Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.115.2019.1.MGO
z 10 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu pt. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu pt. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miejska (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Gmina działa na podstawie odpowiednich przepisów prawnych regulujących zakres działań jednostki samorządu terytorialnego oraz sektora finansów publicznych m.in.: ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zmianami), ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 995 ze zmianami), ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zmianami).

Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zmianami), w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest uznawana za podatnika z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina uzyskała pozytywną decyzję o dofinansowaniu realizacji projektu pn. „…” (dalej: „projekt”) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.2. Gospodarka odpadami dla poddziałania: 5.2.2. Gospodarka odpadami RIT.

Całkowity koszt projektu to … PLN brutto, w całości są to koszty kwalifikowane. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. Projekt finansowany będzie z dwóch źródeł: budżet miasta oraz środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowiące 95% kosztów kwalifikowanych, tj. … PLN. Okres realizacji projektu to 1 grudnia 2017 – 31 sierpnia 2021.

Przedmiotem projektu realizowanego w formule grantowej jest unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z obiektów (tj. budynków mieszkalnych, gospodarczych i innych) oraz nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miejskiej. Projekt obejmuje 28 grantów przeznaczonych na następujący zakres prac:

  1. Demontaż z obiektu wyrobów budowlanych zawierających azbest, ich transport i unieszkodliwianie (składowanie) z jednoczesnym odtworzeniem pokrycia dachowego lub elewacji,
  2. Demontaż z obiektu wyrobów budowlanych zawierających azbest, ich transport i unieszkodliwianie (składowanie),
  3. Transport znajdujących się na nieruchomości wyrobów budowlanych zawierających azbest i ich unieszkodliwienie (składowanie).

Każdy z grantobiorców objętych projektem realizował będzie przynajmniej jedno z powyższych zadań. Planowane do wykonania prace w zakresie zdjęcia azbestu, transportu i jego unieszkodliwienia zostaną wykonane wyłącznie przez firmy posiadające odpowiednie zezwolenia na wykonywanie tego typu zadań, co powinno być stosownie udokumentowane. Wszystkie usuwane odpady zawierające azbest będą składowane na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub na wydzielonych w tym celu częściach składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Zgodnie ze złożonymi deklaracjami naboru do projektu w ramach zakresu prac zaplanowano odtworzenie pokryć dachowych o powierzchni 5 076,65 m2. Na dzień zakończenia naboru deklaracji do projektu nie zgłoszono potrzeb w zakresie demontażu azbestu z elewacji. Różnica pomiędzy powierzchnią odtworzeniową pokrycia dachowego (5 076,65 m2) a powierzchnią odpadów zlokalizowanych na dachach budynków (5 584,85 m2) stanowi zakres przewidziany do rozbiórki (508,20 m2).

Wskazany powyżej zakres planowanych prac jest optymalny pod względem zaspokojenia potrzeb zgłoszonych przez grantobiorców. Zastosowane przez grantobiorców rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe oraz sposób i skala wykonania robót mają przyczynić się do poprawy ochrony środowiska i jakości życia mieszkańców miasta. W ramach projektu szczególny nacisk kładzie się na zapewnienie bezpiecznego unieszkodliwienia odpadów.

Powstała w wyniku realizacji przedsięwzięcia infrastruktura ze względu na specyfikę projektu grantowego będzie stanowić własność właścicieli obiektu/nieruchomości. Gmina Miejska jako beneficjent projektu grantowego zobowiązała grantobiorców do utrzymania trwałości zadania przez okres 5 lat od daty ostatniej płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Projektu na rzecz Gminy jako beneficjenta środków (o tym terminie Gmina zobowiązała się powiadomić grantobiorców). Zapisy odnośnie trwałości będą dotyczyły również każdych kolejnych właścicieli majątku powstałego w ramach realizacji niniejszego projektu. Wnioskodawca, wykorzystując własne zasoby organizacyjne i finansowe, gwarantuje, że będzie sprawował nadzór nad zapewnieniem trwałości projektu.

Projekt podzielony jest na 4 zadania:

Zadanie 1: Przygotowanie projektu.

W ramach przygotowania projektu przygotowano dokumentację niezbędną do ubiegania się o dofinansowanie w ramach RPO na lata 2014-2020, w tym program funkcjonalno-użytkowy dla 28 lokalizacji/nieruchomości, przeprowadzenie inwentaryzacji obiektów/ nieruchomości oraz sporządzono analizy niezbędne do złożenia wniosku.

Zadanie 2: Granty dla ostatecznych odbiorców.

Projekt przewiduje udzielenie 28 grantów. Granty zostaną przyznane na następujący zakres prac związanych z: demontażem wyrobów budowlanych zawierających azbest z obiektu, transportem, unieszkodliwianiem w/w wyrobów (składowanie na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub wydzielonej części składowisk odpadów innych niż niebezpieczne) oraz jednoczesnym odtworzeniem pokryć dachowych. Na podstawie inwentaryzacji wykonanej na potrzeby realizacji niniejszego projektu wykazano, iż ilość odpadów azbestowych na terenie wskazanych 28 nieruchomości, wynosi 6 072,75 m2 (w tym 5 584,85 m2 odpadów zlokalizowanych na dachach budynków i 487,9 m2 odpadów składowanych), co w przeliczeniu na masę daje wartość 66,800 Mg. Łączna powierzchnia odtworzenia pokrycia dachowego w ramach projektu wynosi 5076,65 m2.

Gmina dla realizacji zadań zawartych w projekcie przyjęła Zarządzeniem Prezydenta Miasta nr … Regulamin udziału w projekcie, w którymi zgodnie z § 4 pkt 1-3 „za koszty zadania uznane zostaną wyłącznie wydatki udokumentowane fakturami VAT lub dokumentami o równoważnej wartości dowodowej (rachunek). Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem zadania tylko wówczas, gdy jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Grantobiorcę a ten nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług”. Z kolei zgodnie z § 1 pkt 2 Regulaminu za Grantobiorcę rozumie się ostatecznego odbiorcę grantu, osobę fizyczną, przedsiębiorcę, właściciela/współwłaściciela obiektu z zabudowanymi wyrobami budowlanymi zawierającymi azbest, lub nieruchomości, na której znajdują się odpady wyrobów budowlanych zawierających azbest. Natomiast § 1 pkt 5 przedmiotowego regulaminu określa definicję grantu jako dotację celową przyznaną Grantobiorcy. Powołany wyżej regulamin w § 5 pkt 19 określa również sposób rozliczenia grantu, gdzie grantobiorca obowiązany jest przedłożyć oryginały faktur VAT/rachunków potwierdzających poniesienie wydatków na realizację zadania wraz z potwierdzeniem płatności za zrealizowane zadanie, co stanowi również udokumentowanie poniesienia wkładu własnego. Wobec powyższego Grantobiorca jest inwestorem zadania, na niego wystawiane będą faktury VAT/ rachunki dokumentujące wykonanie robót związanych z przedmiotowym projektem na terenie Grantobiorcy.

Zadanie 3: Koszty personelu.

Koszty zaangażowania personelu będą obejmowały czynności związane z realizacją i specyfiką projektu grantowego, co zostanie ujęte w zakresie obowiązków pracownika merytorycznego. Koszt personelu będzie stanowił wkład własny i będzie pochodził wyłącznie z budżetu miasta. Koszty personelu nie będą obejmować czynności związanych z uzyskaniem dofinansowania, zarządzaniem i rozliczaniem projektu, będą związane wyłącznie z zadaniami merytorycznymi projektu. W ramach kosztu nadzoru inwestorskiego przewiduje się głównie przeprowadzenie kontroli w terenie, która będzie miała na celu skonfrontowanie danych pozyskanych podczas inwentaryzacji przedrealizacyjnej dla danej lokalizacji stanowiącej podstawę do opracowanego programu funkcjonalno-użytkowego i jednocześnie zakresu rzeczowego niniejszego projektu, zakresu rzeczowego ujętego w umowie o powierzenie grantu oraz weryfikację dokumentów otrzymanych od grantobiorców w celu rozliczenia zadania. Każda lokalizacja będzie poddana kontroli w postaci ww. wizji lokalnej. Przewiduje się przeprowadzenie takiej kontroli przed każdą wypłatą grantu w celu zapewnienia prawidłowości realizacji zadania i wydatkowania środków zgodnie z przeznaczeniem.

Zadanie 4: Informacja i promocja

Zadanie to obejmuje działania promocyjne, które będą nakierowane na informację opinii publicznej o współfinansowaniu projektu z środków UE. W ramach zadania przewiduje się sfinansowanie kosztów zakupu i montażu tablic: informacyjnej i pamiątkowej. Ze względu na specyfikę projektu, tj. jego realizację w formule grantowej i jego rozproszenie na terenie miasta, tablica informacyjna i pamiątkowa będą zlokalizowane w budynku Urzędu Miasta.

Reasumując realizacja zadań 1 oraz 4 projektu będzie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miejską. Zadanie 3 projektu może obejmować koszty pracownicze nie podlegające ustawie o VAT. Jednakże w przypadku braku możliwości realizacji części zadania 3 (nadzór inwestorski) przez pracownika Gminy posiadającego odpowiednie kwalifikacje, nadzór inwestorski może zostać zlecony do wykonania osobie fizycznej lub firmie prowadzącej działalność podlegającą opodatkowaniu VAT. Stąd część zadania 3 może zostać także udokumentowana rachunkami/fakturami VAT. Z kolei zadania związane z pracami wykonywanymi na obiektach, będących własnością Grantobiorcy, ujęte w zadaniu 2, udokumentowane będą fakturami VAT/rachunkami wystawionymi na Grantobiorców. Realizacja zadań 1, 3 i 4 w projekcie nie będą służyły działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu pt. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu pt. „…”.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

W pierwszej kolejności Gmina pragnie wskazać, iż stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, działa ona w roli podatnika VAT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy efekty realizacji zadań 1 i 4 projektu pn. „…” nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Projekt będzie realizowany na nieruchomościach należących do Grantobiorców, czyli osób fizycznych lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i na nich to wystawiane będą faktury/rachunki dokumentujące wykonanie robót związanych unieszkodliwianiem azbestu na terenie Grantobiorcy.

Opierając się na przywołanych powyżej przepisach ustawy o VAT, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu, gdyż nie została spełniona druga przesłanka, warunkująca prawo do odliczeń podatku naliczonego, a tym samym inwestycja wynika z zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Wobec powyższego Gmina w tym zakresie działa w ramach reżimu publiczno-prawnego, wykonując zadania, dla których została powołana.

Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, iż nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań 1, 3 i 4 projektu „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem projektu realizowanego w formule grantowej jest unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z obiektów (tj. budynków mieszkalnych, gospodarczych i innych) oraz nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miejskiej. Projekt obejmuje 28 grantów przeznaczonych na następujący zakres prac:

  1. Demontaż z obiektu wyrobów budowlanych zawierających azbest, ich transport i unieszkodliwianie (składowanie) z jednoczesnym odtworzeniem pokrycia dachowego lub elewacji,
  2. Demontaż z obiektu wyrobów budowlanych zawierających azbest, ich transport i unieszkodliwianie (składowanie),
  3. Transport znajdujących się na nieruchomości wyrobów budowlanych zawierających azbest i ich unieszkodliwienie (składowanie).

Każdy z grantobiorców objętych projektem realizował będzie przynajmniej jedno z powyższych zadań. Planowane do wykonania prace w zakresie zdjęcia azbestu, transportu i jego unieszkodliwienia zostaną wykonane wyłącznie przez firmy posiadające odpowiednie zezwolenia na wykonywanie tego typu zadań, co powinno być stosownie udokumentowane.

Powstała w wyniku realizacji przedsięwzięcia infrastruktura ze względu na specyfikę projektu grantowego będzie stanowić własność właścicieli obiektu/nieruchomości.

Projekt podzielony jest na 4 zadania:

Zadanie 1: Przygotowanie projektu.

W ramach przygotowania projektu przygotowano dokumentację niezbędną do ubiegania się o dofinansowanie w ramach RPO na lata 2014-2020, w tym program funkcjonalno-użytkowy dla 28 lokalizacji/nieruchomości, przeprowadzenie inwentaryzacji obiektów/ nieruchomości oraz sporządzono analizy niezbędne do złożenia wniosku.

Zadanie 2: Granty dla ostatecznych odbiorców.

Projekt przewiduje udzielenie 28 grantów. Granty zostaną przyznane na następujący zakres prac związanych z: demontażem wyrobów budowlanych zawierających azbest z obiektu, transportem, unieszkodliwianiem w/w wyrobów (składowanie na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub wydzielonej części składowisk odpadów innych niż niebezpieczne) oraz jednoczesnym odtworzeniem pokryć dachowych. Na podstawie inwentaryzacji wykonanej na potrzeby realizacji niniejszego projektu wykazano, iż ilość odpadów azbestowych na terenie wskazanych 28 nieruchomości, wynosi 6 072,75 m2 (w tym 5 584,85 m2 odpadów zlokalizowanych na dachach budynków i 487,9 m2 odpadów składowanych), co w przeliczeniu na masę daje wartość 66,800 Mg. Łączna powierzchnia odtworzenia pokrycia dachowego w ramach projektu wynosi 5076,65 m2.

Grantobiorca jest inwestorem zadania, na niego wystawiane będą faktury VAT/rachunki dokumentujące wykonanie robót związanych z przedmiotowym projektem na terenie grantobiorcy.

Zadanie 3: Koszty personelu.

Koszty zaangażowania personelu będą obejmowały czynności związane z realizacją i specyfiką projektu grantowego, co zostanie ujęte w zakresie obowiązków pracownika merytorycznego. Koszt personelu będzie stanowił wkład własny i będzie pochodził wyłącznie z budżetu miasta. Koszty personelu nie będą obejmować czynności związanych z uzyskaniem dofinansowania, zarządzaniem i rozliczaniem projektu, będą związane wyłącznie z zadaniami merytorycznymi projektu.

Zadanie 4: Informacja i promocja

Zadanie to obejmuje działania promocyjne, które będą nakierowane na informację opinii publicznej o współfinansowaniu projektu z środków UE. W ramach zadania przewiduje się sfinansowanie kosztów zakupu i montażu tablic: informacyjnej i pamiątkowej. Ze względu na specyfikę projektu, tj. jego realizację w formule grantowej i jego rozproszenie na terenie miasta, tablica informacyjna i pamiątkowa będą zlokalizowane w budynku Urzędu Miasta.

Realizacja zadań 1 oraz 4 projektu będzie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miejską. Zadanie 3 projektu może obejmować koszty pracownicze niepodlegające ustawie o VAT. Jednakże w przypadku braku możliwości realizacji części zadania 3 (nadzór inwestorski) przez pracownika Gminy posiadającego odpowiednie kwalifikacje, nadzór inwestorski może zostać zlecony do wykonania osobie fizycznej lub firmie prowadzącej działalność podlegającą opodatkowaniu VAT. Stąd część zadania 3 może zostać także udokumentowana rachunkami/fakturami VAT. Z kolei zadania związane z pracami wykonywanymi na obiektach, będących własnością grantobiorcy, ujęte w zadaniu 2, udokumentowane będą fakturami VAT/rachunkami wystawionymi na grantobiorców. Realizacja zadań 1, 3 i 4 w projekcie nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przez Gminę z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków obejmujących w projekcie zadania oznaczone nr 1, 3 i 4 związek taki nie występuje, gdyż realizacja zadań 1, 3 i 4 nie będzie służyła działalności opodatkowanej. Tym samym należy stwierdzić, że nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi w celu wykonania zadań 1, 3 i 4 nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania oznaczonego w projekcie nr 2 bowiem to grantobiorca jest inwestorem zadania i na grantobiorcę a nie na Gminę wystawiane będą faktury/rachunki dokumentujące wykonanie robót związanych z projektem.

Odpowiadając zatem na pytanie Wnioskodawcy stwierdzić należy, że niespełnienie przesłanek wynikających z art. 86, w tym podstawowej przesłanki, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi sprawia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu pt. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj