Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.125.2019.2.MC
z 9 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2019 r. (data wpływu 23 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2019 r. poprzez wskazanie przedmiotu wniosku, doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, uiszczenie brakującej opłaty, wskazanie organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy oraz adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 kwietnia 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku).

Miasto … projektuje realizację zadania z zakresu edukacji ekologicznej dla mieszkańców Miasta. W tym celu aplikować będzie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej … w ramach zadania z dziedziny Edukacja ekologiczna.

Przedmiotowe przedsięwzięcie pn. „…”, obejmować będzie następujące elementy:

  1. Inauguracyjna akcja ekologiczna. Zostanie przeprowadzona na początku realizacji zadania ekologicznego pn. „…”. Akcja będzie przebiegała pod hasłem: „… ”. W tym celu zostaną opracowane i wydrukowane plakaty (500 sztuk), które zostaną rozpowszechnione na terenie Miasta. Podczas inauguracyjnej akcji ekologicznej zostaną zrealizowane:
    1. Studio akcji ekologicznej:
      1. Podczas akcji utworzona zostanie strefa ekologiczna, odbędzie się zbiórka: makulatury, szkła, zużytych baterii. Odbiory będą się odbywały w określonych terminach w okresie do grudnia 2019 r.
      2. Firma zorganizuje pokaz koszy i przedstawi szczegółowe informacje dotyczące selektywnej zbiórki.
      3. Urząd Miejski w … przedstawi szczegółowy harmonogram realizacji Projektu.
    2. Strefa wiedzy ekologicznej:
      1. Zostaną zorganizowane zabawy/konkursy.
      2. Teatrzyk o tematyce ekologicznej.
      3. Stoisko informacyjne: Urzędu Miejskiego w … , PGKiM w … , firmy zajmującej się zbiórką odpadów oraz WFOŚiGW w … .
      4. Pokaz przygotowywania potraw w wykonaniu Stowarzyszenia … - element degustacji.
      5. Występ lokalnych zespołów, działających przy TPD w … i przy Domu Kultury.
      6. Ogłoszenie konkursu fotograficznego „…”.
  2. Organizacja konkursu pn. „….”.
  3. Organizacja konkursu pn. „. …”.
  4. Organizacja konkursu pn. „. …”.
  5. Organizacja konkursu pn. „….”.
  6. Organizacja konkursu fotograficznego pn. „. …”.
  7. Spot reklamowy przedstawiający wizerunek Miasta … jako miasta ekologicznego.
  8. Opracowanie i wydruk wydawnictw/publikacji na temat walorów Eko-… oraz racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobiegania ich powstawaniu. W ramach zadania opracowane zostaną:
    • mapa/plan Miasta … z zaznaczonymi punktami gniazdowymi do zbiórki szkła oraz wskazaniem punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i miejsc, do których będzie można oddawać odpady zbierane w sposób selektywny,
    • folder zawierający informacje dotyczące: obowiązków właścicieli nieruchomości, zasad selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, informacje dot. szkodliwości zanieczyszczenia środowiska przez odpady, itp.,
    • album prezentujący walory przyrodnicze i historyczne Miasta …,
    • kalendarze: planszowy i kartkowy z wizerunkiem ekologicznego Miasta … .
  1. „…” w mediach:
    • nagranie audycji telewizyjnej prezentującej,
    • nagranie audycji radiowej prezentującej,
    • ogłoszenia prasowe.
  1. Gadżety reklamowe.
  2. Organizacja festiwalu … „… ”.

Na podsumowanie akcji ekologicznej mającej na celu edukację mieszkańców … i powiatu … , a także wszystkich zainteresowanych mieszkańców województwa …., festiwal eko… ma na celu nauczyć ludzi myślenia ekologicznie. Uświadomić im olbrzymie znaczenie segregowania śmieci dla powietrza, Ziemi i dla nas samych.

Na działania pikniku będą składać się następujące elementy:

  1. Studio … :

Godz. 12.00 - rozpoczęcie festiwalu „…” pod patronatem Marszałka Województwa … i Prezesa Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … . Piknik ekologiczny poprowadzi konferansjer prowadzący, który przedstawi założenia pikniku, program pikniku oraz informacje o przygotowanych atrakcjach.

W trakcie całodziennego pikniku na scenie będą pojawiać się prelegenci – m.in. Marszałek Województwa … , Prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … lub jego przedstawiciele, Starosta Powiatu … , Burmistrz Miasta … , przedstawiciele firm zajmujących się gospodarką odpadami. Zaproszone osoby będą informować uczestników pikniku na temat swojej postawy dot. dbałości o ekologię, ochronę przyrody oraz zachęcać do wprowadzenia codziennych czynności, prostych działań proekologicznych.

Godz. 18.00 - wręczenie nagród laureatom konkursów ogłoszonych w ramach realizacji zadania:

  • konkurs „….” - forma przedstawienia pomysłu dowolna (prezentacja multimedialna, opis, itp.) - konkurs drużynowy,
  • konkurs na pracę wykonaną z odpadów komunalnych – „…..” - z puszek, nakrętek, papieru, butelek typu pet, itp.

Wręczenia nagród dokona Burmistrz Miasta … oraz przedstawiciel Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … .

  1. Strefy eko

Godz. 12.00 - 24.00 - funkcjonowanie stref eko:

  • strefa eko nr 1 - konkursy ekologiczne prowadzone przez animatorów - dla uczestników ekologiczne nagrody rzeczowe,
  • strefa eko nr 2 - stoiska informacyjne i wystawiennicze ekologiczne i przyrodnicze połączone z pokazami,
  • strefa eko nr 3 - blok artystyczny (koncert zespołów muzycznych przeplatany informacjami konferansjera nt. Współczesnych problemów ekologii, sposobów na bycie eko).

Przewidywany termin realizacji akcji: sierpień 2019 r. - wrzesień 2020 r.

Miejsce realizacji akcji: … .

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dokonane zakupy towarów i usług, będące przedmiotem wniosku, będą służyć do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Miasto nie będzie miało zatem możliwości dokonania odliczenia podatku VAT przy ubieganiu się o dofinansowanie z WFOŚiGW w … . Towary i usługi nabywane w trakcie realizacji niniejszego zadania nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004. r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.).

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją programu edukacji ekologicznej wystawione będą na „Miasto …”.

Realizacja projektu należy do ustawowych zadań własnych samorządu - Miasta … - określonych w art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym i dotyczy ochrony środowiska i przyrody poprzez prowadzenie działań z ekologii.

Przedmiotowe zadanie realizowane będzie w ramach zadania z dziedziny edukacja ekologiczna Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przystępując do projektu „…” Miasto … ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku z dnia 18 kwietnia 2019 r.), dokonane zakupy towarów i usług, będące przedmiotem wniosku, będą służyć do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie będzie miał zatem możliwości dokonania odliczenia podatku VAT przy ubieganiu się o dofinansowanie z WFOŚiGW w … . Podatek VAT będzie kosztem kwalifikowalnym. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ przedmiotowy projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Tym samym, Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Zakupy towarów i usług w ramach programu edukacji ekologicznej dla mieszkańców dokonane zostaną w celach edukacyjnych.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją programu edukacji ekologicznej dla mieszkańców, będą wystawiane na: Miasto … .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – efekty powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty powstałe w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … , ul. … , … , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj