Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.108.2021.2.KK
z 20 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2021 r. (data wpływu 17 lutego 2021 r.) uzupełnione pismem z dnia 24 marca 2021 r. (data wpływu 24 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2021 r. (data wpływu 24 marca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 marca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.108.2021.1.KK.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 24 marca 2021 r. przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Miasto U. (dalej: „Miasto” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2020 poz. 713, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Miasto jest wyposażone w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Miasto wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zadania te obejmują m.in. sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego, pomocy społecznej, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych.

Przedmiot wniosku.

Niniejszym wnioskiem Miasto obejmuje wydatki związane z projektem pn. „…” (dalej: „inwestycja” lub „projekt”).

Projekt obejmuje modernizację i rozbudowę jednego budynku wraz z otoczeniem. W zrewitalizowanym budynku powstanie (…) pomieszczeń przeznaczonych pod odpłatny najem socjalny lokali na cele mieszkaniowe, które zostaną wyremontowane zgodnie z potrzebami grupy docelowej. Mieszkania zostaną przeznaczone dla osób znajdujących się na liście oczekujących do otrzymania mieszkania. W ramach projektu planowane jest dostosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych. Osoby, które będą wynajmować powstałe mieszkania będą miały możliwość bezpłatnego korzystania z pomieszczenia przeznaczonego dla odbywania się warsztatów zajęciowych, porad prawnych i innych działań miękkich. Pomieszczenie planowane jest do ulokowania na parterze budynku.

Projekt składa się z dwóch głównych zadań:

  1. prac w zakresie zagospodarowania terenu, obejmując modernizację dróg, chodników i miejsc parkingowych; zaprojektowano (…) miejsca parkingowe – (…) miejsc parkingowych prostopadłych do dróg wewnętrznych o wymiarach 2,50m x 5,00m i (…) miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych o wymiarach 3,60m x 5,00m;
  2. prac w zakresie obiektu przy ulicy (…):
    • roboty budowlane – roboty rozbiórkowe,
    • roboty budowlane – roboty remontowe,
    • instalacje sanitarne,
    • instalacje elektryczne,
    • instalacje kanalizacji deszczowej,
    • roboty budowlane – termomodernizacyjne.


Wydatki ponoszone w związku z inwestycją są/będą dokumentowane przy pomocy faktur z podaniem danych Miasta jako nabywcy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Projekt pn. „…” będzie realizowany w okresie od maja 2021 r. do końca listopada 2022 r.

Jak Miasto wskazało we wniosku, w jego ocenie towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, a także efekty projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Miasta.

Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie bowiem wykorzystywana wyłącznie do czynności, które zdaniem Wnioskodawcy korzystają ze zwolnienia z VAT (usługi najmu lokali mieszkalnych) lub są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (czynności związane z udzielaniem bezpłatnych porad prawnych lub organizacją warsztatów zajęciowych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miastu przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miastu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji.

Uwagi ogólne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast kluczowym przepisem dot. prawa do odliczenia VAT jest art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami, które, zdaniem Wnioskodawcy, nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku (przesłanka podmiotowa) oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa).

Co istotne, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Brak spełnienia przesłanek do odliczenia VAT.

Jak już zostało wskazane, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Kolejno, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy – wśród zadań tych mieszczą się natomiast sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Powyższe oznacza, że w świetle przepisów ustawy o samorządzie gminnym realizacja projektu wpisuje się w zakres zadań własnych Miasta. Niemniej, korzystanie z budynku będzie co do zasady oparte o umowy cywilnoprawne, związane z najmem lokali socjalnych na cele mieszkaniowe. Najem ten jednak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, korzysta ze zwolnienia od podatku. Jeśli zaś chodzi o organizację warsztatów zajęciowych, udzielanie bezpłatnych porad prawnych czy innych działań miękkich (za które nie będzie pobierana odrębna odpłatność), Miasto w swojej ocenie działa jako organ władzy publicznej, wykonując zadania z zakresu pomocy społecznej czy też współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych.

Z kolei literalnej interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT bezpośrednio wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego. Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, dalej: „Dyrektywa VAT”).

Przepisy Rozdziału 1-4 Tytułu X Dyrektywy VAT (art. 167 i nast.) wprowadzają podstawową regułę wspólnego systemu podatku VAT, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast prawo takie nie przysługuje w przypadku dokonywania transakcji zwolnionych lub nieopodatkowanych.

Miasto wskazuje, iż w jego ocenie realizowana inwestycja nie będzie ani bezpośrednio, ani pośrednio związana z czynnościami opodatkowanymi Miasta, a jedynie związek z takimi czynnościami mógłby skutkować istnieniem prawa do odliczenia (infrastruktura powstała w ramach projektu będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności, które zdaniem Wnioskodawcy korzystają ze zwolnienia z VAT, jako usługi najmu lokali mieszkalnych lub też w ogóle są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, jak czynności związane z udzielaniem bezpłatnych porad prawnych, organizacją warsztatów zajęciowych). Tym samym, nie zostanie spełniona przesłanka umożliwiająca skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Stanowisko organów podatkowych w podobnych stanach faktycznych.

Końcowo Miasto pragnie podkreślić, że przedstawione przez nie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w co do istoty analogicznych stanach faktycznych:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.148.2020.l.ABU: „Wszystkie mieszkania wynajmowane są wyłącznie na cele mieszkaniowe. Najemcom lokali mieszkalnych naliczany jest czynsz i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ze stawką VAT zwolnioną. Gmina (...) w latach (...) nie planuje przekształcenia mieszkalnych lokali na inne cele niż mieszkaniowe. (...) W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, infrastruktura, której dotyczy projekt, nie będzie wykorzystywana przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych, co wskazuje, że towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, w omawianej sprawie – pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji opisanego projektu”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.254.2020.l.RMA: „W opisanej sprawie przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 6 ustawy nie została spełniona. Wnioskodawca realizując opisany we wniosku projekt działa w ramach zadań własnych, określonych w ww. art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z tytułu których nie jest on uznawany za podatnika podatku od towarów i usług stosownie do uregulowań art. 15 ust. 6 ustawy – występuje jako organ władzy publicznej. Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż efekty tego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej i Gmina nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani w całości, ani w części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.686.2018.2.JK (dot. Centrum Integracji Społecznej, gdzie świadczone są działania miękkie, analogicznie jak w przypadku pomieszczenia w budynku Miasta): „Zatem, Gmina – w związku z tym, że przystępując do realizacji inwestycji polegającej na utworzeniu Centrum Integracji Społecznej i ponosząc wydatki na tą inwestycję nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary i usługi oraz efekty inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji. Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z utworzeniem Centrum Integracji Społecznej w X”.

W omawianych okolicznościach, zdaniem Wnioskodawcy, nie wystąpi zatem związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z wydatkami dotyczącymi realizacji inwestycji. W rezultacie, w ocenie Miasta nie przysługuje/nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i w okresie od maja 2021 r. do końca listopada 2022 r. będzie realizować projekt pn. „…”. Projekt składa się z dwóch głównych zadań: prac w zakresie zagospodarowania terenu, obejmując modernizację dróg, chodników i miejsc parkingowych; oraz prac w zakresie obiektu przy ulicy (…). Inwestycja obejmuje modernizację i rozbudowę budynku wraz z otoczeniem, w którym powstanie (…) pomieszczeń przeznaczonych pod odpłatny najem socjalny na cele mieszkaniowe. Osoby, które będą wynajmować powstałe mieszkania będą miały możliwość bezpłatnego korzystania z pomieszczenia przeznaczonego dla odbywania się warsztatów zajęciowych, porad prawnych i innych działań miękkich. Z okoliczności sprawy wynika, że realizacja projektu wpisuje się w zakres zadań własnych Miasta, a korzystanie z budynku będzie co do zasady oparte o umowy cywilnoprawne, związane z najmem lokali socjalnych na cele mieszkaniowe. Najem ten, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, korzysta ze zwolnienia od podatku. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności, które zdaniem Wnioskodawcy korzystają ze zwolnienia z VAT lub są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, a także efekty projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Miasta.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur VAT otrzymanych przez Wnioskodawcę, dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją projektu, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, a także efekty projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Infrastruktura powstała w ramach projektu, jak wskazał Wnioskodawca, będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji, w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, Wnioskodawcy nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu przedmiotowej inwestycji.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj