Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.26.2019.1.MN
z 15 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2019 r. (data wpływu 16 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „xxx”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej B.) jest stowarzyszeniem działającym w sferze działalności pożytku publicznego, który prowadzi działalność statutową odpłatną jak i nieodpłatną oraz działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównym obszarem działalności B. jest pomoc społeczna oraz działalność charytatywna, ponadto Wnioskodawca prowadzi Zakład Aktywności oraz Warsztaty Terapii Z.. Realizuje projekty społeczne i kulturalne adresowane do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (m.in. bezrobotnych, niepełnosprawnych, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze, seniorów). Wnioskodawca jest Liderem Projektu pn. „xxx” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Fundacją T. (Partner Projektu). Umowę na dofinansowanie ww. projektu zawarto z Zarządem Województwa w dniu 28 listopada 2018 r.

Projekt przewiduje:

  1. Zmianę sposobu użytkowania części budynku na teatr społeczności lokalnej wraz z zapleczem: roboty rozbiórkowe i wyburzeniowe, roboty remontowe i wykończeniowe, zakup wyposażenia i sprzętu audio, stolarka zewnętrzna i wewnętrzna, dach części niższej, elewacja, urządzenie terenów zewnętrznych oraz instalacje (elekt., wenty, i klimat., wod-kan. i c. o.). – przy czym zgodnie z umową o dofinansowanie prace te mają być pokryte ze środków B. Budynek będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach prowadzonej przez B działalności statutowej nieodpłatnej. W budynku nie będzie prowadzona działalność gospodarcza ani też odpłatna działalność statutowa.
  2. Wymianę pokrycia dachowego wraz z remontem kominów i remontem elewacji budynku głównego (4 kondygnacyjnego): roboty rozbiórkowe, roboty dekarskie i remont kominów, termomodernizacja elewacji, – jest to również koszt B. Przedmiotowy budynek również będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach działalności statutowej nieodpłatnej. Nie będzie w nim prowadzona działalność odpłatna ani też działalność gospodarcza.
  3. Zakup wyposażenia sali rehabilitacyjnej oraz pomieszczeń Centrum Integracji Społecznej – jest to koszt po stronie partnera projektu Fundacji T.. Wnioskodawca będzie powierzał wykonanie prac związanych z realizacją projektu wykonawcom wyłonionym z poszanowaniem zasady konkurencyjności.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją przez Wnioskodawcę Projektu w zakresie opisanych w pkt 1 i 2 opisu zdarzenia przyszłego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przez Wnioskodawcę Projektu w zakresie zmiany sposobu użytkowania budynku oraz wymiany pokrycia dachowego i innych robót opisanych w pkt 1 i 2 opisu zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z przepisem artykułu 86 ust. 1 u.p.t.u. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 u.p.t.u.

Kwotę podatku naliczonego odpowiednio stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika m.in. z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem prawo do odliczenia przysługuje co do zasady:

  1. gdy podatek naliczony wynika z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów lub usług i jednocześnie
  2. gdy powyższe towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyremontowane budynki do prowadzenia jedynie działalności statutowej nieodpłatnej. Działalność Wnioskodawcy regulowana jest przepisami ustawy o stowarzyszeniach oraz ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz innych ustaw (np. o promocji zatrudnienia i rynku pracy).

Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Art. 7 ww. ustawy stanowi z kolei, że działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

W art. 9 ww. ustawy zawarto wyjątek kiedy działalność pożytku publicznego można traktować jako działalność gospodarczą. W przypadku gdy:

  1. wynagrodzenie za wykonywane usługi jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub
  2. przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy – za okres tego zatrudnienia, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni

-to można uznać, że działalność nie jest działalnością statutową odpłatną a działalnością gospodarczą.

Nie mniej jednak wskazany przepis odnosi się do działalności odpłatnej pożytku publicznego (statutowej) a nie do działalności nieodpłatnej, którą prowadzić będzie Wnioskodawca w budynkach będących przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji. Wnioskodawca wskazuje, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i powinna być rozpatrywana w oderwaniu od przepisów regulujących działalność organizacji pożytku publicznego. Działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Wnioskodawca podnosi, że w budynkach będzie przez niego prowadzona jedynie nieodpłatna działalność statutowa tym samym również na gruncie ustawy o VAT nie można uznać, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 u.p.t.u. Wobec powyższego nie można przyjąć, że Wnioskodawcy przysługuje status podatnika podatku VAT z tytułu świadczenia usług, które będą wykonywane w ramach działalności statutowej nieodpłatnej w budynkach objętych projektem (o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego). W konsekwencji zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przez Wnioskodawcę projektu w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzeniem przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „xxx”. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Fundacją T. (Partner Projektu). Projekt przewiduje m.in.:

  1. Zmianę sposobu użytkowania części budynku na teatr społeczności lokalnej wraz z zapleczem: roboty rozbiórkowe i wyburzeniowe, roboty remontowe i wykończeniowe, zakup wyposażenia i sprzętu audio, stolarka zewnętrzna i wewnętrzna, dach części niższej, elewacja, urządzenie terenów zewnętrznych oraz instalacje (elekt., wenty, i klimat., wod-kan. i c.o.). – przy czym zgodnie z umową o dofinansowanie prace te mają być pokryte ze środków Wnioskodawcy. Budynek będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności statutowej nieodpłatnej. W budynku nie będzie prowadzona działalność gospodarcza ani też odpłatna działalność statutowa.
  2. Wymianę pokrycia dachowego wraz z remontem kominów i remontem elewacji budynku głównego (4 kondygnacyjnego): roboty rozbiórkowe, roboty dekarskie i remont kominów, termomodernizacja elewacji, – jest to również koszt Wnioskodawcy. Przedmiotowy budynek również będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach działalności statutowej nieodpłatnej. Nie będzie w nim prowadzona działalność odpłatna ani też działalność gospodarcza.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją przez Wnioskodawcę Projektu w zakresach opisanych w pkt 1 i 2 opisu zdarzenia przyszłego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że w budynkach, których koszt rewitalizacji w ramach przedmiotowego projektu zostanie poniesiony przez Wnioskodawcę, nie będzie prowadzona działalność gospodarcza ani też odpłatna działalność statutowa. Tym samym, w analizowanym przypadku zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizowanym projektem nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przez Wnioskodawcę Projektu w zakresie zmiany sposobu użytkowania części budynku wraz z zapleczem oraz wymiany pokrycia dachowego wraz z pozostałymi robotami opisanymi w pkt 1 i 2 opisu zdarzenia przyszłego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnera Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Informację, że przedmiotowych budynkach nie będzie prowadzona działalność gospodarcza ani też odpłatna działalność statutowa (efekty projektu nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej) przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego, kwestia ta nie była przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tej części. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj