Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.226.2020.2.EJU
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 marca 2021 r. (data wpływu 29 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych w ramach projektu wydatków inwestycyjnych związanych z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych w ramach projektu pozostałych wydatków inwestycyjnych w trybie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych w ramach projektu wydatków inwestycyjnych związanych z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych w ramach projektu pozostałych wydatków inwestycyjnych w trybie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2020.713), ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2020.106, ze zm.) oraz na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. 2021.305).

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, zwanego dalej podatkiem VAT, z podległymi jednostkami budżetowymi.

W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonują scentralizowane jednostki budżetowe m.in Szkoła Podstawowa w K. (dalej: Szkoła, SP K.).

Gmina realizuje projekt pn. „”, realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 w ramach 4 Osi Priorytetowej Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.3 Poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym, Poddziałanie 4.3.2 Głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej - SPR.

Przedmiotem przedsięwzięcia objętego wnioskiem jest modernizacja infrastruktury grzewczej Szkoły Podstawowej na obszarze gminy w drodze wymiany w niej źródeł ogrzewania i wykonanie prac termomodernizacyjnych celem poprawy efektywności energetycznej budynku szkoły oraz poprawy jakości powietrza, poprzez obniżenie stężeń pyłu zawieszonego PM 10 i PM2,5 i redukcję CO2.

Ogólny zakres prac objęty projektem to:

1. Podwyższenie termoizolacyjności budynku SP.

  1. wymiana stolarki zewnętrznej szkoły,
  2. wymiana stolarki zewnętrznej – stołówka gminna,
  3. izolacja termiczna stropów budynku szkoły,
  4. roboty budowlane w budynku szkoły związane z procesem podwyższenia jego termoizolacyjności – wymiana orynnowania

2. Modernizacja instalacji centralnego ogrzewania w budynku SP w K.

  1. roboty demontażowe,
  2. instalacja centralnego ogrzewania,
  3. modernizacja kotłowni.

3. Fotowoltaika – montaż i uruchomienie urządzeń

  1. urządzenia,
  2. okablowanie,
  3. konstrukcja wsporcza dla paneli,
  4. roboty budowlano-montażowe i elektryczne,
  5. uruchomienie.

4. Modernizacja instalacji centralnego ogrzewania w budynku SP - stołówka gminna

  1. roboty demontażowe,
  2. instalacja centralnego ogrzewania.

5. Opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie – analiza finansowo-ekonomiczna przedsięwzięcia, opracowanie audytu energetycznego i dokumentacji technicznej

6. Promocja projektu – zakup tablicy.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu do Marszałkowskiego Urzędu Wojewódzkiego w dniu 16 stycznia 2020 r. a umowę o dofinansowanie podpisała 4 grudnia 2020 r. Planowany termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu to 2021 r.

Szacowany koszt całego projektu wynosi 2 503 048,72 zł, w tym wartość dofinansowania 1 446 920,76 zł, pozostała część jako wkład własny.

We wniosku podatek VAT ustalony został jako częściowo kwalifikowany. Okres trwałości projektu wynosi 5 lat od płatności końcowej.

W ramach realizowanej inwestycji Gmina poniesie koszty związane m.in. z opracowaniem audytu energetycznego, opracowaniem dokumentacji projektowej i analizy finansowo-ekonomicznej oraz dokumentacji technicznej, wykonaniem robót budowlanych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, promocją projektu.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne będą wystawiane na Gminę jako nabywca oraz Urząd Gminy jako odbiorca.

Gmina powstała na mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713), dotyczącymi zakresu działania i zadań własnych gminy tj. art. 7 ust. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 8) edukacji publicznej, 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Realizacja zadania „…” stanowiąca przedmiot wniosku o dofinansowanie, służyć będzie do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy, nałożonych przepisami ww. ustawy, dla realizacji których gmina została powołana.

Budynek szkoły objęty projektem należy do kategorii budynków użyteczności publicznej i pozostaje własnością Gminy. W dniu 15 października 2020 r. Decyzją Wójta nieruchomość została przekazana w trwały zarząd na rzecz Szkoły Podstawowej na czas nieokreślony z przeznaczeniem na działalność statutową szkoły.

W budynku Szkoły Podstawowej mieści się również Przedszkole, Szkoła Muzyczna (jako scentralizowane jednostki budżetowe Gminy). W budynku szkoły funkcjonuje również filia Centrum Kultury jako samorządowa instytucja kultury.

Gmina scentralizowała się z dniem 1 stycznia 2017 r. więc w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług rozlicza podatek od swoich podległych jednostek budżetowych: Szkoły Podstawowej, Przedszkola oraz Szkoły Muzycznej.

Centrum Kultury powołane zostało Uchwałą Rady Gminy z dnia 2 grudnia 1998 roku i wpisane do Rejestru Instytucji Kultury Urzędu Gminy poz. Nr 1. Posiada osobowość prawną. Organizatorem dla Centrum Kultury jest Gmina K. Podstawowym ich celem Statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania kultury. Centrum Kultury w jest zarejestrowanym odrębnie od Gminy podatnikiem VAT czynnym.

Budynek SP jest wykorzystywany do:

  • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (umowa nieodpłatnego użyczenia pomiędzy Dyrektorem Szkoły Podstawowej a Przedszkolem w i Szkołą Muzyczną w na działalność związaną z zadaniami własnymi Gminy),
  • do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (umowa najmu pomiędzy Dyrektorem Szkoły Podstawowej a Centrum Kultury na potrzeby prowadzenia Stołówki Gminnej – obciążenia fakturami za czynsz oraz koszty mediów).

Przedmiotowy budynek jest wykorzystywany do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (działalność opodatkowana podatkiem VAT z tytułu zawartej umowy najmu), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust 2 ww. ustawy (działalność związana z zadaniami własnymi Gminy). Budynek szkoły nie jest wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z wykorzystywaniem budynku szkoły zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza istnieje możliwość bezpośredniego przyporządkowania niektórych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Dotyczyć to będzie wydatków związanych z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury. Od pozostałych wydatków nie istnieje możliwość przyporządkowania ich w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy.

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku SP wynosi 4383 m2 w tym pomieszczenia wynajmowane Centrum Kultury stanowią powierzchnię w wysokości 278 m2.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a w nawiązaniu do ust. 22 ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez Szkołę Podstawową w roku 2020 wyniosła 1%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych, które bezpośrednio można przyporządkować do działalności gospodarczej w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków inwestycyjnych w trybie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „”.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina w przypadku realizacji inwestycji pn. „” ma możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych, które bezpośrednio można przyporządkować do działalności gospodarczej w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków inwestycyjnych w trybie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT (tj. zarówno podlegających VAT i niepodlegających VAT).

Inwestycja polega na termomodernizacji infrastruktury grzewczej budynku użyteczności publicznej w drodze wymiany w niej źródeł ogrzewania i wykonanie prac termomodernizacyjnych celem poprawy efektywności energetycznej budynku szkoły oraz poprawy jakości powietrza, poprzez obniżenie stężeń pyłu zawieszonego PM 10 i PM2,5 i redukcję CO2.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U.2020 poz.713) do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in. edukacji publicznej i utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zrealizowane zadanie posłuży do wykonywania tylko czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie będzie występować działalność zwolniona).

Budynek poddany modernizacji energetycznej oddany Decyzja Wójta w dniu 15 października 2020 r. w trwały zarząd Szkole Podstawowej jest użyczany przez Dyrektora tej szkoły jednostkom budżetowym Gminy (Szkoła Muzyczna, Przedszkole ) oraz wynajmowany Centrum Kultury jako odrębnej samorządowej instytucji kultury na potrzeby prowadzenia Stołówki Gminnej.

Szkoła Podstawowa w Szkoła Muzyczna w , Przedszkole w – jednostki budżetowe Gminy podlegają centralizacji VAT od 1 stycznia 2017.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne będą wystawiane na Gminę K. jako nabywca oraz Urząd Gminy jako odbiorca. Przedmiotowe zadanie będzie realizowane w zakresie zadań własnych Gminy oraz poprzez dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle wyżej wymienionego artykułu, Gmina występuje w roli podatnika VAT i ma obowiązek przypisania konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, a więc odrębnego określenia z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Jak wykazano w opisie Gmina realizując projekt inwestycyjny poniesie część wydatków związanych z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury, które mają związek tylko z czynnościami opodatkowanymi (umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy Dyrektorem Szkoły Podstawowej a Centrum Kultury) od których zamierza odliczyć w całości podatek VAT, gdyż jest w stanie bezpośrednio przypisać je do działalności gospodarczej. W związku z powyższym w tej części przysługuje jej prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur zakupu.

Należy podkreślić, że ramach ponoszonych wydatków związanych z modernizacją energetyczną przedmiotowy budynek jest wykorzystywany do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (działalność opodatkowana podatkiem VAT z tytułu zawartej umowy najmu), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust 2 ww. ustawy (działalność związana z zadaniami własnymi Gminy).

Budynek szkoły nie jest wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności zwolnionych od podatku VAT.

Od pozostałych wydatków inwestycyjnych Gmina nie ma możliwości przyporządkowania ich w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może w drodze rozporządzenia określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji zawartej w przepisie art. 86 ust 22 ustawy o VAT, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015r., poz. 2193) zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie proporcji”.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia). W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą m.in. są to jednostki samorządu terytorialnego. Z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego, jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych poszczególnych jednostek organizacyjnych m.in. samorządowej jednostki budżetowej.

W § 3 ust. 3 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku jednostki budżetowej.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a w nawiązaniu do ust. 22 ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez Szkołę Podstawową w K. w roku 2020 wyniosła 1%.

W związku z powyższym Gminie będzie przysługiwało od pozostałych wydatków inwestycyjnych (tj. zarówno podlegających VAT i niepodlegających VAT) prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w trybie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT w wysokości 1%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z art. 86 ww. ustawy wynika, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

Jak już wcześniej wspomniano, wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów, Minister Finansów wskazał m.in. jednostki budżetowe.

Stosownie do § 3 ust. 3 rozporządzenia – jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia – przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a. dokonywanych przez podatników:

  • odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
  • odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
  • eksportu towarów,
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b. odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Przez dochody wykonane jednostki budżetowej – w świetle § 2 pkt 10 rozporządzenia – rozumie się dochody obejmujące dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zrealizowane lub otrzymane przez tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z wykonania:

  1. planu finansowego jednostki budżetowej oraz
  2. planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek

-powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na zasilenie tej jednostki celem realizacji przypisanych jej zadań jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.

W myśl § 3 ust. 5 powołanego rozporządzenia, dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

  1. dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
  2. transakcji dotyczących:
    1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
    2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.


Jak wynika z powyższych unormowań, podatnik, u którego nabywane towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, będzie w pierwszej kolejności zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w świetle art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje projekt pn. „”.

Ogólny zakres prac objęty projektem to:

  1. Podwyższenie termoizolacyjności budynku SP .:
  2. Modernizacja instalacji centralnego ogrzewania w budynku SP.
  3. Fotowoltaika – montaż i uruchomienie urządzeń
  4. Modernizacja instalacji centralnego ogrzewania w budynku SP - stołówka gminna
  5. Opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie
  6. Promocja projektu – zakup tablicy.

Budynek szkoły objęty projektem należy do kategorii budynków użyteczności publicznej i pozostaje własnością Gminy. W dniu 15 października 2020 r. został przekazany w trwały zarząd na rzecz Szkoły Podstawowej.

W budynku Szkoły Podstawowej mieści się również Przedszkole., Szkoła Muzyczna (jako scentralizowane jednostki budżetowe Gminy). W budynku szkoły funkcjonuje również filia Centrum Kultury. jako samorządowa instytucja kultury, będące odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.

Budynek SP jest wykorzystywany do:

  • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (umowa nieodpłatnego użyczenia pomiędzy Dyrektorem Szkoły Podstawowej a Przedszkolem i Szkołą Muzyczną w na działalność związaną z zadaniami własnymi Gminy),
  • do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (umowa najmu pomiędzy Dyrektorem Szkoły Podstawowej a Centrum Kultury w na potrzeby prowadzenia Stołówki Gminnej – obciążenia fakturami za czynsz oraz koszty mediów).

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT od poniesionych wydatków inwestycyjnych z tytułu realizacji ww. projektu, związanych z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury, które bezpośrednio można przyporządkować do działalności gospodarczej.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Wnioskodawca realizując ww. projekt w zakresie wydatków inwestycyjnych związanych z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury spełnia powyższe warunki.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT a ww. wydatki inwestycyjne związane z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Gmina ma możliwość bezpośredniego przyporządkowania ww. wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem w odniesieniu do wydatków poniesionych wymianę stolarki zewnętrznej, roboty demontażowe, instalacje centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury przysługuje jej prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oznaczone we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków inwestycyjnych poniesionych na wymianę stolarki zewnętrznej szkoły, izolacja termiczna stropów budynku szkoły, roboty budowlane w budynku szkoły związane z procesem podwyższenia jego termoizolacyjności – wymiana orynnowania, modernizację instalacji centralnego ogrzewania w budynku SP, montaż i uruchomienie urządzeń –fotowoltaika, opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie, promocja projektu – zakup tablicy w trybie art. 86 ust. 22 ustawy o VAT poniesionych w z tytułu realizacji ww. inwestycji.

W zakresie pozostałych ww. wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu (tj. wyłączając wydatki związane z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury) należy wskazać, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałą infrastrukturę do działalności gospodarczej: opodatkowanej VAT, jak również działalności innej niż gospodarcza, tj. działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, nie ma także możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a w nawiązaniu do ust. 22 ustawy o VAT dla czynności wykonywanych przez Szkołę Podstawową w K. w roku 2020 wyniosła 1%.

Zatem przy odliczaniu podatku naliczonego od pozostałych wydatków związanych z realizacją projektu z wyłączeniem wydatków dotyczących wymiany stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury, powinny znaleźć odpowiednie zastosowanie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W odniesieniu bowiem do nabywanych towarów i usług, które będą wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a których przypisanie w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, Gmina zobowiązana jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy i ww. rozporządzeniu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z realizacją inwestycji pn. „” Wnioskodawca od wydatków poniesionych w pozostałym zakresie w obiekcie szkoły (tj. wyłączając wydatki związane z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury), będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, przy uwzględnieniu przepisów określonych w art. 86 ust. 2a-2h oraz § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oznaczone we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Podkreślić również należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę w zakresie wydatków inwestycyjnych związanych z wymianą stolarki zewnętrznej, robotami demontażowymi, instalacją centralnego ogrzewania w pomieszczeniach stołówki wynajmowanych dla Centrum Kultury nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny tj. zostanie ustalone, że wysokość czynszu skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że infrastruktura nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj