Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.368.2018.2.PJ
z 13 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2018 r. (data wpływu 14 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy działek nr (...) oraz nr (...) – jest prawidłowe.
  • możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku i wybrania opodatkowania dostawy działek nr (...) oraz nr (...) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy działek nr (...) a także możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku i wybrania opodatkowania dostawy działki nr (...) oraz nr (...). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2019 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 stycznia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”), prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności jest m.in. działalność szpitali. Spółka jest opodatkowana w Polsce od całości swoich dochodów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wyrokiem z dnia (...) r., Sąd Rejonowy w B. Wydział Gospodarczy ogłosił upadłość Wnioskodawcy. Na stanowisko syndyka powołany został (...), który jest uprawniony do udzielenia pełnomocnictwa do wystąpienia z niniejszym wnioskiem (...), ponieważ jako syndyk jest uprawniony do działania w imieniu własnym i na rachunek upadłego (zgodnie z przepisem art. 160 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe). W orzecznictwie sądowym brak jest wątpliwości, iż syndyk ma prawo zwrócić się do organu o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczących opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład masy upadłości upadłej spółki (tak np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 marca 2013 r. [III SA/Wa 2718/12]).

Przechodząc do meritum, Spółka planuje zbyć prawo własności następujących nieruchomości (wchodzących w skład masy upadłości), które były przez nią nabyte i użytkowane wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą:

1. Działka nr (...) - nabyta przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego z dnia 31 marca 2012 r. Nabycie nie zostało opodatkowane podatkiem VAT (była to czynność opodatkowana ale objęta zwolnieniem). Spółka wprowadziła nieruchomość do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w całości w kwietniu 2012 r. i od tego czasu nieruchomość była samodzielnie wykorzystywana przez Spółkę. Od dnia 10 maja 2017 r. nieruchomość jest oddana w dzierżawę na 30 lat. Działka była w momencie zakupu i jest nadal zabudowana:

  • starą niecką basenową - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%.

2. Działka nr (...) - nabyta przez Spółkę na podstawie aktu notarialnego z dnia 31 marca 2012 r. Nabycie nie zostało opodatkowane podatkiem VAT (była to czynność opodatkowana ale objęta zwolnieniem). Spółka wprowadziła nieruchomość do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w całości w kwietniu 2012 r. i od tego czasu nieruchomość była samodzielnie wykorzystywana przez Spółkę. Od dnia 10 maja 2017 r. nieruchomość jest oddana w dzierżawę na 30 lat. Działka była w momencie zakupu i jest nadal zabudowana:

  • budynkiem oddziałowym nr 1 - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%;
  • budynkiem oddziałowym nr 2 - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%;
  • budynkiem oddziałowym nr 3 - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%;
  • budynkiem gościnnym nr 4 - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%;
  • budynkiem garażowo-magazynowym nr 5 - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%;
  • oczyszczalnią ścieków (nieużywana) - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%;
  • ogrodzeniem (słupy i cokół na fundamencie betonowym, murowane) - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%;
  • wiatami i zadaszeniami - w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%;
  • drogami i placami wewnętrznymi (utwardzone tłuczniem kamiennym i betonem) – w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%.

Wnioskodawca (sprzedawca) oraz nabywca na dzień transakcji będą czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa nieruchomości opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym – przypis Organu) wniosku podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
  2. Czy Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym – przypis Organu) wniosku, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy?

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1:

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa nieruchomości opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym – przypis Organu) wniosku podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Uzasadnienie:

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Podkreślić należy, iż w 2016 r. Ministerstwo Finansów (opierając się na orzecznictwie sądowoadministracyjnym i TSUE) zmieniło podejście do tematyki pierwszego zasiedlenia wskazując, że do pierwszego zasiedlenia dochodzi również w wyniku wykorzystywania własnej nieruchomości we własnej działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, iż planowana dostawa nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Pierwsze zasiedlenie nieruchomości nr 1 (działka nr (...) - stara niecka basenowa) nastąpiło dawniej niż 2 lata temu (a co za tym idzie, także dawniej niż 2 lata przed planowaną sprzedażą nieruchomości), bowiem w ciągu ostatnich dwóch lat nie ponoszono na obiekt nakładów, które zwiększałyby jego wartość początkową powyżej 30%. Początkowo nieruchomość była użytkowana na własne potrzeby Spółki. Od maja 2017 r. jest oddana w dzierżawę. Jednak zgodnie z podejściem Ministerstwa Finansów do tematyki pierwszego zasiedlenia, dochodzi do niego również w wyniku wykorzystywania własnej nieruchomości we własnej działalności opodatkowanej.

Pierwsze zasiedlenie nieruchomości nr 2 (działka nr (...) - budynek oddziałowy nr 1, budynek oddziałowy nr 2, budynek oddziałowy nr 3, budynek gościnny nr 4, budynek garażowo-magazynowy nr 5, oczyszczalnia ścieków, ogrodzenie, wiaty i zadaszenia, drogi i place wewnętrzne) nastąpiło dawniej niż 2 lata temu (a co za tym idzie, także dawniej niż 2 lata przed planowaną sprzedażą nieruchomości), bowiem w ciągu ostatnich dwóch lat nie ponoszono na obiekty nakładów, które zwiększałyby wartości początkowe któregokolwiek z nich powyżej 30%. Początkowo nieruchomości były użytkowane na własne potrzeby Spółki. Od maja 2017 r. są oddane w dzierżawę. Jednak zgodnie z podejściem Ministerstwa Finansów do tematyki pierwszego zasiedlenia, dochodzi do niego również w wyniku wykorzystywania własnej nieruchomości we własnej działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym, planowana dostawa ww. nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2:

Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy.

Uzasadnienie:

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Strony planowanej dostawy (Spółka i nabywca) są czynnymi podatnikami podatku VAT, a także na dzień transakcji będą czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.

Strony planowanej dostawy planują złożyć przed dniem dokonania dostawy (odrębnie dla obu nieruchomości opisanych w stanie faktycznym wniosku) właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy ww. nieruchomości.

W związku z powyższym, Wnioskodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy nieruchomość opisanych w stanie faktycznym wniosku, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w zakresie:

  • zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy działek nr (...) oraz nr (...) – prawidłowe,
  • możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku i wybrania opodatkowania dostawy działki nr (...) oraz nr (...) – prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl powołanych wyżej przepisów grunt, budynek i budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Na podstawie art. 146aa ust. 2 minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, koniec okresu obowiązywania stawek podatku, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 października roku następującego po roku, dla którego zostały spełnione warunki określone w ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako «pierwsze zajęcie budynku, używanie». Zatem, w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT, w ocenie NSA, należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług”.

Nadto w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie TSUE stwierdził, że „artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. (…)”.

W orzeczeniu tym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał również, że „(...) kryterium «pierwszego zasiedlenia» budynku należy rozumieć jako odpowiadające kryterium pierwszego użytkowania budynku przez jego właściciela lub lokatora. (...) kryterium to zostało uznane za określające moment, w którym kończy się proces produkcji budynku i budynek ów staje się przedmiotem konsumpcji. Z powyższej analizy historycznej nie wynika jednak, że użytkowanie budynku przez jego właściciela ma nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu” (pkt 41).

Natomiast w opinii Rzecznika Generalnego do ww. sprawy wskazano, że „(...) pojęcie «pierwszego zasiedlenia» ma własne znaczenie, niezależne od uprzedniego istnienia czynności podlegającej opodatkowaniu. Użytkowanie budynku niezależnie od tego, czy jest on nowy, czy też przebudowany (...) przez jego właściciela nieprzerwanie przez co najmniej dwa lata jest zrównane z pierwszą dostawą i jego późniejsza sprzedaż jest zwolniona z VAT” (pkt 64).

Zatem zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ww. ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca planuje zbyć prawo własności nieruchomości (wchodzących w skład masy upadłości), które były przez niego nabyte i użytkowane wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nieruchomościami są dwie działki, nabyte przez Spółkę w 2012 r. Nabycie działek nie zostało opodatkowane podatkiem od towarów i usług (była to czynność opodatkowana ale objęta zwolnieniem). Spółka wprowadziła nieruchomości do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w całości w kwietniu 2012 r. i od tego czasu nieruchomości były samodzielnie wykorzystywane przez Spółkę. Od dnia 10 maja 2017 r. nieruchomości są oddane w dzierżawę na 30 lat. Działki były w momencie zakupu i nadal są zabudowane odpowiednio:

  • pierwsza – starą niecką basenową,
  • druga – trzema budynkami oddziałowymi, budynkiem gościnnym, garażowo-magazynowym, oczyszczalnią ścieków, ogrodzeniem, wiatami i zadaszeniami, drogami i placami wewnętrznymi (utwardzonymi tłuczniem kamiennym i betonem).

Na wszystkie obiekty, którymi zabudowane są działki w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie – w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekty, nakładów które zwiększałyby ich wartość początkową powyżej 30%.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą możliwości objęcia dostawy nieruchomości zwolnieniem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Rozpatrując kwestię podlegania zwolnieniu przewidzianemu dla dostawy budynków, budowli lub ich części należy przypomnieć, że w myśl powołanych przepisów grunt, budynek i budowla spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przewiduje zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części ustanawiając jednocześnie wyjątek odnoszący się do pierwszego zasiedlenia budynków, budowli lub ich części. Dlatego analizując możliwość objęcia opisanej we wniosku transakcji zwolnieniem z opodatkowania należy ocenić czy dostawa nie będzie wyłączona ze zwolnienia jako dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, ani też jako dostawa dla której od pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W przedstawionej we wniosku sytuacji podmiot nabywający od Wnioskodawcy przedmiotowe nieruchomości nie będzie pierwszym nabywcą lub użytkownikiem otrzymującym w drodze czynności opodatkowanej budynki do użytkowania po ich wybudowaniu, ponieważ pierwsze zasiedlenie budynków nastąpiło najpóźniej wraz z wprowadzeniem przedmiotowych działek do prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej po jej nabyciu w drodze aktu notarialnego z dnia 31 marca 2012 r. Transakcja, w wyniku której Wnioskodawca nabył nieruchomości była czynnością podlegającą opodatkowaniu, chociaż objętą zwolnieniem od podatku od towarów i usług. Wobec powyższego dostawa nieruchomości opisanych we wniosku nie podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT.

Ponadto zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku w ciągu ostatnich dwóch lat (a co za tym idzie, także w ciągu dwóch lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości) nie ponoszono na obiekty posadowione na przedmiotowych działkach nakładów, które zwiększałby by wartości początkowe tych obiektów powyżej 30%. Nie występuje więc okoliczność wyłączająca planowaną sprzedaż ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10.

W konsekwencji dostawa działki nr (...) oraz dostawa działki nr (...) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego jest prawidłowe.

Wnioskodawca zadając drugie pytanie chce upewnić się, czy może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wybrać opodatkowanie dostawy nieruchomości.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 10 rezygnacji ze zwolnienia można dokonać wyłącznie jeżeli dostawa może być objęta zwolnieniem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10.

Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, ponieważ dokonujący dostawy (Wnioskodawca) i nabywca budynku, budowli lub ich części – jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego – na dzień transakcji będą czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że dodatkowo warunkiem wymaganym do zrezygnowania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrania opodatkowania dostawy budynków, budowli i ich części jest złożenie przez dokonującego dostawy i nabywcę budynku, budowli i ich części, przed dniem dokonania dostawy, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku.

Wspomniane oświadczenie musi zawierać imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy, planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części oraz adres budynku, budowli lub ich części.

Podkreślenia wymaga, że tylko łączne spełnienie wskazanych wyżej warunków będzie umożliwiało skorzystanie z rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego należy uznać za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj