Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.402.2021.1.AM
z 12 sierpnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


22 czerwca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina Miasto (Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wspólne rozliczenie VAT.

Gmina realizuje projekt pn. „(…)”, dofinansowywany w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020, oś priorytetowa 3 - „Cyfrowy Region”, działanie 03.01.00 - „Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych”. Umowa o dofinansowanie podpisana została 27 grudnia 2018 r. Data rozpoczęcia realizacji projektu to 28 lutego 2019 r. Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu to 23 grudnia 2019 r. Data finansowego zakończenia realizacji projektu – 31 grudnia 2021 r. Procent dofinansowania: 85%.


Realizacja projektu polega na budowie portalu e-usług wraz z obsługą płatności elektronicznych i połączona jest z rozbudową i modernizacją infrastruktury aplikacyjno sprzętowej, którą posiada Gmina. Od strony interesanta, uruchomiony zostanie portal, który w jednym miejscu, bez konieczności przeszukiwania, zapewni możliwość załatwienia najbardziej oczekiwanych spraw od początku do końca, łącznie z dokonaniem płatności drogą elektroniczną. Interesant, będzie miał zapewniony: autoryzowany dostęp do sprawy, przejrzysty intuicyjny formularz do danej sprawy, który częściowo będzie mógł zostać wypełniony danymi (personalizacja), system podpowiedzi i walidacji wypełnianych pól oraz jeśli zajdzie taka potrzeba, możliwość wniesienia opłaty.


Po stronie wewnętrznej, poza unowocześnieniem warstwy sprzętowej, niezbędnej do uruchomienia e-usług, zostaną wdrożone mechanizmy pracy elektronicznej ułatwiające i automatyzujące wykonywane czynności. Dodatkowo, zapewniona zostanie dostępność urzędu z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji oraz zdalny dostęp do ustrukturyzowanych danych stanowiących informację sektora publicznego.


Celem głównym projektu jest zwiększenie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno - komunikacyjnych w procesach administracyjnych realizowanych przez Urząd Miasta. Efektem realizacji projektu będzie świadczenie przez Urząd Miasta następujących e-usług:

  1. Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o zapomogę z tytułu urodzenia dziecka oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  2. Nagroda Prezydenta Miasta za wyróżniającą się pracę dyplomową o tematyce związanej z miastem - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o nagrodę za pracę dyplomową oraz uzyskanie informacji drogą elektroniczną.
  3. Oddanie gruntów komunalnych w użyczenie - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o użyczenie gruntów komunalnych oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  4. Rekrutacja do publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miasto - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o rekrutację oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  5. Wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o wydanie jednorazowej zgody na sprzedaż alkoholu oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  6. Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o wydanie zgody na sprzedaż alkoholu w miejscu i poza miejscem sprzedaży oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  7. Dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o dofinansowanie kształcenia pracowników młodocianych oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  8. Rekrutacja do publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o przyjęcie oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  9. Udostępnienie danych z rejestru mieszkańców - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o udostępnienie danych osobowych oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  10. Zgłaszanie zagrożeń - usługa umożliwi złożenie elektronicznie zgłoszenia o niebezpieczeństwie na terenie miasta.
  11. Wniosek o dane osobowe w kontekście RODO - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o udostępnienie danych związanych z RODO oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  12. Płatności mandatowe - usługa umożliwi opłacenie mandatu nałożonego w postępowaniu mandatowym prowadzonym rzez Gminę Miasto.
  13. Uzgodnienie zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Miasto - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku o korzystanie z przystanków oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  14. Stypendium za aktywność społeczną i wyniki w nauce - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku stypendium oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  15. Zezwolenie na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną - usługa umożliwi złożenie elektronicznego wniosku na utrzymanie psa agresywnego oraz uzyskanie decyzji drogą elektroniczną.
  16. GIS - usługa umożliwi udostępnienie za pomocą usługi elektronicznej GIS informacji publicznej takiej jak okręgi wyborcze, szkolne, dane demograficzne, dane statystyczne na zasobach mapowych.

Zaoferowane e-usługi zwiększą dostępność Urzędu Miasta dla obywateli i przedsiębiorców oraz umożliwią załatwianie spraw od początku do końca przez Internet. Powyższe usługi dostępne będą przez 365 dni w roku, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze za pośrednictwem urządzenia komputerowego i przeglądarki. Realizacja projektu poprawi funkcjonowanie urzędu oraz usprawni obsługę interesantów.

Rozwiązania te zbudowane zostaną w oparciu o technologie tworzenia serwisów (…) zgodne z aktualnymi standardami i normami (np.: (…) zastosowanie intuicyjnych rozwiązań, projektowanie zorientowane na użytkownika) oraz wsparte systemem klasy (…), co umożliwi spełnienie wymagań dotyczących interoperacyjności wynikających z Krajowych Ram Interoperacyjności. Portale zostaną wyposażone w usługi sieciowe (tzw. Web Services) umożliwiające wymianę danych i możliwość współpracy z innymi rejestrami publicznymi.


W celu pełnego wykorzystania powyższej infrastruktury do wdrożenia planowanych usług, konieczna jest modernizacja i doposażenie posiadanej infrastruktury o zakup następującego sprzętu: modernizacja systemu zasilania gwarantowanego - 2 sztuki, serwery sieciowe - 4 szt., modernizacja systemu storage - 1 kpl., modernizacja systemu serwerowego, wirtualizacji i backupu - 1 kpl., system bezpieczeństwa transmisji danych, przełączniki rdzeniowe - 2 szt., przełączniki sieciowe - 4 szt.


Zakupiony sprzęt komputerowy oraz inne urządzenia zostaną zainstalowane w budynku Urzędu Miasta (…) przy ul. (…) oraz w punkcie dystrybucji sygnału zlokalizowanym w (…) przy ulicy (…). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach opisanego projektu wystawiane będą na Gminę Miasto (…).


Zakupiony w wyniku realizacji inwestycji sprzęt będzie służył wyłącznie do świadczenia wdrażanych e-usług, przewidzianych w ramach projektu. Wdrożone e-usługi będą ogólnodostępne i bezpłatne. Usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej. Nie będą również generowały przychodów z tytułu wdrożenia usług i wykorzystania zakupionego sprzętu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie Miastu (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, od wydatków związanych z realizacją inwestycji pod nazwą „(…)”, na mocy prawodawstwa krajowego?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Sprzęt zakupiony w wyniku realizacji inwestycji będzie służył wyłącznie do świadczenia wdrażanych e-usług, które będą ogólnodostępne i bezpłatne. Gmina Miasto nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu pn. „(…)”, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, Gminie Miastu (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na jego realizację.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina Miasto (Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)”, dofinansowywany w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 2020. Umowa o dofinansowanie podpisana została 27 grudnia 2018 r. Data rozpoczęcia realizacji projektu to 28 lutego 2019 r. Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu to 23 grudnia 2019 r. Data finansowego zakończenia realizacji projektu – 31 grudnia 2021 r.


Realizacja projektu polega na budowie portalu e-usług wraz z obsługą płatności elektronicznych i połączona jest z rozbudową i modernizacją infrastruktury aplikacyjno sprzętowej, którą posiada Gmina. Od strony interesanta, uruchomiony zostanie portal, który w jednym miejscu, bez konieczności przeszukiwania, zapewni możliwość załatwienia najbardziej oczekiwanych spraw od początku do końca, łącznie z dokonaniem płatności drogą elektroniczną.


Celem głównym projektu jest zwiększenie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno - komunikacyjnych w procesach administracyjnych realizowanych przez Urząd Miasta. Efektem realizacji projektu będzie świadczenie przez Urząd Miasta e-usług.


Zaoferowane e-usługi zwiększą dostępność Urzędu Miasta dla obywateli i przedsiębiorców oraz umożliwią załatwianie spraw od początku do końca przez Internet. Powyższe usługi dostępne będą przez 365 dni w roku, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca i o dowolnej porze za pośrednictwem urządzenia komputerowego i przeglądarki. Realizacja projektu poprawi funkcjonowanie urzędu oraz usprawni obsługę interesantów.

Zakupiony sprzęt komputerowy oraz inne urządzenia zostaną zainstalowane w budynku Urzędu Miasta w (…) przy ul. (…) oraz w punkcie dystrybucji sygnału zlokalizowanym w (…) przy ulicy (…). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach opisanego projektu wystawiane będą na Gminę Miasto.

Zakupiony w wyniku realizacji inwestycji sprzęt będzie służył wyłącznie do świadczenia wdrażanych e-usług, przewidzianych w ramach projektu. Wdrożone e-usługi będą ogólnodostępne i bezpłatne. Usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej. Nie będą również generowały przychodów z tytułu wdrożenia usług i wykorzystania zakupionego sprzętu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony dotyczący wydatków związanych z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)”.


Zakupiony w wyniku realizacji inwestycji sprzęt będzie służył wyłącznie do świadczenia wdrażanych e-usług, przewidzianych w ramach projektu. Wdrożone e-usługi będą ogólnodostępne i bezpłatne. Usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej. Nie będą również generowały przychodów z tytułu wdrożenia usług i wykorzystania zakupionego sprzętu.

Podatek naliczony dotyczący wydatków, które Wnioskodawca poniesie na realizacją przedmiotowego projektu, nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, nie zostaną spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych realizacją projektu pn. „braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  • z zastosowaniem art. 119a;
  • w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  • z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj