podatnik oznacza Wnioskodawcę, Wnioskodawcą jest A… P…, PESEL ….

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż części działek wydzielonych z nabytej w 2000 roku działki oraz sprzedaż udziałów współwłasności w wydzielonej drodze wewnętrznej dowolnemu odbiorcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Sprzedaż części działek wydzielonych z nabytej w 2000 roku działki oraz sprzedaż udziałów współwłasności w wydzielonej drodze wewnętrznej dowolnemu odbiorcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zbywającym jest osoba fizyczna, działka nabyta z majątku własnego.

W celu zachowania przeznaczenia działki z dnia nabycia zostały podjęte zwykłe czynności zmierzające do zagospodarowania tej działki, bez zamysłu obrotu nieruchomościami.

Interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzającą, że sprzedaż przedmiotowych działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podatnik uzyskał 30.11.2006, kopia interpretacji w załączeniu (załącznik nr.1).

Nieruchomości stanowią majątek osobisty podatnika i małżonki, nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W dniu zakupu część działki znajdowała się na terenach budowlanych, tj. pod zabudowę jednorodzinną zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego W roku 2003 uchwałą Rady Miasta ... ten plan przestał obowiązywać. W związku z tym dla działek położonych w terenach upraw rolnych koniecznym było podjęcie działań, które umożliwiłyby przywrócenie przeznaczenia nabytej w 2000 roku działki.

Po uzyskaniu warunków zabudowy i na ich podstawie podatnik dokonał geodezyjnego podziału działki na zgodnie z wydanymi warunkami zabudowy oraz wydzielił drogę wewnętrzną. Po latach uzyskał zezwolenia na budowę. Te czynności również finansował z prywatnego majątku, nie było to związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Czynności te zmierzały do odzyskania wartości posiadanego prywatnego majątku. Uzyskanie pozwolenia na budowę domów na części wydzielonych działek kończy etap przywrócenia przeznaczenia tych gruntów do stanu z dnia zakupu w 2000 roku.

Prywatny majątek osobisty podatnika, którym jest działka, ma dzięki tym czynnościom wartość zgodną z tym, co podatnik w roku 2000 nabył. Gdyby podatnik nie wnioskował o zmianę przeznaczenia gruntów, nie podzielił, nie wydzielił drogi, nie uzyskał pozwolenia, to działki byłyby na dzień dzisiejszy bezwartościowymi łąkami. W obecnie uchwalonym planie zagospodarowania przestrzennego 5/7 nabytej w 2000 roku działki ma teraz przeznaczenie pod uprawy rolne.

Obecnie podatnik planuje sprzedaż tego majątku w całości lub w części. Podatnik nie mógł tak długo czekać z budową i w międzyczasie wybudował w 2005 r. dom w innej lokalizacji. Dochód z planowanej sprzedaży podatnik planuje przeznaczyć na prywatne potrzeby osobiste. Planuje dokonać sprzedaży, która nie nosi znamion działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów (...), czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Planowana sprzedaż całej nieruchomości lub jej części nie będzie wskazywała na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy tj. przez nadanie jej stałego (zorganizowanego) charakteru. Tym samym nie można uznać, iż stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

Podatnik uzyskał pozwolenia na budowę domów w styczniu 2019, uzyskanie tych pozwoleń było konieczne przed ostatecznym uchwaleniem projektu planu zagospodarowania przestrzennego, czyli dokonał czynności koniecznych do utrzymania wartości osobistego majątku. Podjął decyzję o sprzedaży tego gruntu. Nie planuje podejmować w najbliższej przyszłości czynności wskazujących na częstość takich zdarzeń.

Zgodnie ze stanowiskiem wypracowanym przez doktrynę (J. Zubrzycki, Leksykon VAT) nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, lecz spożytkowany na własne potrzeby. Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15.09.2011 w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej pod warunkiem, że ta transakcja nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Zgodnie z interpretacją indywidualną sygn. 0114-KDIP1-1.4012.701.2018.3.JO z 12.02.2019, nr dokumentu 549018/1, planowana sprzedaż działek niezabudowanych po podziale nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż stanowią one majątek prywatny, a Wnioskodawca nie wykorzystywał działek na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca sprzedając wydzielone działki będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, zatem czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Planowana sprzedaż działek nie wpisuje się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku planowaną dostawą działek wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem co oznacza, że nie wypełni przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy i nie wystąpi w charakterze podatnika od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca, w celu dokonania sprzedaży działek podejmował/będzie podejmował aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.) (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Należy mieć na uwadze, że dla uznania danego majątku za prywatny nie wystarczy, że jako taki został nabyty (darowany), istotny jest również sposób jego wykorzystania w całym okresie posiadania oraz działania podejmowane w celu jego sprzedaży. Aby majątek uznać za prywatny musi być on w całym okresie posiadania wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych co stwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE w orzeczeniu w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy przytoczyć orzeczenie z dnia 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, z którego wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Należy wskazać, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

Należy stwierdzić, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w roku 2000 nabył wraz z żoną działkę z zamiarem wybudowania tam domów dla siebie, a w przyszłości również dla dzieci. Na dzień nabycia działka znajdowała się, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w terenach pod zabudowę jednorodzinną. W roku 2003 uchwałą Rady Miasta … ten plan przestał obowiązywać. W związku z brakiem planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, gdzie jest zlokalizowana działka, podatnik starał się o warunki zabudowy i je uzyskał w latach 2006/2008. Warunki zabudowy zostały wydane tak, że umożliwiały zabudowę działki siedmioma domami jednorodzinnymi wolnostojącymi. Na podstawie warunków zabudowy podatnik podzielił przedmiotową działkę na siedem działek pod zabudowę domami jednorodzinnymi oraz została wydzielona droga wewnętrzna. Na podstawie warunków zabudowy podatnik uzyskał pozwolenie na budowę pięciu domów na części przedmiotowych wydzielonych działek. Podatnik w międzyczasie podjął decyzję o budowie domu w innej lokalizacji. Na dzień dzisiejszy przedmiotowa działka nabyta w 2000 roku podzielona jest na mniejsze działki i wydzielona z nich jest wewnętrzna droga dojazdowa do działek. Uchwałą Rady Miasta … z dn. 31.01.2019 został uchwalony nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z uchwalonym planem 5/7 działki nabytej w 2000 roku znajduje się na terenach upraw rolnych. Wnioskodawca ww. nieruchomości nie udostępniał i nie udostępnia odpłatnie innym osobom na podstawie umowy: najmu, dzierżawy, użyczenia itp. Działki należą do majątku osobistego podatnika, współwłaścicielem jest żona podatnika, zakup został sfinansowany własnymi środkami podatnika i małżonki pochodzącymi ze wspólnego majątku osobistego. Wnioskodawca nie podjął do tej pory żadnych działań mających na celu zwiększenie wartości ww. działek. Stan działek jest identyczny jak w dniu zakupu.

W pierwszej kolejności należy ustalić, czy dokonując sprzedaży działek 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13 oraz udziałów w działkach 23/9, 23/10 i 22/1, Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, iż w przedmiotowej sprawie nie wystąpiły okoliczności, które wykraczałyby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W niniejszej sprawie Wnioskodawca nie podjął bowiem, w związku z zamiarem sprzedaży działek, ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami, takich jak, np. uzbrojenie terenu – doprowadzenie do niego mediów, ogrodzenie działek. Zainteresowany nie angażował zatem środków podobnych do wykorzystywanych przez handlowca, tj. nie wykazywał aktywności w przedmiocie zbycia wskazanych we wniosku działek porównywalnych do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Należy wskazać, iż Wnioskodawca w 2000 r. nabył działkę do majątku prywatnego z zamiarem wybudowania na niej domów dla siebie i swoich dzieci. Działka ta w chwili nabycia znajdowała się na terenach pod zabudowę jednorodzinną. W 2003 plan ten przestał obowiązywać. Jak wskazano we wniosku, wszystkie poczynione działania Wnioskodawcy (tj. uzyskanie warunków zabudowy, podział działek, wydzielenie drogi) były skierowane na przywrócenie stanu przeznaczenia przedmiotowej działki z dnia zakupu w 2000 roku.

Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy, zbycie przez Wnioskodawcę działek 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13 oraz udziałów w działkach 23/9, 23/10 i 22/1 nie będzie stanowić działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawcy w przedmiocie zbycia tychże nieruchomości, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności).

Konsekwentnie, w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując sprzedaży działek 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13 oraz udziałów w działkach 23/9, 23/10 i 22/1 Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarczy stwierdzić jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie sprzedaż działek 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13 oraz udziałów w działkach 23/9, 23/10 i 22/1 należy uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W związku z tym, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Zatem dokonując sprzedaży działek 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13 oraz udziałów w działkach 23/9, 23/10 i 22/1, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Zainteresowanego cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr 5081, a dostawę tych działek - czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wobec powyższego, dokonana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek 23/1, 23/2, 23/6, 23/7, 23/11, 23/12, 23/13 oraz udziałów w działkach 23/9, 23/10 i 22/1, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowych dla żony Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj