Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.86.2019.1.JN
z 2 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanej operacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanej operacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja jest Liderem Grupy Operacyjnej, działającej na podstawie umowy partnerskiej utworzenia grupy operacyjnej z dnia 25 lipca 2017 r. W skład Grupy Operacyjnej, poza Fundacją, wchodzą: X, Y, Z, A oraz B – rolnik. Grupa Operacyjna realizuje operację, która uzyskała wsparcie z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działania „Współpraca”. Podstawą prawną realizacji operacji jest umowa o przyznaniu pomocy z dnia 12 czerwca 2018 r. zawarta pomiędzy Fundacją i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Okres realizacji umowy: od 12 czerwca 2018 r. do 11 czerwca 2021 r. Celem operacji jest opracowanie i wdrożenie kompleksowego nowego modelu uprawy, zbioru, zarządzania gospodarstwem rolnym i produkcją za pomocą nowego systemu oraz modelu przetwórstwa, w wyniku którego powstaną dwa końcowe nowe produkty, które zostaną wprowadzone na rynek za pomocą ulepszonej metody marketingowej. Zgodnie z założeniami operacji rolnik będzie produkował surowce pochodzące z upraw współrzędnych i monokulturowych gospodarstwa (owoce, liście i ziele). Surowce zostaną wykorzystane przez A do produkcji herbatki i przyprawy o działaniu prozdrowotnym. Receptura produktów zostanie opracowana przez Z, która przeprowadzi również badania w zakresie opracowania agrotechniki, doboru gatunków, sposobów suszenia, oceny jakościowej uzyskanych surowców oraz ich wykorzystania w nowych produktach. Y przeprowadzi badania w zakresie: opracowania mapy gleby w wersji elektronicznej gospodarstwa; opracowania systemu informacji przestrzennej (…) do zarządzania produkcją w gospodarstwie; badania gleb pod względem chemicznym i fizycznym oraz potrzeb nawadniania; analizy warunków agroklimatycznych (opady, temperatura przy gruncie i na wysokości 2 m); analizy wpływu środowiskowego przedsięwzięcia dla produkcji w gospodarstwie; analizy wpływu środowiskowego przedsięwzięcia dla przetwórstwa (emisja gazów cieplarnianych technologii suszenia, porównanie emisyjności tradycyjnej technologii suszenia z technologią z wykorzystaniem peletu). Wyniki analizy będą podstawą opracowania ulepszonej metody marketingu produktów końcowych, tj. herbatki i przyprawy. Suma kosztów kwalifikowanych operacji wynosi 1 054 328,80 zł, w tym wnioskowana kwota pomocy 784 023,00 zł. Ponoszone przez Grupę Operacyjną wydatki są refundowane przez ARiMR. Każdy z Partnerów finansuje wydatki samodzielnie w ramach własnego budżetu. Fundacja jest odpowiedzialna za koordynowanie działań w ramach operacji, świadczenie usług doradczych dla członków Grupy oraz promowanie rezultatów operacji.

Szczegółowy zakres zadań Fundacji jest następujący:

  1. Koordynowanie realizacji operacji (zatrudnienie Koordynatora operacji i Eksperta ds. Rozliczeń, monitoringu i organizacji działań projektowych).
  2. Rozliczanie, monitoring i organizacja działań w ramach operacji, prowadzenie rachunku bankowego operacji.
  3. Obsługa księgowa, prawna i doradztwo.
  4. Prowadzenie biura na potrzeby realizacji operacji (usługi pocztowe, telekomunikacyjne, artykuły biurowe, Internet, koszty utrzymania pomieszczeń).
  5. Zlecenie opracowania, prowadzenie i pozycjonowanie strony www operacji.
  6. Prowadzenie profili na portalach społecznościowych.
  7. Promocja operacji i jej rezultatów poprzez:
    • organizację warsztatów, spotkań informacyjnych i dni otwartych dla rolników zainteresowanych adaptacją rezultatów operacji w swoich gospodarstwach (8 spotkań);
    • wydawanie newslettera (12 numerów), broszur (150 sztuk) i ulotek (600 sztuk).

Na pokrycie ww. wydatków (koszty bieżące – upowszechnianie i promocja operacji oraz jej rezultatów) Fundacja przewidziała budżet w wysokości 173 254,80 zł brutto, w tym 7 038,90 zł podatku VAT. Poniesione przez Fundację wydatki będą refundowane w 100%. W ramach operacji zostanie opracowany model produkcji, przetwórstwa i dystrybucji dla kilkuhektarowego, pilotażowego gospodarstwa, który zostanie poddany wielokierunkowej analizie w warunkach rzeczywistych. Po etapie wdrożenia model będzie upowszechniany jako dobra praktyka w zakresie systemów polikulturowych, zwanych też rolno-leśnymi (agroleśnictwa) i wprowadzania do uprawy dziko rosnących zagrożonych i/lub chronionych gatunków w innych regionach Polski i poza jej granicami. Rezultatem realizacji operacji będzie:

  1. Opracowany i wdrożony nowy produkt w postaci herbatki z suszonych owoców (z gatunków dotychczas nie stosowanych w takim przetwórstwie).
  2. Opracowany i wdrożony nowy produkt w postaci przyprawy (z gatunków dotychczas nie stosowanych w takim przetwórstwie).
  3. Opracowana i wdrożona nowa praktyka – agrotechnika uprawy polegająca na: wprowadzeniu do uprawy w polikulturze (zwanej też techniką agro-leśną, bądź uprawą współrzędną alejową) z czarnym bzem oraz różą owocową (pomarszczona i dzika), roślin cieniolubnych dziko rosnących będących gatunkami zagrożonymi i/lub chronionymi, tj. miodunka plamista, malina moroszka i przetacznik leśny.
  4. Opracowana i wdrożona nowa praktyka – agrotechnika monokultury w celu wprowadzenia do uprawy roślin dzikorosnących, tj. pokrzywa zwyczajna, rzepik pospolity, ostrożeń warzywny.
  5. Opracowana i wdrożona nowa metoda organizacji i zarządzania produkcją w gospodarstwie rolnym dzięki stworzeniu systemu (…) dla gospodarstwa czerpiącego dane.
  6. Opracowana i wdrożona nowa metoda organizacji i zarządzania produkcją (w tym badanie emisyjności, opłacalności, sposobów suszenia i parametrów urządzeń suszących) w mikroprzedsiębiorstwie.
  7. Opracowana i wdrożona udoskonalona metoda marketingu nowych produktów wytworzonych w oparciu o nową agrotechnikę, nową metodę organizacji i zarządzania.

Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W projekcie Fundacja wskazuje podatek VAT jako koszt kwalifikowany, ponieważ nie ma możliwości jego odzyskania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zakupy towarów i usług w projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności nieopodatkowanej, podatek VAT w związku z tym nie podlega odliczeniu. Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Fundacja nie działa w charakterze podatnika. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Fundację czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy mając na uwadze ww. stan faktyczny, w ramach poniesionych przez Fundację wydatków w trakcie realizacji operacji Fundacja ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług na rzecz Fundacji w ramach projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach VAT, dokumentujących nabycie towarów i usług na rzecz Fundacji w ramach projektu. Pomimo tego, że Fundacja jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług, to nie może obniżyć naliczonego podatku VAT wskazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją części zakupów, gdyż nabyte towary/usługi nie będą przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej (nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług). Nabyte towary/usługi będą przeznaczone na realizację zadań statutowych Fundacji. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (Fundacji) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik (Fundacja) nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Zgodnie z powołanym wyżej artykułem podatnikowi (Fundacji), o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w związku z realizacją projektu. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.: 1) nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT – ten warunek Fundacja spełnia oraz 2) nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT – nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyły będą wyłącznie do realizacji nieodpłatnych celów statutowych. Odmienne stanowisko w sprawie kwalifikowalności VAT stałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo można przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 GhentCoal, w którym Trybunał stwierdził, iż „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem ETS podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. Istotne jest nie tylko rzeczywiste wykorzystanie nabytych towarów i usług dla celów wykonywania czynności opodatkowanych, ale także zamiar takiego ich wykorzystania w momencie ich nabycia. W odniesieniu do przedmiotowego projektu taki związek nie zachodzi – Fundacja jest organizacją pozarządową, zaś: 1. Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych. 2. Zaplanowane działania nie zmienią dotychczasowej aktywności gospodarczej Fundacji. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia. Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Groupplc v. Commissioners of CustomsExcise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxabletransactions). Stanowisko Fundacji potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Izby Skarbowej działającego w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów (również Ministra Finansów) o sygn., np.: IBPP3/4512-384/16-2/JP, 2461-IBPP3.4512.182.2017.1.JN, IBPP3/4512-493/16-2/SR, 2461 -IBPP3.4512.831.2016.1.EJ, IBPP3/4512-438/15/JP, IBPP3/443-1397/14/KG. Interpretacja dotyczy realizacji operacji, której podstawą jest umowa o przyznaniu pomocy nr (…) z dnia 12 czerwca 2018 r. zawarta pomiędzy Fundacją i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Operacja uzyskała wsparcie z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działania 16 „Współpraca”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest Liderem Grupy Operacyjnej, działającej na podstawie umowy partnerskiej. Grupa Operacyjna realizuje operację, która uzyskała wsparcie z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działania „Współpraca”. Podstawą prawną realizacji operacji jest umowa o przyznaniu pomocy z dnia 12 czerwca 2018 r. zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Okres realizacji umowy: od 12 czerwca 2018 r. do 11 czerwca 2021 r. Celem operacji jest opracowanie i wdrożenie kompleksowego nowego modelu uprawy, zbioru, zarządzania gospodarstwem rolnym i produkcją za pomocą nowego systemu oraz modelu przetwórstwa, w wyniku którego powstaną dwa końcowe nowe produkty, które zostaną wprowadzone na rynek za pomocą ulepszonej metody marketingowej. Każdy z partnerów finansuje wydatki samodzielnie w ramach własnego budżetu. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki będą refundowane w 100%. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za: koordynowanie realizacji operacji, rozliczanie, monitoring i organizację działań w ramach operacji, prowadzenie rachunku bankowego operacji, obsługę księgową, prawną i doradztwo, prowadzenie biura na potrzeby realizacji operacji (usługi pocztowe, telekomunikacyjne, artykuły biurowe, Internet, koszty utrzymania pomieszczeń), zlecenie opracowania, prowadzenie i pozycjonowanie strony www operacji, prowadzenie profili na portalach społecznościowych, promocja operacji i jej rezultatów (organizacja warsztatów, spotkań informacyjnych i dni otwartych dla rolników zainteresowanych adaptacją rezultatów operacji w swoich gospodarstwach (8 spotkań) oraz wydawanie newslettera (12 numerów), broszur (150 sztuk) i ulotek (600 sztuk)).

Efekty prac Wnioskodawcy nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Operacja nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania operacji nie mają związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowej operacji.

Podsumowując, Wnioskodawca w ramach poniesionych przez siebie wydatków w trakcie realizacji operacji nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług przez Wnioskodawcę w ramach ww. operacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięć, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj