Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.74.2021.1.IR
z 19 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2021 r. – według daty nadania – (data wpływu 4 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu „...”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od października 2020 roku do marca 2021 roku Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania …. realizuje projekt „...”. Projekt finansowany jest w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Operacja polega na oznakowaniu 4 szlaków rowerowych, zgodnie z przygotowaną wcześniej dokumentacją:

  • Szlaku Rowerowego … - na terenie Stowarzyszenia LGD …… oraz LGD ……..,
  • Szlaku „….” - na terenie Stowarzyszenie LGD …… oraz LGD ……….,
  • Międzyregionalnego Szlaku Rowerowego nr ... - na terenie LGD ….,
  • Szlaku „Kolejowego” - na terenie LGD ……...

Oznakowanie tych szlaków pozwoli na połączenie szlaków w powiecie … (w tym sieci „….”) z powiatem ….. i …., a także włączenie powiatu … w sieć regionalną. W ten sposób powstanie spójny i jednolity system szlaków rowerowych, stanowiący część systemu regionalnego i ponadregionalnego. Uzupełnieniem oznakowania szlaków rowerowych będzie postawiona w 14 lokalizacjach (7 LGD…, 2 LGD…., 5 LGD….) infrastruktura w postaci tablic, zawierających mapę z istniejącymi szlakami rowerowymi, informację o szlakach oznakowanych w ramach projektu oraz wskazanie lokalnych atrakcji turystycznych (przyrodniczych i kulturowych). Kolejnym elementem projektu będzie wydanie mapy, na której naniesione będą szlaki znajdujące się już na terenie LGD biorących udział w projekcie oraz szlaki oznakowane w ramach projektu. Mapa będzie bezpłatna i ogólnodostępna. Mapa zostanie przekazana do urzędów gmin, informacji turystycznych oraz ośrodków wypoczynkowych, którzy będą bezpłatnie wręczać mapy zainteresowanym turystom. Turyści będą mogli także otrzymać bezpłatnie mapę w biurze każdego z Partnerów projektu współpracy.

Ostatnim zadaniem projektu będzie organizacja konferencji poświęconej turystyce rowerowej, na której przede wszystkim zaprezentowane zostaną 4 nowe szlaki oznakowane w ramach projektu współpracy. Podczas konferencji poruszone zostaną tematy dotyczące modelowych sieci ścieżek rowerowych, infrastruktury rowerowej przyjaznej rowerzystom oraz perspektyw rozwoju turystyki aktywnej na ….. Konferencja odbędzie się na … w ….., po zrealizowaniu zadania polegającego na oznakowaniu szlaków rowerowych i montażu małej architektury, czyli w I połowie 2021 r. W konferencji wezmą udział przedstawiciele samorządów lokalnych, informacji turystycznych, ośrodków wypoczynkowych oraz zainteresowani mieszkańcy. Konferencja będzie ogólnodostępna, jednak z ograniczoną liczbą miejsc. W związku z czym będzie liczyła się data zgłoszenia chęci udziału w konferencji.

Projekt współpracy jest zgodny z więcej niż jednym celem szczegółowym LSR wszystkich LGD uczestniczących w projekcie współpracy. Realizacja projektu współpracy wpłynie przede wszystkim na rozwój turystki aktywnej oraz poprawę oferty spędzania wolnego czasu dla mieszkańców (wzbogaci ofertę rekreacyjną). Ponadto dzięki nowym szlakom, zwiększy się atrakcyjność obszaru, między innymi poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów przyrodniczych i kulturowych. Zakłada się także, że powstałe szlaki przyczynią się do większego wykorzystania znajdującej się w ich pobliżu infrastruktury społecznej - sportowej i rekreacyjnej. Nowo powstałe szlaki staną się też zasobami społeczności lokalnej, które będą mogły być wykorzystywane do realizacji wielu lokalnych inicjatyw obywatelskich.

Projekt współpracy ma innowacyjny charakter, ponieważ zakłada zastosowanie pomysłów i rozwiązań znanych gdzie indziej, jednak mających nowatorski charakter na terenie LGD…., LGD …. oraz LGD…. Innowacją na terenie działania partnerów projektu współpracy, na pewno jest połączenie zaplanowanymi trasami rowerowymi trzech powiatów, co pozwala jednocześnie włączyć te obszary do regionalnego i ponadregionalnego systemu szlaków rowerowych. Ponadto za innowacyjne wykorzystanie lokalnych zasobów przyrodniczych i historycznych na terenie powiatu ….. można uznać trasę rowerową, która będzie przebiegać po dawnych nasypach kolejowych, przebiegających między innymi przez tereny leśne. LGD uczestniczące w projekcie współpracy posiadają udokumentowane doświadczenie w realizacji projektów o podobnym zakresie m.in. „Budowa innowacyjnej małej infrastruktury turystycznej” w ramach PROW 2007-2013.

Budżet projektu współpracy zakłada proporcjonalny i racjonalny podział wydatków między LGD uczestniczącymi w realizacji projektu współpracy. Ponadto projekt współpracy jest projektem symetrycznym, w którym takie same lub podobne w swym zakresie zadania są realizowane przez partnerów. Projekt współpracy nie będzie współfinansowany z innych środków publicznych w zakresie w jakim będzie on realizowany przez Stowarzyszenie LGD…, Stowarzyszenie LGD … oraz LGD…. Projekt współpracy nie będzie współfinansowany z innych środków publicznych w zakresie przedstawionym we wniosku o przyznanie pomocy. Ponadto projekt współpracy nie posiada kosztów niekwalifikowalnych.

Projekt jest realizowany w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia. W związku z realizacją tego działania Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie nastąpi sprzedaż opodatkowana. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, w związku z powyższym nie dokona odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług. Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w żaden sposób fakturowane. Zakup związany będzie wyłącznie z prowadzoną działalnością statutową Stowarzyszenia i będzie polegał na oznakowaniu szlaków rowerowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania …. ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z zakupami towarów i usług ponoszonymi na realizację projektu „...”?

Projekt finansowany jest w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania …. nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z zakupami towarów i usług ponoszonymi na realizację projektu „...”. Projekt finansowany jest w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Stowarzyszenie realizuje ten projekt w ramach działalności statutowej a zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 jedynie w zakresie w jakim towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „...”, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj