Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.9.2019.2.MR
z 25 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku. Wniosek uzupełniono w dniu 25 lutego 2019 r. o przeformułowanie pytania, doprecyzowanie opisu sprawy oraz sformułowanie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

A (dalej: Wnioskodawca) przeprowadziła postępowanie przetargowe na wykonanie zadania polegającego na „B” krajowych województwa (…).

Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ) podmiot wyłoniony w drodze postępowania przetargowego na „B” realizuje usługę poprzez:

  1. monitorowanie sytuacji na drogach zarządzanych przez dany Rejon pod kątem stanu nawierzchni oraz warunków pogodowych na podstawie:
    • dostępnych prognoz pogody, obserwacji obrazu z kamer drogowych zlokalizowanych w ciągach dróg oraz danych z systemu czasu przejazdu pozwalających ocenić płynność ruchu i stwierdzić ewentualne utrudnienia,
    • danych ze stacji meteorologicznych przesyłających na bieżąco informacje o warunkach pogodowych i stanie nawierzchni na drodze umożliwiające przewidywalność pewnych zjawisk atmosferycznych i możliwość koordynacji działań zimowego utrzymania dróg,
    • danych z urządzeń GPS zamontowanych na sprzęcie zimowego utrzymania dróg Wykonawcy śledząc postęp prowadzonych prac i dających możliwość przewidywania dojazdu i skuteczności działań służb,
    • informacji przekazywanych przez operatorów sprzętu zimowego utrzymania dróg i użytkowników dróg oraz informacji przekazywanych przez media i inne służby (policja, straż pożarna itp.);
  2. gromadzenie wszelkiej dokumentacji prowadzonej przez dyżurnego lub przekazywanej przez Wykonawcę zimowego utrzymania dróg z przebiegu akcji zimowego utrzymania dróg oraz dyżuru;
  3. prowadzenie dziennika zimowego utrzymania zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez Wnioskodawcę w zakresie akcji zimowego utrzymania dróg, w taki sposób, aby na podstawie odnotowanych informacji było można określić przebieg akcji, podjęte czynności, pracę sprzętu, potwierdzenie utrzymania dróg w standardzie lub gotowość, utrudnienia na drogach powstałe w trakcie zmiany oraz inne zdarzenia mające wpływ na sytuacje występujące na drogach. Dyżurny jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji i przebiegu dyżuru oraz rejestracji interwencji w sposób staranny i czytelny, adnotacje winny być obszerne i zawierające informacje o wszystkich podjętych czynnościach;
  4. monitorowanie zgodności prowadzenia prac zimowego utrzymania dróg przez Wykonawcę całorocznego (bieżącego i zimowego) utrzymania dróg z obowiązującymi standardami zimowego utrzymania dróg oraz z zawartą umową na całoroczne (bieżące i zimowe) utrzymanie dróg w celu rozliczenia usługi zimowego utrzymania dróg;
  5. potwierdzanie spełnienia wymaganego standardu zimowego utrzymania dróg;
  6. zbieranie meldunków z przebiegu zimowego utrzymania dróg z „B”, zorganizowanych przez Wykonawcę na terenie danego Rejonu i ich przekazywanie o wyznaczonych godzinach przy pomocy programu „C” (za pomocą internetu) lub telefonu do A. Meldunek winien zawierać informacje o aktualnym stanie nawierzchni dróg, warunkach pogodowych, zatrudnionych pracownikach przy prowadzonych pracach zimowego utrzymania dróg oraz pracującym sprzęcie;
  7. udzielanie informacji o przejezdności dróg krajowych jednostkom policji, straży pożarnej, przewoźnikom i prywatnym użytkownikom dróg;
  8. przekazywanie (telefonicznie, e-mail, fax) informacji dotyczących zaistniałych zdarzeń i utrudnień na sieci drogowej, a przede wszystkim o wypadkach, karambolach, zatorach, uszkodzeniach nawierzchni, uszkodzeniach urządzeń (…) itp. do (…) i kierownika Rejonu i Obwodu. Informacja winna zawierać czas, miejsce, przyczynę i opis zdarzenia oraz jego ewentualny związek z działalnością służb drogowych.

W skład usługi „B” wchodzi szeroko pojęta kontrola stanu pogody i warunków atmosferycznych oraz kontrola Wykonawcy wykonującego usługę zimowego utrzymania dróg, wchodzącą w skład całorocznego utrzymania dróg krajowych. Ta działalność kontrolna Wykonawcy wykonującego czynności zimowego utrzymania dróg jest szczególnie istotna, bowiem daje możliwość Wnioskodawcy dokonywania oceny i kontroli jakości wykonywanych prac przez Wykonawcę.

W pkt 3 Opisu Przedmiotu Zamówienia (OPZ) na „B” podane jest, że Wykonawca w ramach tego zamówienia ma wykonywać:

  • kontrolę pracy sprzętu zimowego utrzymania dróg poprzez system GPS, obowiązujący w A,
  • monitorowanie zgodności prowadzenia prac zimowego utrzymania dróg przez Wykonawcę całorocznego (bieżącego i zimowego) utrzymania dróg z obowiązującymi standardami (…) oraz z zawartą umową na całoroczne (bieżące i zimowe) utrzymanie dróg w celu rozliczenia usługi (…),
  • potwierdzanie spełnienia wymaganego standardu zimowego utrzymania dróg.

Powyższy zakres zamówienia jednoznaczne wskazuje, że celem usługi „B” jest szeroko pojęta kontrola dla potrzeb Wnioskodawcy, który w ten sposób kontroluje/nadzoruje realizację zamówienia przez Wykonawcę „B” w ramach usługi całorocznego (bieżącego i zimowego) utrzymania dróg.

Wynagrodzenie Wykonawcy wyliczane będzie w oparciu o ilości faktycznie przepracowanych godzin i ceny jednostkowej określonej w Formularzu Cenowym. Wynagrodzenie Wykonawcy rozliczane będzie nie częściej niż raz w miesiącu na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wykonawcę w oparciu o protokoły odbioru. Wnioskodawca, jako Zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, w SIWZ wskazał cenę jako jedno z kryteriów oceny ofert.

Opierając się na definicji określonej w art. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych pod pojęciem ceny należy rozumieć cenę jako wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług – powyższe wynika z art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług.

W związku z obowiązującą definicją ceny, Zamawiający ma obowiązek dokonać oceny ofert złożonych w postępowaniu biorąc pod uwagę ceny z VAT.

Wnioskodawca nie wskazał stawki VAT przyjętej do obliczenia ceny usługi określonej SIWZ.

Wnioskodawca przy ocenie ofert przyjął, że w przypadku usługi na „B” powinna mieć zastosowanie preferencyjna stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że czynności wykonywane w ramach usługi „B” sklasyfikowano zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” (poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie sygnowanym datą 14 stycznia 2019 r.):

Czy do kalkulacji wartości zamówienia oraz porównania ofert złożonych w postępowaniu przetargowym na „B” właściwa była preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie sygnowanym datą 14 stycznia 2019 r.), do przedmiotowego zamówienia ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT, tj. 8%.

Usługi wskazane w pkt 3 Opisu Przedmiotu Zamówienia na „B” są czynnościami mieszczącymi się pod symbolem PKWiU 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” (poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Stanowisko to potwierdza uzyskana przez A kwalifikacja Urzędu Statystycznego z dnia 11 lipca 2017 r., zgodnie z którą zastosowanie 8% stawki VAT jest właściwe dla usług objętych przedmiotem zamówienia polegających na prowadzeniu i koordynacji prac przy zimowym utrzymaniu, tj. w zakresie czynności zbierania, gromadzenia i przekazywania informacji o warunkach ruchu, stanie nawierzchni i warunkach pogodowych.

Powyższe potwierdza również wyrok KIO z dnia 7 listopada 2013 r., sygn. akt KIO 2468/13, w którym KIO wydając orzeczenie powołuje się na posiadaną przez Odwołującego kwalifikację Urzędu Statystycznego z 2011 r., gdzie wskazano, że usługa polegająca na pełnieniu dyżurów przy zimowym utrzymaniu dróg krajowych, mieści się w grupowaniu PKWiU 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu”, stąd powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług, przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 8%.

Usługi mające być wykonywane przez Wykonawcę w zamówieniu na „B” na drogach krajowych województwa (…), są analogiczne do usług jakie miał wykonywać Wykonawca odwołujący się w sprawie rozstrzyganej przez KIO pod sygn. akt KIO 2468/13. W orzeczeniu tym uznano, że Wykonawca (Odwołujący) w sposób prawidłowy zastosował preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Stąd też przyjęcie przez Wnioskodawcę, iż usługi objęte zamówieniem na „B” na drogach krajowych województwa (…), administrowanych przez A, opodatkowane są preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, jest stanowiskiem prawidłowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wyjaśnić, że klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2019 r.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy, wymienione zostały usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu – sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.12.0.

Z opisu sprawy wynika, że A (Wnioskodawca) przeprowadził postępowanie przetargowe na wykonanie zadania polegającego na „B”. W skład usługi „B” wchodzi szeroko pojęta kontrola stanu pogody i warunków atmosferycznych oraz kontrola Wykonawcy wykonującego usługę zimowego utrzymania dróg, wchodzącą w skład całorocznego utrzymania dróg krajowych. Ta działalność kontrolna Wykonawcy wykonującego czynności zimowego utrzymania dróg jest szczególnie istotna, bowiem daje możliwość Wnioskodawcy dokonywanie oceny i kontroli jakości wykonywanych prac przez Wykonawcę. W pkt 3 Opisu Przedmiotu Zamówienia (OPZ) na „B” podane jest, że Wykonawca w ramach tego zamówienia ma wykonywać:

  • kontrolę pracy sprzętu zimowego utrzymania dróg poprzez system GPS, obowiązujący w A,
  • monitorowanie zgodności prowadzenia prac zimowego utrzymania dróg przez Wykonawcę całorocznego (bieżącego i zimowego) utrzymania dróg z obowiązującymi standardami (…) oraz z zawartą umową na całoroczne (bieżące i zimowe) utrzymanie dróg w celu rozliczenia usługi (…),
  • potwierdzanie spełnienia wymaganego standardu zimowego utrzymania dróg.

Celem usługi „B” jest szeroko pojęta kontrola dla potrzeb Wnioskodawcy, który w ten sposób kontroluje/nadzoruje realizację zamówienia przez Wykonawcę (…) w ramach usługi całorocznego (bieżącego i zimowego) utrzymania dróg. Wynagrodzenie Wykonawcy wyliczane będzie w oparciu o ilości faktycznie przepracowanych godzin i ceny jednostkowej określonej w Formularzu Cenowym. Wynagrodzenie Wykonawcy rozliczane będzie nie częściej niż raz w miesiącu na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wykonawcę w oparciu o protokoły odbioru. Wnioskodawca, jako Zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, w SIWZ wskazał cenę jako jedno z kryteriów oceny ofert. W związku z obowiązującą definicją ceny, Zamawiający ma obowiązek dokonać oceny ofert złożonych w postępowaniu biorąc pod uwagę ceny z VAT. Wnioskodawca przy ocenie ofert przyjął, że w przypadku usługi na „B” powinna mieć zastosowanie preferencyjna stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Czynności wykonywane w ramach usługi „B” sklasyfikowano zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” (poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia, czy do kalkulacji wartości zamówienia oraz porównania ofert złożonych w postępowaniu przetargowym na „B” właściwa jest preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%.

W tym miejscu należy rozważyć kwestię tzw. świadczeń złożonych. I tak, co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna czynność obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, czynność ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedno świadczenie kompleksowe, obejmujące kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia złożonego.

Kwestia kompleksowości usług była rozstrzygana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przywołać można chociażby wyrok z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07, w którym stwierdzono, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne (również wyrok z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06). Wyrok ten sformułował kryteria przesądzające o tym, kiedy występuje świadczenie złożone. Ma ono zatem miejsce w sytuacji, gdy: (i) świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej, (ii) poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, (iii) kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych, (iv) kiedy nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność.

Zatem, co do zasady jedno świadczenie usług podlega jednej stawce podatku VAT, jednakże możliwe jest oddzielne opodatkowanie określonych towarów/usług, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że usługi objęte zamówieniem na Prowadzenie Punktu Zimowego Utrzymania Dróg (PZUD) – jak wskazał Wnioskodawca – sklasyfikowane są według PKWiU pod symbolem 81.29.12.0 „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu” (poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy), polegające na:

  • kontroli pracy sprzętu zimowego utrzymania dróg poprzez system GPS, obowiązujący w A,
  • monitorowaniu zgodności prowadzenia prac zimowego utrzymania dróg przez Wykonawcę całorocznego (bieżącego i zimowego) utrzymania dróg z obowiązującymi standardami (…) oraz z zawartą umową na całoroczne (bieżące i zimowe) utrzymanie dróg w celu rozliczenia usługi (…),
  • potwierdzaniu spełnienia wymaganego standardu zimowego utrzymania dróg,

podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy. Tym samym przy ocenie ofert złożonych w postępowaniu przetargowym na wykonanie powyższych czynności Wnioskodawca jako Zamawiający powinien przyjąć stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Podsumowując, do kalkulacji wartości zamówienia oraz porównania ofert złożonych w postępowaniu przetargowym na „B” właściwa była preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy podkreślić również, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj