Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.2.2021.1.AR
z 16 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2020 r. (data wpływu 4 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do 100% odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do 100% odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „…”.



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Uniwersytet w X. jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Uczelnia jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz kształcenia studentów i kadr naukowych, jednym z zasadniczych zadań uczelni jest również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług naukowych. Koszty działalności Uczelni pokrywane są z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp.

Od 2 stycznia 2021 w Uniwersytecie ... rozpocznie się realizacja ... projektu badawczego zatytułowanego „…” o akronimie ..., o wartości x zł, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach ....

Głównym celem projektu jest opracowanie technologii (...). Otrzymane w ramach projektu związki są pochodnymi surowców naturalnych z grupy (....). Oczekiwana przewaga konkurencyjna rezultatu projektu nad istniejącymi lekami o właściwościach przeciwbólowych, przeciwgorączkowych i przeciwzapalnych to polepszona rozpuszczalność w płynach ustrojowych i zwiększona przenikalność przez błony biologiczne (w szczególności przez skórę), a tym samym zwiększona biodostępność i korzystny profil uwalniania środka leczniczego, dzięki czemu będzie on lepiej tolerowany przez pacjenta. Ponadto zmiana charakteru kwasowego wyjściowej substancji aktywnej ograniczy występowanie negatywnych działań niepożądanych tych związków, głównie ich negatywnego wpływu na przewód pokarmowy, m.in osłabienie działania wrzodotwórczego. Opracowane w ramach projektu związki zostaną zaimplementowane w dwóch formulacjach farmaceutycznych, do stosowania na skórę, w postaci stałej oraz półstałej. Otrzymanie leków zawierających estry alkilowe kwasów z grupy NLPZ w postaci ciekłej pozwoli dodatkowo na wyeliminowanie niekorzystnego zjawiska polimorfizmu. Oprócz zastosowania zmodyfikowanej surowcami naturalnymi substancji aktywnej cel projektu zostanie osiągnięty przez odpowiedni dobór kleju i/lub membrany (w przypadku plastra leczniczego) oraz podłoża żelowego (w przypadku żelu). Modyfikacja struktury substancji aktywnej oraz odpowiednie dobranie substancji pomocniczych pozwoli na stworzenie bezpieczniejszych leków, w szczególności ze względu na możliwość obniżenia dawki terapeutycznej leku i ograniczeniu działań niepożądanych.

Jak wynika z samego charakteru Programu ..., zasadniczym celem tego programu jest poszerzenie kompetencji młodych naukowców podczas realizacji projektów posiadających możliwość wdrożenia w gospodarce. Program ... służy także stymulowaniu współpracy naukowców z przedsiębiorcami, dzięki umożliwieniu realizacji badań o potencjale komercjalizacyjnym i wdrożeniowym.

W ramach projektu realizowane będą zarówno badania aplikacyjne, jak i prace rozwojowe. Końcowym efektem projektu będzie opracowanie innowacyjnej metody otrzymywania soli (...) o zwiększonej przenikalności przez skórę oraz dwóch postaci farmaceutycznych (półstałej i stałej) o zwiększonej przenikalności przez skórę w porównaniu do produktów dostępnych na rynku, 3 zgłoszenia patentowe oraz 4 publikacje naukowe.

Rezultaty uzyskane w ramach projektu charakteryzują się innowacyjnością oraz znacznym potencjałem komercjalizacyjnym. Zakłada się dwa sposoby komercjalizacji wyników uzyskanych w trakcie realizacji projektu:

  1. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących Wnioskodawcy praw do wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez inne przedsiębiorstwo,
  2. sprzedaż (na zasadach rynkowych) praw do wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy (z zastrzeżeniem, że za wdrożenie wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych nie uznaje się zbycia tych wyników w celu ich dalszej odsprzedaży).

Wybór ostatecznej ścieżki komercjalizacji zależeć będzie od postanowień zainteresowanych stron.

W zależności od wybranego sposobu komercjalizacji opracowana zostanie umowa dotycząca zasad dalszych działań. Uczelnia w przyszłości z tytułu realizowanego projektu będzie mogła osiągnąć przychody opodatkowane.

Wobec powyższego zakupione w ramach projektu materiały i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Jednocześnie Uniwersytet w X. informuje, że zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu ani do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu „…” będą służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej od towarów i usług. Materiały oraz usługi wykorzystywane będą wyłącznie do opracowania nowych związków aktywnych na bazie (...) oraz gotowych postaci farmaceutycznych, które mogą znaleźć zastosowanie medyczne. Planuje się, że rezultatem projektu będzie wprowadzenie na rynek znaczącego ulepszenia oferowanych uprzednio towarów w odniesieniu do ich charakterystyki i przeznaczenia, co najmniej w skali polskiego rynku.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a wydatki dokonywane w ramach projektu będą służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Uczelni przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm., prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie jest uzależniony od obecnie wykonywanych czynności. Istotny jest zamiar ich wykorzystania do wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstałe w wyniku realizacji metody, tj. sposób otrzymywania ... (...) i wytwarzania żelu, maści lub kremu i plastra leczniczego, zostaną zgłoszone do ochrony patentowej w krajowym Urzędzie Patentowym.

W przypadku zainteresowania ze strony firm farmaceutycznych opracowanymi wyrobami, będą one poddane procesowi komercjalizacji.

Uniwersytet w X. stoi na stanowisku, że Uczelni przysługuje prawo do 100% odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, jest/będzie wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych określonych w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2 stycznia 2021 w Uniwersytecie w X. rozpocznie się realizacja .... projektu badawczego zatytułowanego „…”. Głównym celem projektu jest (....).

W ramach projektu realizowane będą zarówno badania aplikacyjne, jak i prace rozwojowe. Końcowym efektem projektu będzie opracowanie innowacyjnej metody otrzymywania soli (...) o zwiększonej przenikalności przez skórę oraz dwóch postaci farmaceutycznych (półstałej i stałej) o zwiększonej przenikalności przez skórę w porównaniu do produktów dostępnych na rynku, 3 zgłoszenia patentowe oraz 4 publikacje naukowe.

Rezultaty uzyskane w ramach projektu charakteryzują się innowacyjnością oraz znacznym potencjałem komercjalizacyjnym. Zakłada się dwa sposoby komercjalizacji wyników uzyskanych w trakcie realizacji projektu:

  1. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących Wnioskodawcy praw do wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez inne przedsiębiorstwo,
  2. sprzedaż (na zasadach rynkowych) praw do wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy (z zastrzeżeniem, że za wdrożenie wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych nie uznaje się zbycia tych wyników w celu ich dalszej odsprzedaży).

Zakupione w ramach projektu materiały i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu będą służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca – zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu ani do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do 100% odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji ww. projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT, nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki będzie występował, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty powstałe w wyniku realizacji projektu oraz nabyte w związku z tym materiały i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej. Zatem z uwagi na spełnienie przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do 100% odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „…”. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj