Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.109.2019.1.EZ
z 8 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu 7 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Budowa przedszkola (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Budowa przedszkola (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług – VAT „czynnym”. Gmina realizuje projekt pn.: „Budowa przedszkola (…)”.

Projekt nie jest projektem partnerskim, więc dotyczy tylko wydatków ponoszonych przez Gminę. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa: XII. Infrastruktura edukacyjna, Działania: 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego, Poddziałanie: 12.1.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego – ZIT.

Projekt jest częścią większej inwestycji polegającej na budowie budynku dwukondygnacyjnego przeznaczonego na żłobek i przedszkole, dalej określanej jako: „Projekt”. Zatem niniejszy wniosek o interpretację dotyczy budowy budynku przeznaczonego na żłobek i przedszkole.

Cała inwestycja obejmuje utworzenie 100 miejsc przedszkolnych. Dzięki realizacji projektu powstaną nowe miejsca dla dzieci:

  • w przedszkolu – 60,
  • w żłobku – 40, łącznie 100.

Projekt ma na celu zwiększenie liczby miejsc przedszkolnych na terenie Gminy poprzez rozbudowę infrastruktury przedszkolnej w miejscowości P. Gmina jest właścicielem działek nr ewid. 2367/43, 2367/41, 2367/39 i 2367/40 o powierzchni 9361,0 m2 w miejscowości P. Na przedmiotowych działkach zaprojektowano budynek o powierzchni zabudowy 826,98 m2 na planie prostokąta o wymiarach zewnętrznych 42,54 x 19,44 m.

Z uwagi na fakt, że na terenie miejscowości P., a także Gminy nie ma budynku możliwego do zaadaptowania na potrzeby nowego przedszkola niezbędna jest budowa nowego budynku.

Przedmiotem inwestycji jest zamierzenie budowlane polegające na budowie budynku przedszkolnego wraz z windą na działkach nr ewid. 2367/43, 2367/41, 2367/39 i 2367/40 w miejscowości P.

Na parterze (I kondygnacja) budynku znajdować się będą pomieszczenia przeznaczone na żłobek, z zapleczem sanitarno-higienicznym oraz kuchnia z zapleczem gastronomicznym. Na piętrze (II kondygnacja) przewidziano pomieszczenia przeznaczone na lokale przedszkolne z zapleczem sanitarno-higienicznym oraz pomieszczenia pracowników z zapleczem socjalnym. Cała inwestycja obejmuje również zakup wyposażenia oraz zagospodarowanie terenu wraz z budową placu zabaw. Wnioskodawca przeprowadzi również promocję projektu ze środków własnych. W ramach kampanii promocyjnej projektu Wnioskodawca przygotuje m.in. ulotki/plakaty informujące o realizacji niniejszej inwestycji współfinansowanej ze środków RPO oraz zamieści informację na stronie internetowej Gminy, w lokalnej prasie i mediach.

Koszty projektu obejmują wszystkie koszty niezbędne do wybudowania wskazanych pomieszczeń.

Są to m.in. koszty budowy konstrukcji – stanu surowego, wykończeniowe, branży sanitarnej wewnętrznej, instalacji gazu, instalacji wentylacji, instalacji elektrycznych wewnętrznych. instalacji sanitarnych zewnętrznych oraz windy. Projekt nie obejmuje zakupu wyposażenia, gdyż Gmina planuje starać się o dofinansowanie z innych źródeł na ten cel. Również na budowę placu zabaw Gmina będzie starać się o dofinansowanie z innych programów pomocowych. Pozostałe części inwestycji, w tym promocja projektu zostaną zrealizowane ze środków własnych Gminy. Części wspólne budynku przeznaczone są zarówno dla żłobka, jak i przedszkola. Nakłady na realizację projektu obejmują wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu do momentu oddania powstałego majątku w użytkowanie. Koszty budowy zostały obliczone proporcjonalnie do powierzchni przedszkola w stosunku do powierzchni całego budynku. Powierzchnia przedszkola (kwalifikowalna) bez części wspólnych wynosi 613,22 m2, natomiast powierzchnia całego budynku bez części wspólnych wynosi 939,89 m2. Powierzchnia przedszkola bez części wspólnych stanowi 65,24% całego budynku bez części wspólnych. Części wspólne budynku wynoszą 478,55 m2. Powierzchnia całego budynku wynosi 1418,44 m2. Powierzchnia kwalifikowalna przedszkola bez części wspólnych stanowi 43,23% powierzchni całego budynku.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2018 r., poz. 603, z późn. zm.), żłobki mogą tworzyć i prowadzić: jednostki samorządu terytorialnego. W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego tworzą żłobki w formie samorządowych jednostek budżetowych. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane: w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59), przez: podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Nabywcą ww. towarów i usług dotyczących ww. przedsięwzięcia jest Gmina zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, tzw. podatnik VAT czynny. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu (budowy przedszkola i żłobka) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca, w ramach realizacji inwestycji dotyczącej budowy przedszkola i żłobka, nabywa i będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej z VAT (edukacja publiczna, opieka nad dziećmi do lat 3), jak i działalności niepodlegającej VAT (działalności poza VAT: efekty inwestycji będą przekazane nieodpłatnie nowopowstałej jednostce budżetowej, czynności poza VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego projektu dotyczącego budowy: przedszkola i żłobka, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach ww. projektu wydatki?

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2l74, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – Gmina realizuje zadanie polegające na budowie budynku przedszkola i żłobka. Zadanie jest realizowane w ramach zadań własnych Gminy zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym: do zadań własnych gminy należą sprawy „edukacji publicznej”. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2018 r., poz. 603, z późn. zm.), żłobki mogą tworzyć i prowadzić: jednostki samorządu terytorialnego. W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego tworzą żłobki w formie samorządowych jednostek budżetowych. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść przywołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane w ramach projektu towary i usługi nie służyły i nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Zatem w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina nie ma i nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione w ramach opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu obejmującego wydatki dotyczące ww. budowy przedszkola i żłobka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy), w tym m.in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług – VAT „czynnym”. Gmina realizuje projekt pn.: „Budowa przedszkola (…)”. Projekt nie jest projektem partnerskim, więc dotyczy tylko wydatków ponoszonych przez Gminę. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa: XII. Infrastruktura edukacyjna, Działania: 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego, Poddziałanie: 12.1.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego – ZIT. Projekt jest częścią większej inwestycji polegającej na budowie budynku dwukondygnacyjnego przeznaczonego na żłobek i przedszkole, dalej określanej jako: „Projekt”. Zatem niniejszy wniosek o interpretację dotyczy budowy budynku przeznaczonego na żłobek i przedszkole. Cała inwestycja obejmuje utworzenie 100 miejsc przedszkolnych. Dzięki realizacji projektu powstaną nowe miejsca dla dzieci. Projekt ma na celu zwiększenie liczby miejsc przedszkolnych na terenie Gminy poprzez rozbudowę infrastruktury przedszkolnej. Gmina jest właścicielem działek nr ewid. 2367/43, 2367/41, 2367/39 i 2367/40 o powierzchni 9361,0 m2. Na przedmiotowych działkach zaprojektowano budynek o powierzchni zabudowy 826,98 m2 na planie prostokąta o wymiarach zewnętrznych 42,54 x 19,44 m. Z uwagi na fakt, że na terenie miejscowości, a także Gminy nie ma budynku możliwego do zaadaptowania na potrzeby nowego przedszkola niezbędna jest budowa nowego budynku. Przedmiotem inwestycji jest zamierzenie budowlane polegające na budowie budynku przedszkolnego wraz z windą. Na parterze (I kondygnacja) budynku znajdować się będą pomieszczenia przeznaczone na żłobek, z zapleczem sanitarno-higienicznym oraz kuchnia z zapleczem gastronomicznym. Na piętrze (II kondygnacja) przewidziano pomieszczenia przeznaczone na lokale przedszkolne z zapleczem sanitarno-higienicznym oraz pomieszczenia pracowników z zapleczem socjalnym. Cała inwestycja obejmuje również zakup wyposażenia oraz zagospodarowanie terenu wraz z budową placu zabaw. Wnioskodawca przeprowadzi również promocję projektu ze środków własnych. W ramach kampanii promocyjnej projektu Wnioskodawca przygotuje m.in. ulotki/plakaty informujące o realizacji niniejszej inwestycji współfinansowanej ze środków RPO oraz zamieści informację na stronie internetowej Gminy, w lokalnej prasie i mediach. Koszty projektu obejmują wszystkie koszty niezbędne do wybudowania wskazanych pomieszczeń. Są to m.in. koszty budowy konstrukcji – stanu surowego, wykończeniowe, branży sanitarnej wewnętrznej, instalacji gazu, instalacji wentylacji, instalacji elektrycznych wewnętrznych, instalacji sanitarnych zewnętrznych oraz windy. Projekt nie obejmuje zakupu wyposażenia, gdyż Gmina planuje starać się o dofinansowanie z innych źródeł na ten cel. Również na budowę placu zabaw Gmina będzie starać się o dofinansowanie z innych programów pomocowych. Pozostałe części inwestycji, w tym promocja projektu zostaną zrealizowane ze środków własnych Gminy. Części wspólne budynku przeznaczone są zarówno dla żłobka, jak i przedszkola. Nakłady na realizację projektu obejmują wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu do momentu oddania powstałego majątku w użytkowanie. Koszty budowy zostały obliczone proporcjonalnie do powierzchni przedszkola w stosunku do powierzchni całego budynku. Gmina, w świetle art. 2 ustawy o samorządzie gminnym, realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Nabywcą ww. towarów i usług dotyczących ww. przedsięwzięcia jest Gmina zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, tzw. podatnik VAT czynny. Towary i usługi nabywane związku z realizacją projektu (budowy przedszkola i żłobka) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca, w ramach realizacji inwestycji dotyczącej budowy przedszkola i żłobka, nabywa i będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej z VAT (edukacja publiczna, opieka nad dziećmi do lat 3), jak i działalności niepodlegającej VAT (działalności poza VAT: efekty inwestycji będą przekazane nieodpłatnie nowopowstałej jednostce budżetowej, czynności poza VAT).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabywane związku z realizacją projektu (budowy przedszkola i żłobka) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Wnioskodawca, w ramach realizacji inwestycji dotyczącej budowy przedszkola i żłobka, nabywa i będzie nabywał towary i usługi, które będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności zwolnionej z VAT (edukacja publiczna, opieka nad dziećmi do lat 3), jak i działalności niepodlegającej VAT (działalności poza VAT: efekty inwestycji będą przekazane nieodpłatnie nowopowstałej jednostce budżetowej, czynności poza VAT).

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją inwestycji pn.: ,,Budowa przedszkola (…)” Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka związku wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj