Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.10.2019.1.PS
z 15 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z póżn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2018 r. (data wpływu 3 stycznia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 14 marca 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 marca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. „xxx”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące stany faktyczne.


X Sp. z o .o. jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym dla celów VAT jako podatnik VAT czynny, który prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski. Wnioskodawca jest również zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją papieru toaletowego, papierowych ręczników, papieru przemysłowego jak również produktów z domieszką różnego rodzaju włóknin. Sprzedaż wyprodukowanych przez Wnioskodawcę towarów w całości podlega opodatkowaniu VAT.

Wnioskodawca podpisał Umowę o Dofinansowanie (dalej: Umowa) z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) na realizację projektu pt. „xxx” (dalej: Projekt) w ramach poddziałania 3.2.1 Badania na rynek Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wnioskodawca w ramach tego projektu ma za zadanie wdrożyć wynik prac badawczo-rozwojowych, w oparciu o które wytwarzane będą unikalne papiery higieniczne (w tym ślinianki i nakładki w rolce), z możliwością niekonwencjonalnych zastosowań oraz o nietypowych cechach. Zarówno koncepcja produktów, jak i nowych rozwiązań technicznych, które umożliwiają ich produkcję, są autorstwa Spółki.

Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 16.830.000,00 zł i jest to jednocześnie całkowita kwota kosztów kwalifikowanych. PARP przyznała Wnioskodawcy dofinansowanie w kwocie nieprzekraczającej 7.573.500,00 zł.

Wspomniane wyżej dofinansowanie (dalej: Dotacja) to współfinansowanie UE lub współfinansowanie krajowe z budżetu państwa, wypłacane na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu (art. 2 pkt 4 ustawy wdrożeniowej w zw. z par. 1 pkt 1 Umowy).

Zgodnie z wnioskiem o dotację, Wnioskodawca przeznaczy otrzymane dofinansowanie na zakup urządzeń (maszyn), które zostaną wyprodukowane na zlecenie Wnioskodawcy w oparciu o opracowane przez niego, w ramach własnych prac badawczo-rozwojowych (dalej: B+R), specjalne założenia technologiczne, z których następnie zbudowany zostanie ciąg technologiczny.

Maszyny te będą montowane w zakładzie (fabryce) Wnioskodawcy, który znajduje się w Polsce.

Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia dla tego Projektu wyodrębnionej ewidencji księgowej kosztów Projektu w sposób przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem.

Wydatki poniesione na pokrycie podatku od towarów i usług, mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane Projektu, jeśli podatek ten nie podlega zwrotowi lub odliczeniu na rzecz Wnioskodawcy, co Wnioskodawca musi potwierdzić składając stosowne oświadczenie. W przypadku więc, gdy podatek ten podlegać będzie zwrotowi lub odliczeniu na rzecz Spółki, stanowić od będzie koszt niekwalifikowany Projektu i tym samym wydatki te nie będą mogły zostać pokryte z udzielonego dofinansowania.


Wnioskodawca będzie otrzymywał dofinansowanie w formie:


  1. zaliczki - wypłacanej na poczet kosztów, które Wnioskodawca zamierza ponieść po otrzymaniu zaliczki lub,
  2. refundacji poniesionych już kosztów kwalifikowanych.


Łącznie dofinansowanie wypłacane na podstawie wyżej wspomnianych wniosków o płatność nie może przekroczyć 90% kwoty dofinansowania (ew. pomniejszonej o kwoty nieprawidłowości w Projekcie). Pozostała kwota jako płatność końcowa zostanie przekazana Wnioskodawcy po zaakceptowaniu wniosku o płatność końcową.

W przypadku jednak dofinansowania przekazanego w formie zaliczek, nie może ono przekroczyć 40% ww. wysokości dofinansowania. Pozostała kwota może być wówczas przekazana Wnioskodawcy jedynie w formie refundacji po zaakceptowaniu wniosku o płatność pośrednią i wniosku o płatność końcową.

Dofinansowanie będzie wypłacane każdorazowo, po złożeniu wniosku o płatność zgodnie z Harmonogramem Płatności, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące oraz po zaakceptowaniu tych wniosków przez PARP.

Brak poniesienia kosztów kwalifikowanych nie zwalnia Wnioskodawcy z obowiązku przedkładania wniosków o płatność z wypełnioną częścią sprawozdawczą opisującą przebieg realizacji Projektu.

Płatność przekazywana jest Wnioskodawcy przez Bank XXX (dalej: B.) na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że:

Spółka jedynie incydentalnie wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. czynności polegające na otrzymywaniu dotacji na zakup środków trwałych - dotacje otrzymywane przez Spółkę na zakup środków trwałych w poprzednich latach (których niepodleganie opodatkowaniu potwierdzone zostało m.in. wydaną dla Spółki interpretacją indywidualną z dnia 24 listopada 2017 r., sygn. ...) oraz dotacja będąca przedmiotem wniosku o interpretację.

Spółka jedynie incydentalnie wykonuje czynności zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. czynności polegające na zakupie i odsprzedaży usługi grupowego ubezpieczenia na życie pracowników oraz członków ich rodzin.

Urządzenia (maszyny) nabyte przez Spółkę wykorzystywane będą wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymana przez Wnioskodawcę wartość dotacji podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT?
  2. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z tytułu zakupu środków trwałych, które będą finansowane w części z dotacji?
  3. Czy fakt otrzymywania i wykorzystywania przez Wnioskodawcę dotacji będzie rodził po stronie Wnioskodawcy obowiązek obliczenia kwoty naliczonego podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT?
  4. Czy otrzymana dotacja powinna być uwzględniana przy obliczaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad.

Wartość otrzymanej dotacji nie podlega opodatkowaniu VAT. Otrzymana przez Spółkę dotacja stanowi bowiem dopłatę (pośrednie dofinansowanie) do zakupu środków trwałych. W związku z jej otrzymaniem Spółka jest zobowiązana dokonać zakupu dotowanych środków trwałych zgodnie z warunkami przyznania dotacji.

Otrzymana dotacja nie jest ani zapłatą za jakiekolwiek opodatkowane VAT świadczenia ze strony Spółki, ani też nie stanowi dopłaty do ceny (wynagrodzenia) pobieranego przez Spółkę z tytułu dokonywanych przez nią czynności opodatkowanych VAT.

Ad.2.

Fakt że zakup maszyn wraz z ich montażem może być sfinansowany (w całości lub w części) ze środków pochodzących z dotacji i/lub subwencji zarówno krajowych, jak i unijnych, nie wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Powyższe wynika z faktu, iż sposób pozyskania środków na sfinansowanie zakupu towarów lub usług związanych z działalnością gospodarczą nie wpływa na prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Ad.3.

Otrzymanie i wykorzystywanie przedmiotowej dotacji nie będzie rodziło po jego stronie obowiązku obliczenia kwoty naliczonego podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie wykonuje bowiem czynności niepodlegających ustawie o VAT, a wszystkie zakupione środki trwałe mają służyć wyłącznie prowadzonej działalności gospodarczej. Uznać należy zatem, iż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a (wykonywanie przez podatnika czynności dla celów „innych niż działalność gospodarcza”).

Ad. 4.

Otrzymana dotacja nie powinna być uwzględniana przy obliczeniu wskaźnika proporcji z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

W świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT nie mogą bowiem wpłynąć na zakres prawa do odliczania VAT naliczonego przy zastosowaniu proporcji sprzedaży wskazanej w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w sprawie.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiuje świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na podstawie art. 29a ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 3oa-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę stanowi dofinansowanie projektu, polegającego na wdrożeniu autorskiej technologii wytwarzania papierów higienicznych. W związku z jej otrzymaniem Wnioskodawca jest zobowiązany dokonać zakupu środków trwałych zgodnie z warunkami przyznania dotacji. Tym samym dotacja ta ma charakter dopłaty do zakupu tych środków w postaci maszyn, a jej otrzymanie przez Wnioskodawcę nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie jest natomiast zobowiązany w związku z jej otrzymaniem ani do dokonania dostaw towarów, ani do świadczenia usług na rzecz przyznającego dotację lub innych podmiotów. Otrzymana dotacja nie jest ani zapłatą za jakiekolwiek opodatkowane VAT świadczenia ze strony Spółki, ani też nie stanowi dopłaty do ceny (wynagrodzenia) pobieranego przez Spółkę z tytułu dokonywanych przez nią czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji powyższego, wartość dotacji nie podlega opodatkowaniu VAT. Podejście reprezentowane przez Wnioskodawcę znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach indywidualnych tym zakresie, m.in. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w „Bydgoszczy z dnia 27 marca 2014 r.”, sygn. IBPP4/443-1502/09/EJ, czy Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 czerwca 2012 r., sygn. IPPP3/443-440/12-2/MPe.

Zgodnie ze stanowiskiem organów w podobnych sytuacjach: „skoro pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja celowa z budżetu państwa oraz ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.”

Ponadto, stanowisko takie zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 listopada 2017 r., sygn. akt ... wydanej dla Spółki w sprawie o analogicznym stanie faktycznym.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, wartość otrzymanej dotacji nie podlega opodatkowaniu VAT.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób pozyskania środków na sfinansowanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie ma znaczenia dla prawa do odliczenia VAT i należy w tym zakresie stosować zasady ogólne, tym samym brak jest jakichkolwiek przesłanek prawnych aby ograniczyć prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu zakupu środków trwałych, z powodu tego, że koszt ich zakupu czy ewentualnego montażu został częściowo sfinansowany z dotacji.

Jest to kwestia jednoznacznie potwierdzona m. in. przez orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawy C-243/03 i C-204/03), w których TSUE orzekł, że:

„(...) należy stwierdzić, że ustanawiając mechanizm częściowego odliczenia podatku VAT poniesionego przez podatników wykonujących wyłącznie czynności opodatkowane i ustanawiając przepis szczególny ograniczający możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów lub usług finansowanych z pomocą subwencji, Królestwo Hiszpanii uchybiło zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy prawa wspólnotowego, a w szczególności art. 17 ust. 2 i 5 oraz art. 19 szóstej dyrektywy”.

Co do zasady w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy VAT).

W świetle cytowanej wyżej regulacji, podstawową przesłanką odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, jest wykorzystanie tych towarów oraz usług dla celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Niewątpliwie zakup środków trwałych w postaci maszyn, które mają na celu wdrożenie nowej technologii produkcji papierów higienicznych pozostaje w związku z podstawową działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, która w całości podlega opodatkowaniu VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 listopada 2017 r., sygn. akt..., wydanej dla Spółki w sprawie o analogicznym stanie faktycznym.


Podsumowując:


  1. Okoliczność, że opisany we wniosku zakup środków trwałych jest sfinansowany (w całości lub w części) ze środków pochodzących z dotacji i/lub subwencji zarówno krajowych, jak i unijnych, nie wpływa na prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich nabyciu.
  2. Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu wymienionych we wniosku środków trwałych.


Ad. 3.

Hipoteza przepisu art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wskazuje, że przepis ten będzie mieć zastosowanie do podatników, którzy wykorzystują nabyte towary oraz usługi zarówno do celów wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy natomiast rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Podkreślenia wymaga fakt, iż w definicji tej mieszczą się również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. Przez cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, należy zatem rozumieć cele prywatne oraz pozostałą sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu ww. artykułu.

A zatem, jeżeli działania podatnika podejmowane są wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT), przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania - nawet jeżeli działania te same w sobie nie powodują skutku w postaci powstania obowiązku podatkowego w tym podatku.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje są natomiast przeznaczane na rozwój działalności gospodarczej, tj. na inwestycję w środki trwałe, nabywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności oraz mające służyć jedynie jej wykonywaniu, nie natomiast innymi celom z nią niezwiązanych.

Konkludując powyższą analizę, otrzymywanie i wykorzystywanie przez Wnioskodawcę dotacji nie będzie powodowało po jego stronie obowiązku obliczenia kwoty naliczonego podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2016r. r. (sygn. IBPP3/4512-966/15/MN) wydanej na wniosek Spółki w sprawie o analogicznym stanie faktycznym.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik obowiązany jest do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

A zatem, przepisy art. 90 ustawy o VAT statuujące proporcję sprzedaży, znajdują zastosowanie wyłącznie do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, a więc podlegających opodatkowaniu VAT (opodatkowanych i zwolnionych). W konsekwencji przepisy te nie mogą mieć zastosowania do czynności niepodlegających takiemu opodatkowaniu.

Zarówno licznik i mianownik ww. proporcji ustalany jest przy tym w oparciu o obrót. Obecnie obowiązująca ustawa o VAT nie wskazuje jednak jak należy rozumieć słowo obrót, do którego odnoszona jest proporcja określona w art. 90 ustawy o VAT.

Pojęciem tym posługiwała się natomiast ustawa o VAT w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2014 r., w art. 19. Zgodnie z art. 19 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2014 r. obrót stanowił podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Odnosząc to rozumienie obrotu, tj. jako podstawy opodatkowania VAT do obecnego brzmienia ustawy o VAT, należy przyjąć jako podstawę kalkulacji proporcji z art. 90 ustawy o VAT definicję podstawy opodatkowania wskazaną w obecnie obowiązującym przepisie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Jak już zostało wskazane w Ad. 1 uzasadnienia niniejszego wniosku, do podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ustawy o VAT wlicza się jedynie te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną z tytułu dostawy lub świadczenia usług.

W związku z powyższym brak jest przesłanek do uznania, iż dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę, stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i tym należy ją uwzględnić w kalkulacji proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Stanowisko takie przedstawione zostało m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2016 r., sygn. akt IBPP1/4512-867/ 15/MG.

Podsumowując, dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na zakup środków trwałych nie należy zatem uwzględniać przy obliczaniu wskaźnika proporcji określonego w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj