Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.211.2021.2.LS
z 2 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 lutego 2021 r. (data wpływu 27 lutego 2021 r.) uzupełnione pismem z 26 maja 2021 r. (data nadania 26 maja 2021 r., data wpływu 27 maja 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 19 maja 2021 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.211.2021.1.MG (data doręczenia 20 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni występuje o interpretację swojej sytuacji podatkowej, związanej ze sprzedażą mieszkania i skorzystaniem z ulgi mieszkaniowej. W dniu 11.01.2018 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem O. Z., w małżeństwie Wnioskodawczyni obowiązuje ustawowa wspólność małżeńska, mieszkanie w A. za cenę 355.000 zł. Kupując to mieszkanie Wnioskodawczyni wzięła kredyt hipoteczny, zakupu dokonała częściowo z kredytu i częściowo ze środków własnych. Wnioskodawczyni dokonała w mieszkaniu generalnego remontu, które było zamieszkane wcześniej przez starszą osobę, mąż Wnioskodawczyni był w mieszkaniu zameldowany od dnia zakupu i remont w większości wykonał samodzielnie. Ze względu na różne plany i decyzje życiowe, które dynamicznie się zmieniają, związane z pomysłem zmiany miejsca zamieszkania i założenia działalności gospodarczej w innym mieście, realizując życiowe decyzje w grudniu, dokładnie 30.12.2019 r. Wnioskodawczyni podpisała akt sprzedaży tegoż mieszkania w A. Mieszkanie w A., Wnioskodawczyni sprzedała za kwotę 580.000 zł jako koszt odliczyła jedynie fakturę za prowizję pośrednika w kwocie 10.000 zł i wykazała na druku PIT-39 za rok 2019 sumę ze sprzedaży mieszkania w kwocie 570.000 zł. W tym picie również Wnioskodawczyni wykazała, że całość środków ze sprzedaży tegoż mieszkania wydatkuje na cel mieszkaniowy, zgodnie z zapisami ustawy o uldze mieszkaniowej. W związku z tym Wnioskodawczyni nie zapłaciła podatku dochodowego od tej sprzedaży w roku 2020 r., wiedząc że Wnioskodawczyni planuje zakup mieszkania w innym mieście i przeznaczy na ten cel całość środków. Już w dniu 09.01.2020 r. zakupili Wnioskodawczyni oraz Jej mąż O. Z. udział wynoszący 70/100 wartości nieruchomości w B. za kwotę 514.500 zł, było to mieszkanie do generalnego remontu, za remont Wnioskodawczyni zgromadziła faktury świadczące o poniesionych kosztach w kwocie 55.500 zł. Całość środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania w A. Wnioskodawczyni wydała na zakup udziału oraz remont mieszkania w B., które kupiła w udziale z rodzoną siostrą męża. Mąż Wnioskodawczyni był zameldowany w mieszkaniu od stycznia 2020 r. i realizowali w nim razem cel mieszkaniowy. Rodzina Wnioskodawczyni planowała na stałe związać się zawodowo i życiowo z miastem B. Jednakże już w marcu 2020r. na etapie remontu mieszkania w B., sytuacja rodzinna Wnioskodawczyni uległa znaczącej, nieprzewidywalnej zmianie. W Polsce rozpoczęła się epidemia koronawirusa. Życiowe plany Wnioskodawczyni związane z tym miastem i pomysłem na biznes w nim musiały ulec radykalnym zmianom. Wnioskodawczyni zostawiła w A. teściową, która ciężko zachorowała, mama męża Wnioskodawczyni w izolacji domowej przeszła koronawirusa, a ponieważ ma 79 lat i jest osobą samotną, życie Wnioskodawczyni musiało się zmienić diametralnie. Mama Wnioskodawczyni wymagała stałej opieki, zrobienia zakupów, pomocy w codziennych sprawach w miejscu zamieszkania w A. Założenia i plany Wnioskodawczyni związane z S, były nastawione na branżę turystyczną związaną bezpośrednio z ruchem turystycznym w mieście, która poprzez trwającą do dzisiaj pandemię wpadła w głęboką zapaść, a więc ten rok bardzo szybko zweryfikował Jej założenia życiowo, zawodowe. Wnioskodawczyni chciała przeznaczyć swój czas i środki na otwarcie restauracji w B., a lokale gastronomiczne w tym mieście są nierozerwalnie związane z turystyką i odwiedzającymi kurort turystami o których w dobie epidemii nie mogło być mowy. Mimo meldunku i zamieszkania w B., praktyczne cały czas Wnioskodawczyni musiała przebywać w A., marzyła o tym żeby realizować w tym mieszkaniu na stałe cel mieszkaniowy, ale ze względu na epidemię w Polsce nie było to dłużej możliwe. Zważywszy opisaną powyżej sytuację życiową dnia 26.11.2020 r. Wnioskodawczyni podjęła rodzinną decyzję o sprzedaży mieszkania w B., które z takim trudem wyremontowała. Mieszkanie ze względu na ogromny wkład pracy w remont, Wnioskodawczyni sprzedała na szczęście z zyskiem. Cena aktu sprzedaży udziału 70/100 to kwota 931.000zł. Decyzja o sprzedaży mieszkania była podyktowana sytuacją życiową, zarówno opieką nad starszą mamą Wnioskodawczyni w A. jak i siostra, która była właścicielką 30/100 zmieniła w związku z pandemią plany życiowe i postanowiła sprzedać swój udział. W związku z zaistniałą sytuacją sprzedaży z zyskiem mieszkania w B. zakupionego przy prawidłowym skorzystaniu z ulgi mieszkaniowej, Wnioskodawczyni kieruje do Urzędu pytanie o Jej sytuację podatkową związaną ze sprzedażą mieszkania w B.


Pismem z 19 maja 2021 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.211.2021.1.MG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  1. Wskazanie wszelkich faktów i okoliczności niezbędnych do dokonania oceny stanu faktycznego przez Organ i wydania interpretacji (część G., poz. 74 wniosku ORD-IN), w tym w szczególności:
    1. Jaki był tytuł prawny do nieruchomości, tj. lokalu mieszkalnego w B., w którym udział Wnioskodawczyni nabyła 9 stycznia 2020 r. (np. prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego itp.)?
    2. Jaki faktycznie był cel nabycia udziału w lokalu mieszkalnym w B. czy Wnioskodawczyni realizowała w ww. nieruchomości własne cele mieszkaniowe; ponieważ Wnioskodawczyni wskazała w opisie stanu faktycznego cyt.: „Mimo meldunku i zamieszkania w B., praktycznie cały czas musieliśmy przebywać w A.”, proszę wskazać, czy Wnioskodawczyni mieszkała w tym lokalu mieszkalnym, jeżeli tak to w jakim okresie?
    3. W jaki sposób nieruchomość w B. była wykorzystywana (użytkowana) przez Wnioskodawczynię od momentu jej nabycia do daty sprzedaży, czy ww. nieruchomość była wynajmowana, podnajmowana lub w jakikolwiek inny sposób Wnioskodawczyni czerpała korzyści z jej udostępnienia osobom trzecim?
    4. Czy Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą ‒ jeżeli tak, to należy wskazać:
      • co jest przedmiotem tej działalności i jak jest ona opodatkowana?
      • jeżeli tak to od kiedy Wnioskodawczyni prowadzi tę działalność gospodarczą?
      • w jakiej formie prowadzona jest działalność gospodarcza?
      • czy w zakres prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej wchodzi: obrót nieruchomościami, usługi budowlane?
      • czy wskazane we wniosku nieruchomości były wykorzystywane w działalności gospodarczej?
    5. Czy Wnioskodawczyni posiada inne nieruchomości (lokale) oprócz wskazanych we wniosku?
    6. Czy do dnia złożenia wniosku Wnioskodawczyni dokonywała sprzedaży innych nieruchomości (lokali mieszkalnych) - jeżeli tak, to proszę wskazać ilu nieruchomości (lokali mieszkalnych/niemieszkalnych) dotyczyły transakcje, kiedy zostały dokonane i w jaki sposób był opodatkowany przychód z ich sprzedaży?
    7. Czy Wnioskodawczyni poniosła udokumentowane nakłady (kiedy, jakie), w czasie posiadania nabytej nieruchomości w B., w związku z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży?
    8. W jaki sposób Wnioskodawczyni pozyskała nabywcę, który zakupił nieruchomość w B.?
    9. Czy Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą lub kiedykolwiek wcześniej prowadziła działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie obrotu nieruchomościami?
    10. Czy Wnioskodawczyni wykorzystywała nieruchomość w B., do prowadzenia działalności gospodarczej?
    11. Czy nabyta nieruchomość w B. stanowiła składnik majątkowy lub towar handlowy w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni?
    12. Czy Wnioskodawczyni posiada jeszcze inne nieruchomości (lokale) przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz wymienionych we wniosku), jeśli tak to ile i konkretnie jakie?
    13. Czy Wnioskodawczyni dokonywała wcześniej sprzedaży nieruchomości (lokali), jeżeli tak, to należy podać odrębnie dla każdej sprzedanej nieruchomości (lokalu):
      • kiedy i w jaki sposób Wnioskodawczyni weszła w posiadanie nieruchomości/lokalu?
      • jakiego rodzaju to były nieruchomości (lokale), np. działki rolne, nieruchomości zabudowane, niezabudowane?
      • w jakim celu nieruchomości te i lokale zostały nabyte przez Wnioskodawczynię?
      • w jaki sposób nieruchomości te były wykorzystywane przez Wnioskodawczynię od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
      • kiedy Wnioskodawczyni dokonała ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
      • na co Wnioskodawczyni przeznaczyła środki ze sprzedaży tych nieruchomości?
  2. Ponowne sprecyzowanie pytania podatkowego mającego być przedmiotem interpretacji, odnoszącego się bezpośrednio do spoczywających na Wnioskodawczyni obowiązkach podatkowych związanych ze sprzedażą mieszkania?
  3. Przedstawienie jednoznacznego stanowiska Wnioskodawczyni odnośnie ponownie sformułowanego pytania podatkowego.


Pismem z dnia 26 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w wyznaczonym terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca ponownie sprecyzował pytanie oraz przedstawił jednoznaczne stanowisko a także wskazał, że:


  1. Tytuł prawny do nieruchomości nabytej w B. to akt notarialny z dnia 09.01.2020 r. którym Wnioskodawczyni nabyła udział do własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.
  2. Cel nabycia udziału w lokalu mieszkalnym w B. - własne cele mieszkaniowe.
  3. Nieruchomość w B. nigdy nie była wynajmowana, była wykorzystywana przez Wnioskodawczynię do zamieszkania.
  4. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej i nigdy nie prowadziła.
  5. Wnioskodawczyni posiada.
  6. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży jednego mieszkania w A. zakupionego w roku 2018 r. z kredytu, lokal mieszkalny w A., sprzedaż tego mieszkania nastąpiła w 12.2019 r. i całość środków ze sprzedaży tego mieszkania przeznaczyła na zakup mieszkania w B. Wnioskodawczyni zrealizowała tu ulgę mieszkaniową zgłaszając przychód ze zbycia mieszkania w A., że wszystkie środki przeznaczy na realizację celu mieszkaniowego i tak się stało, w styczniu 2020 r. Wnioskodawczyni kupiła za te środki mieszkanie w B.
  7. Wnioskodawczyni nie poniosła nakładów w związku z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży, bo nabywając ją nie planowała tak szybciej sprzedaży, natomiast poniosła nakłady w związku z remontem, który przeprowadziła w mieszkaniu, aby można było w nim zamieszkać. Na te wydatki Wnioskodawczyni posiada faktury i rachunki, remont trwał w miesiącach od 1 do 5.2020 r.
  8. Nabywcę pozyskała agencja nieruchomości z którą Wnioskodawczyni podpisała umowę pośrednictwa.
  9. Pytanie się powtarza już w odpowiedzi na 4 pytanie Wnioskodawczyni nadmienia, że nigdy nie prowadziła i nadal nie prowadzi działalności gospodarczej ani w B. ani w A.
  10. Wnioskodawczyni nie wykorzystywała nieruchomości do prowadzenia działalności bo jej nie prowadzi, ani Wnioskodawczyni ani jej mąż w tamtym czasie nie prowadzili działalności gospodarczej.
  11. Nabyta nieruchomość nigdy nie stanowiła składnika majątkowego ani towaru handlowego w działalności gospodarczej, bo Wnioskodawczyni ani mąż w tamtym czasie takowej nie prowadzili.
  12. Wnioskodawczyni nie posiada nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.
  13. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży jednego mieszkania w A. w 01.2018 r. Było to mieszkanie, własnościowe prawo do lokalu o metrażu 34,5m2, kawalerka zakupiona częściowo z kredytu, nigdy nie była wynajmowana, mieszkanie Wnioskodawczyni kupiła przyszłościowo dla córki. Jednak Wnioskodawczyni zamarzyła o wyprowadzeniu się nad morze, a więc postanowiła sprzedać w 12.2019 r. to mieszkanie, a środki z jego sprzedaży przeznaczyć w całości na mieszkanie w B. i jego remont.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni ma zapłacić podatek od dochodu ze sprzedaży mieszkania w B.?


Zdaniem Wnioskodawczyni,


Wnioskodawczyni nie jest prawnikiem, urząd w wezwaniu do uzupełnienia wniosku prosi Ją o podanie przepisów prawnych, niestety Wnioskodawczyni nie potrafi tego zrobić i nie wie o które przepisy chodzi, właśnie dlatego kieruje do urzędu zapytanie czy w Jej konkretnej sytuacji należy zapłacić podatek od sprzedaży mieszkania w B. czy nie?


Mieszkanie Wnioskodawczyni kupiła za środki ze sprzedaży mieszkania w B. , zadeklarowała że całość środków z tej sprzedaży wyda na cel mieszkaniowy i tak się stało. Kupiła mieszkanie w B. – Wnioskodawczyni prawidłowo wykorzystała ulgę mieszkaniową. Teraz Wnioskodawczyni kieruje do urzędu zapytanie czy należny jest podatek od dochodu ze sprzedaży mieszkania w B. której dokonała w 11.2020 r., zdaniem Wnioskodawczyni podatek nie jest należny i takie jest Jej stanowisko - Wnioskodawczyni może jedynie powołać się na szeroko rozumiane przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale gdyby nie miała wątpliwości co do ich interpretacji to nie musiałaby występować do urzędu z owym zapytaniem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) wyżej wskazanej ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przytoczony przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.


Z treści stanu faktycznego wynika, że w dniu 11.01.2018 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem, w małżeństwie Wnioskodawczyni obowiązuje ustawową wspólność małżeńską, mieszkanie w A. za cenę 355.000 zł. Ze względu na różne plany i decyzje życiowe, które dynamicznie się zmieniają, związane z pomysłem zmiany miejsca zamieszkania i założenia działalności gospodarczej w innym mieście, realizując życiowe decyzje w grudniu, dokładnie 30.12.2019 r. Wnioskodawczyni podpisała akt sprzedaży tegoż mieszkania w A. Już w dniu 9.01.2020 r. Wnioskodawczyni oraz Jej mąż zakupili udział wynoszący 70/100 wartości nieruchomości w B. za kwotę 514.500 zł, było to mieszkanie do generalnego remontu, za remont Wnioskodawczyni zgromadziła faktury świadczące o poniesionych kosztach w kwocie 55.500 zł. Całość środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania w B. Wnioskodawczyni wydała na zakup udziału oraz remont mieszkania w B., które kupiła w udziale z rodzoną siostrą męża. Mąż Wnioskodawczyni był zameldowany w mieszkaniu od stycznia 2020 r. i realizowali w nim razem cel mieszkaniowy. Zważywszy na sytuację życiową dnia 26.11.2020 r. Wnioskodawczyni podjęła rodzinną decyzję o sprzedaży mieszkania w B., które z takim trudem wyremontowała. Mieszkanie ze względu na ogromny wkład pracy w remont Wnioskodawczyni sprzedała na szczęście z zyskiem cena aktu sprzedaży udziału 70/100 to kwota 931.000zł. Decyzja o sprzedaży mieszkania była podyktowana sytuacją życiową, zarówno opieką nad starszą mamą Wnioskodawczyni w A. jak i siostra, która była właścicielką 30/100 zmieniła w związku z pandemią plany życiowe i postanowiła sprzedać swój udział.

Wyjaśnić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, a także nie wskazuje, czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości lub praw majątkowych. Zatem, pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości lub tych praw, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw.

Interpretacja pojęcia „nabycie” została przedstawiona w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 1489/08, w którym Sąd stwierdził, że aby ustalić, jaka czynność prawna wyznacza początek biegu pięcioletniego terminu należy odwołać się do regulacji zawartych w prawie cywilnym. Według Kodeksu cywilnego nabycie jest to uzyskanie prawa własności rzeczy. Zatem, aktywa majątkowe ulegają zwiększeniu. Przez pojęcie „nabycie” użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć, każde zwiększenie aktywów majątku podatnika.

Zgodnie z art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, ze zm.) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo, że strony inaczej postanowiły. Należy zatem wskazać, że nabyciem w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest każda czynność, na mocy której na osobę fizyczną – nabywcę, przechodzi własność nieruchomości, bez względu na to, czy nabycie następuje w sposób odpłatny czy nieodpłatny.


Tym samym należy podkreślić, że 5 letni termin określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy liczyć biorąc pod uwagę datę nabycia nieruchomości przez Wnioskodawcę.


Biorąc pod uwagę powyższe, przychód ze sprzedaży w dniu 26 listopada 2020 r. udziału w nieruchomości, nabytego przez Wnioskodawczynię 9 stycznia 2020 roku w drodze umowy sprzedaży, stanowi źródło przychodu, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ sprzedaż nastąpiła przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.


W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.


W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.


Zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.


Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością), np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć zatem związek przyczynowo–skutkowy.


W myśl art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.


Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.


Stosownie natomiast do art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 30e ust. 5 tej ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.


W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Wskazać należy, że w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Zauważyć należy, że cytowany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie – uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na własne cele mieszkaniowe wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Zgodnie zatem z art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a¬c, na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a, spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.


Z art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.


Należy wskazać, że zawarte w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.


Omawiana regulacja art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy wprowadza również termin, w jakim należy dokonać wydatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, aby uprawniało ono do skorzystania z omawianej ulgi podatkowej. I tak, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest, aby przychód ten został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie w sytuacji gdy dochód został uzyskany po 1 stycznia 2019 r.


Co istotne, przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych limituje wartość dochodu, jaki podlega zwolnieniu do wysokości, która odpowiada iloczynowi:

  • dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz
  • udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z tego odpłatnego zbycia.


Przenosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia określonego w przywołanym wcześniej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych na własne cele mieszkaniowe wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie środków z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w ustawie „własne cele mieszkaniowe” podatnika. Katalog wydatków stanowiących „własne cele mieszkaniowe” podatnika wymieniony w art. 21 ust. 25 ustawy ma charakter zamknięty – jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe, w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży.


Przy czym podkreślić należy, że w ww. przepisie ustawodawca wskazał, że przychód ze sprzedaży ma zostać wydatkowany na „własne cele mieszkaniowe”. Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne”, świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych podatnika.


Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisany we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że odpłatne zbycie w dniu 26 listopada 2020 r. udziałów w nieruchomości przed upływem 5 lat, w którym nastąpiło ich nabycie, stanowi dla niej źródło przychodu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niemniej jednak, w sytuacji, gdy przychód uzyskany ze sprzedaży zostanie wydatkowany przez Wnioskodawczynię do dnia 31 grudnia 2023 r. na jej własne cele mieszkaniowe, to – przy spełnieniu pozostałych warunków – dochód uzyskany ze sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Ponadto wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawczyni jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla męża Wnioskodawczyni.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj