Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.571.2018.5.JG1
z 18 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2018 r. (data wpływu 8 listopada 2018 r.) uzupełnionego pismem z dnia 5 grudnia 2018 r. (data nadania 5 grudnia 2018 r., data wpływu 11 grudnia 2018 r.) na wezwanie tut. Organu znak 0114-KDIP3-2.4011.571.2018.1.JG1 z dnia 23 listopada 2018 r. (data doręczenia 29 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika związanych z udziałem Uczestników w Programie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika związanych z udziałem Uczestników w Programie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. („Wnioskodawca”) jest spółką akcyjną, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja materiałów ogniotrwałych stanowiących element wyłożenia pieców i urządzeń cieplnych pracujących w wysokich temperaturach. Wnioskodawca nabył akcje własne od akcjonariuszy. Wnioskodawca rozważa obecnie wprowadzenie programu motywacyjnego dla członków zarządu oraz kadry menedżerskiej.

Celem programu motywacyjnego będzie:

  1. realizacja celów budżetowych określonych na lata 2019, 2020 i 2021,
  2. skłonienie uczestników programu do podejmowania działań zapewniających wzrost wartości rynkowej Wnioskodawcy,
  3. stabilizacja kadry menedżerskiej, zwiększenie jej zaangażowania oraz odpowiedzialności za wyniki i rozwój Wnioskodawcy,
  4. zapewnienie silniejszego związania z Wnioskodawcą, dzięki czemu możliwe będzie osiąganie przez Wnioskodawcę konkurencyjnych na rynku wyników finansowych.

Aby wprowadzić program motywacyjny konieczne będzie podjęcie uchwały przez walne zgromadzenie Wnioskodawcy. Program będzie realizowany w odniesieniu do lat 2019, 2020 i 2021. Częścią uchwały walnego zgromadzenia wprowadzającej program będzie załącznik, w którym wymienione zostaną osoby należące do kadry menedżerskiej i członków zarządu Wnioskodawcy, uprawnione do udziału w programie. W ramach programu osoby, które do niego przystąpią, będą uprawnione do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy znajdujących się w jego posiadaniu. Wnioskodawca będzie mógł oferować uprawnionym osobom zarówno akcje nabyte przed uruchomieniem programu jak i nabyte w trakcie jego funkcjonowania. Uchwała wprowadzająca program motywacyjny będzie stanowić, że samo nabycie akcji oraz liczba akcji, które zostaną nabyte przez każdego z uczestników, będą zależne od zrealizowania celów budżetowych określanych przez radę nadzorczą Wnioskodawcy w odniesieniu do każdego roku realizacji programu oraz od stanowiska zajmowanego przez uczestnika programu.


Liczba akcji własnych Wnioskodawcy, które mają zostać zbyte na rzecz uczestnika programu nie jest obecnie znana zaś prawo do ich nabycia wynikające z umowy, na podstawie której dana osoba przystępuje do programu, będzie niezbywalne.


Prawo do nabycia akcji powstanie w momencie stwierdzenia przez radę nadzorczą Wnioskodawcy realizacji celów budżetowych. W stosunku do osób nie będących członkami zarządu weryfikacja będzie dokonywana przez zarząd Wnioskodawcy.


Uczestnik programu motywacyjnego będzie uprawniony do nabycia akcji Wnioskodawcy wyłącznie w przypadku pozostawania w stosunku prawnym z Wnioskodawcą (tj. w stosunku pracy z Wnioskodawcą lub w innym stosunku prawnym łączącym daną osobę z Wnioskodawcą, na podstawie którego osoba ta zobowiązana jest świadczyć usługi lub pracę na rzecz Spółki lub pełnić funkcję członka zarządu) do dnia zatwierdzenia przez walne zgromadzenie sprawozdania finansowego za rok odpowiadający danej transzy oraz spełnienia innych warunków określonych uchwałą walnego zgromadzenia wprowadzającą program. Akcje będą przez pracowników nabywane od Wnioskodawcy nieodpłatnie.


W każdym z tych przypadków akcje będą zbywane na rzecz uczestników w roku następnym po roku, w którym miał zostać zrealizowany cel budżetowy, w liczbie odpowiadającej stopniu realizacji tego celu. Nabycie przez uczestników programu motywacyjnego akcji nastąpi na podstawie odrębnej umowy, która będzie zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a danym uczestnikiem.


Akcje zbywane na rzecz uczestników programu motywacyjnego nie stanowią wynagrodzenia za żadne czynności wykonywane na podstawie zawartej umowy o pracę, ani też innego typu umowy (np. kontraktu menedżerskiego) zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem lub menedżerem. Żadne postanowienie umowy o pracę lub innej umowy, na podstawie której dana osoba jest zatrudniona u Wnioskodawcy, nie daje podstawy do przyznania tej osobie akcji w ramach programu motywacyjnego. Akcje te są zbywane przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników i członków zarządu wyłącznie na podstawie utworzonego i realizowanego programu motywacyjnego oraz umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem lub członkiem zarządu, na podstawie której dana osoba przystępuje do programu.


Pismem z dnia 23 listopada 2018 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.571.2018.1.JG1 tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  1. Doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez:
    • Czy program motywacyjny stanowi system wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
    • Czy przyznane uczestnikom programu warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy, stanowi inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym „osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2”?
    • Czy przyznane Uczestnikom warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy ma swoją wartość rynkową na moment ich przyznania?
    • Czy warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy Uczestnicy nabywają nieodpłatnie?
    • Czy w razie ewentualnego nabycia akcji własnych Wnioskodawcy beneficjent programu nabywa pełne prawo do dysponowania akcjami oraz wszystkie prawa przysługujące akcjonariuszom?
    • Szczegółowe wyjaśnienie czego dotyczy umowa oraz wskazanie stron umowy, na podstawie której dana osoba przystępuje do programu.

Pismem z dnia 5 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.) w wyznaczonym terminie Wnioskodawca dokonał uzupełnienia wniosku, wskazując, że:


  1. Czy program motywacyjny stanowi system wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, zaś program motywacyjny zostanie wprowadzony uchwałą walnego zgromadzenia Wnioskodawcy. Na podstawie tej uchwały z osobami uprawnionymi do udziału w programie zawierana jest umowa uczestnictwa w programie motywacyjnym. Na podstawie tej umowy osoba uprawniona do uczestnictwa w programie staje się jego uczestnikiem i nabywa nieodpłatnie prawo do nieodpłatnego nabycia akcji własnych Wnioskodawcy. Prawo do nabycia akcji w ramach transzy za dany rok funkcjonowania programu będzie mogło zostać zrealizowane pod warunkiem zrealizowania przez Wnioskodawcę celów budżetowych określonych przez radę nadzorczą Wnioskodawcy.


Określenie, czy program motywacyjny stanowi system wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. („UPDOF”), wykracza poza opis zdarzenia przyszłego i stanowi element stanowiska prawnego. Zdaniem Wnioskodawcy program motywacyjny, o którym mowa we wniosku z dnia 6 listopada 2018 r. o wydanie interpretacji, stanowi system wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b UPDOF, jednakże z uwagi na to, że informacja ta nie jest elementem zdarzenia przyszłego, lecz jest następstwem wykładni przepisów i ich zastosowania, do organu wydającego interpretację należy rozstrzygnięcie, czy program motywacyjny opisany we wniosku o wydanie interpretacji spełnia wszystkie przesłanki wymagane przez art. 24 ust. 11b UPDOF, czy też nie.


  1. Czy przyznane uczestnikom warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy stanowi inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b UPDOF, zgodnie z którym „osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2”?

Również odpowiedź na to pytanie nie mieści się zakresie opisu zdarzenia przyszłego, lecz będzie następstwem wykładni przepisów i zawartych w nich pojęć (w tym pojęcia „innego prawa majątkowego”, o którym mowa w art. 24 ust. 11b UPDOF).


Prawo do nabycia akcji, o którym mowa we wniosku, jest nabywane przez uczestników programu motywacyjnego nieodpłatnie i jest niezbywalne. Celem nabycia tego prawa jest zmotywowanie uczestników programu motywacyjnego do wydajniejszej pracy dla Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy wskazane we wniosku z dnia 6 listopada 2018 r. warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy przez uczestników programu motywacyjnego stanowi inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b UPDOF. Warunkiem uznania danego prawa za papier wartościowy, o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jest jego zbywalność. Ponieważ prawo do nabycia akcji wskazane we wniosku jest niezbywalne, nie jest, zdaniem Wnioskodawcy papierem wartościowym, o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.


Pochodne instrumenty finansowe zdefiniowane zostały w art. 3 pkt 28a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi jako opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena lub wartość zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników, oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego. Instrumenty pochodne pełnią dwie funkcje: funkcję spekulacyjną oraz funkcję ubezpieczeniową. Funkcja spekulacyjna służy osiągnięciu zysków wynikających ze wzrostu lub spadku ceny rynkowej instrumentu pierwotnego (bazowego). Natomiast funkcja ubezpieczeniowa polega na zabezpieczeniu nabywcy przed ryzykiem inwestycyjnym związanym ze wzrostem lub spadkiem wartości instrumentu pierwotnego (bazowego) (R. Katner (red.), Prawo zobowiązań - umowy nienazwane, t. 9, System Prawa Prywatnego, wyd.3, C.H. Beck, 2018 r.). Ponieważ prawo do nabycia akcji nabywane jest nieodpłatnie przez uczestników programu i jest niezbywalne, nie jest możliwe ustalenie jego ceny lub wartości. Tym samym w opinii Wnioskodawcy do tego prawa nie jest możliwe zastosowanie definicji pochodnego instrumentu finansowego zawartej w art. 3 pkt 28a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Prawo to nie pełni też ani funkcji ubezpieczeniowej, ani spekulacyjnej, lecz ma motywować uczestników programu motywacyjnego do wydajniejszej pracy dla Wnioskodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy jest to dodatkowy argument przemawiający przeciwko kwalifikacji warunkowego prawa do nabycia akcji, o którym mowa we wniosku jako pochodnego instrumentu finansowego.


Ponieważ już w wyniku zawarcia umowy uczestnictwa pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikiem programu motywacyjnego powstaje stosunek prawny obejmujący warunkowe prawo nabycia akcji, zdaniem Wnioskodawcy już wówczas dochodzi do powstania prawa majątkowego po stronie uczestnika. Prawo to ma charakter majątkowy z uwagi na to, że ma za przedmiot nabycie akcji, a zatem w opinii Wnioskodawcy stanowi ono inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b UPDOF.


Wnioskodawca podkreśla, że pytanie organu w rzeczywistości obejmowało wykładnię przepisów i ich zastosowanie, a nie uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego, toteż powyższe wywody nie stanowią opisu zdarzenia przyszłego, lecz stanowią rozwinięcie stanowiska Wnioskodawcy. Do organu należy rozstrzygnięcie, jak należy interpretować pojęcie innego prawa majątkowego zawartego w art. 24 ust. 11b UPDOF i w jaki sposób to pojęcie oraz cały wspomniany przepis zastosować do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


  1. Czy przyznane Uczestnikom warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy ma swoją wartość rynkową na moment ich przyznania?

Jak była mowa wyżej, warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy jest nabywane nieodpłatnie i jest niezbywalne oraz uzależnione od ziszczenia się zdarzenia przyszłego i niepewnego w postaci zrealizowania określonych celów budżetowych. W związku z tym ustalenie wartości rynkowej wspomnianego prawa nie jest możliwe do określenia w momencie przyznania.

  1. Czy warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy Uczestnicy nabywają nieodpłatnie?

Tak, uczestnicy programu motywacyjnego nabywają nieodpłatnie warunkowe prawo do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy.


  1. Czy w razie ewentualnego nabycia akcji własnych Wnioskodawcy beneficjent programu nabywa pełne prawo do dysponowania akcjami oraz wszystkie prawa przysługujące akcjonariuszom?

Warunki programu nie przewidują ograniczeń w dysponowaniu akcjami. Zgodnie z nimi uczestnik programu motywacyjnego w przypadku ewentualnego nabycia akcji własnych Wnioskodawcy nabywa pełne prawo do dysponowania akcjami oraz wszystkie prawa przysługujące akcjonariuszom.


  1. Wyjaśnienie dotyczące umowy uczestnictwa.

Umowa uczestnictwa zawierana ma być pomiędzy Wnioskodawcą a osobą uprawnioną do wzięcia udziału w programie motywacyjnym, która zdecyduje się na wzięcie w nim udziału. Umowa zawierana jest w odniesieniu do jednego roku funkcjonowania programu motywacyjnego. Samo zawarcie lub nie zawarcie umowy uczestnictwa w odniesieniu do danego roku funkcjonowania programu motywacyjnego nie wyłącza możliwości zawarcia umowy uczestnictwa w którymkolwiek z następnych lat funkcjonowania programu motywacyjnego. Na mocy umowy uczestnictwa osoba uprawniona staje się uczestnikiem programu i nabywa warunkowe prawo do nieodpłatnego nabycia akcji własnych Wnioskodawcy w ramach transzy za dany rok funkcjonowania programu motywacyjnego w liczbie określonej tą umową. Nabycie wspomnianego prawa nastąpi nieodpłatnie.


Prawo do nabycia Akcji za dany rok funkcjonowania programu motywacyjnego zostanie wykonane m. in. pod warunkiem, że:

  1. zostaną przez Spółkę zrealizowane cele budżetowe na ten rok określone uprzednio przez Radę Nadzorczą
  2. uczestnik programu motywacyjnego będzie pozostawał z Wnioskodawcą w stosunku prawnym, o którym mowa w art. 12 lub 13 UPDOF, do dnia zatwierdzenia przez walne zgromadzenie akcjonariuszy Wnioskodawcy sprawozdania finansowego za ten rok.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z uzyskaniem w ramach programu motywacyjnego warunkowego prawa do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy przez kadrę menedżerską lub członków zarządu Wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych nie powstanie po ich stronie przychód i związany z tym obowiązek płatnika po stronie Wnioskodawcy i czy po stronie Wnioskodawcy nie powstaną obowiązki informacyjne związane z powstaniem ww. warunkowego prawa do nabycia akcji?
  2. Czy w przypadku nabycia przez kadrę menedżerską lub członków zarządu akcji nieodpłatnie, przychód tych osób nie powstanie w momencie nabycia tych akcji i czy w związku z nabyciem akcji przez uczestników programu motywacyjnego po stronie Wnioskodawcy nie powstaną obowiązki płatnika w zakresie obliczenia, poboru i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i czy po stronie Wnioskodawcy nie powstaną obowiązki informacyjne w zakresie przychodu osiągniętego przez uczestników programu?

Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 1


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („UPDOF”) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Aby dane przysporzenie mogło zostać uznane za przychód, musi być możliwe określenie jego wartości. W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku uczestnik programu najpierw uzyskuje warunkowe prawo do nabycia określonej liczby akcji. Należy wskazać, że prawo to jest niezbywalne, a zatem określenie wartości nabytego prawa nie jest możliwe. Uzyskanie prawa do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy nie stanowi więc przychodu po stronie któregokolwiek z uczestników. Z uwagi na brak przychodów na tym etapie brak będzie również obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy.


Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzone zostało w następujących interpretacjach indywidualnych:

  1. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 13 lipca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.290.2018.2.AK1);
  2. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 13 lipca 2018 r. (sygn. 0114-KD1P3-2.4011.288.2018.2.MK).

Po stronie Wnioskodawcy nie powstaną również żadne obowiązki informacyjne związane z powstaniem po stronie uczestników programu motywacyjnego warunkowego prawa do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy. Brak jest bowiem regulacji, która nakładałaby na Wnioskodawcę taki obowiązek.


Ad. 2


Zgodnie z art. 24 ust. 11 UPDOF Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.


Art. 24 ust. 11a UPDOF stanowi, że dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa powyżej, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 UPDOF.

Art. 24 ust. 11b UPDOF definiuje program motywacyjny, o którym mowa w art. 24 ust. 11 UPDOF, jako system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub 13 UPDOF, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub 13 UPDOF

-w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Zgodnie z art. 24 ust. 12a UPDOF powyższe zasady mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.


W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku program motywacyjny zostanie wprowadzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Wnioskodawcy, który jest spółką akcyjną. Na podstawie tego programu określeni w nim uczestnicy, którymi są członkowie zarządu oraz kadra menedżerska osiągający przychody na podstawie art. 12 lub 13 UPDOF, będą uprawnieni do nabycia akcji Wnioskodawcy w przyszłości. Przychód po stronie uczestników programu z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji Wnioskodawcy nie powstanie w momencie nabycia przez nich tych akcji, lecz dopiero w momencie ich zbycia. Zostaną bowiem spełnione wszystkie przesłanki, które warunkują wskazany powyżej sposób opodatkowania dochodów uczestników programu motywacyjnego osiągniętych w ramach tego programu.


Z uwagi na to, że nabycie akcji w ramach programu motywacyjnego będzie stanowić przychód uczestnika tego programu, powstający dopiero w momencie zbycia tych akcji, źródłem tego przychodu nie będzie stosunek pracy (art. 12 UPDOF) łączący uczestnika z Wnioskodawcą ani działalność wykonywana osobiście (art. 13 UPDOF) na rzecz Wnioskodawcy. Ponieważ w momencie nabycia akcji przez uczestników programu motywacyjnego nie powstanie przychód po ich stronie, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w związku z nabyciem tych akcji przez uczestników programu. Obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych związane z obliczeniem, poborem i zapłatą podatku od dochodów lub przychodów mogą bowiem powstać najpóźniej w chwili dokonania wypłaty na rzecz podatnika przez podmiot mający pełnić funkcję płatnika. Ponieważ z art. 24 ust. 11 UPDOF wynika, że przychód z nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego nie powstaje w momencie nabycia akcji przez uczestnika programu motywacyjnego, podmiot, od którego ci uczestnicy nabywają te akcje, nie jest zobowiązany do pełnienia obowiązków płatnika, tj. do obliczenia, poboru i wpłacenia podatku do organu podatkowego.


Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzone zostało w następujących interpretacjach indywidualnych:

  1. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 13 lipca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.290.2018.2.AK1);
  2. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 13 lipca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.288.2018.2.MK);
  3. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 4 kwietnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.28.2018.2.MK).

Na Wnioskodawcy nie będą również ciążyły żadne obowiązki informacyjne w związku z nabyciem akcji przez uczestników programu motywacyjnego. Brak jest bowiem regulacji, która nakładałaby na Wnioskodawcę taki obowiązek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia, pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

-podatku, zaliczki lub raty.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie natomiast z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Źródłami przychodów – w myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy – są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.


Stosownie do art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z zacytowanego art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca nie ogranicza omawianego w tym przepisie pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych zawarty w powołanym przepisie ma charakter przykładowego wyliczenia (świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”). O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest również to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników – czy pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych, czy pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą niezwiązanych.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 i 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych; a także przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Jak wynika z powołanych przepisów, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

  • określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
  • określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.


Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca nabył akcje własne od akcjonariuszy. Wnioskodawca rozważa obecnie wprowadzenie programu motywacyjnego dla członków zarządu oraz kadry menedżerskiej. Celem programu motywacyjnego będzie realizacja celów budżetowych określonych na lata 2019, 2020 i 2021, skłonienie uczestników programu do podejmowania działań zapewniających wzrost wartości rynkowej Wnioskodawcy, stabilizacja kadry menedżerskiej, zwiększenie jej zaangażowania oraz odpowiedzialności za wyniki i rozwój Wnioskodawcy, zapewnienie silniejszego związania z Wnioskodawcą, dzięki czemu możliwe będzie osiąganie przez Wnioskodawcę konkurencyjnych na rynku wyników finansowych. Aby wprowadzić program motywacyjny konieczne będzie podjęcie uchwały przez walne zgromadzenie Wnioskodawcy. Program będzie realizowany w odniesieniu do lat 2019, 2020 i 2021. Częścią uchwały walnego zgromadzenia wprowadzającej program będzie załącznik, w którym wymienione zostaną osoby należące do kadry menedżerskiej i członków zarządu Wnioskodawcy, uprawnione do udziału w programie. W ramach programu osoby, które do niego przystąpią, będą uprawnione do nabycia akcji własnych Wnioskodawcy znajdujących się w jego posiadaniu. Wnioskodawca będzie mógł oferować uprawnionym osobom zarówno akcje nabyte przed uruchomieniem programu jak i nabyte w trakcie jego funkcjonowania. Liczba akcji własnych Wnioskodawcy, które mają zostać zbyte na rzecz uczestnika programu nie jest obecnie znana zaś prawo do ich nabycia wynikające z umowy, na podstawie której dana osoba przystępuje do programu, będzie niezbywalne. Prawo do nabycia akcji powstanie w momencie stwierdzenia przez radę nadzorczą Wnioskodawcy realizacji celów budżetowych. Uczestnik programu motywacyjnego będzie uprawniony do nabycia akcji Wnioskodawcy wyłącznie w przypadku pozostawania w stosunku prawnym z Wnioskodawcą do dnia zatwierdzenia przez walne zgromadzenie sprawozdania finansowego za rok odpowiadający danej transzy oraz spełnienia innych warunków określonych uchwałą walnego zgromadzenia wprowadzającą program. Akcje będą przez pracowników nabywane od Wnioskodawcy nieodpłatnie. W każdym z tych przypadków akcje będą zbywane na rzecz uczestników w roku następnym po roku, w którym miał zostać zrealizowany cel budżetowy, w liczbie odpowiadającej stopniu realizacji tego celu. Nabycie przez uczestników programu motywacyjnego akcji nastąpi na podstawie odrębnej umowy, które będzie zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a danym uczestnikiem. Akcje zbywane na rzecz uczestników programu motywacyjnego nie stanowią wynagrodzenia za żadne czynności wykonywane na podstawie zawartej umowy o pracę, ani też innego typu umowy zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem lub menedżerem. Żadne postanowienie umowy o pracę lub innej umowy, na podstawie której dana osoba jest zatrudniona u Wnioskodawcy, nie daje podstawy do przyznania tej osobie akcji w ramach programu motywacyjnego. Akcje te są zbywane przez Wnioskodawcę na rzecz pracowników i członków zarządu wyłącznie na podstawie utworzonego i realizowanego programu motywacyjnego oraz umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem lub członkiem zarządu, na podstawie której dana osoba przystępuje do programu.


Jak wynika z treści art. 24 ust. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

  1. spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

-podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 (art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


W myśl art. 24 ust. 11b ww. ustawy przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

  1. spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
  2. spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

-w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.) mamy do czynienia w przypadku, gdy:

  1. jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
  2. podatnik uzyskuje od spółki świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT
  3. w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
  4. podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że z wniosku o interpretację wynika, że:

  1. Program motywacyjny jest systemem wynagradzania utworzonym przez Wnioskodawcę będącego spółką akcyjną na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy.
  2. Beneficjenci uzyskują od spółki świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT.
  3. W wyniku tego programu motywacyjnego Beneficjent uprawniony do otrzymania świadczeń w wyniku realizacji innego prawa majątkowego, nabędzie prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji Wnioskodawcy,
  4. Beneficjent faktycznie otrzymuje akcje w wyniku realizacji prawa majątkowego i nabywa pełne prawa do dysponowania akcjami oraz wszystkie prawa przysługujące akcjonariuszom.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu Ustawy zmieniającej, zmiana brzmienia art. 24 ust. 11 oraz dodanie ust. 11a - 11b tej ustawy mają na celu uregulowanie zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze zbycia akcji nabytych w ramach tzw. programów motywacyjnych. „Przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym dochód do opodatkowania powstaje w momencie zbycia tych akcji. Zdefiniowano także pojęcie programu motywacyjnego oraz spółki dominującej. Programem motywacyjnym jest utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną, z którą podatnika łączy stosunek pracy lub stosunek cywilnoprawny albo spółkę akcyjną dominującą w stosunku do takiej spółki, w przypadku gdy spółka ta jest w grupie kapitałowej spółki, system wynagradzania zgodnie z określonymi zasadami, w wyniku którego osoby uprawnione do takich świadczeń bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji innych praw majątkowych nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcje spółki, z którą łączy je stosunek pracy lub stosunek cywilnoprawny albo akcji spółki dominującej w stosunku do takiej spółki. Przez spółkę dominującą rozumie się spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047, późn. zm.) w stosunku do spółki, z którą podatnika łączy stosunek pracy lub stosunek cywilnoprawny.”


Przyjąć zatem należy, że w przypadku, w którym spełnione zostaną warunki, o których mowa w przywołanym art. 24 ust. 11 - 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, intencją ustawodawcy było opodatkowanie tak uzyskanego przychodu nie jako przychodu ze stosunku pracy lecz jako przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


A zatem, nie można uznać, że przychód po stronie Beneficjentów powstanie w momencie przyznania niezbywalnych i nieposiadających wartości rynkowej praw majątkowych warunkowych nabycia akcji, ponieważ otrzymane w ten sposób prawa w przypadku nieziszczenia się warunku nie doprowadzą do nabycia akcji. Dopiero w roku następnym po roku, w którym zostanie zrealizowany warunek (osiągnięty cel budżetowy) akcje będą zbywane na rzecz Beneficjentów w liczbie odpowiadającej stopniowi realizacji tego celu.


Uzasadnione jest zatem przyjęcie, że ewentualny uzyskany w przyszłości dochód Beneficjentów może być określony na zasadach, o których mowa w art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z odpłatnego zbycia akcji otrzymanych jako wynagrodzenie w ramach Planu motywacyjnego stanowiącego rodzaj planu motywacyjnego utworzonego w ramach zakreślonych w art. 24 ust. 11b ww. ustawy przez spółkę, o której mowa w art. 24 ust. 11 pkt 1 tej ustawy, i na podstawie art. 30b ust. 1 tej ustawy może zostać opodatkowany w Polsce stawką podatku 19%.


W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku program motywacyjny spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie.


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowym

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1ab pkt 1 cytowanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Jak wynika z art. 30b ust. 1 ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.


Stosownie do treści art. 30b ust. 5 tej ustawy, dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.


W konsekwencji, uczestnicy programu motywacyjnego uzyskają przychód dopiero w momencie zbycia akcji spółki własnej – zaliczany do przychodów z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany dochód uczestnicy programu motywacyjnego rozliczają w drodze samoopodatkowania zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy.


Reasumując - na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne w związku przyznaniem warunkowego prawa do nabycia akcji, jak również w momencie realizacji tego prawa poprzez nabycie akcji.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj