Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.554.2021.1.KK
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lipca 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, związane z przebudową budynku (wraz z łącznikiem) z przeznaczeniem na cele kulturalne oraz siedzibę …… – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

15 lipca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, związane z przebudową budynku (wraz z łącznikiem) z przeznaczeniem na cele kulturalne oraz siedzibę …..

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina …… jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Gmina ….. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne pliki JPK_V7M (składające się z części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy …… i jej jednostek budżetowych.

W strukturze Gminy …. funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

  1. Urząd Gminy …..,
  2. Ośrodek Pomocy Społecznej w …..,
  3. Zespół Szkolno-Przedszkolny w …..,
  4. Zespół Szkolno-Przedszkolny w ….,
  5. Zespół Szkolno-Przedszkolny w ….,
  6. Zespół Szkolno-Przedszkolny w …..,
  7. Zespół Szkolno-Przedszkolny w …..,
  8. Żłobek Gminny …..

Gmina …. rozpoczęła inwestycję pod nazwą „……”. Inwestorem w przedmiotowym zadaniu jest Gmina …. Realizacja zadania została zaplanowana na 2021 rok.

W ramach inwestycji nastąpi przebudowa starego budynku Urzędu Gminy ….z przeznaczeniem na cele kulturalne oraz siedzibę …….

W ramach zadania powstaną pomieszczenia umożliwiające aktywny udział społeczeństwa w kulturze, a w szczególności nastąpi poprawa dostępu mieszkańców i turystów do kultury. Do szeroko rozumianej oferty kulturalnej organizowanej w przebudowanym obiekcie dodatkowo zapewniony zostanie lepszy dostęp osobom chorym i niepełnosprawnym, ponieważ zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Przebudowując budynek stworzona zostanie nowa przestrzeń dla społeczeństwa.

Realizacja projektu ma na celu efektywne wykorzystanie potencjału dziedzictwa kulturowego w osiąganiu korzyści społecznych i gospodarczych w wymiarze lokalnym. Wdrożenie założonych działań przełoży się na zabezpieczenie i zachowanie dla przyszłych pokoleń unikatowych zasobów kulturowych Powiatu ….. Ponadto realizacja projektu wpisuje się w założenia rozwojowe Gminy …. i pozwoli na tworzenie aktywnej, zaangażowanej w sprawy lokalne społeczności.

W remontowanym budynku m.in. będą prowadzone następujące działania na rzecz społeczności lokalnej:

  1. swoją siedzibę będzie miała …. w …... Biblioteka zostanie przeniesiona z budynku Urzędu Gminy …..,
  2. organizowane będą różnego rodzaju spotkania mieszkańców: warsztaty, nauka gry na instrumentach, tańce, aerobik, spotkania z artystami, pisarzami, znanymi ludźmi,
  3. spotkania/zebrania NGO, KGW oraz indywidualnych osób,
  4. planowana jest organizacja, realizacja i projekcja imprez artystycznych: spektakli, koncertów, przeglądów, wystaw, odczytów, spotkań, festiwali, konferencji i innych przedsięwzięć popularyzujących dorobek kulturalny oraz walory przyrodnicze i turystyczne gminy …..,
  5. organizacja imprez rozrywkowych i folklorystycznych,
  6. organizacja przeglądów, konkursów inspirujących działalność amatorskiego ruchu artystycznego i wspieranie indywidualnych uzdolnień artystycznych,
  7. organizacja i prowadzenie zespołowych form edukacji kulturalnej i wychowania poprzez sztukę, w szczególności w formie ognisk i kół artystycznych w dziedzinie plastyki, muzyki, tańca i w miarę zapotrzebowania z innych dziedzin.
  8. organizacja świąt ogólnonarodowych oraz świąt Gminy i zapewnienie ich należytej oprawy artystycznej,
  9. upowszechnianie kultury i sztuki w dziedzinach takich jak: muzyka, taniec, literatura, sztuki plastyczne i wizualne, fotografia, film, teatr, grafika, rzeźba, grafika komputerowa, architektura, muzealnictwo, twórczość i kultura ludowa, animacja kultury, lokalne dziedzictwo kulturowe,
  10. prowadzenie działalności ekspozycyjnej i wystawienniczej dzieł miejscowych artystów i rękodzieła ludowego.
  11. inicjowanie, organizowanie i wspieranie różnych form zagospodarowania czasu wolnego i wypoczynku, w tym wakacyjnego dzieci i młodzieży,
  12. działania związane z promocją turystyki oraz miejsc atrakcyjnych turystycznie na terenie gminy …..

Umowa o dofinansowanie z dnia 16 września 2020 r. nr …… zawarta z Województwem …. przewiduje dofinansowanie projektu „….” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 7 Ochrona Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego, Działania 7.1 w formie współfinansowania ze środków europejskich.

Data zakończenia realizacji projektu przewidziana została do dnia 30 grudnia 2022 r. Całkowita wartość projektu wynosi ….. zł, całkowite wydatki kwalifikowalne ….. zł, dofinansowanie w formie płatności w wysokości ….. zł tj. ….% wydatków kwalifikowalnych, w formie dotacji celowej …. zł, tj. ….% całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Pozostałą kwotę wydatków w wysokości …. zł (….% całkowitych wydatków kwalifikowalnych) Gmina pokryje ze środków własnych. Otrzymane przez Gminę na podstawie umowy z Województwem …. dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie części kosztów związanych z realizacją projektu - przebudowę i wyposażenie budynku. Podatek VAT nie został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych w projekcie.

Środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 wpływać będą na rachunek Gminy, z którego Gmina regulować będzie zobowiązania wobec wykonawców ze środków otrzymanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020.

Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Gmina …., w ramach realizacji tej inwestycji, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, 1378), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
  • utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  • edukacji publicznej,
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  • targowisk i hal targowych,
  • zieleni gminnej i zadrzewień,
  • cmentarzy gminnych,
  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz art. 7 ust. 1 pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Przy realizacji inwestycji Gmina ….. poniesie m.in. wydatki na:

  1. studium wykonalności (zostały już poniesione),
  2. dokumentację techniczną (zostały już poniesione),
  3. roboty budowlane, elektryczne i sanitarne:
    1. przekazanie placu budowy wykonawcy robót na działce ogrodzonej,
    2. uzupełnienie struktury istniejących ścian fundamentowych wraz z wykonaniem wzmocnień i wykonaniem podbicia fundamentów,
    3. rozbiórka pokrycia dachowego i ścian wewnątrz budynku,
    4. usunięcie urobku z rozbiórek,
    5. wykonanie ścian oraz przebudowa istniejących stropów i nadproży,
    6. montaż konstrukcji dachu głównego i nad wejściem do budynku z elementów drewnianych,
    7. wykonanie przykrycia dachu z blachy płaskiej na rąbek stojący,
    8. wykonanie instalacji wewnętrznych,
    9. wykonanie tynków i podłoży,
    10. montaż stolarki okiennej i drzwiowej,
    11. wykonanie elewacji budynków,
    12. wykonanie robót wykończeniowych wewnętrznych oraz roboty porządkowe na zewnątrz budynku,
    13. wykonanie łącznika między budynkami
    14. zagospodarowanie działki określonej w projekcie zagospodarowania,
  4. zakup wyposażenia,
  5. promocje projektu,
  6. nadzór inwestorski,
  7. organizacje trzech wydarzeń kulturalnych,
  8. zarządzanie projektem.

Wydatki na inwestycję dokumentowane są i będą wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę …. z wykazanymi w nich kwotami podatku naliczonego.

Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji będzie stanowić własność Gminy ….i zostanie przyjęty na stan środków trwałych. Wartość nakładów na środek trwały przekroczy ….. zł netto.

Po zakończeniu realizacji Projektu inwestycja będzie własnością Gminy, i pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu, tj. przez okres trwałości projektu.

Wybudowana infrastruktura służyć będzie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Powierzchnia wyremontowanego budynku oraz łącznika nie będzie odpłatnie wynajmowana. Nie będzie prowadzona tam również działalność gospodarcza przez podmioty zewnętrzne, gdyż przedmiotowy projekt nie może być wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT, a także żadnej innej działalności gospodarczej generującej przychody/dochody. Taka sytuacja będzie miała miejsce przez okres trwałości projektu, czyli przez 5 lat od momentu zakończenia inwestycji. Wstęp do przebudowanego obiektu będzie bezpłatny, przy czym osoby z grup marginalizowanych (mieszkańcy obszarów wiejskich, klienci pomocy społecznej oraz osoby niepełnosprawne) będą miały pierwszeństwo udziału w organizowanych wydarzeniach.

Gmina na podstawie umowy użyczenia, nieodpłatnie udostępni także budynek ….., tj. samorządowej instytucji kultury, posiadającej osobowość prawną.

Wyremontowany budynek wraz z wyposażeniem wykorzystywany będzie wyłącznie do wykonywania zadań własnych Gminy i będzie służyć do wykonywania czynności niepodlegających VAT.

Ponoszone nakłady w trakcie realizacji inwestycji bezpośrednio związane będą z czynnościami niepodlegającymi VAT. W przypadku otrzymywanych faktur związanych z przebudową budynku, Gmina ….. będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków w całości, jako służących wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym VAT.

Poniesione wydatki na ww. inwestycję nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Gmina ubiegając się o dofinansowanie ogranicza się jedynie do realizacji zadań przypisanych przepisami prawa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne wraz z wyposażeniem z tytułu przebudowy budynku (wraz z łącznikiem) z przeznaczeniem na cele kulturalne oraz siedzibę ….., który będzie własnością Gminy i służyć będzie do świadczenia nieodpłatnych usług (niepodlegających VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji „…..” wraz z łącznikiem, ponieważ jest to zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina po zakończonej realizacji inwestycji nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z inwestycji, które generują podatek należny.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca przewidział dwa warunki, których łączne spełnienie uprawnia do skorzystania z prawa do odliczenia:

  • towary lub usługi zostaną nabyte przez podatnika VAT,
  • zakupy będą w bezspornym związku z czynnościami opodatkowanymi.

Gmina ….. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów, ale dokonywać będzie nabyć towarów i usług, które pozostawać będą w związku z czynnościami niepodlegającymi VAT - nieodpłatnym udostępnieniem w ramach realizacji zadań własnych.

Przebudowany budynek (wraz z łącznikiem) nie będzie związany z wykonaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Towary i usługi nabywane przez Gminę …. (czynnego podatnika VAT) w ramach ponoszonych wydatków na przebudowę budynku oraz budowę łącznika mają związek z wykonywaniem czynności niepodlegającymi VAT, tj. nieodpłatnym świadczeniem usług.

Celem głównym inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz zapewnienie dostępu do infrastruktury spełniającej oczekiwania społeczności. Zadaniem Gminy jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców związanych z kulturą. Poniesione wydatki na ww. inwestycję nie będą związane z wykonaniem przez Gminę czynności opodatkowanych (brak świadczeń odpłatnych, brak przychodów) co uniemożliwia odliczenia VAT.

W związku z powyższym Gmina …. nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją inwestycji wraz z wyposażeniem.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidulanych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • z dnia 22 czerwca 2021 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.311.2021.1.AK w której stwierdzono, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - powstałe mienie w ramach planowanego zadania nie będzie służyło do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „....”, ponieważ powstałe mienie w ramach planowanego zadania nie będzie służyło do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”,
  • z dnia 21 maja 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.174.2021.2.DP gdzie uznano, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazano w okolicznościach sprawy - efekty realizacji projektu nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie wykorzystywała budynku WDK do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ należący do Gminy budynek będzie nieodpłatnie użytkowany przez Centrum (...). W konsekwencji, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)” w ramach dofinansowania ze środków EFRR w ramach RPOW na lata 2014-2020”,
  • z dnia 31 marca 2021 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.96.2021.1.PC gdzie wskazano, że „Gmina będzie wykonywać przedmiotową inwestycję w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym oraz będzie pobierać na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opłatę targową, mającą charakter należności publicznoprawnej i stanowiącą dochód publiczny - zatem w tym zakresie będzie działać w ramach reżimu publicznoprawnego. Jak wskazano planowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z obiektu ani nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów. Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowego zadania nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. „Budowa Centrum Wiejskiego - (...) w miejscowości (.)”,
  • z dnia 17 listopada 2020 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.489.2020.1.AK w której podkreślono, że „po zakończeniu inwestycji polegającej na remoncie i przebudowie dawnego kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i Promocji Kultury wraz z infrastrukturą techniczną, instytucją zarządzającą i odpowiedzialną za eksploatację projektu będzie Miejskie Centrum Kultury w Powyższe zadania będą uregulowane nieodpłatną umową użyczenia pomiędzy MCK a Gminą. Zatem zakupy związane z projektem, dokonywane przez Wnioskodawcę nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Gminę; remont i przebudowa kościoła ewangelickiego w celu utworzenia Centrum Informacji Turystycznej i Promocji Kultury wraz z infrastrukturą techniczną będą wykonywaniem przez Gminę zadań o charakterze publicznoprawnym, a efekty zrealizowanej inwestycji zostaną oddane MCK na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą spełnione. Gmina realizując opisaną inwestycję nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z wykonaniem tego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Oznacza to, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji pn. „...”, będącej przedmiotem wniosku. Zatem, Gmina nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne (w tym związane z budową łącznika) wraz z wyposażeniem z tytułu przebudowy budynku z przeznaczeniem na cele kulturalne oraz siedzibę …., który będzie własnością Gminy i służyć będzie do czynności niepodlegających VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – ponoszone nakłady w trakcie realizacji inwestycji bezpośrednio związane będą z czynnościami niepodlegającymi VAT; poniesione wydatki na ww. inwestycję nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, związane z przebudową budynku (wraz z łącznikiem) z przeznaczeniem na cele kulturalne oraz siedzibę ….., ponieważ nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy)

  • na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub
  • drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy),

w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj