Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.209.2021.1.MR
z 13 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 maja 2021 r. (data wpływu 13 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania korekt cen transferowych związanych z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki w odniesieniu do dostaw realizowanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za czynności pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT,
  • braku obowiązku dokumentowania korekt cen transferowych związanych z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki fakturami,
  • uznania korekt cen transferowych związanych z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki za czynności nie mające wpływu na rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego Spółki,

jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania korekt cen transferowych związanych z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki w odniesieniu do dostaw realizowanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za czynności pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT,
  • braku obowiązku dokumentowania korekt cen transferowych związanych z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki fakturami,
  • uznania korekt cen transferowych związanych z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki za czynności nie mające wpływu na rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego Spółki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) posiada siedzibę w Polsce i należy do międzynarodowej grupy podmiotów powiązanych X (dalej: Grupa) działającej w branży piekarniczej.

Wnioskodawca prowadzi w Polsce działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i dystrybucja wyrobów piekarniczych.

Spółka, w związku z faktem, iż nie ma możliwości wyprodukowania we własnym zakresie wszystkich dystrybuowanych towarów, nabywa ich część w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia od podmiotów wchodzących w skład Grupy, będących podmiotami powiązanymi zgodnie z regulacjami ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, ze zm.; dalej: ustawa o CIT).

Dodatkowo, Wnioskodawca sprzedaje wyprodukowane towary w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy, m.in. na rzecz innych podmiotów wchodzących w skład Grupy, będących podmiotami powiązanymi zgodnie z przepisami ustawy o CIT.

Wskazane powyżej transakcje są dokumentowane przez Spółkę i podmioty powiązane za pomocą faktur.

Podmioty należące do Grupy zobowiązane są do stosowania cen transferowych w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. W przypadku transakcji obejmujących sprzedaż wewnątrz Grupy istotne jest osiągnięcie przez wszystkie podmioty będące częścią Grupy rynkowego poziomu wynagrodzenia za dostarczane towary.

Wynagrodzenie Spółki oraz innych podmiotów wchodzących w skład Grupy z tytułu dokonywanych dostaw towarów (wyrobów piekarniczych) na rzecz podmiotów powiązanych, jest ustalane przy zastosowaniu metody marży transakcyjnej netto/metody koszt plus, która pozwala na określenie czy narzut na koszty zastosowany w transakcji z podmiotami powiązanymi ma charakter rynkowy poprzez porównanie wyniku finansowego (narzutu na koszty), realizowanego przez dany podmiot będący dostawcą towarów z wynikami finansowymi (narzutami na koszty) realizowanymi przez podmioty niepowiązane uznanych za porównywalne do tego podmiotu będącego dostawcą towarów.

W trakcie danego roku obrotowego (podatkowego) rozliczenia pomiędzy Spółką a podmiotami powiązanymi wchodzącymi w skład Grupy z tytułu sprzedaży i nabycia towarów są dokonywane w oparciu o ceny ustalone na podstawie budżetowanych danych kosztowych oraz założonego poziomu narzutu ponad koszty. Narzut ponad koszty został wyznaczony w oparciu o przeprowadzoną analizę porównawczą. W konsekwencji, w trakcie roku obrotowego (podatkowego) ceny z tytułu sprzedaży i nabycia towarów przez Spółkę w transakcjach z podmiotami powiązanymi są ustalane w sposób, w który ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (np. miesiąca, kwartału czy też roku) rzeczywisty narzut na koszty (tj. narzut skalkulowany w oparciu o rzeczywiste dane kosztowe), zrealizowany przez poszczególne podmioty z Grupy (w tym przez Spółkę) w transakcjach z podmiotami powiązanymi w danym okresie rozliczeniowym jest poddawany weryfikacji w zakresie jego zgodności z przyjętym poziomem rynkowym. Jeżeli faktycznie zrealizowany narzut różni się znacząco od docelowego, rynkowego poziomu, tj. przekroczone jest dopuszczalne odchylenie, dokonywane są korekty rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi w ramach Grupy (w tym w odniesieniu do Spółki działającej jako dostawca oraz nabywca towarów).

Powyższy mechanizm korekt cen transferowych na zakończenie danego okresu rozliczeniowego ma również zastosowanie do Spółki i jej rozliczeń z podmiotami powiązanymi. W związku z tym, jeśli spełnione są określone warunki, Spółka dokonuje korekt cen transferowych – które służą wyrównaniu poziomu rentowności – w odniesieniu do transakcji realizowanych na rzecz podmiotów powiązanych. W przypadku sprzedaży towarów Spółka weryfikuje czy rzeczywiście osiągnęła rynkowy poziom narzutu na koszty.

W przypadku znaczących odchyleń Spółka dokonuje korekty poziomu rentowności. Korekty te – dokonane zgodnie z art. 11e ustawy o CIT – następują w odniesieniu do danego okresu rozliczeniowego i polegają na odpowiednim zwiększeniu bądź zmniejszeniu zysku (mierzonego wskaźnikiem narzutu na koszty) Spółki w związku z realizacją dostaw towarów na rzecz podmiotów powiązanych.

W związku z dokonaniem opisanej korekty cen transferowych – w przypadku, gdy rzeczywisty zysk (narzut na koszty) Spółki jest wyższy od rynkowego, Spółka jest zobowiązana do korekty cen transferowych in minus oraz częściowego zwrotu na rzecz podmiotów powiązanych uprzednio otrzymanego wynagrodzenia. Natomiast, jeżeli rzeczywisty zysk (narzut na koszty) Spółki jest niższy niż rynkowy, podmiot powiązany jest zobowiązany do zapłaty na rzecz Spółki określonej kwoty wynikającej z dokonanej przez Spółkę korekty cen transferowych in plus.

Dodatkowo, podmioty powiązane wchodzące w skład Grupy będące dostawcami towarów na rzecz Spółki, również dokonują analogicznej weryfikacji poziomu swojej dochodowości w odniesieniu do dostaw towarów realizowanych na rzecz Spółki. W przypadku znaczących odchyleń od poziomu rynkowego, podmioty powiązane dokonują korekt cen transferowych in plus albo in minus. W konsekwencji, również w tym przypadku Spółka dokonuje korekt cen transferowych zgodnie z art. 11e pkt 3) ustawy o CIT. W związku z dokonaniem tych korekt podmiot powiązany obciąża dodatkowo Spółkę (w przypadku korekt in plus) lub jest zobowiązany do zwrotu określonej kwoty na rzecz Spółki (w przypadku korekt in minus).

Omawiane powyżej korekty cen transferowych nie mają wpływu na ceny poszczególnych dostaw towarów. Nie służą podwyższeniu lub obniżeniu cen stosowanych we wcześniejszych transakcjach. Nakierowane są wyłącznie na dostosowanie zysku (narzutu na koszty) osiąganego przez Spółkę oraz jej podmioty powiązane wchodzące w skład Grupy w związku z dostawami towarów do ustalonego rynkowego poziomu.

W praktyce, omawiane korekty nie odwołują się do konkretnych faktur wystawionych przez Spółkę na rzecz podmiotów powiązanych albo – odpowiednio – do faktur otrzymanych od podmiotów powiązanych przez Spółkę, jak również nie odnoszą się wprost do cen i liczby dostarczonych towarów.

Celem omawianych korekt cen transferowych nie jest również skorygowanie jakichkolwiek błędów we wcześniejszych rozliczeniach, ani udzielenie rabatu (czy jakiejkolwiek innej obniżki ceny), przyznanie premii lub podwyższenie ceny.

W związku z powyższym, przedmiotowe korekty cen transferowych nie dotyczą poszczególnych dostaw w danym okresie, lecz służą dostosowaniu rentowności realizowanej przez danego dostawcę z Grupy w danym okresie do poziomu rynkowego.

Należy również podkreślić, iż wspomniane powyżej korekty wzajemnych rozliczeń polegające na wyrównaniu faktycznych rentowności do zakładanego poziomu dochodowości nie dotyczą czynności wzajemnej, nie wiążą się bowiem z jakimkolwiek świadczeniem ze strony drugiego podmiotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego korekty cen transferowych spełniające warunki wynikające z art. 11e ustawy o CIT – związane z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki oraz podmiotów powiązanych w odniesieniu do dostaw towarów realizowanych pomiędzy podmiotami wchodzącymi w skład Grupy – odpowiednio – w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (w przypadku, gdy Spółka jest dostawcą) i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (w przypadku, gdy Spółka jest nabywcą) stanowią/będą stanowiły czynności pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT i w związku z tym nie powinny być dokumentowane fakturami i nie wpływają/nie będą wpływać na rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego Spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego korekty cen transferowych spełniające warunki wynikające z art. 11e ustawy o CIT – związane z wyrównaniem poziomu rentowności Spółki oraz podmiotów powiązanych w odniesieniu do dostaw towarów realizowanych pomiędzy podmiotami wchodzącymi w skład Grupy – odpowiednio – w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (gdy Spółka jest dostawcą) i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (gdy Spółka jest nabywcą) – stanowią/będą stanowiły czynności pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT i w związku z tym nie powinny być dokumentowane fakturami i nie wpływają/nie będą wpływać na rozliczenia podatku VAT należnego i naliczonego Spółki.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotową dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl, art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Natomiast, stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8 tej regulacji.

Dodatkowo, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Mając na uwadze art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12 tej regulacji;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1 tej regulacji.

Stosownie do art. 30a ust. 1 ustawy o VAT, do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a ust. 1-1b, 6, 7, 10, 11 i 17 ustawy o VAT.

W pierwszej kolejności, podkreślenia wymaga fakt, że korekty cen transferowych opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, dokonane zgodnie z art. 11e ustawy o CIT, nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów.

W przypadku wyrównania dochodowości do poziomu rynkowego nie dojdzie bowiem do powstania i przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Tym samym, wyrównanie dochodowości opisane powyżej nie spełnia ani definicji dostawy towarów, ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Omawiane korekty cen transferowych nie będą również stanowiły korekt jakichkolwiek błędów we wcześniejszych rozliczeniach, ani udzielenia rabatu (czy innej obniżki ceny), przyznania premii lub podwyższenia ceny.

Omawiane korekty dochodowości nie są powiązane bowiem z żadną konkretną dostawą towarów/wewnątrzwspólnotową dostawą towarów/wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, lecz stanowią nową okoliczność opierającą się na wyrównaniu osiągniętego poziomu rentowności dotyczącego sprzedaży towarów na rzecz podmiotów powiązanych do wysokości rynkowej w danym okresie (np. miesiąc, kwartał, rok) zgodnie z przepisami dotyczącymi cen transferowych.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieją przesłanki pozwalające twierdzić, że przedmiotowe korekty poziomu dochodowości stanowić będą wynagrodzenie za świadczenie usług. W opinii Spółki, omawiane korekty cen transferowych nie będą wiązały się z jakąkolwiek czynnością wzajemną (np. działaniem/zaniechaniem) ze strony Spółki albo jej podmiotów powiązanych.

Korekty te będą wynikały wyłącznie z regulacji dotyczących cen transferowych i będą służyły wyrównaniu poziomu rentowności zgodnie z zasadą ceny rynkowej.

Tym samym kwot „wyrównania” wynikających z korekt opisanych w niniejszym wniosku nie można traktować jako odpłatności (tj. wynagrodzenia) za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zatem, jeżeli wspomniane powyżej korekty cen transferowych nie stanowią sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, czyli nie są ani odpłatną dostawą towarów, ani świadczeniem usług, ani wewnątrzwspólnotową dostawą towarów oraz nie spełniają definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawartej w art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, wówczas – zdaniem Wnioskodawcy – wypłacane kwoty wynikające ze tychże korekt nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo, jak zostało wskazane powyżej, przyczyną korekt cen transferowych nie są zdarzenia mające charakter następczy, które powodowałyby konieczność dostosowania wartości uprzednio wykazanej podstawy opodatkowania VAT z tytułu dokonanej przez Spółkę sprzedaży albo nabycia – w szczególności Spółka nie udziela podmiotom powiązanym i nie uzyskuje od nich opustów czy obniżek cen, ani nie dochodzi do zwrotu towarów. Zatem, korekty cen transferowych nie powodują obniżenia podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, korekty cen transferowych opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym są/będą zdarzeniami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji – zdaniem Spółki – kwoty, które Wnioskodawca wypłaci lub otrzyma z tytułu dokonanych korekt cen transferowych dotyczących wyrównania poziomu rentowości (zarówno w związku z dokonanymi w danym okresie wewnątrzwspólnotowymi dostawami towarów, jak i wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów), nie stanowią wynagrodzenia z tytułu jakiejkolwiek czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym nie wpływają one po stronie Spółki na podstawę opodatkowania, tj. nie powodują obniżenia ani podwyższenia podstawy opodatkowania i w konsekwencji – w ocenie Wnioskodawcy – nie wpływają na rozliczenia Spółki z tytułu podatku VAT należnego.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 lutego 2021 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.965.2020.2.KO) organ wskazał, iż „skoro otrzymywane lub wypłacane przez Spółkę wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości nie odnosi się do konkretnych faktur, poszczególnych pozycji tych faktur, czy też cen pierwotnie stosowanych (nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny produktów), to dokonana lub otrzymana przez Spółkę płatność będąca korektą dochodowości, nie będzie powodowała korekty rozliczeń dotyczących sprzedaży towarów i usług. Jednocześnie korekta wzajemnych rozliczeń polegająca na wyrównaniu (w górę lub w dół) zakładanego poziomu dochodowości nie będzie wiązała się z czynnością wzajemną. Wyrównanie dochodowości do ustalonego między Spółką a U. poziomu dochodowości nie będzie wiązała się z jakimkolwiek świadczeniem ze strony drugiego podmiotu. Tym samym nie będzie stanowiło wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Korekta dochodowości nie będzie również stanowiła wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem wystawienie dokumentu korygującego dochodowość Spółki za dany okres wynikać będzie z przyjętej polityki cen transferowych i nie będzie stanowiło zdarzenia podlegającego opodatkowaniu, ponieważ wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości (zarówno w górę, jak i w dół) pozostanie bez wpływu na zakres opodatkowania sprzedawanych towarów”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w innych, przykładowych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

      26 lutego 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.660.2020.2.AS) oraz
    1. 25 stycznia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.808.2020.1. AJB).

Dodatkowo, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1 powyżej;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1 tej regulacji;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2 powyżej, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT.

W myśl, art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT;
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT;
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak zostało wskazane powyżej, omawiane korekty cen transferowych nie stanowią – zdaniem Spółki – czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, ani korekty błędów we wcześniejszych rozliczeniach, jak również udzielenia rabatu (czy innej obniżki ceny), przyznania premii lub podwyższenia ceny.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, Spółka w związku z dokonaniem korekty cen transferowych – dotyczących wyrównania poziomu rentowości osiągniętego przez Spółkę w odniesieniu do dostaw towarów stanowiących dla Spółki wewnątrzwspólnotową dostawę towarów – nie jest/nie będzie zobowiązana do wystawienia faktury lub faktury korygującej.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 lutego 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.610.2020.3.ST), w której organ wskazał, iż: „korekta dochodowości nie będzie odwoływała się do konkretnych pierwotnych faktur dokumentujących sprzedaż, czy też do pozycji tych faktur. Ponadto – jak już wyżej stwierdzono – korekta dochodowości będzie stanowiła czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w tym przypadku, Wnioskodawca będzie mógł udokumentować ją notą księgową/korygującą”;
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 stycznia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.473.2020.2.PG), w której organ wskazał, iż: „Opis sprawy wskazuje, że Korekty Dochodowości nie będą odwoływały się do konkretnych pierwotnych faktur sprzedaży Spółki, czy też do poszczególnych pozycji tych faktur. Ponadto – jak już wyżej stwierdzono – Korekty Dochodowości będą stanowiły czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w tym przypadku, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur korygujących”.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Z kolei, jak stanowi ust. 2 pkt 4 tej regulacji, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu:

  1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikiem jest ich usługobiorca;
  2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT podatnikiem jest ich nabywca;
  3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy o VAT;
  4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11 ustawy o VAT.

W analizowanej sprawie warunki do odliczenia podatku VAT naliczonego – zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT – nie zostaną spełnione, ponieważ jak zostało wskazane wcześniej – w ocenie Wnioskodawcy – korekty cen transferowych związane z wyrównaniem poziomu rentowności osiągniętej przez podmioty powiązane w odniesieniu do dostaw towarów realizowanych na rzecz Spółki nie stanowią dla Spółki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Tym samym – w omawianej sytuacji – Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu.

W konsekwencji – zdaniem Spółki – kwoty, które Wnioskodawca wypłaci z tytułu dokonanych korekt cen transferowych dotyczących wyrównania poziomu rentowości osiągniętego przez podmioty powiązane w odniesieniu do dostaw towarów realizowanych na rzecz Spółki, stanowiących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z perspektywy Spółki, nie spowodują powstania po stronie Spółki prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.

Jednocześnie, kwoty które Wnioskodawca otrzyma od podmiotów powiązanych z tytułu korekt cen transferowych opisanych powyżej nie powodują obowiązku dokonania korekty uprzednio odliczonego podatku VAT naliczonego.

Tym samym nie wpływają one na rozliczenia podatku VAT naliczonego po stronie Spółki.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 maja 2020 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.61.2020.2.AW), w której organ wskazał, że: „korekty cen transferowych będą wynikały z wykonania czynności pozostających poza regulacjami ustawy. W związku z tym nie powinny być dokumentowane fakturą, lecz innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. Zatem w tej sytuacji ww. nota nie będzie stanowiła dokumentu dającego Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz nakładającego obowiązek korekty uprzednio odliczonego podatku z faktur pierwotnie wystawionych dla Spółki”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj