Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.52.2021.2.BK
z 7 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku 4 lutego 2021 r., który w tym samym dniu wpłynął do Organu za pośrednictwem platformy ePUAP, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego na gruncie art. 11e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., Spółka będzie uprawniona do obniżenia swoich przychodów podatkowych na podstawie faktury lub noty korygującej, wystawionej z tytułu opisanej we wniosku korekty w roku podatkowym, którego dotyczyć będzie wstawiona faktura lub nota korygująca – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego na gruncie art. 11e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., Spółka będzie uprawniona do obniżenia swoich przychodów podatkowych na podstawie faktury lub noty korygującej, wystawionej z tytułu opisanej we wniosku korekty w roku podatkowym, którego dotyczyć będzie wstawiona faktura lub nota korygująca.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (posiada status rezydenta podatkowego w Polsce). Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”),(...). Spółka prowadzi na terytorium Polski działalność w zakresie technologii informatycznych i oprogramowania, której odbiorcą jest podmiot powiązany (dalej: „Podmiot powiązany”) będąca rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii. Podmiot powiązany jest główną spółką operacyjną i kontroluje tzw. funkcje DEMPE (tj. rozwoju, ulepszania, utrzymania, ochrony i eksploatacji) związane z działaniami rozwojowymi Spółki.

W ramach współpracy Wnioskodawcy z Podmiotem powiązanym Spółka świadczy określone usługi badawczo-rozwojowe oraz usługi IT w zakresie m.in.:

  • Projektowania gier;
  • Rozwoju oprogramowania;
  • Wsparcia w tworzeniu zasobów (w tym tekstur, modeli, grafik, muzyki, wideo i przechwytywania ruchu);
  • Wdrażania procesu projektowania;
  • Procesów przenoszenia i testowania;
  • Tworzenia i utrzymywania archiwum produktów;
  • Projektowania stron;
  • Dokumentacji i pisania technicznego;
  • Wsparcie w tworzeniu produktów lub narzędzi pomocniczych lub dodatkowych;
  • Testowania produktów i usuwania błędów;
  • Inżynierii lokalizacji;
  • Zapewnienia jakości lokalizacji;
  • Testowania integracji językowej;
  • Testowania lokalizacji;
  • Edukacji związanej ze wszystkimi powyższymi usługami.

Spółka przyjęła politykę cen transferowych realizowaną przez Grupę, w ramach której wynagrodzenie Spółki jest liczone za pomocą metody rozsądnej marży (koszt plus). Polityka cen transferowych uwzględnia uwarunkowania biznesowe działalności Grupy, a także funkcje realizowane przez poszczególne podmioty w Grupie. Wnioskodawca pragnie wskazać, iż jest w posiadaniu analizy porównawczej uzasadniającej wybór metody szacowania cen transferowych oraz analizowanego wskaźnika finansowego.

W zakresie transakcji z Podmiotem powiązanym Ltd. pierwotną kalkulację ceny sprzedaży usług przeprowadzono w oparciu o prognozowaną wartość kosztów (na podstawie wielkości kosztów poniesionych w poprzednich okresach). Strony dokładają wszelkich starań, aby taka prognoza była jak najbliższa poziomowi spodziewanych kosztów. Zgodnie z przyjętym w Spółce mechanizmem korekt, po zakończeniu roku podatkowego dokonywana jest finalna kalkulacja ceny, biorąc pod uwagę realną wysokość poniesionych kosztów wliczanych do podstawy kalkulacji oraz marżę. Z tego względu, mając na uwadze ostateczną kalkulację ceny sprzedaży ustalonej pomiędzy podmiotami powiązanymi, może wystąpić konieczność jej skorygowania – obniżenia lub podwyższenia ceny w stosunku do pierwotnie zafakturowanej kwoty.

W przypadku rozbieżności pomiędzy pierwotnie oszacowaną kwotą, a ceną ostateczną wynikającą z kalkulacji przeprowadzonej po zakończeniu roku, Wnioskodawca oraz Podmiot powiązany są zobligowani do skorygowania wartości transakcji (w formie korekty dokonywanej symetrycznie przez obydwie strony transakcji). W takim przypadku Spółka wystawia fakturę lub notę księgową nawiązującą w swojej treści do rocznej korekty cen transferowych z tytułu transakcji z podmiotem powiązanym. Taki dokument może zostać wystawiony w kolejnym roku finansowym za rok poprzedni (tzn. po zakończeniu roku podatkowego, jednakże jeszcze przed złożeniem zeznania rocznego) bądź też na koniec roku finansowego, którego dany dokument dotyczy.

Wnioskodawca podkreśla, iż poprzez korektę cen transferowych strony dążą do zachowania warunków wzajemnej współpracy handlowej na zasadach zgodnych z przepisami o cenach transferowych, w szczególności z zasadą ceny rynkowej (arm’s length principle).

W związku z tym, że pierwotnie oszacowana kwota kosztów poniesionych przez Spółkę w 2019 r. okazała się wyższa niż ostateczna kwota kosztów faktycznie poniesionych, Wnioskodawca wystawił w styczniu 2020 r. odpowiedni dokument księgowy (tj. notę korygującą) potwierdzającą obniżenie poziomu osiągniętego przychodu Spółki w celu dostosowania poziomu rentowności za rok 2019 r. do poziomu wynikającego z polityki cen transferowych.

W związku z opisywaną transakcją Wnioskodawca potwierdza, że:

  • we współpracy z Podmiotem powiązanym zostały ustalone warunki na zasadach takich jak pomiędzy podmiotami niepowiązanymi;
  • znane są faktycznie poniesione koszty będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;
  • w momencie dokonania korekty Wnioskodawca będzie w posiadaniu oświadczenia Podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co Spółka;
  • Podmiot powiązany posiada siedzibę w Wielkiej Brytanii, czyli w państwie, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem;
  • dokonanie korekty cen transferowych zostanie potwierdzone w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta.

Spółka podkreśla, że metodologia rozliczeń pomiędzy nią oraz Spółką powiązaną w ramach przyjętego w Grupie modelu cen transferowych nie była przedmiotem postępowania na podstawie ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (tj. porozumień APA; Dz.U. 2019, poz. 2200), ani uprzedniego postępowania na podstawie Działu IIa ustawy Ordynacja podatkowa „Porozumienia w sprawie ustalenia cen transakcyjnych” (t.j. Dz.U. 2019 r., poz. 900 w wersji obowiązującej do 29 listopada 2019 r.).

Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, tj. trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest określenie właściwego momentu rozpoznania korekty cen transferowych (dotyczącej transakcji pomiędzy Spółką a Podmiotem powiązanym), udokumentowanej fakturą lub notą korygującą wystawioną po zakończeniu roku podatkowego, ale dotyczącą roku poprzedniego. Wnioskodawca pragnie również wskazać, iż przewiduje wystąpienie podobnych korekt cen transferowych za kolejne lata podatkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego na gruncie art. 11e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., Spółka będzie uprawniona do obniżenia swoich przychodów podatkowych na podstawie faktury lub noty korygującej, wystawionej z tytułu opisanej we wniosku korekty w roku podatkowym, którego dotyczyć będzie wstawiona faktura lub nota korygująca?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego na gruncie art. 11e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa o CIT” w związku z wystawieniem faktury lub noty korygującej dokumentującej dokonanie korekty, o której mowa w powyższym wniosku, Spółka będzie uprawniona do obniżenia swoich przychodów podatkowych na podstawie tego dokumentu w roku podatkowym, którego ten dokument będzie dotyczyć.

Uzasadniając powyższe twierdzenie Wnioskodawca wskazał, iż przeprowadzanie korekt dochodowości w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi stanowi nierzadką praktykę gospodarczą, której celem jest dostosowanie wyniku finansowego danej jednostki do poziomu zgodnego z zasadą ceny rynkowej. W istocie ustalenie poziomu korekty polega na przeprowadzeniu właściwej kalkulacji na podstawie rzeczywistych danych w oparciu o przyjętą metodę. Wskazane korekty zwykle przeprowadzane są w momencie, gdy całościowa analiza transakcji jest możliwa, tj. po jej zakończeniu oraz danego okresu lub nawet roku podatkowego.

Regulacje Ustawy o CIT w zakresie korekt cen transferowych

Z dniem 1 stycznia 2019 r. do ustawy o CIT wprowadzono art. 11e ustalający zasady dokonywania korekt cen transferowych, na postawie których podatnicy mogą rozpoznać wskazane korekty w rocznym rozliczeniu podatkowym poprzez zmianę poziomu osiągniętych przychodów lub poniesionych kosztów, pod warunkiem spełnienia odpowiednich warunków, tj.:

  1. w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;
  2. nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;
  3. w momencie dokonania korekty podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik;
  4. podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo w państwie lub na terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem;
  5. podatnik potwierdzi dokonanie korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta.

Dodatkowo uregulowanie wynikające z art. 12 ust. 3aa ustawy o CIT wskazuje, iż przy ustalaniu wysokości przychodu należy także uwzględnić:

  1. korektę cen transferowych zmniejszającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1-5;
  2. korektę cen transferowych zwiększającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1 i 2.

Regulacje wynikające z projektu objaśnień w zakresie korekt cen transferowych

Właściwość uwzględnienia przepisów art. 11e ustawy o CIT w sytuacji zaprezentowanej w niniejszym wniosku znajduje swoje uzasadnienie także w opublikowanym w 2020 r. projekcie objaśnień podatkowych w zakresie korekty cen transferowych (dalej: „Projekt Objaśnień”). Zgodnie z treścią Projektu Objaśnień, korekta dochodowości jest określana mianem korekty retrospektywnej. Oznacza to, iż odnosi się ona do przeszłych rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi i nie wiąże się z korektami cen transferowych mogących urzeczywistnić się w kolejnych okresach rozliczeniowych (przykładowo przyszłościowych aktualizacjach cenników w kolejnym miesiącu). Doprecyzowując, korekta dochodowości jest korektą następczą mającą na celu dostosowanie rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi do poziomu zgodnego z zasadą ceny rynkowej i występującej na skutek zmian istotnych okoliczności lub poznania faktycznie poniesionych kosztów / uzyskanych przychodów.

W Projekcie Objaśnień potwierdzono również, że jej przyczyną nie jest błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka.

Zasadniczym celem korekty cen transferowych jest zmiana wysokości osiągniętych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów. Podstawą obliczenia takiej korekty cen transferowych jest uzyskanie przez podatnika właściwej wiedzy na temat faktycznie poniesionych kosztów / uzyskanych przychodów w danym okresie rozliczeniowym. Na koniec okresu rozliczeniowego podatnicy dokonują w takich modelach rekalkulacji cen transferowych w oparciu o koszty (lub przychody) rzeczywiste, które znane są dopiero po zakończeniu okresu. Co więcej, z Projektu Objaśnień wynika, iż właściwa korekta winna zostać ujęta, w okresie rozliczeniowym, którego dotyczy.

W Projekcie Objaśnień zawarto także doprecyzowanie co do formy udokumentowania poniesionej korekty. Jak wskazano, określona korekta stanowi korektę cen transferowych i nie powinna być determinowana formą dokumentu księgowego, na podstawie którego została dokonana, ale istotą ekonomiczną takiej korekty, w tym profilem funkcjonalnym stron transakcji kontrolowanej. Jednakże, dla celów podatkowych korygowanie cen transferowych może następować w szczególności na podstawie:

  • noty księgowej (debetowej albo kredytowej) korygującej zbiorczo przychody lub koszty podmiotu powiązanego w odniesieniu do danej transakcji kontrolowanej (bez odnoszenia się do konkretnej faktury/noty),
  • zbiorczej faktury korygującej,
  • faktury korygującej konkretną fakturę/pozycję z faktury z okresu rozliczeniowego. Co więcej, z treści Projektu Objaśnień można także wnioskować, iż korekta dochodowości przeprowadzana w celu ustalenia zgodności ceny transferowej z zasadą ceny rynkowej nie jest wyłącznie pojedynczym zdarzeniem gospodarczym / odrębną transakcją kontrolowaną, ale w swojej istocie winna stanowić grupę lub część transakcji kontrolowanych czy też właściwych rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Zastosowanie przepisów art. 11e ustawy o CIT do korekt dokonywanych przez Spółkę.

W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego i wyżej przytoczonych przepisów należy wskazać, że przeprowadzenie opisanej we wniosku korekty stanowi korektę cen transferowych spełniającą warunki zawarte w art. 11e punktach 1-5 ustawy o CIT.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż ww. korekta jest dokonywana w stosunku do transakcji z Podmiotem powiązanym, który posiada siedzibę w Wielkiej Brytanii, czyli w państwie, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem (czyli spełniony jest warunek z art. 11e ust. 4 ustawy o CIT).

W zakresie transakcji z Podmiotem powiązanym pierwotna cena usługi ustalana jest w oparciu o prognozowaną wartość kosztów. Po zakończeniu danego roku podatkowego, kiedy znana jest rzeczywista wysokość poniesionych kosztów dokonywana jest ostateczna kalkulacja ceny uwzględniająca realną wysokość kosztów oraz marżę (czyli spełniony jest warunek z art. 11e ust. 2 ustawy o CIT). Zatem finalna cena usług stosowana w przedmiotowych transakcjach z podmiotem z Grupy (po zakończeniu roku podatkowego) może ulec zmianie, a zagwarantowanie zgodności wskazanej ceny z zasadą ceny rynkowej (arm’s length principle) obliguje podmiot do przeprowadzenia korekty cen transferowych (czyli spełniony jest warunek z art. 11e ust. 1 ustawy o CIT).

Należy zwrócić także uwagę na fakt, iż Wnioskodawca przeprowadza weryfikację, czy druga strona transakcji dokonała symetrycznej korekty. Powyższe zostaje potwierdzone w formie uzyskania oświadczenia o przeprowadzeniu wskazanej korekty w tej samej wysokości, co Wnioskodawca (czyli spełniony jest warunek z art. 11e ust. 3 ustawy o CIT) a także w formie zaznaczenia faktu dokonania korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta (czyli spełniony jest warunek z art. 11e ust. 5 ustawy o CIT).

Poddając analizie opisany stany faktyczny/ zdarzenie przyszłe, a także mające moc wiążącą przepisy oraz opublikowany Projekt Objaśnień należy wskazać, że w zakresie przedstawionej w niniejszym wniosku transakcji zostały spełnione wszelkie warunki wskazane w art. 11e Ustawy o CIT, wobec czego Spółka będzie miała prawo do dokonania odpowiedniej korekty cen transferowych w rozumieniu art. 12 ust. 3aa pkt 1 Ustawy o CIT.

Moment rozpoznania korekty cen transferowych

Należy także zwrócić uwagę na fakt, iż ustawodawca zawarł w ustawie o CIT właściwy przepis określający moment rozpoznania korekty przychodów tj. art. 12 ust. 3j cyt. ustawy wskazujący w swoim brzmieniu, że „Jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.”

Natomiast w art. 12 ust. 3l pkt 2 ustawy o CIT doprecyzowano, że powyższego przepisu nie należy stosować w odniesieniu do korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e ustawy o CIT.

W związku z powyższym, ponieważ w opinii Spółki opisana we wniosku korekta spełnia przesłanki art. 11e ustawy o CIT, powinna być rozpoznana w roku, którego dotyczy, niezależnie od tego kiedy został wystawiony dokument (faktura korygująca / nota) dotyczący tej korekty.

Podsumowując, w ocenie Spółki, opisana powyżej we wniosku korekta stanowić będzie korektę cen transferowych dokonaną na zasadach opisanych w treści art. 11e ustawy o CIT, w związku z czym Spółka będzie uprawniona do obniżenia swoich przychodów podatkowych w roku podatkowym, którego ta korekta będzie dotyczyć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), zwanej dalej „ustawą zmieniającą”, wprowadzone zostały przepisy szczególne dotyczące zasad ujmowania tzw. korekt cen transferowych (ang. transfer pricing compensating adjustments). Przepisy te regulują ujmowanie na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych korekt cen transferowych dokonywanych przez podatnika. Przepisy te weszły w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Przepisy te znajdą zastosowanie do korekt cen transferowych dotyczących transakcji kontrolowanych realizowanych w 2019 r. (tj. od 1 stycznia 2019 r.). Powyższe wynika wprost z art. 26 ust. 1 ustawy zmieniającej, który stanowi, że zmienione przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w tym przepisy dotyczące ujmowania korekt cen transferowych) stosuje się do transakcji lub innych zdarzeń, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2019 r., w zakresie tej części transakcji lub innych zdarzeń, które są realizowane w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2018 r.

W uzasadnieniu do ustawy zmieniającej projektodawca wskazał, że celem wprowadzenia tej regulacji jest doprecyzowanie momentu ujęcia korekty przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów z tytułu korekty cen transferowych i ujednolicenie podejścia w tym zakresie. Przepisy te wskazują, że korekta taka powinna zostać ujęta w okresie rozliczeniowym, którego dotyczy, a nie w okresie, kiedy została wystawiona (w przypadku przychodów) lub otrzymana (w przypadku kosztów uzyskania przychodów) faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający dokonanie korekty.

Według Wytycznych w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw międzynarodowych i administracji podatkowych (dalej: „Wytyczne OECD”) korekty dokonywane w celu eliminacji problemów związanych z cenami transferowymi można zaklasyfikować do dwóch głównych kategorii:

  1. korekty dokonywane przez administrację podatkową po złożeniu deklaracji podatkowej, które mogą obejmować korekty pierwotne (ang. primary adjustments), korekty współzależne (ang. corresponding adjustments) i korekty wtórne (ang. secondary adjustments); oraz
  2. korekty dokonywane dobrowolnie przez podatnika (zazwyczaj przed złożeniem deklaracji podatkowej), tzw. korekty kompensacyjne (ang. compensating adjustments).

I tak, stosownie do art. 11e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: „ustawy o CIT”), podatnik może dokonać korekty cen transferowych poprzez zmianę wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

  1. w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;
  2. nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;
  3. w momencie dokonania korekty podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik;
  4. podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo w państwie lub na terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem;
  5. podatnik potwierdzi dokonanie korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta.

Zgodnie z art. 12 ust. 3aa ustawy o CIT, przy ustaleniu wysokości przychodu uwzględnia się:

  1. korektę cen transferowych zmniejszającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1–5;
  2. korektę cen transferowych zwiększającą przychody, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1 i 2.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1ab ustawy o CIT przy ustalaniu wysokości kosztów uzyskania przychodów uwzględnia się:

  1. korektę cen transferowych zmniejszającą koszty uzyskania przychodów, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1 i 2;
  2. korektę cen transferowych zwiększającą koszty uzyskania przychodów, mającą na celu spełnienie wymogów, o których mowa w art. 11c, poprzez prawidłowe zastosowanie metod, o których mowa w art. 11d ust. 1-3, spełniającą warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1-5.

Stosownie do powyższych przepisów, w wyniku korekty cen transferowych zmniejszających przychody, korekta ta powinna spełniać warunki z pkt 1-5 art. 11e, zaś korekta zwiększająca przychody, powinna spełniać warunki z pkt 1 i 2 art. 11e. Natomiast w przypadku korekty cen transferowych skutkujących zmianą wysokości kosztów uzyskania przychodów, korekta zmniejszająca koszty powinna spełniać warunki z pkt 1 i 2 art. 11e, a zwiększająca koszty winna spełniać przesłanki z pkt 1-5 art. 11e.

W art. 12 ust. 3l oraz art. 15 ust. 4k ustawy o CIT ustawodawca zawarł zastrzeżenie, że przepisów dotyczących korekt (art. 12 ust. 3j-3k oraz art. 15 ust. 4i-4j) nie stosuje się do korekty cen transferowych, o których mowa w art. 11e ustawy o CIT.

Z powyższego wynika, że korekty cen transferowych, o których mowa w art. 11e ustawy o CIT są objęte zakresem regulacji art. 12 ust. 3l pkt 2 ustawy o CIT oraz art. 15 ust. 4k pkt 2 ustawy o CIT, co wyklucza prawo do dokonywania bieżącej korekty rozliczeń poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów/kosztów osiągniętych/poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona/otrzymana faktura korygująca, na podstawie art. 12 ust. 3j ustawy o CIT oraz art. 15 ust. 4i.

Korekta cen transferowych może zostać dokonana „in plus” bądź „in minus”, tj. odpowiednio zwiększać wynik finansowy poprzez zwiększenie przychodów bądź zmniejszenie kosztów, albo zmniejszać wynik finansowy poprzez zmniejszenie przychodów lub zwiększenie kosztów.

Korekta wyniku finansowego to korekta, w której podatnik sam dostosowuje dla celów podatkowych pierwotnie ustaloną cenę transferową do poziomu, który według niego spełnia zasadę ceny rynkowej (ang. arms length principle). Przez cenę transferową rozumie się rezultat finansowy, w tym cenę, wynagrodzenie, wynik finansowy lub wskaźnik finansowy. Korekty dokonywane są w grupach podmiotów powiązanych w celu doprowadzenia wyniku finansowego poszczególnych podmiotów powiązanych, działających w ramach łańcucha wartości, do poziomu zgodnego z zasadą ceny rynkowej, poprzez prawidłową dystrybucję dochodu między te podmioty, biorąc pod uwagę pełnione przez nie funkcje, ponoszone ryzyka oraz angażowane aktywa (tzw. profil funkcjonalny). Wynik finansowy zgodny z zasadą ceny rynkowej oznacza wynik finansowy, który w porównywalnych okolicznościach osiągnęłyby podmioty niepowiązane o porównywalnym profilu funkcjonalnym.

Korekta cen transferowych dokonywana jest okresowo, zazwyczaj po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, kiedy znane są już niezbędne dane finansowe. Wystąpienie korekty wynika z zaistnienia w trakcie tego okresu, bądź po jego zakończeniu okoliczności, które nie mogły być znane stronom transakcji podczas jej planowania, a które spowodowały, że istnieje konieczność dostosowania poziomu pierwotnie ustalonej ceny transferowej do poziomu zgodnego z zasadą ceny rynkowej. Korekta powinna być dokonana w racjonalnie szybkim terminie po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Przy określeniu częstotliwości oraz terminu dokonania takiej korekty powinna zostać wzięta pod uwagę m.in. praktyka gospodarcza przyjęta w branży, zmienność czynników ekonomicznych mających wpływ na wysokość ceny transferowej, wystąpienie okoliczności mających znaczący wpływ na zmianę pierwotnie ustalonej ceny transferowej, techniczne możliwości dokonania takiej korekty.

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej (druk sejmowy Nr 2860), art. 11e ustawy o CIT definiuje szczegółowe warunki dopuszczalności stosowania korekt cen transferowych. W praktyce gospodarczej często występują sytuacje, w których poziom ceny transferowej w trakcie roku nie ulega znaczącym modyfikacjom, w efekcie powodując odchylenia pomiędzy zrealizowanym poziomem rentowności podmiotu powiązanego a rynkowym poziomem rentowności, wynikającym przykładowo z analizy porównawczej. Taka sytuacja może mieć miejsce chociażby w relacji producenta o ograniczonym zakresie funkcji, ryzyk i aktywów z podmiotem centralnym zarządzającym łańcuchem dostaw (tzw. entrepreneur) – który to podmiot nie zawsze będzie stroną bezpośrednich transakcji z producentem. Po zakończeniu roku może okazać się, że wskutek wystąpienia zmian okoliczności istotnych z punktu widzenia cen transferowych suma wynagrodzenia otrzymanego przez producenta w trakcie roku może nie być wystarczająca do osiągnięcia rynkowego poziomu rentowności i, w rezultacie, konieczne jest dokonanie korekty rentowności w celu uzyskania wyniku finansowego zgodnego z poziomem rynkowym. Istotne z punktu widzenia cen transferowych okoliczności, których nie można było przewidzieć w momencie planowania poziomu cen transferowych na dany rok mogą obejmować przykładowo istotne zmiany rynkowych cen podstawowych surowców lub materiałów, wahania kursów walutowych, zmiany stóp procentowych czy też znaczące wahania popytu lub podaży danego produktu, spowodowane czynnikami niezależnymi od podatnika i podmiotu powiązanego. Różnice pomiędzy zakładanym poziomem rentowności a rentownością rzeczywistą mogą wynikać również z modelu, w którym do ustalania cen transferowych w trakcie roku wykorzystywane były informacje o kosztach historycznych, a podatnik w trakcie roku nie miał możliwości dokonania dostosowania do kosztów rzeczywistych – podczas gdy zmieniają się istotne okoliczności mogące mieć wpływ na poziom ceny transferowej. Wówczas, na koniec roku może powstać różnica, wynikająca z porównania kosztów historycznych i rzeczywistych. Z uwagi na potencjalnie istotny wpływ możliwości dokonywania takich korekt na dochody podatkowe Skarbu Państwa, wprowadzono warunki, które ograniczą możliwość nadużywania korekt cen transferowych przez podatników i odpowiednio zabezpieczą interes Skarbu Państwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca – polski rezydent podatkowy należy do międzynarodowej Grupy kapitałowej. Spółka przyjęła politykę cen transferowych realizowaną przez Grupę, w ramach której wynagrodzenie Spółki jest liczone za pomocą metody rozsądnej marży (koszt plus). Polityka cen transferowych uwzględnia uwarunkowania biznesowe działalności Grupy, a także funkcje realizowane przez poszczególne podmioty w Grupie. Wnioskodawca jest w posiadaniu analizy porównawczej uzasadniającej wybór metody szacowania cen transferowych oraz analizowanego wskaźnika finansowego. W zakresie transakcji z Podmiotem powiązanym Ltd. pierwotną kalkulację ceny sprzedaży usług przeprowadzono w oparciu o prognozowaną wartość kosztów (na podstawie wielkości kosztów poniesionych w poprzednich okresach). Strony dokładają wszelkich starań, aby taka prognoza była jak najbliższa poziomowi spodziewanych kosztów. Zgodnie z przyjętym w Spółce mechanizmem korekt, po zakończeniu roku podatkowego dokonywana jest finalna kalkulacja ceny, biorąc pod uwagę realną wysokość poniesionych kosztów wliczanych do podstawy kalkulacji oraz marżę. Z tego względu, mając na uwadze ostateczną kalkulację ceny sprzedaży ustalonej pomiędzy podmiotami powiązanymi, może wystąpić konieczność jej skorygowania – obniżenia lub podwyższenia ceny w stosunku do pierwotnie zafakturowanej kwoty. W przypadku rozbieżności pomiędzy pierwotnie oszacowaną kwotą, a ceną ostateczną wynikającą z kalkulacji przeprowadzonej po zakończeniu roku, Wnioskodawca oraz Podmiot powiązany są zobligowani do skorygowania wartości transakcji (w formie korekty dokonywanej symetrycznie przez obydwie strony transakcji). W takim przypadku Spółka wystawia fakturę lub notę księgową nawiązującą w swojej treści do rocznej korekty cen transferowych z tytułu transakcji z podmiotem powiązanym. Taki dokument może zostać wystawiony w kolejnym roku finansowym za rok poprzedni (tzn. po zakończeniu roku podatkowego, jednakże jeszcze przed złożeniem zeznania rocznego) bądź też na koniec roku finansowego, którego dany dokument dotyczy. Poprzez korektę cen transferowych strony dążą do zachowania warunków wzajemnej współpracy handlowej na zasadach zgodnych z przepisami o cenach transferowych, w szczególności z zasadą ceny rynkowej (arm’s length principle).

W związku z tym, że pierwotnie oszacowana kwota kosztów poniesionych przez Spółkę w 2019 r. okazała się wyższa niż ostateczna kwota kosztów faktycznie poniesionych, Wnioskodawca wystawił w styczniu 2020 r. odpowiedni dokument księgowy (tj. notę korygującą) potwierdzającą obniżenie poziomu osiągniętego przychodu Spółki w celu dostosowania poziomu rentowności za rok 2019 r. do poziomu wynikającego z polityki cen transferowych. W związku z opisywaną transakcją Wnioskodawca potwierdza, że we współpracy z Podmiotem powiązanym zostały ustalone warunki na zasadach takich jak pomiędzy podmiotami niepowiązanymi; znane są faktycznie poniesione koszty będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych; w momencie dokonania korekty Wnioskodawca będzie w posiadaniu oświadczenia Podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co Spółka; Podmiot powiązany posiada siedzibę w Wielkiej Brytanii, czyli w państwie, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem; dokonanie korekty cen transferowych zostanie potwierdzone w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta.

Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, tj. trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.

W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwość w zakresie określenie właściwego momentu rozpoznania korekty cen transferowych (dotyczącej transakcji pomiędzy Spółką a Podmiotem powiązanym), udokumentowanej fakturą lub notą korygującą wystawioną po zakończeniu roku podatkowego, ale dotyczącą roku poprzedniego. Wnioskodawca pragnie również wskazać, iż przewiduje wystąpienie podobnych korekt cen transferowych za kolejne lata podatkowe.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe wymaga w pierwszej kolejności zbadania, czy przedstawiona korekta stanowi korektę cen transferowych. Korekta ceny transferowej oznacza skorygowanie (poprawienie, dostosowanie) ceny transferowej. Cena transferowa to cena, wynagrodzenie, wynik finansowy, wskaźnik finansowy bądź inaczej określony rezultat finansowy warunków ustalonych lub narzuconych między podmiotami powiązanymi w wyniku istniejących między nimi powiązań (art. 11a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).

Zatem przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Korekta jest korektą cen transferowych, gdyż przewidują korektę (poprawienie, dostosowanie) ceny transferowej dotyczących transakcji realizowanych pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Następnie należy przejść do weryfikacji, czy korekta stanowi korektę w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (dalej jako: „KCT11e”).

W pierwszej kolejności wskazać należy, że istota KCT11e polega na urynkowieniu transakcji rynkowej na dzień jej zawarcia (zawartej na warunkach, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane), która stała się nierynkowa na skutek późniejszych, istotnych okoliczności, bądź znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych.

Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw z dnia (druk sejmowy nr 2860): Po zakończeniu roku może okazać się, że wskutek wystąpienia zmian okoliczności istotnych z punktu widzenia cen transferowych suma wynagrodzenia otrzymanego przez producenta w trakcie roku może nie być wystarczająca do osiągnięcia rynkowego poziomu rentowności i, w rezultacie, konieczne jest dokonanie korekty rentowności w celu uzyskania wyniku finansowego zgodnego z poziomem rynkowym. Istotne z punktu widzenia cen transferowych okoliczności, których nie można było przewidzieć w momencie planowania poziomu cen transferowych na dany rok mogą obejmować przykładowo istotne zmiany rynkowych cen podstawowych surowców lub materiałów, wahania kursów walutowych, zmiany stóp procentowych czy też znaczące wahania popytu lub podaży danego produktu, spowodowane czynnikami niezależnymi od podatnika i podmiotu powiązanego. Różnice pomiędzy zakładanym poziomem rentowności a rentownością rzeczywistą mogą wynikać również z modelu, w którym do ustalania cen transferowych w trakcie roku wykorzystywane były informacje o kosztach historycznych, a podatnik w trakcie roku nie miał możliwości dokonania dostosowania do kosztów rzeczywistych – podczas gdy zmieniają się istotne okoliczności mogące mieć wpływ na poziom ceny transferowej.

W analizowanej sprawie należy uznać, że transakcje zostały urynkowione na dzień ich zawarcia (tj. zostały zawarte na warunkach, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane), a następnie transakcje te stały się nierynkowe na skutek dokonania finalnej kalkulacji ceny, biorąc pod uwagę realną wysokość poniesionych kosztów wliczanych do podstawy kalkulacji oraz marżę. Z opisu sprawy wynika ponadto, że Wnioskodawca jest w posiadaniu analizy porównawczej uzasadniającej wybór metody szacowania cen transferowych oraz analizowanego wskaźnika finansowego. W zakresie transakcji z Podmiotem powiązanym Ltd. pierwotną kalkulację ceny sprzedaży usług przeprowadzono w oparciu o prognozowaną wartość kosztów (na podstawie wielkości kosztów poniesionych w poprzednich okresach). Wnioskodawca wskazał, że ustalone warunki dla transakcji realizowanych przez Spółkę w trakcie roku podatkowego są takie jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie korekty dokonane przez Wnioskodawcę stanowią korektę w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (KCT11e).

Skoro w analizowanym przypadku, na podstawie elementów stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionych we wniosku, dokonane korekty stanowią korekty - KCT11e, to następnie należy dokonać analizy spełnienia warunków z art. 11e ustawy o CIT.

Zgodnie z przywołanym art. 11e ustawy o CIT, pkt 1 i 2, podatnik może dokonać korekty cen transferowych poprzez zmianę wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

  1. w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;
  2. nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych;

W odniesieniu do spełnienia warunku pierwszego wynikającego z art. 11e ustawy o CIT należy stwierdzić, że cena rynkowa powinna być ustalana już na etapie zawierania transakcji. Jak wskazano wyżej, że warunek ten jest spełniony, bowiem jak Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy we współpracy z Podmiotem powiązanym zostały ustalone warunki na zasadach takich jak pomiędzy podmiotami niepowiązanymi. W zakresie transakcji z Podmiotem powiązanym Ltd. pierwotną kalkulację ceny sprzedaży usług przeprowadzono w oparciu o prognozowaną wartość kosztów (na podstawie wielkości kosztów poniesionych w poprzednich okresach). Strony dokładają wszelkich starań, aby taka prognoza była jak najbliższa poziomowi spodziewanych kosztów.

Drugi warunek wnikający z art. 11e pkt 2 ustawy o CIT to warunek wskazujący, iż korekty dokonuje się, gdy nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki (zalicza się do nich m.in. zmianę rynkowych cen podstawowych surowców lub materiałów czy wahania popytu lub podaży, spowodowane przez czynniki niezależne od podatnika i podmiotu powiązanego) lub w przypadku gdy po upływie roku są dopiero znane faktycznie poniesione koszty/przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej. Jak wskazano wyżej warunkiem tym jest między innymi okoliczność, iż znane są podmiotom powiązanym faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą ustalenia ceny transferowej. Jak wskazano to we wniosku zgodnie z przyjętym w Spółce mechanizmem korekt, po zakończeniu roku podatkowego dokonywana jest finalna kalkulacja ceny, biorąc pod uwagę realną wysokość poniesionych kosztów wliczanych do podstawy kalkulacji oraz marżę. Z tego względu, mając na uwadze ostateczną kalkulację ceny sprzedaży ustalonej pomiędzy podmiotami powiązanymi, może wystąpić konieczność jej skorygowania – obniżenia lub podwyższenia ceny w stosunku do pierwotnie zafakturowanej kwoty. W przypadku rozbieżności pomiędzy pierwotnie oszacowaną kwotą, a ceną ostateczną wynikającą z kalkulacji przeprowadzonej po zakończeniu roku, Wnioskodawca oraz Podmiot powiązany są zobligowani do skorygowania wartości transakcji (w formie korekty dokonywanej symetrycznie przez obydwie strony transakcji).

Zatem również drugi warunek należy uznać za spełniony.

Trzecim warunkiem wynikającym z art. 11e ustawy o CIT jest posiadanie oświadczenia podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik. Oświadczenie to podatnik musi posiadać w momencie dokonania korekty. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że będzie w posiadaniu ww. oświadczenia. Zatem trzeci warunek również będzie spełniony.

Podmiot powiązany posiada siedzibę w Wielkiej Brytanii, czyli w państwie, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem. Zatem również czwarty warunek wynikający z art. 11e ustawy CIT zostanie spełniony, albowiem podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo w państwie lub na terytorium, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem.

Ostatni piąty warunek wynikający z art. 11e ustawy o CIT, to potwierdzanie przez podatnika dokonanie korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta. W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że dokonanie korekty cen transferowych zostanie potwierdzone w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta. Zatem również ten warunek zostanie przez Spółkę spełniony.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy, że wszystkie warunki wynikające z art. 11e ustawy o CIT zostały przez Wnioskodawcę spełnione. Jednakże mając na względzie treść art. 12 ust. 3aa ustawy o CIT (korekta przychodu) oraz art. 15 ust. 1ab ustawy o CIT (korekta kosztu uzyskania przychodu), celu zastosowania KCT11e in plus wystarczy spełnić pierwsze dwa warunki z art. 11e pkt 1 i 2 ustawy o CIT, natomiast dla KCT11e in minus – wszystkie warunki z art. 11e pkt 1-5 ustawy o CIT.

Stosownie bowiem do powyższych przepisów, w wyniku korekty cen transferowych zmniejszających przychody, korekta ta powinna spełniać warunki z pkt 1-5 art. 11e, zaś korekta zwiększająca przychody, powinna spełniać warunki z pkt 1 i 2 art. 11e.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Organu korekty, o których mowa we wniosku stanowią korektę ceny transferowej w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT.

Odnosząc się natomiast do możliwości dokonania korekty cen transferowych „in minus” przez Wnioskodawcę zauważyć należy, że korekta taka może być dokonana wyłącznie w przypadku łącznego spełnienia przez podatnika warunków, o których mowa w art. 11e pkt 1-5 ustawy o CIT. W przypadku Wnioskodawcy warunki te zostały spełnione. Z tego też względu Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty „in minus” poprzez zmniejszenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, którego ta korekta dotyczy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest sam przepis prawa. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj