Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.33.2019.1.AMN
z 28 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

  • w zakresie usług pilotowania samolotów – jest prawidłowe,
  • w zakresie usług szkolenia pilotów oraz kandydatów na pilotów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie usług pilotowania samolotów oraz w zakresie usług szkolenia pilotów oraz kandydatów na pilotów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zawodowym pilotem liniowych samolotów pasażerskich posiadającym odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe.

W związku z posiadanym przez siebie zawodem prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego na rzecz przewoźników lotniczych – podatników podatku od towarów i usług („VAT”). W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wykonuje loty krajowe oraz zagraniczne na samolotach stanowiących własność innego podmiotu.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, na bazie uprawnień takich jak licencja pilota uprawniająca do pracy tego typu, badania lekarskie, oraz uprawnienia do kierowania konkretnym typem statku powietrznego.

W zakres obowiązków pilota wchodzi wykonanie czynności pilota w transporcie lotniczym na podstawie instrukcji przewoźnika, zgodnie z obowiązującym prawem lotniczym oraz innymi przepisami, dokumentami oraz procedurami w skład których wchodzi między innymi: instrukcja wykonywania lotów na danym typie statku powietrznego, instrukcja operacyjna przewoźnika oraz inne procedury lotnicze, na podstawie których wykonywane są operacje lotnicze w sposób bezpieczny, przy zachowaniu najwyższych obowiązujących standardów.

Wnioskodawca uzyskuje więc przychody z działalności gospodarczej związanej z transportem lotniczym pasażerskim.

Dodatkowo w ramach tej działalności Wnioskodawca planuje w przyszłości świadczyć usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, a w szczególności dla pilotów już posiadających uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi oraz te które planuje świadczyć w przyszłości są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), w następujący sposób:

  • usługi polegające na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, w grupowaniu PKWiU 51.10.1 – transport lotniczy pasażerski,
  • usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, w grupowaniu PKWIU 85.53.12.0usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

Za świadczone na rzecz kontrahenta usługi Wnioskodawca wystawia fakturę VAT. Wartość tego wynagrodzenia będzie zależała co do zasady od faktycznej ilości godzin spędzonych na realizacji wymienionych usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność samodzielnie, a w szczególności nie zatrudnia i nie planuje zatrudniać innych osób.

Dla przychodów osiąganych z tytułu wykonywania usług lotniczego transportu pasażerskiego Wnioskodawca wybrał opodatkowanie podatkiem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Jednocześnie osiągane w przyszłości przychody z tytułu usług polegających na prowadzeniu zdefiniowanych jak wyżej, szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów, Wnioskodawca planuje również opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Wnioskodawca jednocześnie informuje, że zarówno w roku podatkowym, w którym został złożony przedmiotowy wniosek oraz w poprzedzającym go roku podatkowym nie świadczył i nie świadczy żadnych usług/czynności będących przedmiotem wniosku w ramach stosunku pracy, bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy. Nie zamierza też tego robić co najmniej do końca bieżącego roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przy działalności gospodarczej takiej, jak opisana w zaistniałym stanie faktycznym w związku z obecnym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?
  2. Czy rozszerzając w przyszłości prowadzenie działalności gospodarczej o wykonywanie usług pilota-instruktora, które będą polegały na prowadzeniu szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania zawodowych certyfikatów i uprawnień, a w szczególności do przeprowadzania szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów już posiadających uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu, Wnioskodawca może kontynuować rozliczanie w postaci ryczałtu ewidencjonowanego i zastosować do tych przychodów stawkę ryczałtu 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy działalności gospodarczej takiej, jak opisana w zaistniałym stanie faktycznym, w związku z obecnym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ponadto Wnioskodawca uważa że w opisanym zdarzeniu przyszłym wniosku, w związku z wykonywaniem w przyszłości szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie miał on prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 uzpdf należy stwierdzić, że ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 uzpdf, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdf przewiduje natomiast, że pod pojęciem działalności usługowej należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.; „ustawa o PIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 uzpdf, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślenia wymaga jednocześnie, że uzpdf wprowadza w tym zakresie pewne ograniczenia. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) uzpdf opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Należy zwrócić również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi:

  • pilotowania statków powietrznych powinny być sklasyfikowane w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) 51.10.1 transport lotniczy pasażerski,
  • prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu zdobycia uprawnień, przedłużenia ich ważności czy w celu uzyskania uprawnień do pilotowania innego typu samolotu powinny być sklasyfikowane w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) 85.53.12.0 - usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b uzpdf stawka podatku wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług polegających na pilotowaniu samolotów pasażerskich w lotach krajowych i międzynarodowych. Za świadczone usługi Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za pilotowanie samolotu, czyli za usługę mieszczącą się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) 51.10.1 – transport lotniczy pasażerski.

Usługi, które Wnioskodawca świadczy, a które zawarł w opisie zaistniałego stanu faktycznego wniosku nie zostały wymienione w załączniku nr 2 uzpdf, tj. w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według PKWiU.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w przyszłości planuje on dodatkowo wykonywać usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu zdobycia uprawnień, przedłużenia ich ważności czy w celu uzyskania uprawnień do pilotowania innego typu samolotu.

W wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) pod pozycją 48 został wymieniony symbol PKWiU, ex dział 85 – Usługi w zakresie edukacji. Przy pozycji tej zastrzeżono jednak, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają:

  • usługi wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),
  • usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu (PKWiU ex 85.53.12.0).

Z uwagi na powyższe, zakres usług które Wnioskodawca planuje świadczyć, a które wskazał w opisie zdarzenia przyszłego wniosku, na podstawie załącznika nr 2 uzpdf nie należą do usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jako, że będą one spełniać ograniczenie narzucone przez uzpdf.

Ponadto usługom tym w art. 12 uzpdf została przyporządkowana stawka 8,5 %.

W konsekwencji Wnioskodawca zajmuje stanowisko, że na podstawie przytoczonych powyżej przepisów wykonywanie przez Wnioskodawcę usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim oraz w przyszłości, usług szkoleniowych pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie pilotażu, pozwala Wnioskodawcy skorzystać z możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przychody ze świadczonych przez niego usług podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego:

  • stanu faktycznego w zakresie usług pilotowania samolotów – jest prawidłowe
  • zdarzenia przyszłego w zakresie usług szkolenia pilotów oraz kandydatów na pilotów – jest prawidłowe.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 tej ustawy, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z kolei w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro.

Wskazać jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) cytowanej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. w „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Usługi polegające na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, które jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w grupowania 51.10.1 „transport lotniczy pasażerski” PKWiU, nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, tj. w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Natomiast w załączniku nr 2, pod pozycją 48 – wymieniono symbol PKWiU ex dział 85 – Usługi w zakresie edukacji. Przy czym, przy pozycji tej zastrzeżono, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają:

  • usługi wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),
  • usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu (PKWiU ex 85.53.12.0).

Podkreślić należy, że wyżej wskazane wyłączenie nie dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej w ramach wolnych zawodów. Wskazać także należy, że w myśl art. 4 ust. 4 powołanej ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Wyłączeniu od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają zatem wszystkie usługi w zakresie edukacji, oprócz wyżej wymienionych wyjątków.

Stosownie do powyższych zapisów, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko usługi wychowania przedszkolnego oraz usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zawodowym pilotem liniowych samolotów pasażerskich. W związku z posiadanym przez siebie zawodem prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego na rzecz przewoźników lotniczych. W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wykonuje loty krajowe oraz zagraniczne na samolotach stanowiących własność innego podmiotu.

Dodatkowo w ramach tej działalności Zainteresowany planuje w przyszłości świadczyć usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, a w szczególności dla pilotów już posiadających uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu.

Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi oraz te które planuje świadczyć w przyszłości są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w następujący sposób:

  • usługi polegające na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, w grupowaniu PKWiU 51.10.1 – transport lotniczy pasażerski,
  • usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, w grupowaniu PKWIU 85.53.12.0usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

Wnioskodawca zarówno w roku podatkowym, w którym został złożony przedmiotowy wniosek oraz w poprzedzającym go roku podatkowym nie świadczył i nie świadczy żadnych usług/czynności będących przedmiotem wniosku w ramach stosunku pracy, bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy. Nie zamierza też tego robić co najmniej do końca bieżącego roku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że przy działalności gospodarczej takiej, jak opisana w zaistniałym stanie faktycznym w związku z obecnym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich, Wnioskodawca – jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro – ma prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ponadto rozszerzając w przyszłości prowadzenie działalności gospodarczej o wykonywanie usług pilota-instruktora, które będą polegały na prowadzeniu szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania zawodowych certyfikatów i uprawnień, a w szczególności do przeprowadzania szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów już posiadających uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu, Wnioskodawca może kontynuować rozliczanie w postaci ryczałtu ewidencjonowanego i zastosować do tych przychodów stawkę ryczałtu 8,5% – o ile w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro oraz nie będzie świadczył w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w danym roku podatkowym usług/czynności opisanych we wniosku, na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj