Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.935.2020.3.ENB
z 16 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 grudnia 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 15 marca i 25 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodu związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości oraz w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 15 marca i 25 maja 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodu związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości oraz w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


W dniu 31 stycznia 2018 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę deweloperską kupna sprzedaży mieszkania wartego 266.584 zł. Koszt aktu notarialnego ,,umowa deweloperska” to 998,70 do podziału w równych częściach z deweloperem, tak więc koszt to 998,70/2= 499,35 zł. Dnia 20 września 2019 r. u notariusza został podpisany akt notarialny -,,umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności”, umowa o podział quoad usum nieruchomości wspólnej oraz pełnomocnictwa. Koszt tego aktu wyniósł 2046,54 zł. Mieszkanie to było w stanie deweloperskim. Zrobiony został remont. Dnia 25 października 2020 r. podpisana została umowa przedwstępna sprzedaży wyżej wymienionego mieszkania za 415.000 zł. W dniu 14 grudnia 2020 r. doszło do przekazania kluczy nowemu właścicielowi. Koszt pośrednictwa nieruchomości (pomocnictwo sprzedaży) to 8.300 zł – jako wynagrodzenie dla pośrednika, potwierdzone fakturą imienną. Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości to 415.000 - 8.300 = 406.700 zł. Koszt uzyskania przychodu to 266.584 zł + 499,35 + 2.046,54 zł = 269.129,89 zł. Od kupna mieszkania do jego sprzedaży nie minęło 5 lat, zatem należy zapłacić 19% podatku dochodowego w przeciągu 3 lat. Podatek ten liczy się według wzoru: Dochód wolny od podatku = dochód x kwota wydana na cele mieszkaniowe/przychód, gdzie dochód = przychód - koszty zyskania przychodu kwota do opodatkowania = dochód-koszty uzyskania przychodu. Dnia 19 października 2020 r. podpisano przedwstępną umowę kupna domu jednorodzinnego wolnostojącego wraz z działką za kwotę 355.500 zł. Dom oddany będzie do 29 grudnia 2021 r. Część kwoty ze sprzedaży mieszkania będzie przeznaczona na cele mieszkaniowe nowego domu.

W przesłanym uzupełnieniu z dnia 15 marca 2021 r. wyjaśniono, że górne szafki przyłączone są do ściany w sposób trwały, dolne szafki stoją wolnostojąco na podłodze. Okap podszafkowy podłączony był do rury wentylacyjnej - a rura do komina. Wydatki na wybudowany garaż ceglany przylegający bezpośrednio do drugiego garażu, odwierty na rzecz studni na działce, wiatę ceglaną przylegającą bezpośrednio do garażu, zadaszenie nad tarasem i wyłożenie tarasu kostką brukową, nie będą wliczone w cenę nieruchomości - będą robione przez firmę deweloperską ale będą osobno fakturowane i rozliczane na bieżąco. Dodatkowy garaż i wiata ceglana stanowią część składową budynku mieszkalnego (tzn. garaż stanowi integralną część budynku mieszkalnego a drugi garaż/wiata ceglana będzie integralną częścią pierwszego garażu), natomiast taras położony będzie obok bryły budynku. Według umowy rezerwacyjnej planowany termin zawarcia Aktu Notarialnego przenoszącego prawo własności ustala się na dzień 22 grudnia 2021 r. Odpowiadając na pytanie czy nieruchomość zakupiona zostanie w celu realizacji potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni, tzn. czy w zakupionym budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni zamierza zamieszkać, potwierdzono, że nieruchomość zakupiona zostanie w celu potrzeb mieszkaniowych. Usługi architekta obejmowały pełny zakres łącznie z rozmieszczeniami instalacji wodnej i elektrycznej. Jakiekolwiek przeróbki wprowadzane przez dewelopera będą fakturowane na bieżąco lub do dnia odebrania budynku czyli do 29 grudnia 2021 r. Będą to przeróbki typu elektrycznego - dodatkowe gniazdka elektryczne czy gniazda sieciowe. Będą wykonywane na danym etapie stawiania domu/ścian czy też podczas kładzenia elektryki. Przesuwanie ścian (w tym dodanie nowych - płatnych), będzie wykonywane podczas stawiania ścian w budynku mieszkalnym. Alarm będzie zakładany bezpośrednio przez Wnioskodawczynię, nie będzie zakładany przez dewelopera. Modyfikacje związane ze zautomatyzowaniem działania urządzeń/oświetlenia (które będą bezpośrednio wpływać na strukturę budynku) obejmą wiercenie w ścianach które będzie wykonywane aby poprowadzić czujniki i kable wewnątrz ścian – wykonywane przez Wnioskodawczynię, nie przez dewelopera. Deweloper do 29 grudnia 2021 r. oddaje budynek już wyremontowany (tj. malowane ściany, płytki/panele na podłogach, zrobiona łazienka itp.) - koszt jest wliczony do ceny budynku. Dodatkowe koszty związane z wybraniem droższych np. płytek czy drzwi będą rozliczane osobno na podstawie faktur na bieżąco lub do dnia 29 grudnia 2021 r.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 25 maja 2021 r. wskazano, że dodatkowy garaż i wiata ceglana nie stanowi części umowy deweloperskiej. Deweloper określa je jako „zwiększenie standardu budynku”, za które będzie osobna faktura. Na fakturze będzie wskazane, że dotyczy ona „Budowy garażu i wiaty”. Kostka brukowa na tarasie będzie przylegać do bryły budynku, jednak Wnioskodawczyni nie potrafi określić, czy wg przepisów jest to część składowa budynku czy nie. Studnia będzie zaopatrywać budynek w wodę. Instalacja alarmowa będzie trwale związana z bryłą budynku. Wygenerowana energia z paneli fotowoltaicznych będzie wykorzystana na własne potrzeby.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy zabudowa kuchni, tj. meble wiszące oraz stojące podnoszą wartość mieszkania i mogą zostać doliczone do wartości mieszkania?
  2. Czy sprzęt: lodówka wolnostojąca, płyta indukcyjna, okap podszafkowy, zmywarka w zabudowie, kuchenka mikrofalowa oraz piekarnik w zabudowie słupkowej podnoszą wartość mieszkania i mogą zostać doliczone do wartości mieszkania?
  3. Czy zlewozmywak podnosi wartość mieszkania i może zostać doliczony do wartości mieszkania?
  4. Czy drzwi wewnętrzne wraz z ościeżnicami podnoszą wartość mieszkania i mogą zostać doliczone do wartości mieszkania?
  5. Czy wanna z szybą zamontowaną w ścianie oraz zabudowa podtynkowa WC podnoszą wartość mieszkania i mogą zostać doliczone do wartości mieszkania?
  6. Czy szafa wolnostojąca podnosi wartość mieszkania i może zostać doliczona do wartości mieszkania?
  7. Czy paragony można potraktować jako dowód zakupu?
  8. Czy umowa o dzieło, na której jest kwota, data oraz dane osobowe Wnioskodawczyni wraz z przypiętym paragonem wlicza się jako dowód zakupu mebli kuchennych?
  9. Czy dokument - zamówienie danego towaru wraz z danymi osobowymi oraz potwierdzeniem zapłaty kartą płatniczą za dany towar można uznać jako dowód zakupu?
  10. Czy koszt umowy deweloperskiej w kwocie 499,35- wlicza się do kosztów uzyskania przychodu?
  11. Czy koszt umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności w kwocie 2.046,54 - wlicza się do kosztów uzyskania przychodu?
  12. Czy zakup oraz montaż paneli fotowoltaicznych na dachu domu wliczają się we własne cele mieszkaniowe?
  13. Czy zakup oraz montaż pompy ciepła (powietrze-woda) wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  14. Czy koszt architekta wnętrz wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  15. Czy monitoring przed domem (na działce domu) wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  16. Czy alarm domowy wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  17. Czy jako dowód przeróbek w domu wykonywanych przez firmę deweloperską potrzebne są faktury VAT?
  18. Planowane jest zautomatyzowanie działania urządzeń/oświetlenia w domu. Czy modyfikacje, które będą bezpośrednio wpływać na strukturę budynku wliczają się we własne cele mieszkaniowe?
  19. Czy dodatkowy garaż ceglany przylegający bezpośrednio do drugiego garażu (który to łączy się bezpośrednio z budynkiem- konstrukcja garażu taka jak budynek) wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  20. Czy wykonywane odwierty na rzecz studni na działce domu wliczają się we własne cele mieszkaniowe?
  21. Czy wiata ceglana przylegająca bezpośrednio do garażu (który to łączy się bezpośrednio z budynkiem- konstrukcja garażu taka jak budynek) wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  22. Czy remont poddasza wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  23. Czy ogrzewanie kominkowe z płaszczem wodnym wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  24. Czy ogrzewanie podłogowe wodne wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  25. Czy obłożenie tarasu na terenie posesji kostką brukową wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  26. Czy daszek przymocowany do budynku (np. nad tarasem) wlicza się we własne cele mieszkaniowe?
  27. Czy rolety zewnętrzne wliczają się we własne cele mieszkaniowe?
  28. Czy filary postawione przed drzwiami wejściowymi do domu (filary połączone bezpośrednio z daszkiem, który przylega do budynku) wliczają się we własne cele mieszkaniowe?
  29. Czy elementy nieprzylegające do głównego budynku mieszkalnego tj., instalacje ogrodowe wliczają się we własne cele mieszkaniowe?


Przedmiotem niniejszej interpretacji pytania Nr 1-18, 20, 22-24, 26-29. W zakresie pytań Nr 19, 21 i 25 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawczyni:


  • w zakresie pytań nr 1) – 6) – wskazane wydatki podnoszą wartość mieszkania i mogą zostać doliczone do wartości mieszkania,
  • w zakresie pytania nr 7) – paragony można potraktować jako dowód zakupu,
  • w zakresie pytania nr 8) – umowa o dzieło, na której jest kwota, data oraz dane osobowe Wnioskodawczyni wraz z przypiętym paragonem wlicza się jako dowód zakupu mebli kuchennych,
  • w zakresie pytania nr 9) – dokument - zamówienie danego towaru wraz z danymi osobowymi oraz potwierdzeniem zapłaty kartą płatniczą za dany towar można uznać jako dowód zakupu,
  • w zakresie pytania nr 10) – koszt umowy deweloperskiej w kwocie 499,35 wlicza się do kosztów uzyskania przychodu,
  • w zakresie pytania nr 11) – koszt umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności w kwocie 2.046,54 wlicza się do kosztów uzyskania przychodu,
  • w zakresie pytań nr 12) – 16) – wskazane wydatki wlicza się we własne cele mieszkaniowe,
  • w zakresie pytania nr 17) – wystarczający jest imienny dokument potwierdzający przeróbki w domu inny niż Faktura VAT, bądź faktura VAT,
  • w zakresie pytań nr 18) – 29) – wskazane wydatki wlicza się we własne cele mieszkaniowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W myśl powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wedle art. 30e ust. 1 cytowanej ustawy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).



Stosownie do art. 30e ust. 4 przywołanej ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami, a dokonanym odpłatnym zbyciem, musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ww. ustawy w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

W przypadku nabycia odpłatnego stosuje się art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Wskazany powyżej art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest regulacją szczególną, która w sposób wyczerpujący określa zasady ustalania kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy. Koszty uzyskania przychodów w tym zakresie zostały sprecyzowane przez ustawodawcę poprzez bezpośrednie wskazanie, że koszty takie stanowią udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych. Podkreślić należy, że ustawodawca nie odsyła do ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Koszt nabycia, co do zasady określa notarialna umowa sprzedaży, na podstawie której podatnik staje się właścicielem nieruchomości (prawa). Kosztem nabycia bez wątpienia jest cena, jaką zapłacił nabywca zbywcy za nieruchomość. Koszty nabycia nieruchomości obejmują jednak nie tylko cenę zakupu, ale również inne wydatki związane z tym nabyciem, np. wynagrodzenie notariusza, podatek od czynności cywilnoprawnych – pod warunkiem, że w istocie nabywca takie wydatki poniósł.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 31 stycznia 2018 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę deweloperską kupna sprzedaży mieszkania wartego 266.584 zł. Koszt aktu notarialnego ,,umowa deweloperska” to 998,70 do podziału w równych częściach z deweloperem, tak więc koszt to 998,70/2= 499,35 zł. Dnia 20 września 2019 r. u notariusza został podpisany akt notarialny -,,umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności”, umowa o podział quoad usum nieruchomości wspólnej oraz pełnomocnictwa. Koszt tego aktu wyniósł 2046,54 zł. Mieszkanie to było w stanie deweloperskim. Zrobiony został remont. Dnia 25 października 2020 r. podpisana została umowa przedwstępna sprzedaży wyżej wymienionego mieszkania za 415.000 zł. W dniu 14 grudnia 2020 r. doszło do przekazania kluczy nowemu właścicielowi. Koszt pośrednictwa nieruchomości (pomocnictwo sprzedaży) to 8.300 zł – jako wynagrodzenie dla pośrednika, potwierdzone fakturą imienną. Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości to 415.000 - 8.300 = 406.700 zł Koszt uzyskania przychodu to 266.584 zł + 499,35 + 2.046,54 zł = 269.129,89 zł. Od kupna mieszkania do jego sprzedaży nie minęło 5 lat, zatem należy zapłacić 19% podatku dochodowego w przeciągu 3 lat. Podatek ten liczy się według wzoru: Dochód wolny od podatku = dochód x kwota wydana na cele mieszkaniowe/przychód, gdzie dochód = przychód - koszty zyskania przychodu kwota do opodatkowania = dochód-koszty uzyskania przychodu. Dnia 19 października 2020 r. podpisano przedwstępną umowę kupna domu jednorodzinnego wolnostojącego wraz z działką za kwotę 355.500 zł. Dom oddany będzie do 29 grudnia 2021 r. Część kwoty ze sprzedaży mieszkania będzie przeznaczona na cele mieszkaniowe nowego domu.

W przesłanym uzupełnieniu z dnia 15 marca 2021 r. wyjaśniono, że górne szafki przyłączone są do ściany w sposób trwały, dolne szafki stoją wolnostojąco na podłodze. Okap podszafkowy podłączony był do rury wentylacyjnej - a rura do komina. Wydatki na wybudowany garaż ceglany przylegający bezpośrednio do drugiego garażu, odwierty na rzecz studni na działce, wiatę ceglaną przylegającą bezpośrednio do garażu, zadaszenie nad tarasem i wyłożenie tarasu kostką brukową, nie będą wliczone w cenę nieruchomości - będą robione przez firmę deweloperską ale będą osobno fakturowane i rozliczane na bieżąco. Dodatkowy garaż i wiata ceglana stanowią część składową budynku mieszkalnego (tzn. garaż stanowi integralną część budynku mieszkalnego a drugi garaż/wiata ceglana będzie integralną częścią pierwszego garażu), natomiast taras położony będzie obok bryły budynku. Według umowy rezerwacyjnej planowany termin zawarcia Aktu Notarialnego przenoszącego prawo własności ustala się na dzień 22 grudnia 2021 r. Odpowiadając na pytanie czy nieruchomość zakupiona zostanie w celu realizacji potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni, tzn. czy w zakupionym budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni zamierza zamieszkać, potwierdzono, że nieruchomość zakupiona zostanie w celu potrzeb mieszkaniowych. Zakres usług przez architekta obejmował pełny zakres łącznie z rozmieszczeniami instalacji wodnej i elektrycznej. Jakiekolwiek przeróbki wprowadzane przez dewelopera będą fakturowane na bieżąco lub do dnia odebrania budynku czyli do 29 grudnia 2021 r. Będą to przeróbki typu elektrycznego - dodatkowe gniazdka elektryczne czy gniazda sieciowe. Będą wykonywane na danym etapie stawiania domu/ścian czy też podczas kładzenia elektryki. Przesuwanie ścian (w tym dodanie nowych - płatnych), będzie wykonywane podczas stawiania ścian w budynku mieszkalnym. Alarm będzie zakładany bezpośrednio przez Wnioskodawczynię, nie będzie zakładany przez dewelopera. Modyfikacje związane ze zautomatyzowaniem działania urządzeń/oświetlenia (które będą bezpośrednio wpływać na strukturę budynku) obejmą wiercenie w ścianach które będzie wykonywane aby poprowadzić czujniki i kable wewnątrz ścian – wykonywane przez Wnioskodawczynię, nie przez dewelopera. Deweloper do 29 grudnia 2021 r. oddaje budynek już wyremontowany (tj. malowane ściany, płytki/panele na podłogach, zrobiona łazienka itp.) - koszt jest wliczony do ceny budynku. Dodatkowe koszty związane z wybraniem droższych np. płytek czy drzwi będą rozliczane osobno na podstawie faktur na bieżąco lub do dnia 29 grudnia 2021 r.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 25 maja 2021 r. wskazano, że dodatkowy garaż i wiata ceglana nie stanowi części umowy deweloperskiej. Deweloper określa je jako „zwiększenie standardu budynku”, za które będzie osobna faktura. Na fakturze będzie wskazane, że dotyczy ona „Budowy garażu i wiaty”. Kostka brukowa na tarasie będzie przylegać do bryły budynku, jednak Wnioskodawczyni nie potrafi określić, czy wg przepisów jest to część składowa budynku czy nie. Studnia będzie zaopatrywać budynek w wodę. Instalacja alarmowa będzie trwale związana z bryłą budynku. Wygenerowana energia z paneli fotowoltaicznych będzie wykorzystana na własne potrzeby.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt niniejszej sprawy i odnosząc się do wskazanych przez Wnioskodawczynię kosztów umowy deweloperskiej oraz kosztów umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności – w części w jakiej koszty te były związane z nabyciem tego lokalu - należy zauważyć, że mogą one zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, bowiem bez poniesienia tych wydatków nie doszłoby do nabycia lokalu mieszkalnego.

Ponadto kosztami uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ust. 6c ustawy są również, udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że nakłady to innymi słowy koszty robocizny i materiałów poniesione w związku z pracami inwestycyjnymi podejmowanymi na nieruchomości. Przy czym w świetle art. 22 ust. 6c i 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie każdy nakład będzie stanowił koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, lecz jedynie ten, który został poniesiony przez podatnika, zwiększył wartość nieruchomości i jest udokumentowany fakturą VAT.


Z powyższego wynika zatem, że nakłady na nieruchomość mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania pod warunkiem, że:


  • zwiększyły jej wartość,
  • poniesione zostały w czasie jej posiadania,
  • zostały udokumentowane fakturami VAT lub dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych.


W konsekwencji do kosztów uzyskania przychodu nie mogą zostać zaliczone wydatki dokumentowane jedynie paragonami, umową o dzieło, czy wskazanym przez Wnioskodawczynię zamówieniem towaru z danymi osobowymi oraz potwierdzeniem zapłaty kartą płatniczą za dany towar.

Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że przez nakłady na nieruchomość należy rozumieć sumę wydatków poniesionych na substancję danej nieruchomości. Uznaje się, że są to nie tylko nakłady ulepszające lub modernizujące nieruchomość, ale również nakłady o charakterze budowlanym, remontowym.

Wyjaśnienia również wymaga, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje „remontu”. Dla wyjaśnienia tego pojęcia, należy odnieść się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. I tak, „remont” to „doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności; naprawa, odnawianie (czegoś)”. Synonimami tego pojęcia są m.in. „naprawa, przebudowa, odrestaurowanie, modernizacja”.

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186) jako „wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym”. Niemniej jednak, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołuje się do tego przepisu. Tym samym, definicja „remontu” funkcjonująca na gruncie Prawa budowlanego nie może być wprost przenoszona na grunt omawianej ustawy podatkowej. Może być natomiast uwzględniona jako jeden z elementów służących ustaleniu znaczenia pojęcia „remontu” dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Za „remont” lokalu mieszkalnego należy więc uznać prace dotyczące tego lokalu jako nieruchomości i jej części składowych (tj. wszystkiego, co nie może być odłączone od lokalu bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego), służące utrzymaniu lokalu we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. „Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie lokalu mieszkalnego, a więc prace służące doprowadzeniu do zdolności użytkowej nowo wybudowanego lokalu. W każdym przypadku remont dotyczy „materii” lokalu mieszkalnego, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi lokalu.

Zatem w przedmiotowej sprawie, nakłady poniesione przez Wnioskodawczynię na lokal mieszkalny (zwiększające wartość tego lokalu) w postaci zlewozmywaka, drzwi wewnętrznych wraz z ościeżnicami, wanny z szybą zamontowaną w ścianie oraz zabudową podtynkową WC, pod warunkiem, że zostały udokumentowane fakturami VAT, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do kosztów tych – pod warunkiem udokumentowania zakupu fakturą VAT – można zaliczyć również, część wydatków poniesionych na meble kuchenne – tj. szafki wiszące – ponieważ jak wskazano w uzupełnieniu są one w sposób trwały przyłączone do ściany, oraz wydatki na płytę indukcyjną, piekarnik oraz okap podszafkowy – w sytuacji gdy stanowił on część instalacji wentylacyjnej. Jednocześnie podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdy nabycie mebli kuchennych – tj. szafek wiszących w sposób trwały przyłączonych do ściany jest udokumentowane wyłącznie wskazaną w pytaniu nr 8) umową o dzieło i paragonem, wówczas wydatek ten nie może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Natomiast wydatki na meble, które nie były trwale połączone z elementami budowlanymi, tj. dolne szafki zabudowy kuchennej i szafę wolnostojącą oraz wydatki na pozostały sprzęt AGD, tj. lodówkę wolnostojącą, zmywarkę, kuchenkę mikrofalową, wbrew stanowisku Wnioskodawczyni nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (niezależnie od tego czy ich zakup był dokumentowany fakturami VAT).

Przechodząc do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnić należy, że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:


  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


  • położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.


W myśl art. 21 ust. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało (art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.


Ponadto art. 21 ust. 28 ww. ustawy stanowi, że za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:


  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części


  • przeznaczonych na cele rekreacyjne.


Należy zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. A zatem, oceniając ciążące na nim obowiązki – wynikające z zastosowania danej ulgi czy zwolnienia podatkowego – należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie.

Kwestia wydatków na własne cele mieszkaniowe została szczegółowo uregulowana w art. 21 ust. 25-29 ustawy. Ustawodawca wymienił w tych przepisach cele przeznaczenia środków ze zbycia nieruchomości (praw do nieruchomości), które uprawniają do skorzystania z omawianego zwolnienia. Katalog tych wydatków ma charakter zamknięty. Oznacza to, że – dla potrzeb stosowania art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy – wydatkami na własne cele mieszkaniowe podatnika są tylko i wyłącznie wydatki wskazane przez ustawodawcę, a nie inne czy podobne wydatki (nawet jeśli obiektywnie służą realizacji własnych celów mieszkaniowych podatników w potocznym rozumieniu tego pojęcia). W związku z tym tylko wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości - w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a szczegółowo określone w art. 21 ust. 25 tej ustawy - pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Omawiana regulacja art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy wprowadza również termin, w jakim należy dokonać wydatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, aby uprawniało ono do skorzystania z omawianej ulgi podatkowej. I tak, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest, aby przychód ten został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie w sytuacji gdy dochód został uzyskany po 1 stycznia 2019 r.


Co istotne, przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych limituje wartość dochodu, jaki podlega zwolnieniu do wysokości, która odpowiada iloczynowi:


  • dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz
  • udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z tego odpłatnego zbycia.


Dla oceny skutków podatkowych wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania na wskazane we wniosku rodzaje wydatków, należy odnieść się do regulacji art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wśród wydatków na własne cele mieszkaniowe wymieniono w nim wydatki poniesione na remont własnego budynku mieszkalnego. Przez „własny” budynek mieszkalny rozumie się m. in. budynek mieszkalny, do którego przysługuje podatnikowi prawo własności. Ponadto od 1 stycznia 2019 r. przez własny budynek mieszkalny, o który mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiący własności lub współwłasności podatnika budynek jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie jego własność lub współwłasność albo prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Podkreślenia wymaga, że również w przypadku wydatków ponoszonych na własne cele mieszkaniowe należy posiłkować się przytoczonymi powyżej rozważaniami w zakresie rozumienia pojęcia „remontu”.

Zatem za „remont” budynku, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy więc uznać prace służące utrzymaniu budynku we właściwym stanie, doprowadzeniu go do pożądanej zdolności użytkowej, modernizacji jego elementów składowych. W każdym przypadku remont dotyczy „materii” budynku, a więc jego ścian, podłóg, sufitu, okien, drzwi, wyposażenia technicznego takiego jak instalacje: wodna, kanalizacyjna, elektryczna, grzewcza, gazowa bądź innych elementów trwale połączonych konstrukcyjnie z elementami budowlanymi budynku.

Budynek mieszkalny został natomiast zdefiniowany w art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego jako obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach. Przy czym należy zauważyć, że elementem budynku może być taras, schody i balkon. Jednak aby stanowiły one cześć budynku muszą być konstrukcyjnie związane z budynkiem.

„Remontem” w rozumieniu omawianego przepisu jest również tzw. wykończenie budynku, a więc prace służące doprowadzeniu do zdolności użytkowej nowo wybudowanego budynku mieszkalnego.


Wobec powyższego, wydatkowanie przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w wyznaczonym terminie na:


  • zakup oraz montaż paneli fotowoltaicznych na dachu domu, które to panele będą generowały energię wykorzystaną na własne potrzeby Wnioskodawczyni,
  • zakup oraz montaż pompy ciepła (powietrze-woda),
  • ogrzewanie kominkowe z płaszczem wodnym,
  • ogrzewanie podłogowe wodne,
  • remont poddasza,
  • rolety zewnętrzne,
  • alarm domowy, którego instalacja będzie trwale związana z bryłą budynku,
  • zautomatyzowanie działania urządzeń/oświetlenia w domu, w zakresie w jakim modyfikacje, będą bezpośrednio wpływać na strukturę budynku


co do zasady uprawnia do zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem jednak, że w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131 ustawy Wnioskodawczyni nabędzie na własność lub współwłasność budynek wskazany we wniosku.


Z powyższym zastrzeżeniem, do zastosowania zwolnienia przedmiotowego mogą uprawniać również wydatki poniesione w wyznaczonym terminie na daszek przymocowany do budynku, filary postawione przed drzwiami wejściowymi do domu, które są połączone bezpośrednio z daszkiem przylegającym do budynku pod warunkiem jednak, że są one konstrukcyjnie związane ze wskazanym we wniosku budynkiem mieszkalnym.

Do wydatków na własne cele mieszkaniowe może być również zaliczony wydatek poniesiony na odwiert studni, która będzie zaopatrywała budynek w wodę.

Zgodzić się również należy z Wnioskodawczynią, że za wydatek uprawniający do zastosowania zwolnienia przedmiotowego może zostać uznany wydatek poniesiony na usługi architekta. W treści uzupełnienia Wnioskodawczyni wyjaśniła bowiem, że usługi te obejmowały m.in. zaplanowanie rozmieszczenia instalacji wodnej i elektrycznej, a więc dotyczyły bezpośrednio instalacji montowanych w budynku.

Podkreślenia jednocześnie wymaga, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest poniesienie ww. wydatków w wyznaczonym terminie, oraz nabycie na własne cele mieszkaniowe prawa własności/współwłasności wskazanego we wniosku budynku w terminie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto powyższe zwolnienie obejmować będzie jedynie taką część dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi ww. wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie osiągniętym z odpłatnego zbycia.

Do zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym nie będą natomiast uprawniały wydatki poniesione na wykonanie monitoringu przed domem (na działce domu), i wykonanie instalacji ogrodowych nieprzylegających do głównego budynku mieszkalnego – niezwiązanych z nim konstrukcyjnie na stałe. Wydatki te nie mogą zostać bowiem zakwalifikowane jako poniesione na remont, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo odnosząc się do dokumentowania wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, zauważyć należy, że dowodem dokumentującym poniesienie określonego wydatku może być – wobec braku szczególnego rozwiązania w tym zakresie w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – każdy dokument, z którego treści wynikać będzie fakt poniesienia przez Wnioskodawczynię określonego wydatku, w tym faktury VAT wystawione na Wnioskodawczynię.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Jednocześnie podkreśla się, że organ interpretacyjny nie ma możliwości potwierdzenia prawidłowości wyliczeń wynikających z przedmiotowego wniosku z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na organ interpretacyjny obowiązek udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, nie podlegają urzędowej interpretacji zasady rachunkowego określania (wyliczenia) podstawy obliczenia podatku przy rozliczeniu kwoty uzyskanej z analizowanego zbycia, gdyż wykraczałoby to poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego. Ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać, nie należą do kompetencji tut. organu.


Ponadto, zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, to na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu – zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego. Prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez właściwy rzeczowo organ podatkowy, w toku stosownych postępowań weryfikacyjnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu pranego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj