Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.22.2019.4.AKO
z 26 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 4 lutego 2019 r. pismem z dnia 21 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.) oraz poprzez uiszczenie opłaty w dniu 21 lutego 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych planowanego podziału Spółki przez wydzielenie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych planowanego podziału Spółki przez wydzielenie.


Złożony wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 4 lutego 2019 r. pismem z dnia 21 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.) oraz poprzez uiszczenie opłaty w dniu 21 lutego 2019 r.


We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • Zainteresowanych niebędących stronami postępowania:
    Panią B

    Pana C

    D Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, sprecyzowane następnie w nadesłanym uzupełnieniu:


Zainteresowani:

  1. Zainteresowany 1 będący stroną postępowania – Spółka A (spółka dzielona) (A)
  2. Zainteresowana 2 niebędąca stroną postępowania – Pani B (B)
  3. Zainteresowany 3 niebędący strona postępowania – Pan C (C)
  4. Zainteresowany 4 niebędący stroną postępowania – Spółka D (D)

Relacje między Zainteresowanymi:

  1. Zainteresowana 2 (B) oraz Zainteresowany 3 (C) są udziałowcami (po 50% udziałów) w Zainteresowanym 1 (A) i Zainteresowanym 4 (D).
  2. Zainteresowany 1 (A) oraz Zainteresowany 4 (D) nie są w żaden sposób powiązane kapitałowo w sposób bezpośredni.
  3. D został powołany przez B oraz C jako spółka, która w procesie podziału A przez wydzielenie, będzie spółką przejmującą.

Wszyscy zainteresowani podlegają (i w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będą podlegać) obowiązkowi podatkowemu, odpowiednio: zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) – A, D, oraz zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „PIT”) – B, C, od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

A prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem są usługi projektowania oraz realizacji wykończenia oraz wyposażenia budynków biurowych na zlecenie (tzw. fit out budynków biurowych). Niezależnie od tego A prowadzi również działalność inwestycyjną w obszarze nieruchomości na wynajem. W tym zakresie spółka dokonuje reinwestowania środków pozyskanych z działalności usługowej w zakresie fit out’u budynków biurowych. Nieruchomości (lokale mieszkalne) są nabywane w celu świadczenia usług najmu na rzecz osób fizycznych. Niekiedy przed przekazaniem lokali w najem wymagają one remontu lub modernizacji w większym lub mniejszym stopniu. Na dzień składania wniosku A posiada w swoim majątku 4 lokale. Spółka planuje również nabywać w przyszłości kolejne lokale z przeznaczeniem na wynajem.

Obecnie B i C, jako udziałowcy A planują dokonanie zbycia wszystkich udziałów w spółce A jako spółce z branży Fit Out na rzecz potencjalnego inwestora branżowego. Biorąc pod uwagę charakter działalności gospodarczej prowadzonej przez A a zwłaszcza okoliczność, że w ramach A prowadzona jest zarówno działalność w obszarze fit out’u biur, jak i w obszarze inwestycji w nieruchomości mieszkaniowych na wynajem, znalezienie inwestora branżowego zainteresowanego nabyciem spółki o tak specyficznym charakterze (prowadzącej obok działalności typowej dla fit out’u biur, również działalność w zupełnie innym obszarze i dla innego rodzaju klientów) będzie niezwykle trudne (o ile w ogóle możliwe). Sprzedaż udziałów na rzecz inwestora branżowego stanowi zaś z ekonomicznego punktu widzenia optymalne rozwiązanie dla udziałowców. Niezależnie zaś od tego B i C pragną podkreślić, że planują w dalszym ciągu (tj. po dokonaniu sprzedaży udziałów A) kontynuować i rozwijać działalność gospodarczą prowadzoną przez A w zakresie nabywania i wynajmu nieruchomości działając w ramach prawnych spółki kapitałowej. W tym celu przewidują również docelowo dokonanie reinwestycji znacznej części środków uzyskanych z potencjalnej transakcji sprzedaży udziałów A w działalność obejmującą nabywanie lokali na wynajem.

Tak więc planowany podział wynika zarówno z tego, że ułatwi to znalezienie inwestora zainteresowanego nabyciem spółki A jako spółki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie out fit’u lokali biurowych, jak i umożliwi wspólnikom realizację ich dalszych planów związanych z rozwijaniem działalności gospodarczej w zakresie nieruchomości w formie spółki kapitałowej.

W zaistniałych okolicznościach udziałowcy B i C, postanowili przed dokonaniem transakcji polegającej na zbyciu wszystkich udziałów w spółce A, dokonać podziału spółki A przez wydzielenie, tak aby docelowo przedmiotem transakcji były udziały spółki A skoncentrowanej wyłącznie na działalności z zakresu fit out, zaś równocześnie wspólnicy B i C, mogli nieprzerwanie kontynuować oraz rozwijać działalność gospodarczą związaną z nieruchomościami.


Planuje się, aby transakcja podziału A wykonana została w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. w drodze podziału przez wydzielenie części majątku A do D (dalej: „Podział”).


Zgodnie z art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia).


W przypadku planowanego Podziału, będzie to dzień wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego D (dalej: „Dzień Podziału”). W Dniu Podziału składniki majątku A, składające się na część wydzieloną i określone w planie podziału, sporządzonym zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, zostaną z mocy prawa przeniesione z A na D.


A skorzysta z możliwości przewidzianej w art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2342 ze zm.; dalej: „ustawa o rachunkowości”) i w związku z Podziałem nie będzie zamykać ksiąg rachunkowych.


Podział będzie pociągać za sobą podwyższenie kapitału zakładowego D. Udziały w kapitale zakładowym objęte zostaną przez B oraz C w proporcji 50/50 czyli odzwierciedlającej dokładnie relacje właścicielskie w kapitale i prawach głosu B i C w A. W związku z planowanym podziałem nie są planowane żadne dopłaty w gotówce. Wartość emisyjna udziałów wydanych B i C jako wspólnikom A (spółka dzielona) przez D (spółka przejmująca) będzie odpowiadać wartości rynkowej majątku otrzymanego przez D w ramach podziału przez wydzielenie A. Nie wystąpi nadwyżka wartości otrzymanego przez D majątku ponad nominalną wartość udziałów wydanych każdemu wspólnikowi A. Całość majątku otrzymanego przez D w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie zostanie przekazana na powiększenie kapitału zakładowego.

W związku z tym wskutek dokonanego Podziału, planowane jest, że docelowo w spółce A pozostanie majątek w ramach którego w dalszym ciągu, nieprzerwanie prowadzona będzie działalność w zakresie fit out’u biur, zaś majątek w ramach której prowadzona jest działalność w zakresie nabywania i wynajmu lokali, zostanie przeniesiona do nowopowstałej spółki (w tym celu B i C powołali spółkę D) w celu nieprzerwanego prowadzenia na nim działalności w zakresie nieruchomości w D. Podsumowując intencją Zainteresowanych jest aby, zgodnie z tak przyjętymi założeniami, każda z dwóch wyodrębnionych działalności (przenoszona i pozostająca) stanowiła zorganizowane części przedsiębiorstwa.

W dalszej kolejności planowane jest znalezienie inwestora oraz dokonanie sprzedaży udziałów spółki A, w której na skutek dokonanego podziału będzie funkcjonowało już przedsiębiorstwo realizujące wyłącznie działalność z zakresu fit out’u biur. W tym celu nawiązano już współpracę z firmą specjalizującą się w pozyskiwaniu inwestorów potencjalnie zainteresowanych nabyciem spółki z branży fit out a także poniesiono różnego rodzaju wydatki związane z przeprowadzeniem restrukturyzacji spółki A w zakresie ekonomiczno-zarządczym (wydatki tego typu będą również ponoszone w przyszłości w związku z przygotowaniem A do sprzedaży).

W celu uniknięcia wątpliwości, Zainteresowani pragną podkreślić, że Spółka D (spółka przejmująca), w ramach której na skutek dokonanego podziału, będzie funkcjonowało przedsiębiorstwo kontynuujące wyłącznie działalność z zakresu wynajmu nieruchomości (i ewentualnie inwestowania w kolejne nieruchomości na wynajem) nie będzie w żadnym wypadku przedmiotem sprzedaży w opisywanych tu okolicznościach i docelowo pozostanie własnością B i C.

W związku z powyższym istotnego znaczenia nabiera wyodrębnienie majątku spółki A, pozostającego w spółce oraz podlegającego wydzieleniu do spółki D. Biorąc pod uwagę bieżący sposób funkcjonowania A a w szczególności okoliczność, iż obecnie w ramach spółki A faktycznie prowadzone są de facto dwa rodzaje działalności, wspólnicy planują ustrukturyzowanie spółki poprzez formalne wyodrębnienie w ramach spółki A dwóch działów, które w intencji wspólników stanowić będą dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa. Łącznie, wyodrębnione działy obejmować będą całą strukturę organizacyjną oraz wszystkie aktywności A jako spółki dzielonej.

Na mocy odpowiednich aktów prawa wewnętrznego oraz poprzez dokonanie czynności o charakterze technicznym, zarząd formalnie dokona również przypisania do poszczególnych działów personelu, aktywów, umów, oraz praw i obowiązków związanych z każdym z powyższych podstawowych obszarów działalności spółki A.


W celu formalnego potwierdzenia oraz rozpoznania istnienia powyższych dwóch podstawowych obszarów działalności w ramach spółki A, zostaną zatem podjęte następujące kroki:


Wyodrębnienie organizacyjne


W tym celu zarząd A na nadzwyczajnym zgromadzeniu wspólników podejmie uchwałę w której dokona wyodrębnienia w jej ramach dwóch działów (dalej: „Działy”) oraz określi zasady funkcjonowania tych Działów zapewniających im samodzielność majątkową, funkcjonalną i organizacyjną w strukturze jednej spółki. W efekcie dojdzie do zmiany (dotąd formalnie jednolitej) struktury organizacyjnej A poprzez wyodrębnienie w jej ramach dwóch Działów odpowiadających dwóm zorganizowanym częściom przedsiębiorstwa spółki A. W efekcie w spółce A zostanie powołany Dział Realizacji Inwestycji obejmujący działalność prowadzoną obecnie w spółce A w zakresie tzw. fit out’u powierzchni biurowych, oraz Dział Nieruchomości obejmujący działalność prowadzoną obecnie w spółce A w zakresie nabywania i wynajmu lokali.

W celu zapewnienia im samodzielności majątkowej, funkcjonalnej i organizacyjnej uchwała zarządu będzie przewidywała przypisanie każdemu z Działów pracowników (obecnie i docelowo faktycznie prowadzeniem działalności A w zakresie obejmującym nieruchomości zajmuje się jeden z członków zarządu wykonujący swoje obowiązki w oparciu o umowę o pracę), aktywów, umów oraz praw i obowiązków związanych z każdym z powyższych obszarów działalności A. W związku z tym:


Do Działu Nieruchomości zostaną formalnie przypisane następujące składniki majątku A:

  1. nieruchomości stanowiące własność spółki A i przeznaczone na wynajem (wyodrębnione i posiadające odrębne księgi wieczyste),
  2. nakłady na ulepszenia (w zakresie w jakim doszło do ich wprowadzenia do ewidencji), środki trwałe w budowie/rozpoczęte modernizacje (wraz z umowami na ich wykonanie),
  3. dokumentacja prawna, techniczna i architektoniczna związana z nieruchomościami stanowiącymi przedmiot najmu (np. dokumenty pozwoleń administracyjnych, wypisy oraz wyrysy z ewidencji, świadectwa energetyczne) oraz związane z umowami najmu,
  4. prawa i obowiązki (należności i zobowiązania) wynikające z umowy o prowadzenie rachunku bankowego do obsługi Działu Nieruchomości (A posiada odrębne rachunki bankowe (subkonto) co umożliwia niezależne zarządzanie wpływami i wydatkami w zakresie zagadnień dotyczących usług fit out, oraz inwestycji lokalowych, jeśli zaszłaby taka konieczność),
  5. wyposażenie biura i rzeczy ruchome służące do wykonywania działalności związanej z nabywaniem, remontami/modernizacją oraz wynajmem nieruchomości (komputery, drukarka, skaner, telefony etc.),
  6. telefon komórkowy oraz komputer przenośny członka zarządu oddelegowanego do zarządzania Działem Nieruchomości,
  7. samochód służbowy członka zarządu oddelegowanego do zarządzania Działem Nieruchomości,
  8. systemy IT, domeny internetowe, licencje na programy komputerowe związane z działalnością w zakresie nieruchomości oraz środki pieniężne znajdujące się na wyodrębnionych rachunkach bankowych i w kasie,
  9. prawa i obowiązki wynikające z umowy o pracę członka zarządu, który faktycznie obecnie faktycznie prowadzi i odpowiada w spółce A za wszystkie zagadnienia związane z prowadzeniem działalności spółki w obszarze nieruchomości z wyłączeniem innych pracowników.


Dodatkowo w związku ze specyfiką funkcjonowania Działu Nieruchomości w okresie między jego formalnym wyodrębnieniem a Podziałem, będą ewentualnie do niego przypisywane również inne składniki majątku spółki A, takie jak np. nowo nabywane lokale, ich wyposażenie, prawa i obowiązki z nowo zawartych umów najmu etc.

Do Działu Realizacji Inwestycji zostaną formalnie przypisane następujące składniki majątku A:

  1. prawa i obowiązki z umów z kontrahentami (w tym długoterminowe) obejmujące zlecenia z zakresu fit out’u biur,
  2. dokumentacja prawna, techniczna i architektoniczna związana z realizacją umów na fit out powierzchni biurowych,
  3. prawa i obowiązki (należności i zobowiązania) wynikające z umowy o prowadzenie rachunku bankowego do obsługi Działu Realizacji Inwestycji (subkonto),
  4. wyposażenie biura i rzeczy ruchome służące do wykonywania działalności związanej z realizacją umów na fit out powierzchni biurowych (komputery, drukarki, telefony, ksero etc.),
  5. samochody (gł. ciężarowe),
  6. systemy IT, domeny internetowe, licencje na programy komputerowe związane z działalnością fit out oraz środki pieniężne znajdujące się na wyodrębnionych rachunkach bankowych i w kasie,
  7. prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę z pracownikami wykonującymi obecnie obowiązki związane z fit out’em powierzchni biurowych (w tym z drugim członkiem zarządu),
  8. prawa i obowiązki z umowy najmu lokalu biurowego w lokalizacji przy ul. ….

W wykonaniu powyższej uchwały zarządu każdy z Działów będzie wyposażony w składniki materialne i niematerialne kluczowe do prowadzenia działalności w zakresie, który został mu formalnie przypisany.


Ponadto Zarząd ustanowi regulamin organizacyjny A obejmujący opis struktury organizacyjnej A uwzględniający istnienie dwóch Działów.


Wyodrębnienie finansowe


Każdemu z Działów zostaną przypisane zasoby finansowe (środki na wyodrębnionych rachunkach bankowych oraz w kasie) umożliwiające bieżące funkcjonowanie, przy czym z założenia docelowo bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem Działu Nieruchomości będą finansowane z wyniku wypracowanego w ramach tego Działu (odrębne budżetowanie), natomiast zasoby nieruchomości (tj. ewentualne nabycia kolejnych nieruchomości w szczególności w okresie między formalnym wyodrębnieniem Działów a Podziałem spółki A oraz ewentualne prace remontowo modernizacyjne w tych lokalach w tym okresie) będą finansowane z wpływów z działalności prowadzonej przez spółkę A w ramach Działu Realizacji Inwestycji.

W związku z formalnym powołaniem struktury organizacyjnej składającej się z dwóch Działów, zarząd spółki (kierownik jednostki) będzie w stanie w oparciu o dane znajdujące się w systemie finansowo księgowym spółki dokonać odrębnego budżetowania każdego z działów a także obliczyć rentowność każdego z nich oraz przypisać każdemu z nich przychody oraz koszty wynikające z ich funkcjonowania (przy czym o ile będzie to konieczne w odniesieniu do kosztów pośrednich, zostaną zastosowane klucze alokacji).

W szczególności w celu wyodrębnienia rachunkowego przychodów oraz kosztów oraz umożliwienia przypisania ich do każdego z Działów, ustanowiona zostanie odrębna numeracja wystawianych faktur a także księgowanie (w ramach jednostki) faktur przychodzących w sposób umożliwiający ich przyporządkowanie każdemu z Działów.

Prowadzona przez A ewidencja środków trwałych i wyposażenia umożliwi wyodrębnienie i przyporządkowanie poszczególnych składników majątku, do każdego z Działów a także odniesienie w ten sam sposób dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.


W zakładowym planie kont przedsiębiorstwa zostaną wydzielone konta związane z Działami co pozwoli na zobrazowanie operacji gospodarczych związanych z każdym z nich.


Wyodrębnienie funkcjonalne


Ze względu na odrębność funkcji każdego z Działów (która to odrębność dodatkowo została potwierdzona w drodze uchwały zarządu A w zakresie ich formalnego wyodrębnienia), w strukturze organizacyjnej A będzie można wyodrębnić dwa obszary działalności funkcjonujące w ramach Działów: obszar działalności w zakresie fit out powierzchni biurowych (Dział Realizacji Inwestycji) jak i obszar działalności obejmującej inwestycje w nieruchomości na wynajem (Dział Nieruchomości).

Każdy z nich będzie cechował się odrębnością i samodzielnością umożliwiającą samodzielne funkcjonowanie (z zastrzeżeniem możliwości powiększania istniejących na dzień wyodrębnienia zasobów materialnych (aktywów) Działu Nieruchomości jakimi są lokale, ze środków wypracowanych w ramach spółki A z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach Działu Realizacji Inwestycji).


W opisany powyżej sposób majątek podlegający wydzieleniu oraz pozostający w spółce A będzie zatem na moment wydzielenia wyodrębnione na podstawie wewnętrznych aktów organizacyjnych i przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej.


W intencji Zainteresowanych, na skutek dokonania Podziału:

  • Począwszy od Dnia Podziału – D jako spółka przejmująca będzie prowadzić działalność w zakresie wynajmu nieruchomości, która to działalność będzie nieprzerwanie kontynuowana w strukturach D jako spółki przejmującej. Działalność ta będzie wykonywana przez D wyłącznie przy wykorzystaniu zagregowanego zespołu składników przypisanego do Działu Nieruchomości (wyodrębnionego i istniejącego wcześniej w ramach A jako spółki dzielonej).
  • Jednocześnie – po Dniu Podziału – A jako spółka dzielona będzie kontynuowała działalność w zakresie out fit’u lokali biurowych wyłącznie przy wykorzystaniu zagregowanego zespołu składników przypisanego do Działu Realizacji Inwestycji (wyodrębnionego i istniejącego wcześniej w ramach A jako spółki dzielonej).


Po dokonaniu Podziału, zarówno część wydzielona A stanowiąca Dział Nieruchomości (która trafi do D), jak również część pozostająca, stanowiąca Dział Realizacji Inwestycji, która pozostanie w A, będą zdolne do kontynuowania – aczkolwiek odrębnie – działalności prowadzonej przez A przed datą Podziału, przy wykorzystaniu m.in. posiadanych składników materialnych i niematerialnych, zasobów ludzkich, w oparciu o niezbędne umowy itp.


W zaistniałej sytuacji Zainteresowani uczestnicy planowanych operacji powzięli wątpliwości odnośnie skutków podatkowych swoich przyszłych działań.


Odnośnie ram czasowych przeprowadzanych działań Zainteresowani pragną poinformować, że ostateczny wpływ będzie mieć w tym zakresie zarówno czas trwania samego podziału jak i dynamika zdarzeń związanych z poszukiwaniem inwestora/inwestorów oraz przebiegiem negocjacji z samym inwestorem/inwestorami. Z tego względu trudno jednoznacznie określić ramy czasowe.

Nie mniej jednak intencją Zainteresowanych jest aby:

  1. do wyodrębnienia Działów w ramach Spółki doszło w okresie do około miesiąca od otrzymania interpretacji indywidualnej,
  2. do formalnego podziału spółki A doszło nie później niż do końca 2019 roku (będzie to więc przedział czasowy kilku miesięcy od wyodrębnienia Działów – do pewnego stopnia przedział czasowy jest tu zdeterminowany przez konieczność zachowania terminów ustawowych związanych z procesem podziału, nie można więc wykluczyć, że termin ten może się nieco wydłużyć), zaś
  3. do dokonania zbycia udziałów w Spółce Dzielonej, doszło nie później niż do końca 2020 roku.

Zainteresowani pragną jednak równocześnie podkreślić, że zwłaszcza to ostatnie zdarzenie, jest stosunkowo nieprzewidywalne i może nastąpić zarówno szybciej tzn. teoretycznie nawet w ciągu miesiąca lub dwóch od dokonania podziału Spółki Dzielonej, jak i równie dobrze później tzn. pod koniec planowanego okresu a może nawet i po jego przekroczeniu. Jest tak, gdyż jakkolwiek wstępny proces poszukiwania inwestora i przygotowywania Spółki do sprzedaży w sensie organizacyjno-finansowym już się rozpoczął i są to (oraz będą w przyszłości) działania równoległe z dokonywaniem podziału, to jednak ze względu na dynamiczną sytuację rynkową w branży, trudno ocenić kiedy może się on zakończyć ostatecznym zawarciem samej transakcji sprzedaży. Na dzień dzisiejszy Zainteresowani posiadają zawartą z zewnętrzną firmą konsultingową umowę, której przedmiotem jest m.in. poszukiwanie inwestora zainteresowanego zakupem Spółki Dzielonej (po podziale).

Zainteresowani pragną w tym miejscu podkreślić, że ich zasadniczym celem biznesowym i intencją jest przeprowadzenie transakcji sprzedaży udziałów Spółki Dzielonej po dokonanym podziale oraz następnie zainwestowaniu zdecydowanej większości pozyskanych środków w Spółkę Przejmującą.

Spółka Dzielona i Spółka Przejmująca po podziale będą prowadziły działalność gospodarczą w odrębnych lokalach biurowych (w różnych budynkach, w różnych częściach miasta). Nie dojdzie do podnajmu powierzchni między Spółką Dzieloną a Spółką Przejmującą. W wyniku podziału dojdzie do fizycznego wyprowadzenia materialnych składników majątku przypadającego Spółce Przejmującej z lokalu biurowego Spółki Dzielonej do lokalu Spółki Przejmującej.


Spółka Dzielona nie będzie świadczyła po podziale (odpłatnie ani nieodpłatnie) żadnych usług remontowych, prawnych, rozliczania najmu ani podnajmu powierzchni na rzecz Spółki Przejmującej.


Po podziale Spółka Przejmująca i Dzielona nie będą świadczyły na swoją rzecz żadnych innych dodatkowych usług. Powyższe nie wpłynie na funkcjonowanie spółki Przejmującej ani Dzielonej. W celu doprecyzowania zagadnień stanowiących przedmiot pytania 3 i 4 Zainteresowani pragną wyjaśnić, że Spółka Przejmująca w celu prowadzenia i rozwijania swojej działalności związanej z nieruchomościami, będzie zawierać umowy z podwykonawcami w zakresie usług remontowych w miarę potrzeb, nie mniej jednak podwykonawcą nigdy nie będzie Spółka Dzielona. W odniesieniu do prac remontowych, które ewentualnie mogłyby być prowadzone w niektórych lokalach w momencie podziału, Zainteresowani pragną poinformować, że prace te będą prowadzone przez podwykonawców zewnętrznych Spółki Dzielonej i będą rozliczane (budżetowanie) w ramach Działu Nieruchomości zaś w momencie podziału, prawa i obowiązki z umów na te prace remontowe, będą stanowiły majątek wchodzący w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegającej wydzieleniu do Spółki Przejmującej.

Ponadto Spółka Przejmująca będzie miała zawartą odrębną umowę z biurem rachunkowym (innym niż biuro rachunkowe Spółki Dzielonej) oraz z kancelarią prawną (inną niż kancelaria prawna Spółki Dzielonej). Usługi o charakterze księgowym oraz prawnym będą więc realizowane na rzecz Spółki Przejmującej od początku przez podmioty zewnętrzne a nie przez Spółkę Dzieloną.

Odnośnie usług doradztwa prawnego to biorąc pod uwagę, że Spółka Przejmująca będzie korzystała z usług doradztwa prawnego incydentalnie, stąd też na dzień podziału Zainteresowani nie przewidują przejmowania przez kancelarię prawną spółki Przejmującej jakichkolwiek „spraw w toku” w zakresie obsługi prawnej. Umowa Spółki Przejmującej z kancelarią prawną, będzie mieć charakter generalnej umowy o współpracy tzn. wszystkie sprawy o charakterze prawnym, które ewentualnie pojawią się po podziale a będą dotyczyły Spółki Przejmującej będą już obsługiwane wyłącznie i bezpośrednio przez kancelarię tej spółki.


Zainteresowani pragną poinformować, że działalność Wydzielona w ramach podziału będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz Działalność pozostająca w Spółce po podziale również będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Odnośnie lokali przenoszonych w ramach podziału Spółki Dzielonej (A) do Spółki Przejmującej (D), Zainteresowani uzupełnili i doprecyzowali swoje stanowisko w ten sposób, że na dzień składania wniosku w Spółce Dzielonej (A) znajdowało się 9 lokali z których wszystkie będą przenoszone do Spółki Przejmującej jako składniki majątku wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielanego do Spółki Przejmującej (zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego). Lokale te nie są aktualnie wynajęte, przy czym na dzień wydzielenia Działu Nieruchomości i Działu Realizacji w Spółce Dzielonej (A) co najmniej 2 lokale będą wynajęte, zaś przed dokonaniem podziału Spółki co najmniej 4 z tych lokali będą wynajęte. W związku z powyższym przeniesienie tych wszystkich lokali, które będą wynajęte przed podziałem, nastąpi wraz z prawami i obowiązkami z umów najmu. W odniesieniu do pozostałych lokali (tzn. tych które mogą nie być wynajęte przed podziałem), to będą w nich trwały jeszcze prace wykończeniowe na różnym etapie zaawansowania, tak więc w odniesieniu do tych lokali, wraz z ich przeniesieniem do Spółki Przejmującej, dojdzie do przeniesienia również praw i obowiązków z umów o wykonawstwo wykończeniowe, które będą w toku realizacji.

Kwestia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w Spółce Przejmującej, nie jest przedmiotem pytania Zainteresowanych. Zdanie „tym samym po stronie spółki przejmującej nie powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego” stanowi w opinii Zainteresowanych wyłącznie dopełnienie ich rozumowania, w myśl którego opisany podział w wyniku którego na Spółkę Przejmującą przejdzie majątek stanowiący zgodnie z tym co zaznaczyli Zainteresowani zorganizowaną część przedsiębiorstwa, będzie odbywał się poza zakresem ustawy o VAT ze względu na treść art. 6 ust. 1 tej ustawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego wyodrębnione w ramach spółki A, Działy będą stanowiły na dzień podziału spółki A, zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
  2. Czy w okolicznościach zdarzenia przyszłego, planowany podział przez wydzielenie polegający na przeniesieniu części majątku A stanowiącego Dział Nieruchomości do D jako spółki przejmującej, będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług (VAT)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 7)

W opinii Zainteresowanych:


Stanowisko w sprawie pytania 1 (we wniosku oznaczone nr 1)


Zainteresowani stoją na stanowisku, że w świetle przedstawionych okoliczności wyodrębnione w ramach spółki A, Działy (tj. Dział Nieruchomości przejmowany przez D oraz Dział Realizacji Umów pozostający w A) będą stanowiły na dzień podziału spółki A, zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”).

Zainteresowani stoją bowiem na stanowisku, że dokonanie opisanych przez nich czynności w zakresie wyodrębnienia Działów jest wystarczające dla stwierdzenia, że w odniesieniu do Działu Nieruchomości oraz Działu Realizacji Inwestycji, wszystkie wymienione w treści powyższych przepisów przesłanki warunkujące powstanie zorganizowanych części przedsiębiorstwa, zostaną spełnione.


Stanowisko w sprawie pytania 2 (we wniosku oznaczone nr 7)


Zdaniem Zainteresowanych w okolicznościach zdarzenia przyszłego, planowany podział przez wydzielenie polegający na przeniesieniu części majątku A stanowiącego Dział Nieruchomości do D jako spółki przejmującej, nie będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług (VAT) ze względu na treść art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.


Zgodnie z treścią art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Zdaniem Zainteresowanych, co znalazło również wyraz w stanowisku przedstawionym przez nich w odniesieniu do pytania 1, w opisanych przez nich okolicznościach na Dzień Podziału, Dział Nieruchomości (stanowiący majątek A przejmowany przez D), będzie spełniać przesłanki określone w szczególności w treści art. 2 pkt 27e VAT wymagane dla uznania tego Działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ponadto Zainteresowani uważają, że pojęcie zbycia przedsiębiorstwa (ewentualnie jego zorganizowanej części) o którym mowa w treści art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć w sposób umożliwiający uznanie podziału przez wydzielenie za zbycie części majątku spółki w zakresie w jakim majątek ten jest obejmowany przez spółkę przejmującą.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega bowiem zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie np. przejęcia takiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez spółkę przejmującą w związku z dokonanym podziałem innej spółki.

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Pojęcie „zbycie”, którym posłużył się ustawodawca w treści art. 6 pkt 1 VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego itp. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy a jest nim przeniesienie własności (w tym przypadku zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki) do innej spółki a więc zbycie.

W związku z powyższym Zainteresowani uważają również, że wniesienie do spółki D zorganizowanej części przedsiębiorstwa na skutek podziału przez wydzielenie, czyli tak jak w opisanych przez nich okolicznościach, nie powoduje po stronie wnoszącego obowiązku wystawienia faktury i zapłaty podatku należnego. Tym samym po stronie spółki przejmującej nie powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Pojęcie „zbycie”, którym posłużył się ustawodawca w treści art. 6 pkt 1 VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego itp. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy a jest nim przeniesienie własności (w tym przypadku zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki) do innej spółki a więc zbycie.

W związku z powyższym Zainteresowani uważają również, że wniesienie do spółki D zorganizowanej części przedsiębiorstwa na skutek podziału przez wydzielenie, czyli tak jak w opisanych przez nich okolicznościach, nie powoduje po stronie wnoszącego obowiązku wystawienia faktury i zapłaty podatku należnego.


Tym samym po stronie spółki przejmującej nie powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym jak stanowi art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.


I tak, na mocy art. 6 pkt 1 cyt. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.


Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505).


Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 tej ustawy, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).


Przewidziany w ww. art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.

W sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Powołany przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z okoliczności sprawy przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca (A) prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem są usługi projektowania oraz realizacji wykończenia oraz wyposażenia budynków biurowych na zlecenie (tzw. fit out budynków biurowych). A prowadzi również działalność inwestycyjną w obszarze nieruchomości na wynajem. Obecnie udziałowcy A planują dokonanie zbycia wszystkich udziałów w spółce A jako spółce z branży Fit Out na rzecz potencjalnego inwestora branżowego. Niezależnie od tego udziałowcy planują w dalszym ciągu (tj. po dokonaniu sprzedaży udziałów A) kontynuować i rozwijać działalność gospodarczą prowadzoną przez A w zakresie nabywania i wynajmu nieruchomości działając w ramach prawnych spółki kapitałowej. Udziałowcy postanowili przed dokonaniem transakcji polegającej na zbyciu wszystkich udziałów w spółce A, dokonać podziału spółki A przez wydzielenie, tak aby docelowo przedmiotem transakcji były udziały spółki A skoncentrowanej wyłącznie na działalności z zakresu fit out, zaś równocześnie wspólnicy mogli nieprzerwanie kontynuować oraz rozwijać działalność gospodarczą związaną z nieruchomościami. Planuje się, aby transakcja podziału A wykonana została w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. w drodze podziału przez wydzielenie części majątku A do D. Planowane jest, że docelowo w spółce A pozostanie majątek w ramach którego w dalszym ciągu, nieprzerwanie prowadzona będzie działalność w zakresie fit out’u biur, zaś majątek w ramach której prowadzona jest działalność w zakresie nabywania i wynajmu lokali, zostanie przeniesiona do nowopowstałej spółki (w tym celu udziałowcy A powołali spółkę D) w celu nieprzerwanego prowadzenia na nim działalności w zakresie nieruchomości w D. W dalszej kolejności planowane jest znalezienie inwestora oraz dokonanie sprzedaży udziałów spółki A, w której na skutek dokonanego podziału będzie funkcjonowało już przedsiębiorstwo realizujące wyłącznie działalność z zakresu fit out’u biur. Spółka D (spółka przejmująca) nie będzie przedmiotem sprzedaży, docelowo pozostanie własnością udziałowców A. Wspólnicy planują ustrukturyzowanie spółki poprzez formalne wyodrębnienie w ramach spółki A dwóch działów, które w intencji wspólników stanowić będą dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa. Łącznie, wyodrębnione działy obejmować będą całą strukturę organizacyjną oraz wszystkie aktywności A jako spółki dzielonej. Na mocy odpowiednich aktów prawa wewnętrznego oraz poprzez dokonanie czynności o charakterze technicznym, zarząd formalnie dokona również przypisania do poszczególnych działów personelu, aktywów, umów, oraz praw i obowiązków związanych z każdym z powyższych podstawowych obszarów działalności spółki A.

Zarząd A na nadzwyczajnym zgromadzeniu wspólników podejmie uchwałę, w której dokona wyodrębnienia w jej ramach dwóch działów oraz określi zasady funkcjonowania tych Działów zapewniających im samodzielność majątkową, funkcjonalną i organizacyjną w strukturze jednej spółki. W efekcie dojdzie do zmiany struktury organizacyjnej A poprzez wyodrębnienie w jej ramach dwóch Działów odpowiadających dwóm zorganizowanym częściom przedsiębiorstwa spółki A: w spółce A zostanie powołany Dział Realizacji Inwestycji obejmujący działalność prowadzoną obecnie w spółce A w zakresie tzw. fit out’u powierzchni biurowych, oraz Dział Nieruchomości obejmujący działalność prowadzoną obecnie w spółce A w zakresie nabywania i wynajmu lokali. Uchwała zarządu będzie przewidywała przypisanie każdemu z Działów pracowników, aktywów, umów oraz praw i obowiązków związanych z każdym z powyższych obszarów działalności A.

Wnioskodawca wskazał, że do Działu Nieruchomości zostaną formalnie przypisane następujące składniki majątku A: nieruchomości stanowiące własność spółki A i przeznaczone na wynajem (wyodrębnione i posiadające odrębne księgi wieczyste), nakłady na ulepszenia, środki trwałe w budowie/rozpoczęte modernizacje (wraz z umowami na ich wykonanie), dokumentacja prawna, techniczna i architektoniczna związana z nieruchomościami stanowiącymi przedmiot najmu (np. dokumenty pozwoleń administracyjnych, wypisy oraz wyrysy z ewidencji, świadectwa energetyczne) oraz związane z umowami najmu, prawa i obowiązki (należności i zobowiązania) wynikające z umowy o prowadzenie rachunku bankowego do obsługi Działu Nieruchomości (A posiada odrębne rachunki bankowe (subkonto) co umożliwia niezależne zarządzanie wpływami i wydatkami w zakresie zagadnień dotyczących usług fit out, oraz inwestycji lokalowych, jeśli zaszłaby taka konieczność), wyposażenie biura i rzeczy ruchome służące do wykonywania działalności związanej z nabywaniem, remontami/modernizacją oraz wynajmem nieruchomości (komputery, drukarka, skaner, telefony etc.), telefon komórkowy, komputer przenośny i samochód służbowy członka zarządu oddelegowanego do zarządzania Działem Nieruchomości, systemy IT, domeny internetowe, licencje na programy komputerowe związane z działalnością w zakresie nieruchomości oraz środki pieniężne znajdujące się na wyodrębnionych rachunkach bankowych i w kasie, prawa i obowiązki wynikające z umowy o pracę członka zarządu, który faktycznie obecnie faktycznie prowadzi i odpowiada w spółce A za wszystkie zagadnienia związane z prowadzeniem działalności spółki w obszarze nieruchomości z wyłączeniem innych pracowników. W okresie między formalnym wyodrębnieniem Działu Nieruchomości a Podziałem, będą ewentualnie do niego przypisywane również inne składniki majątku spółki A, takie jak np. nowo nabywane lokale, ich wyposażenie, prawa i obowiązki z nowo zawartych umów najmu etc. Z kolei do Działu Realizacji Inwestycji zostaną formalnie przypisane następujące składniki majątku A: prawa i obowiązki z umów z kontrahentami (w tym długoterminowe) obejmujące zlecenia z zakresu fit out’u biur, dokumentacja prawna, techniczna i architektoniczna związana z realizacją umów na fit out powierzchni biurowych, prawa i obowiązki (należności i zobowiązania) wynikające z umowy o prowadzenie rachunku bankowego do obsługi Działu Realizacji Inwestycji (subkonto), wyposażenie biura i rzeczy ruchome służące do wykonywania działalności związanej z realizacją umów na fit out powierzchni biurowych (komputery, drukarki, telefony, ksero etc.), samochody (gł. ciężarowe), systemy IT, domeny internetowe, licencje na programy komputerowe związane z działalnością fit out oraz środki pieniężne znajdujące się na wyodrębnionych rachunkach bankowych i w kasie, prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę z pracownikami wykonującymi obecnie obowiązki związane z fit out’em powierzchni biurowych (w tym z drugim członkiem zarządu), prawa i obowiązki z umowy najmu lokalu biurowego w lokalizacji przy ul. ….

Każdemu z Działów zostaną przypisane zasoby finansowe (środki na wyodrębnionych rachunkach bankowych oraz w kasie) umożliwiające bieżące funkcjonowanie, przy czym docelowo bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem Działu Nieruchomości będą finansowane z wyniku wypracowanego w ramach tego Działu (odrębne budżetowanie), natomiast zasoby nieruchomości będą finansowane z wpływów z działalności prowadzonej przez spółkę A w ramach Działu Realizacji Inwestycji. Zarząd spółki będzie w stanie w oparciu o dane znajdujące się w systemie finansowo księgowym spółki dokonać odrębnego budżetowania każdego z działów a także obliczyć rentowność każdego z nich oraz przypisać każdemu z nich przychody oraz koszty wynikające z ich funkcjonowania. Prowadzona przez A ewidencja środków trwałych i wyposażenia umożliwi wyodrębnienie i przyporządkowanie poszczególnych składników majątku, do każdego z Działów a także odniesienie w ten sam sposób dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. W zakładowym planie kont przedsiębiorstwa zostaną wydzielone konta związane z Działami co pozwoli na zobrazowanie operacji gospodarczych związanych z każdym z nich.

Ze względu na odrębność funkcji każdego z Działów, w strukturze organizacyjnej A będzie można wyodrębnić dwa obszary działalności funkcjonujące w ramach Działów: obszar działalności w zakresie fit out powierzchni biurowych (Dział Realizacji Inwestycji) jak i obszar działalności obejmującej inwestycje w nieruchomości na wynajem (Dział Nieruchomości). Każdy z nich będzie cechował się odrębnością i samodzielnością umożliwiającą samodzielne funkcjonowanie.


W opisany powyżej sposób majątek podlegający wydzieleniu oraz pozostający w spółce A będzie zatem na moment wydzielenia wyodrębniony na podstawie wewnętrznych aktów organizacyjnych i przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej.


W intencji Zainteresowanych, na skutek dokonania Podziału:

  • Począwszy od Dnia Podziału – D jako spółka przejmująca będzie prowadzić działalność w zakresie wynajmu nieruchomości, która to działalność będzie nieprzerwanie kontynuowana w strukturach D jako spółki przejmującej. Działalność ta będzie wykonywana przez D wyłącznie przy wykorzystaniu zagregowanego zespołu składników przypisanego do Działu Nieruchomości (wyodrębnionego i istniejącego wcześniej w ramach A jako spółki dzielonej).
  • Jednocześnie – po Dniu Podziału – A jako spółka dzielona będzie kontynuowała działalność w zakresie out fit’u lokali biurowych wyłącznie przy wykorzystaniu zagregowanego zespołu składników przypisanego do Działu Realizacji Inwestycji (wyodrębnionego i istniejącego wcześniej w ramach A jako spółki dzielonej).


Po dokonaniu Podziału, zarówno Dział Nieruchomości, jak również Dział Realizacji Inwestycji będą zdolne do kontynuowania (odrębnie) działalności prowadzonej przez A przed datą Podziału, przy wykorzystaniu m.in. posiadanych składników materialnych i niematerialnych, zasobów ludzkich, w oparciu o niezbędne umowy itp.

Na dzień składania wniosku w Spółce Dzielonej (A) znajdowało się 9 lokali z których wszystkie będą przenoszone do Spółki Przejmującej jako składniki majątku wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielanego do Spółki Przejmującej. Lokale te nie są aktualnie wynajęte, lecz na dzień wydzielenia co najmniej 2 lokale będą wynajęte, zaś przed dokonaniem podziału co najmniej 4 z tych lokali będą wynajęte. Przeniesienie lokali, które będą wynajęte przed podziałem, nastąpi wraz z prawami i obowiązkami z umów najmu. W odniesieniu do pozostałych lokali, które mogą nie być wynajęte przed podziałem, będą w nich trwały jeszcze prace wykończeniowe na różnym etapie zaawansowania, tak więc w odniesieniu do tych lokali, wraz z ich przeniesieniem do Spółki Przejmującej, dojdzie do przeniesienia również praw i obowiązków z umów o wykonawstwo wykończeniowe, które będą w toku realizacji.


W zaistniałej sytuacji Zainteresowani uczestnicy planowanych operacji powzięli wątpliwości w kwestii skutków podatkowych swoich przyszłych działań.


W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Okoliczności zdarzenia przyszłego wskazują, że z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (A) zostaną wyodrębnione zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, które są organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie. Składniki wchodzące w skład tych zespołów są przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, jak również zespoły tych składników mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania wyodrębnionych ze Spółki działów, tj. Działu Nieruchomości oraz Działu Realizacji Inwestycji, za zorganizowane części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji przeniesienie w ramach podziału przez wydzielenie wyżej opisanego majątku stanowiącego Dział Nieruchomości na rzecz D nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ordynacji podatkowej zostały/zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj