Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.79.2019.1.ŁS
z 25 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2019 r. (data wpływu 26 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (dalej WF. albo Fundusz) - działa w oparciu o ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z art. 400b ust. 2 ww. ustawy, celem działania wojewódzkich funduszy, jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42 ustawy Prawo ochrony środowiska. Zakres finansowania, o którym mowa powyżej obejmuje m. in. przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza (art. 400a ust. 1 pkt 21).

Mając powyższe na uwadze, Fundusz wdrożył programy w tym:


I) w lutym 2017 r. Program pn. „…..”. Celem Programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z tzw. „niskiej emisji” poprzez dofinansowanie osób fizycznych realizujących zadania z zakresu termomodernizacji jednorodzinnych budynków mieszkalnych. W ramach tego Programu dofinansowaniem objęte są następujące rodzaje przedsięwzięć:


  • budowa, modernizacja lub wymiana systemów grzewczych na bardziej efektywne ekologicznie i energetycznie, przeznaczonych do ogrzewania pomieszczeń lub podgrzewania wody w istniejących obiektach,
  • zabudowa systemów grzewczych z udziałem odnawialnych źródeł energii służących do podgrzewu ciepłej wody użytkowej, wyłącznie takich jak pompy ciepła lub kolektory słoneczne,
  • zastosowanie rozwiązań technicznych mających na celu zwiększenie oszczędności energii: docieplenie przegród budowlanych, wymiana okien i drzwi, modernizacja wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania.


Za koszty zadania uznawane są wydatki udokumentowane fakturami VAT, z zastosowaniem stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. W dniu 1 stycznia 2017 r. stawka ta wynosiła 8%. Podatek od towarów i usług (VAT) był kosztem zadania tylko wówczas, gdy był on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Dotowanego, a Dotowany nie miał prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto kosztami kwalifikowanymi (dotowanymi) są koszty niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego i obejmują wyłącznie koszty działań termomodemizacyjnych lub zainstalowania odnawialnych źródeł energii.

Przy udzielaniu dofinansowania pod uwagę brano koszty poniesione w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 maja 2018 r. w uzasadnionych przypadkach za zgodą Zarządu Funduszu zaliczano koszty poniesione w późniejszym terminie 2018 r. Maksymalna wysokość dotacji wynosi do 25% kosztów zadania. Program posiada wyodrębnione określone zasady (zatwierdzone Uchwałą Rady Nadzorczej Funduszu), swój wewnętrzny regulamin (zatwierdzony Uchwałą Zarządu Funduszu), w którym określono szczegóły otrzymania dofinansowania, maksymalne wysokości dofinansowania, terminy naboru i kryteria ich oceny, a także sposoby komunikacji na linii Beneficjent - Fundusz, a także warunki zawierania umów z Beneficjentem.


II) w październiku 2017 r. WF. zawarł z dwoma bankami umowę współpracy na obsługę preferencyjnej linii kredytowej z przeznaczeniem na kredyt wraz z dotacją pod nazwą AAAAA. Idea linii polega na tym, że WF. udostępnia środki finansowe bankowi, a bank zawiera (na własne ryzyko) umowy kredytowe z Beneficjentami na sfinansowanie określonych zadań ekologicznych. Po terminowym zrealizowaniu zadania przez kredytobiorcę, bank wypłaca kredytobiorcy dotację (także pochodzącą ze środków Funduszu) równą 20% udzielonego kredytu. Środki udostępnione bankowi przez Wnioskodawcę z tytułu ww. umowy są przeznaczane na udzielenie kredytu oraz dotacji na dofinasowanie zadań w dwóch zakresach:


  1. zakres - ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery (- budowa, modernizacja lub wymiana na bardziej efektywne energetycznie systemy grzewcze oraz układy technologiczne, przeznaczone do ogrzewania pomieszczeń, podgrzewania wody oraz wytwarzania ciepła technologicznego dla istniejących obiektów mieszkalnych; - docieplanie przegród budowlanych (ścian, stropów, stropodachów, dachów); - wymiana: okien, przeszklenia, drzwi zewnętrznych, bram (wraz z ewentualnym zmniejszeniem otworów okiennych, drzwiowych i przeszkleń); - budowa systemów z udziałem odnawialnych źródeł energii tj. pompy ciepła gruntowe/powietrzne, kolektory słoneczne; - montaż instalacji fotowoltaicznej; - demontaż, transport i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest). Przy czym należy uzupełnić, że zakładane ograniczenie emisji jest realizowane poprzez termomodernizację.
  2. zakres - budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, budowa podłączeń do kanalizacji, budowa przyłączy wodociągowych.


Linia kredytowa wraz z dotacją (o numerze AAAAA) również posiada swój wewnętrzny regulamin (który stanowi załącznik do umowy współpracy) w którym określono m.in. zakres rzeczowy i ekologiczny oraz warunki potwierdzenia, warunki formalne jakie musi spełniać kredytobiorca ubiegający się o dofinasowanie, ramy czasowe trwania zadań, podmioty jakie mogą ubiegać się o dofinasowanie, podstawy i wysokość dofinasowania zadań.

Ponadto umowa współpracy określa prawa i obowiązki stron (Banku, Funduszu) w szczególności dotyczące udzielania Kredytów wraz z dotacją ze środków udostępnianych przez Wnioskodawcę. Powyższe kwestie szczegółowo regulują zapisy Umowy współpracy. Fundusz jako podmiot podejmujący decyzję o wypłacie dotacji, jest zobowiązany do realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym o osób fizycznych (dalej - pdof). W związku z powyższym Fundusz wystawiał za minione lata podatkowe deklaracje PIT-11 dla osób fizycznych (Beneficjentów dotacji). Kredyt który Beneficjent otrzymuje podlega zwrotowi na zasadach określonych w umowie którą zawiera Beneficjent i Bank. Bank też pobiera raz w miesiącu od Beneficjenta odsetki od kwoty aktualnego zadłużenia wg zmiennej preferencyjnej stopy procentowej. Pobrane odsetki stanowią wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy w określonej wysokości dla Banku i WF. Spłaty kredytu przez Beneficjenta odbywają się również raz w miesiącu na rachunek wskazany przez Bank, który rozlicza się z WF. na koniec miesiąca, zwracając uzyskane kwoty na jego rachunek. Istnieje możliwość wcześniejszej spłaty kredytu. Natomiast dotacja przekazywana Beneficjentom jest bezzwrotna i wypłacana wraz z wypłatą kredytu (poprzez banki współpracujące z Funduszem). Beneficjent realizujący zadanie inwestycyjne może otrzymać kredyt do 75% nakładów inwestycyjnych brutto. Uzupełnieniem kredytu jest dotacja w wysokości 20% udzielonego kredytu. Pozostałe 5% nakładów ponosi ze środków własnych Beneficjent.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotacje wypłacane Beneficjentom ze środków WF. w ramach Programu (….), który ma na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, poczynając od 1 stycznia 2019 r.?
  2. Czy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotacje wypłacane Beneficjentom za pośrednictwem banków współpracujących z Funduszem, ze środków WF. w ramach linii kredytowej wraz z dotacją pn. AAAAAA która ma na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery (zakres 1) będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, poczynając od 1 stycznia 2019 r.?
  3. Czy wydatki sfinansowane z kredytu udzielonego w ramach linii AAAAAA dla zakresu 1 nie podlegają odliczeniu o którym mowa w art. 26h ust. 1 w związku z zapisem art. 26h ust. 5 pkt 1) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego nr 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, dotacje wypłacane Beneficjentom ze środków WF. w ramach Programu ……, który ma na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, poczynając od 1 stycznia 2019 r.

Według Wnioskodawcy dotacje wypłacane Beneficjentom za pośrednictwem banków współpracujących z Funduszem, ze środków WF. w ramach linii kredytowej wraz z dotacją pn. AAAAA dla zakresu 1 która ma na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, poczynając od 1 stycznia 2019 r. Wnioskodawca - jest podmiotem wymienionym w art. 21 ust.1 pkt 129a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W styczniu 2017 r. WF. rozpoczął realizację Programu …… poprzez wypłacanie dotacji osobom fizycznym zamieszkałym w województwie ….. na realizację zadań na rzecz ograniczenia niskiej emisji. Program posiada swój regulamin, zasady udzielania dofinasowania, zakres, określono wysokość możliwych do uzyskania dofinansowań, określono warunki zwrotu dotacji w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.


W październiku 2017 r. Wnioskodawca, uruchomił linię kredytową wraz z dotacją obsługiwaną przez Banki wyłonione w postępowaniu prowadzonym przez Fundusz. Zarząd Funduszu i Rada Nadzorcza Funduszu zatwierdzili m in. wzór umowy współpracy na linii Bank - Fundusz oraz Regulamin udzielania kredytów wraz z dotacją w ramach linii kredytowej o symbolu ……. stanowiący załącznik do umowy współpracy. W ww. regulaminie określono dwa zakresy rzeczowe linii kredytowej z dotacją:


  1. zakres - ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery (- budowa, modernizacja lub wymiana na bardziej efektywne energetycznie systemy grzewcze oraz układy technologiczne, przeznaczone do ogrzewania pomieszczeń, podgrzewania wody oraz wytwarzania ciepła technologicznego dla istniejących obiektów mieszkalnych; - budowa systemów z udziałem odnawialnych źródeł energii tj. pompy ciepła gruntowe/powietrzne, kolektory słoneczne; - montaż instalacji fotowoltaicznej; - demontaż, transport i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest).
  2. zakres - budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, budowa podłączeń do kanalizacji, budowa przyłączy wodociągowych.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o pdof opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W związku z powyższym Beneficjenci którzy spełnili warunki przyznania im dotacji w ramach Programu „………..”, a także Beneficjenci którzy spełnili warunki w ramach linii kredytowej wraz z dotacją pn. AAAAAA, otrzymywali do roku podatkowego 2018, PIT-11 na kwotę dotacji wypłaconą ze środków funduszu (w przypadku pierwszego Programu - bezpośrednio przez Fundusz, w drugim przypadku za pośrednictwem Banków).


Art. 1 pkt 3) lit. a) ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wprowadził art. 21 ust. 1 pkt 129a) do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapis ten stanowi iż zwalnia się z opodatkowania świadczenia w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia:


  1. w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub
  2. w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nowo budowanym, który nie został przekazany lub zgłoszony do użytkowania, pod warunkiem że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane uzyskano zgodę na rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego


  • w ramach programów mających na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery.


Ustawa o pdof nie definiuje pojęcia „program” dlatego posiłkując się definicją słownikową, program to: plan zamierzonych czynności, przedsięwzięć, posiadający pewne założenia i wytyczne, postulaty oraz skonkretyzowane cele działalności. Niewątpliwie Regulamin Programu „…….” oraz „…….” stanowiący załącznik do umowy współpracy, określają szczegółowo parametry zadań kwalifikujących się do uzyskania dofinansowania na warunkach nią określonych m in. na ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery. Ponadto Regulaminy określają zakres rzeczowy i ekologiczny, warunki formalne jakie muszą być spełnione przez Beneficjentów, określają ramy czasowe oraz cel i przeznaczenie na jaki może być przeznaczony kredyt wraz z dotacją, a także posiadają wymagania dotyczące sposobu realizacji prac wykonywanych podczas zadań objętych Programem ……. oraz linią kredytową z dotacją AAAAAA. W drugim przypadku można uznać - pomimo iż w Regulaminie (...) nie używa się słowa program - że linia kredytowa wraz z dotacją WFOŚiGW wyczerpuje znamiona programu.

Reasumując - zdaniem Wnioskodawcy - dotacje (zarówno w Programie …… jak i w przypadku linii kredytowej z dotacją pn. AAAAA - zakres 1, wypłacane Beneficjentom od 1 stycznia 2019 r. ze środków WF. są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie należy wystawiać Beneficjentom deklaracji PIT-11 z tego tytułu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła.

Zaś w myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Z treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Zgodnie zaś z art. 42g ust. 1 ww. ustawy płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:


  1. urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
  2. podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (dalej WF. albo Fundusz) - działa w oparciu o ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z art. 400b ust. 2 ww. ustawy, celem działania wojewódzkich funduszy, jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42 ustawy Prawo ochrony środowiska. Zakres finansowania, o którym mowa powyżej obejmuje m. in. przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza (art. 400a ust. 1 pkt 21).


Mając powyższe na uwadze, Fundusz wdrożył programy w tym:


I) w lutym 2017 r. Program pn. „…..”. Celem Programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z tzw. „niskiej emisji” poprzez dofinansowanie osób fizycznych realizujących zadania z zakresu termomodernizacji jednorodzinnych budynków mieszkalnych. W ramach tego Programu dofinansowaniem objęte są następujące rodzaje przedsięwzięć:


  • budowa, modernizacja lub wymiana systemów grzewczych na bardziej efektywne ekologicznie i energetycznie, przeznaczonych do ogrzewania pomieszczeń lub podgrzewania wody w istniejących obiektach,
  • zabudowa systemów grzewczych z udziałem odnawialnych źródeł energii służących do podgrzewu ciepłej wody użytkowej, wyłącznie takich jak pompy ciepła lub kolektory słoneczne,
  • zastosowanie rozwiązań technicznych mających na celu zwiększenie oszczędności energii: docieplenie przegród budowlanych, wymiana okien i drzwi, modernizacja wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania.


Za koszty zadania uznawane są wydatki udokumentowane fakturami VAT, z zastosowaniem stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. W dniu 1 stycznia 2017 r. stawka ta wynosiła 8%. Podatek od towarów i usług (VAT) był kosztem zadania tylko wówczas, gdy był on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Dotowanego, a Dotowany nie miał prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto kosztami kwalifikowanymi (dotowanymi) są koszty niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego i obejmują wyłącznie koszty działań termomodemizacyjnych lub zainstalowania odnawialnych źródeł energii.

Przy udzielaniu dofinansowania pod uwagę brano koszty poniesione w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 maja 2018 r. w uzasadnionych przypadkach za zgodą Zarządu Funduszu zaliczano koszty poniesione w późniejszym terminie 2018 r. Maksymalna wysokość dotacji wynosi do 25% kosztów zadania. Program posiada wyodrębnione określone zasady (zatwierdzone Uchwałą Rady Nadzorczej Funduszu), swój wewnętrzny regulamin (zatwierdzony Uchwałą Zarządu Funduszu), w którym określono szczegóły otrzymania dofinansowania, maksymalne wysokości dofinansowania, terminy naboru i kryteria ich oceny, a także sposoby komunikacji na linii Beneficjent - Fundusz, a także warunki zawierania umów z Beneficjentem.


II) w październiku 2017 r. WF. zawarł z dwoma bankami umowę współpracy na obsługę preferencyjnej linii kredytowej z przeznaczeniem na kredyt wraz z dotacją pod nazwą AAAAA. Idea linii polega na tym, że WF. udostępnia środki finansowe bankowi, a bank zawiera (na własne ryzyko) umowy kredytowe z Beneficjentami na sfinansowanie określonych zadań ekologicznych. Po terminowym zrealizowaniu zadania przez kredytobiorcę, bank wypłaca kredytobiorcy dotację (także pochodzącą ze środków Funduszu) równą 20% udzielonego kredytu. Środki udostępnione bankowi przez Wnioskodawcę z tytułu ww. umowy są przeznaczane na udzielenie kredytu oraz dotacji na dofinasowanie zadań w dwóch zakresach:


  1. zakres - ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery (- budowa, modernizacja lub wymiana na bardziej efektywne energetycznie systemy grzewcze oraz układy technologiczne, przeznaczone do ogrzewania pomieszczeń, podgrzewania wody oraz wytwarzania ciepła technologicznego dla istniejących obiektów mieszkalnych; - docieplanie przegród budowlanych (ścian, stropów, stropodachów, dachów); - wymiana: okien, przeszklenia, drzwi zewnętrznych, bram (wraz z ewentualnym zmniejszeniem otworów okiennych, drzwiowych i przeszkleń); - budowa systemów z udziałem odnawialnych źródeł energii tj. pompy ciepła gruntowe/powietrzne, kolektory słoneczne; - montaż instalacji fotowoltaicznej; - demontaż, transport i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest). Przy czym należy uzupełnić, że zakładane ograniczenie emisji jest realizowane poprzez termomodernizację.
  2. zakres - budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, budowa podłączeń do kanalizacji, budowa przyłączy wodociągowych.


Linia kredytowa wraz z dotacją (o numerze AAAAA) również posiada swój wewnętrzny regulamin (który stanowi załącznik do umowy współpracy) w którym określono m.in. zakres rzeczowy i ekologiczny oraz warunki potwierdzenia, warunki formalne jakie musi spełniać kredytobiorca ubiegający się o dofinasowanie, ramy czasowe trwania zadań, podmioty jakie mogą ubiegać się o dofinasowanie, podstawy i wysokość dofinasowania zadań.

Ponadto umowa współpracy określa prawa i obowiązki stron (Banku, Funduszu) w szczególności dotyczące udzielania Kredytów wraz z dotacją ze środków udostępnianych przez Wnioskodawcę. Powyższe kwestie szczegółowo regulują zapisy Umowy współpracy. Fundusz jako podmiot podejmujący decyzję o wypłacie dotacji, jest zobowiązany do realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym o osób fizycznych (dalej - pdof). W związku z powyższym Fundusz wystawiał za minione lata podatkowe deklaracje PIT-11 dla osób fizycznych (Beneficjentów dotacji). Kredyt który Beneficjent otrzymuje podlega zwrotowi na zasadach określonych w umowie którą zawiera Beneficjent i Bank. Bank też pobiera raz w miesiącu od Beneficjenta odsetki od kwoty aktualnego zadłużenia wg zmiennej preferencyjnej stopy procentowej. Pobrane odsetki stanowią wynagrodzenie z tytułu realizacji umowy w określonej wysokości dla Banku i WF. Spłaty kredytu przez Beneficjenta odbywają się również raz w miesiącu na rachunek wskazany przez Bank, który rozlicza się z WF. na koniec miesiąca, zwracając uzyskane kwoty na jego rachunek. Istnieje możliwość wcześniejszej spłaty kredytu. Natomiast dotacja przekazywana Beneficjentom jest bezzwrotna i wypłacana wraz z wypłatą kredytu (poprzez banki współpracujące z Funduszem). Beneficjent realizujący zadanie inwestycyjne może otrzymać kredyt do 75% nakładów inwestycyjnych brutto. Uzupełnieniem kredytu jest dotacja w wysokości 20% udzielonego kredytu. Pozostałe 5% nakładów ponosi ze środków własnych Beneficjent.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia:


  1. w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub
  2. w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nowo budowanym, który nie został przekazany lub zgłoszony do użytkowania, pod warunkiem że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane uzyskano zgodę na rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego


  • w ramach programów mających na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery.


Mając na uwadze powyżej cytowany przepis stwierdzić należy, że zwolnieniem z podatku objęte będą świadczenia otrzymane ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia w budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2018 r. poz. 1202 ze zm.) w ramach programów mających na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery. Zwolnienie to ma również zastosowanie do budynków nowo budowanych, które nie zostały przekazane lub zgłoszone do użytkowania, pod warunkiem że uzyskano zgodę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego na rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799 ze zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62).

Z kolei ust. 2 ww. przepisu stanowi, że wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 400b ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza (art. 400a ust. 1 pkt 21 ww. ustawy).


Stosownie zaś do art. 411 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 4-6, ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy odbywa się przez:


  1. udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
  2. udzielanie dotacji, w tym:


    1. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych,
    2. dokonywanie częściowych spłat kapitału kredytów bankowych,
    3. dopłaty do oprocentowania lub ceny wykupu obligacji,
    4. (uchylona),
    5. dopłaty do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.) i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, z późn. zm.);


  3. nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej.


Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji, pożyczek, poręczeń oraz przekazują środki finansowe na podstawie umów cywilnoprawnych – art. 411 ust. 8 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Zgodnie zaś z art. 411 ust. 10 ww. ustawy Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mogą udostępniać środki finansowe bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów bankowych, pożyczek lub dotacji na wskazane przez siebie programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz potrzeb geologii, a także dopłaty do oprocentowania lub częściowe spłaty kapitału udzielanych na ten cel kredytów bankowych, lub dopłaty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. e.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że dotacje wypłacane Beneficjentom ze środków Wnioskodawcy w ramach Programu …… oraz za pośrednictwem banków współpracujących z Wnioskodawcą w ramach linii kredytowej wraz z dotacją pn. AAAAAA, które mają na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery stanowić będą dla Beneficjentów przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wynikający z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stosownie do art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj