Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.144.2019.1.IR
z 10 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2019 r. (data wpływu 19 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Powiat ..... jako Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „.....” w ramach Programu Operacyjnego Województwa ...... na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne.

Planowane wydatki wynoszą: całkowita wartość projektu wynosi ... zł, wydatki kwalifikowane w ramach projektu ... zł, w tym ... zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powiat zapewni wkład własny w wysokości ... zł. Termin rozpoczęcia realizacji projektu: 01.09.2019 r. Termin zakończenia realizacji projektu: 31.12.2020 r.

Według Instrukcji wypełniania załączników do Wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach RPO W.... na lata 2014-2020, która stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu w pkt 8 Oświadczenie Beneficjenta o braku możliwości odzyskania podatku VAT jest mowa, iż „W przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, zobowiązany jest do przedłożenia stosownego oświadczenia. Wzór Oświadczenia stanowi załącznik nr 1 do dokumentacji konkursowej. Beneficjent, który uzna VAT za wydatek kwalifikowalny zobowiązany jest do przedstawienia w dokumentacji aplikacyjnej szczegółowego uzasadnienia zawierającego podstawę prawną wskazującą na brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości (okresie realizacji projektu oraz w okresie trwałości projektu) majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu.

Dodatkowo, w celu potwierdzenia wiarygodności przedstawionej deklaracji, zalecanym załącznikiem na etapie aplikowania jest indywidualna interpretacja właściwej Krajowej Izby Administracji Skarbowej wydana w przedmiotowym zakresie. Jednakże w przypadku nie przedłożenia przedmiotowej opinii do dokumentacji aplikacyjnej Wnioskodawca jest zobowiązany przedłożyć ją na moment rozliczania projektu, z zastrzeżeniem, że do momentu dostarczenia opinii, VAT nie będzie podlegał refundacji. Ewentualna ponowna kwalifikacja podatku VAT będzie możliwa po dostarczeniu stosownej opinii”.

Do końca 2016 r. wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu ..... były odrębnymi podatnikami VAT rozliczającymi się samodzielnie. Starostwo Powiatowe w ...... jako urząd obsługujący Powiat ....... było zarejestrowanym podatnikiem VAT, korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zespół Szkół ...... był również zarejestrowanym podatnikiem VAT. W związku z centralizacją rozliczeń VAT przez jednostki samorządu terytorialnego Wnioskodawca (Powiat .....) od 1 stycznia 2017 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i rozlicza podatek VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi (w tym Zespołem Szkół ......).

W przypadku uzyskania dofinansowania planowana operacja będzie dotyczyć przebudowy i termomodernizacji budynku starej części szkoły. Zakres przebudowy z nadbudową:

  1. rozebranie istniejącego budynku w zakresie pokrycia dachu, stropów, części ścian wewnętrznych, posadzek;
  2. wykonanie nowego pokrycia dachu blachą trapezową, oraz przebudowa parteru ze zwiększeniem wysokości pomieszczeń i podniesieniem "zera" posadzki budynku;
  3. wymianie podlega stolarka okienna i drzwiowa z powiększeniem otworów;
  4. wykonanie schodów wewnętrznych.

Zakres termomodernizacji:

  1. docieplenie podłogi na gruncie;
  2. docieplenie ścian zewnętrznych budynku wraz z cokołem;
  3. docieplenie stropu nad parterem,
  4. wymianie okien i drzwi zewnętrznych w budynku;
  5. modernizację instalacji co.

W budynku ZSOiZ w ..... jest wykonywana działalność statutowa, do której Powiat został powołany. Realizowane inwestycje będą służyły przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Obok działalności statutowej prowadzona jest w niewielkiej skali również działalność gospodarcza (zarówno opodatkowana jak i zwolniona).

Powiat wykonuje zadania (przebudowa i termomodernizacja) na budynku będącym własnością Powiatu. Zasadniczym celem operacji jest poprawa efektywności energetycznej stanu w budynku starej części szkoły w ......, w której realizowane będą usługi publiczne. Powiat ...... wykonuje zadania publiczne na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących i przez te działania zaspakajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, Dz. U. z 2018 r. poz. 130) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.

ZSOiZ w ....... ul. ..... (przebudowa i termomodernizacja starej części szkoły):

Wynajem i prowadzona przez szkołę działalność gospodarcza w budynku szkoły przy ul. ...... w 2018 r. i do daty złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

Część budynku ul. ...... (nowa część szkoły):

  1. Wynajem hali sportowej.
  2. Siłownia.
  3. Usługi żywieniowe.
  4. Wyżywienie i noclegi /schronisko/.
  5. Wynajem sal lekcyjnych.
  6. Kursy organizowane przez CKP 6.
  7. Wynajem pomieszczenia na sklepik

W budynku starej części szkoły nie jest prowadzona żadna działalność.

OBECNIE:

Działalność gospodarcza ZSOiZ w .......:

  • budynek szkoły ul. ....... (nowa część szkoły):
    1. Wynajem hali sportowej (opodatkowana).
    2. Siłownia (opodatkowana).
    3. Usługi żywieniowe (opodatkowana).
    4. Wyżywienie i noclegi /schronisko/ (opodatkowana).
    5. Wynajem sal lekcyjnych (opodatkowana).
    6. Kursy organizowane przez CKP (opodatkowana).
    7. Wynajem pomieszczenia na sklepik (opodatkowana).

W budynku starej części szkoły nie jest prowadzona żadna działalność.

PLANY:

Działalność gospodarcza ZSOiZ w .....:

  • budynek szkoły ul. ......... (nowa część szkoły):
    1. Wynajem hali sportowej (opodatkowana).
    2. Siłownia (opodatkowana).
    3. Usługi żywieniowe (opodatkowana).
    4. Wyżywienie i noclegi /schronisko/ (opodatkowana).
    5. Wynajem sal lekcyjnych (opodatkowana).
    6. Kursy organizowane przez CKP (opodatkowana).
    7. Wynajem pomieszczenia na sklepik (opodatkowana).

W budynku starej części szkoły nie będzie prowadzona działalność gospodarcza.

Z tytułu zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu Powiatowi ........ będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

WSKAŹNIKI ustalone dla ZSOiZ w ........ za 2018 r.:

  • pre-wskaźnik - sposób określenia proporcji (art. 86 ustawy o VAT) - 4%;
  • proporcja - udział obrotu z tyt. czynności w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia w całkowitym obrocie (art. 90 ustawy o VAT) - 26%.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie ustalane w zależności od rodzajów czynności, którym te zakupy będą służyły. Zatem, możliwa wysokość odliczenia podatku naliczonego w przypadku, gdy zakupione towary/usługi będą służyły do wykonywania czynności:

  • opodatkowanych - wyniesie 100% podatku VAT naliczonego;
  • opodatkowanych i zwolnionych - wyniesie 26% podatku VAT naliczonego;
  • niepodlegających i opodatkowanych - wyniesie 4% podatku VAT naliczonego;
  • niepodlegających, opodatkowanych i zwolnionych - wyniesie 4% x 26% = 1% podatku VAT naliczonego;
  • niepodlegających i zwolnionych - wyniesie 0% podatku VAT naliczonego;
  • niepodlegających - wyniesie 0% podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, aby ustalić prawo do odliczenia, należy najpierw ustalić czy towary/usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a następnie określić zakres tego wykorzystywania.

W przypadku nabycia towarów/usług wykorzystywanych zarówno do prowadzonej działalności jak i do innych celów, gdy przypisanie ich w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę odliczenia oblicza się zgodnie ze sposobem określenia proporcji (pre-wskaźnik).

Zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, aby ustalić prawo do odliczenia, należy najpierw ustalić czy towary/usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do pomniejszenia podatku należnego, a następnie określić zakres tego wykorzystywania. W przypadku nabycia towarów/usług wykorzystywanych wyłącznie do czynności podlegających VAT (zarówno dających jak i niedających prawa do obniżenia podatku należnego), gdy brak jest możliwości przypisania nabytych towarów/usług w całości do czynności dających prawo do obniżenia podatku należnego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego z zastosowaniem proporcji.

Przypisanie towarów i usług, nabywanych w związku z realizacją projektu, do działalności gospodarczej będzie następowało zgodnie z faktyczną sytuacją w poszczególnych pomieszczeniach będących przedmiotem inwestycji, nie zaś w odniesieniu do całych budynków czy ZSOiZ w ...... jako jednostki ogółem.

W związku z ustaleniem, iż działalność gospodarcza w budynku starej części szkoły nie jest prowadzona lub jest prowadzona w zakresie nie dającym prawa do obniżenia podatku należnego, brak jest prawnych możliwości do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 uznanie zapłaconego podatku VAT za wydatek kwalifikowalny jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot:

  • kwota VAT wynikająca z budżetu projektu ogółem ... zł:
    1. roboty termomodernizacyjne - ... zł;
    2. nadzór inwestorski - ... zł.
  • kwota VAT możliwa do odliczenia: ogółem - 0,00
    1. przebudowa i termomodernizacja budynku starej części szkoły - wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawcy Powiatowi …… na dzień sporządzenia wniosku o dofinansowanie 21.12.2018 r. będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek naliczony w fakturach zakupu towarów i usług dotyczących przeprowadzenia prac na budynku starej części szkoły - budynku użyteczności publicznej w Powiecie …..: przebudowa i termomodernizacja budynku w przypadku uzyskania dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, na który złożono przedmiotowy wniosek?
  2. Czy Wnioskodawcy Powiatowi ….. w okresie realizacji projektu i trwałości projektu będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu towarów i usług budowlano-montażowych dotyczących przeprowadzenia prac na budynku starej części szkoły - budynku użyteczności publicznej w Powiecie …..: przebudowa i termomodernizacja w przypadku uzyskania dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, na który złożono przedmiotowy wniosek?

Zdaniem Wnioskodawcy, w 2018 r. Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. W przypadku na dzień sporządzenia wniosku jak również realizacji wniosku Oś Priorytetowa V Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne, Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego(...).

W związku z tym, iż działalność gospodarcza nie jest i nie będzie w przyszłości prowadzona w pomieszczeniach objętych planowaną operacją Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu i w okresie trwałości projektu.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku towary i usługi nabyte w toku realizacji inwestycji nie będą służyły do wykonywania działalności gospodarczej, zatem w ocenie Powiatu brak jest zakresu, o którym mowa w zdaniu pierwszym Wnioskodawcy stanowiska.

Powiat pozostaje w przekonaniu, iż nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, iż żadne efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511) – powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (pkt 1 ww. artykułu).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj