Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.371.2021.1.MSO
z 2 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku z 5 maja 2021 r. (data wpływu 7 maja 2021 r.), uzupełnionym pismem z 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych przez Wnioskodawcę na cele realizacji projektu „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2021 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych przez Wnioskodawcę na cele realizacji projektu „(…)”.

We wniosku przedstawili Państwo następujący stan faktyczny:

Zgodnie z Umową Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…) działalność Funduszu polega na udzielaniu pomocy mikro, małym i średnim przedsiębiorcom w postaci udzielania poręczeń na zabezpieczenie zaciąganych przez nich umownych zobowiązań cywilnoprawnych (kredyty, pożyczki) z tytułu prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielanie poręczeń stanowi świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 39 tej ustawy zwalnia się od podatku usługi udzielania poręczeń.

(…) Fundusz „(…)” Sp. z o.o. w (…) (Fundusz) na podstawie zawartej w dniu (…) 2010 r. umowy z Województwem (…) z siedzibą w (…) realizuje projekt pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2007-2013.

Regionalne Centrum Informacji Finansowej dla przedsiębiorców zgodnie z powyższą umową zobligowane jest do świadczenia bezpłatnych usług informacyjno-doradczych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa (…), polegające na dostarczaniu specjalistycznej wiedzy o źródłach finansowania działalności gospodarczej. (…) umożliwia sektorowi (…) komfortowy dostęp do informacji związanych z usługami finansowymi i procesem ubiegania się o pozyskanie finansowania na rozwój działalności gospodarczej.

Świadczone usługi mieszczą się w ramach działalności Funduszu wynikającej z umowy Spółki. Zgodnie z umową dofinansowanie projektu wynosi 85% wydatków kwalifikowanych ponoszonych przez Fundusz, przy udziale własnym 15%. Kosztami kwalifikowanymi objętymi dofinansowaniem projektu są m.in. remont i adaptacja budynku, wykonanie informatora (…), budowa i obsługa strony internetowej, zakup wyposażenia biurowego i sprzętu komputerowego, organizacja seminariów dla przedsiębiorców, promocja projektu, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi.

Jak już wspomniano usługi informacyjno-doradcze dla przedsiębiorców są bezpłatne. Art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdza, że opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatne świadczenie usług, zaś art. 8 ust. 2 tej ustawy definiuje jako odpłatne świadczenie usług również nieodpłatne świadczenia jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Świadczenie usług, o których jest mowa powyżej wynika z podpisanej umowy i jest obowiązkiem Funduszu.

Pismem z 16 czerwca 2021 r. (data wpływu 22 czerwca 2021 r.) uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego o następujące informacje:

  1. Nazwa projektu „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2007-2013,
  2. Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż będą służyły do czynności zwolnionych od podatku,
  3. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadali Państwo następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stwierdzenie, że podatek VAT od zakupów dokonywanych przez Fundusz na cele realizacji projektu do wysokości określonej w umowie, zgodnie z obowiązującymi przepisami nie podlega odliczeniu?

Państwa stanowisko:

(…) Fundusz „(…)” Sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie udzielania poręczeń od września 2004 r. Zgodnie z umową podpisaną z Województwem (…) na realizację projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2007-2013, Fundusz w ramach dofinansowania jest zobowiązany do świadczenia bezpłatnych usług informacyjno-doradczych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa (…) o źródłach finansowania działalności gospodarczej.

Działalność Funduszu polegająca na udzielaniu poręczeń zwolniona jest z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Świadczenie nieodpłatnych usług informacyjno-doradczych nie jest odpłatnym świadczeniem usług albowiem są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zgodnie zaś z art. 86 tej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym. że zakupy służą działalności zwolnionej z opodatkowania albo/i nieopodatkowanej, Fundusz nie ma prawa do odliczenia VAT od zakupów, realizowanych w ramach i ze środków projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto odliczeniu podlega podatek naliczony w sytuacji wskazanej w ww. art. 86 ust. 9 ustawy o VAT.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwa działalność polega na udzielaniu pomocy mikro, małym i średnim przedsiębiorcom w postaci udzielania poręczeń na zabezpieczenie zaciąganych przez nich umownych zobowiązań cywilnoprawnych z tytułu prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Na podstawie zawartej w dniu 23 grudnia 2010 r. umowy z Województwem (…) z siedzibą w (…) realizują Państwo projekt pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2007-2013.

Regionalne Centrum Informacji Finansowej dla przedsiębiorców zgodnie z powyższą umową zobligowane jest do świadczenia bezpłatnych usług informacyjno-doradczych dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa (…), polegające na dostarczaniu specjalistycznej wiedzy o źródłach finansowania działalności gospodarczej. (…) umożliwia sektorowi (…) komfortowy dostęp do informacji związanych z usługami finansowymi i procesem ubiegania się o pozyskanie finansowania na rozwój działalności gospodarczej.

Świadczone usługi mieszczą się w ramach działalności Funduszu wynikającej z umowy Spółki. Zgodnie z umową dofinansowanie projektu wynosi 85% wydatków kwalifikowanych ponoszonych przez Fundusz, przy udziale własnym 15%. Kosztami kwalifikowanymi objętymi dofinansowaniem projektu są m.in. remont i adaptacja budynku, wykonanie informatora (…), budowa i obsługa strony internetowej, zakup wyposażenia biurowego i sprzętu komputerowego, organizacja seminariów dla przedsiębiorców, promocja projektu, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi. Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż będą służyły do czynności zwolnionych od podatku.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych przez Fundusz na cele realizacji projektu do wysokości określonej w umowie, zgodnie z obowiązującymi przepisami nie podlega odliczeniu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wskazali Państwo bowiem jednoznacznie, że towary i usługi nabyte i finansowane w ramach ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Państwo do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz wyłącznie do czynności zwolnionych z tego podatku. W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych przez Fundusz na cele realizacji projektu „(…)”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Zatem niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Państwa, polegających na udzielaniu poręczeń, albowiem nie było to przedmiotem Państwa zapytania. Dlatego też informację, iż świadczą Państwo czynności zwolnione od VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 39 ustawy przyjęto jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy również zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj